BUSINESS
INDUSTRIE - Parteneriatele militare sunt purtatoare de inalta tehnologie
Industria aeronautica autohtona supravietuieste din ce in ce mai bine si datorita integrarii in NATO. Desi firave, roadele parteneriatului militar ofera capacitatilor de productie romanesti perspective realiste, dar prea putine vanzari.
ADRIAN N. IONESCU
PLAN. Contractul dintre Romaero si Lockheed Martin sta la baza redefinirii industriei aeronautice romanesti
|
Intr-o alta abordare, acelasi contract propune redefinirea industriei aeronautice, care cu greutate mai poate aspira la productia integrala a unui aparat de zbor, ci doar la obtinerea unor contracte de la monstrii sacri ai domeniului. Ceea ce n-ar fi prea putin, avand in vedere ca astfel ajung in economia romaneasca tehnologiile inalte.
Dar cat de mult in termeni financiari?
AIR LIFTING. Oficialii romani spun ca modernizarea aeronavelor Hercules va permite atingerea standardelor versiunii C-130H, cu o "avionica si performante superioare, protejata impotriva razboiului electronic". Pe de alta parte, misiunile NATO de air-lifting (transport) au nevoie de un centru regional, iar batalia pentru ca acesta sa fie in Romania este dusa mai ales cu turcii. Potrivit unor surse apropiate negocierilor cu Lockheed, exista companii turcesti care nu privesc cu ochi buni evolutia Romaero.
Totusi, aparent paradoxal, unii factori de lobby care au adus Lockheed la Bucuresti tin tot de aerointeresele turce (private si civile) stimulate de profesionalismul si pretul mic al service-ului de la Romaero.
In prezent, "centrele Hercules" europene se gasesc doar in Portugalia si Grecia.
In asteptarea fabricarii noului model Eurocopter EC135, IAR Ghimbav modernizeaza atractivitatea batranelor Puma. Aerostar si israelienii de la ELBIT au o adevarata odisee de povestit privind modernizarea MIG-urilor.
De altfel, salvarea industriei aeronautice romanesti a constat in contractele de mici proportii, dar si in societatile mixte (Aerostar cu Elbit si Thomson, IAR cu Eurocopter, Turbomecanica cu General Electric).
ALTE PERSPECTIVE. Deocamdata nu se intrevede dublarea cu mari proiecte a viitorului (bun) al productiei de componente si al service-ului de mentenanta. Potrivit specialistilor, sanse mari ar avea productia de avioane usoare, considerate de multi mai competitive decat cele ale unor constructori titrati de pe piata mondiala. De pilda, Avioane Craiova dezvolta un monoreactor de antrenament, cu avionica furnizata de Aerostar si Elbit (Israel), dar IAR 99 Soim pare multora un produs militar greu digerabil de aviatia civila din lume. Deocamdata, la targurile de specialitate ale lumi, Romania intra cel mult la categoria "alti producatori".
PIERDERI SI INVESTITII
|
Romaero a inregistrat in primele noua luni ale anului o cifra de afaceri de 7,3 milioane dolari si spera la alte patru pana la sfarsitul anului. Contractele externe, incheiate cu parteneri din SUA, Canada, Marea Britanie, Israel, Italia, Belgia, Germania si Franta, au o pondere de aproape 60% in totalul vanzarilor. Pierderile Romaero s-au redus de la 160 miliarde lei la sfarsitul anului trecut la 20 de miliarde lei in perioada ianuarie - septembrie 2004. Se spera in profitul anului 2005. In 2003 si 2004, Romaero a investit cate un milion de dolari, iar pentru anul viitor sunt programate 5 milioane de dolari, investiti in compatibilitatea cu tehnologia Lockheed Martin.
|