x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Rabla intra in editia a treia - Romania are cel mai batran parc auto din Europa

Rabla intra in editia a treia - Romania are cel mai batran parc auto din Europa

de Elena Stan    |    15 Feb 2007   •   00:00
Rabla intra in editia a treia - Romania are cel mai batran parc auto din Europa

Anul acesta, 16.500 de proprietari de masini uzate vor putea sa-si cumpere o masina noua beneficiind de prima de casare in valoare de 3.000 de lei, cu conditia sa-si duca masina veche la Remat. Programul devine operational la sfarsitul lunii aprilie.

Executivul a decis demararea rundei a treia a programului de stimulare a innoirii Parcului auto national. Bugetul alocat programului se ridica la 49,5 milioane de lei, aferent scoaterii din uz a 16.500 de masini vechi. Desi nu a fost elaborata metodologia pentru anul acesta, in principiu vor fi aceleasi reguli ca in anii trecuti. "Conditiile de participare raman aceleasi. Beneficiarul trebuie sa se inscrie la un producator validat, sa predea masina spre casare, sa radieze din circulatie autovehiculul si sa opteze pentru achizitionarea unei masini noi", a explicat Sulfina Barbu, ministrul Mediului. Programul urmareste reducerea poluarii aerului, prevenirea formarii deseurilor ca urmare a abandonarii autoturismelor uzate, siguranta cetatenilor si a traficului rutier.

BENEFICIARI. Proprietarii masinilor mai vechi de 12 ani care se vor inscrie in program vor beneficia de o reducere de 3.000 de lei in vederea achizitionarii unui autoturism nou. Deoarece majoritatea proprietarilor de rable vor achizitiona autoturismul nou prin intermediul creditelor bancare, Ministerul Mediului a propus prelungirea celor doua etape specifice de derulare, comparativ cu anii precedenti. In prezent, la noi in tara circula un numar foarte mare de autoturisme cu grad ridicat de poluare. "In Romania, 70% din poluarea chimica a aerului provine de la noxe. Peste jumatate din masinile din Romania sunt mai vechi de 15-16 ani", a declarat Sulfina Barbu, ministrul Mediului.

REZULTATE. Suma totala alocata pentru cele doua etape precedente ale programului a fost de 89,1 milioane de lei, de care au beneficiat 29.717 cetateni, care au optat pentru achizitionarea unui autoturism nou. Datorita programului "rabla" s-a imbunatatit calitatea aerului, inregistrandu-se o reducere a emisiilor de dioxid de carbon (CO) cu 707.585 de kilograme. Anul trecut au fost scoase din uz 15.110 autoturisme vechi care poluau, prin alocarea nerambursabila, din fondul pentru mediu, a sumei de 45,33 milioane de lei. Procent de realizare de 92%. La finalizarea programului a ramas neutilizata suma de 4,17 milioane de lei, aferenta unui numar de 1.390 de autoturisme.

CONDITII
"Beneficiarul trebuie sa se inscrie la un producator validat, sa predea masina spre casare, sa radieze din circulatie autovehiculul si sa opteze pentru achizitionarea unei masini noi"
Sulfina Barbu
ministrul Mediului

REMAT-URILE, SUPRASOLICITATE
"Prin programul de innoire a Parcului national auto derulat in 2005 am acceptat circa 3.000 de autoturisme, iar in 2006 am primit in jur de 2.500 de masini. Din cele 5.500 de masini acceptate spre dezmembrare am reciclat pana in prezent 2.400 de autoturisme", a explicat Aurel Dumitrescu, director comercial al Remat Sud Bucuresti. Conform legii, trebuia reciclat 80% din ceea ce s-a primit deja spre dezmembrat. Activitatea de tratare si dezmembrare a autoturismelor este intarziata din cauza lipsei dotarilor necesare fiecarui gen de activitate. Activitatile la care sunt supuse masinile dupa ce ajung la Remat necesita dotarea centrelor cu aparatura moderna. "Am achizitionat o instalatie de decontaminare in valoare de 50.000 de euro, care extrage fluidele din masini. Avand in vedere dotarile, speram sa terminam de reciclat masinile acceptate prin programele trecute pana la demararea noului program. Acum avem deja experienta celor doua programe, iar spatiul de depozitare al masinilor nu este o problema", a declarat Aurel Dumitrescu. "Nu am facut diferenta intre masinile venite prin program si cele venite pe cont propriu. Facem investitii ample pentru a nu avea probleme si pentru a putea primi masini prin programul care trebuie sa inceapa", a explicat Corneliu Benta, sef serviciu Remat Iasi.
×
Subiecte în articol: economic masini