x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Romaero pluteste pe curenti NATO

Romaero pluteste pe curenti NATO

01 Dec 2004   •   00:00

BUSINESS

INDUSTRIE - Parteneriatele militare sunt purtatoare de inalta tehnologie Industria aeronautica autohtona supravietuieste din ce in ce mai bine si datorita integrarii in NATO. Desi firave, roadele parteneriatului militar ofera capacitatilor de productie romanesti perspective realiste, dar prea putine vanzari.
ADRIAN N. IONESCU

Click pentru a mari imaginea
PLAN. Contractul dintre Romaero si Lockheed Martin sta la baza redefinirii industriei aeronautice romanesti
Recent semnatul contract dintre Lockheed Martin si Romaero Bucuresti repune in prim-plan strategia dezvoltarii industriei aeronautice romanesti. Contractul a dat ministrului roman al Economiei si Comertului, Dan Ioan Popescu, motive de bucurie si de speranta ca nu este prea indepartata "transformarea intr-un centru regional a Centrului National de Service, care functioneaza la compania romana pentru avioanele Hercules". Devenit regional, centrul ar furniza mentenanta pentru aeronavele aflate in bazele militare aeriene vest si est-europene.

Intr-o alta abordare, acelasi contract propune redefinirea industriei aeronautice, care cu greutate mai poate aspira la productia integrala a unui aparat de zbor, ci doar la obtinerea unor contracte de la monstrii sacri ai domeniului. Ceea ce n-ar fi prea putin, avand in vedere ca astfel ajung in economia romaneasca tehnologiile inalte.
Dar cat de mult in termeni financiari?

PROPORTII. Contractul cu pricina este evaluat la "numai" 30 de milioane de dolari pe trei ani, in timp ce cifra de afaceri a Romaero pe anul acesta a fost aproximata la circa 11,2 milioane dolari de directorul general Viorel Manole. Potrivit acestuia, bugetul de venituri si cheltuieli pe 2005 al Romaero ar putea fi dublu, adica de 22,4 milioane de dolari. Romani sau americani, oficialii s-au ferit sa spuna cam cat va ramane in conturile companiei romanesti din cele 30 de milioane pe care le va plati, de fapt, Statul Major al Aviatiei Militare Romane. Aceasta detine 4 aeronave Hercules C-130B, fabricate de Lockheed Martin, care au costat 12 milioane de dolari (potrivit unor surse neoficiale) si intentioneaza sa achizitioneze alte 4 in urmatorii doi ani.

AIR LIFTING. Oficialii romani spun ca modernizarea aeronavelor Hercules va permite atingerea standardelor versiunii C-130H, cu o "avionica si performante superioare, protejata impotriva razboiului electronic". Pe de alta parte, misiunile NATO de air-lifting (transport) au nevoie de un centru regional, iar batalia pentru ca acesta sa fie in Romania este dusa mai ales cu turcii. Potrivit unor surse apropiate negocierilor cu Lockheed, exista companii turcesti care nu privesc cu ochi buni evolutia Romaero.

Totusi, aparent paradoxal, unii factori de lobby care au adus Lockheed la Bucuresti tin tot de aerointeresele turce (private si civile) stimulate de profesionalismul si pretul mic al service-ului de la Romaero.
In prezent, "centrele Hercules" europene se gasesc doar in Portugalia si Grecia.

CONTRACTE MIXTE. In primavara, americanii de la RAYTHEON au atestat Romaero pentru fabricarea unor componente necesare avionului HAWKER 800XP - clasa business. Romaero mai are astfel de certificate de la Boeing, Airbus, BAE Systems, IAI, Augusta Westland. Printre altele, Romaero livreaza elemente de structura pentru Boeing si Bombardier sau usi cargo pentru avionul ATP (BAE Systems).

In asteptarea fabricarii noului model Eurocopter EC135, IAR Ghimbav modernizeaza atractivitatea batranelor Puma. Aerostar si israelienii de la ELBIT au o adevarata odisee de povestit privind modernizarea MIG-urilor.

De altfel, salvarea industriei aeronautice romanesti a constat in contractele de mici proportii, dar si in societatile mixte (Aerostar cu Elbit si Thomson, IAR cu Eurocopter, Turbomecanica cu General Electric).

ALTE PERSPECTIVE. Deocamdata nu se intrevede dublarea cu mari proiecte a viitorului (bun) al productiei de componente si al service-ului de mentenanta. Potrivit specialistilor, sanse mari ar avea productia de avioane usoare, considerate de multi mai competitive decat cele ale unor constructori titrati de pe piata mondiala. De pilda, Avioane Craiova dezvolta un monoreactor de antrenament, cu avionica furnizata de Aerostar si Elbit (Israel), dar IAR 99 Soim pare multora un produs militar greu digerabil de aviatia civila din lume. Deocamdata, la targurile de specialitate ale lumi, Romania intra cel mult la categoria "alti producatori".

PIERDERI SI INVESTITII
Romaero a inregistrat in primele noua luni ale anului o cifra de afaceri de 7,3 milioane dolari si spera la alte patru pana la sfarsitul anului. Contractele externe, incheiate cu parteneri din SUA, Canada, Marea Britanie, Israel, Italia, Belgia, Germania si Franta, au o pondere de aproape 60% in totalul vanzarilor. Pierderile Romaero s-au redus de la 160 miliarde lei la sfarsitul anului trecut la 20 de miliarde lei in perioada ianuarie - septembrie 2004. Se spera in profitul anului 2005. In 2003 si 2004, Romaero a investit cate un milion de dolari, iar pentru anul viitor sunt programate 5 milioane de dolari, investiti in compatibilitatea cu tehnologia Lockheed Martin.
×
Subiecte în articol: economic milioane dolari romaero