x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Retail de criză

Retail de criză

de Daniela Ivan    |    30 Sep 2009   •   00:00

Vânzările de retail din România au scăzut în acest an cu 20%, înregistrând cel mai mare declin din Europa Centrală şi de Est.



Afacerile retailerilor s-au redus cu 10-15% în regiune, excepţie făcând Polonia unde s-a înregistrat o creştere de 0,5-1%, potrivit analiştilor imobiliari.

"Este clar că România a fost foarte afectată de criză şi probabil că înregistrează cea mai mare scădere a puterii de cumpărare. În acest context, vânzările de retail au scăzut cu 20% faţă de anul trecut, înregistrând cea mai mare reducere din regiune", a declarat Răzvan Gheorghe, managing director al companiei de consultanţă imobiliară, Cushman&Wakefield.

Cele mai afectate de scăderea vânzărilor au fost sectorul electronicelor şi electrocasnicelor, al mobilei şi cel de modă. Explicaţia este clară. În România, ca şi în alte state din Europa, consumatorii au devenit mai precauţi în ceea ce priveşte cheltuielile, le este frică să rămână fără un loc de muncă şi sunt mai pretenţioşi.

"Un şomer în Europa sperie trei angajaţi, iar în România probabil că sperie zece", a explicat Daniela Florea, directorul executiv al firmei de cercetare Geo Strategies.

GALERII GOALE
Familiile au început să stea mai mult acasă, în detrimentul petrecerii timpului liber în zone de agrement, se arată într-un studiu al companiei Geo Strategies.

Problemele retailerilor au determinat încetinirea ritmului de dezvoltare a centrelor comercial. Din cei 700.000 de metri pătraţi de centre comerciale aflaţi în România, oar jumătate vor fi realizaţi, consideră analiştii imobiliari.

"Doar în 50% dintre şantierele de dezvoltare a celor 700.000 metri pătraţi sunt muncitori care lucrează. Dintre cei 350.000 de metri pătraţi, jumătate este reprezentată de Sun Plaza care se va deschide anul viitor şi de AFI Cotroceni Mall care are lansarea luna viitoare", a menţionat Gheorghe.

Consumul din România va avea o scădere de 3,9% în acest an şi de 0,6% în 2010, după ce în 2008 a înregistrat o creştere de 9,1%. O revenire pe trendul pozitiv este estimată pentru 2011, când este previzionată o creştere de 2,4%.

×
Subiecte în articol: vanzari retail