x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are

0
Autor: Cristian Anton 06 Sep 2016 - 09:06
România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are


În februarie 2011, ultima navă a României era arestată în Turcia din cauza datoriilor pe care compania de stat Petromin le avea faţă de austriecii de la Voestalpine. Datorii de 13 milioane de dolari contractate de Petromin pentru repararea navei „Carmen Silva”, construită în 1992, deşi ea nici nu mai valora atât. Ulterior, nava a fost vândută, tăiată şi vândută la fier vechi, chiar acolo, în Turcia. Cu toate acestea, România continuă şi azi să plătească pentru o flotă pe care nu o mai are.

În 2011, la intrarea în insolvenţă, Petromin mai avea trei nave. „Ileana” a fost vândută la fier vechi cu două milioane de euro, în timp ce împingătorul „Pluton” a fost sechestrat şi vândut în cele din urmă de ANAF. Soarta navei „Carmen Silva” a fost mai ciudată, ca toată povestea flotei: Petromin s-a angajat să plătească reparaţii de 13 milioane de dolari, deşi fostul bulk-carrier de 25.000 TDW „Kavo Matapas”, fost „Feteşti 92”, nu mai valora nici pe departe atât. Austriecii de la Voestalpine Intertrading Aktiengesellschaft au suportat costurile reparaţiei făcute în Şantierul Naval Constanţa, dar Petromin nu şi-a achitat datoriile.

„Carmen Silva” avea să fie arestată în Marea Marmara, la intrarea în Strâmtoarea Bosfor. Voestalpine a vândut vaporul, iar ultima navă din flota României a fost tăiată apoi ca fier vechi, la o dată necunoscută.

Bani publici pentru un miliardar ucrainean

Voestalpine nu s-a îndestulat însă după vânzarea „Carmen Silva” la fier vechi, astfel încât compania se află şi azi pe lista principalilor creditori ai falimentarei Petromin. În noiembrie 2014, Petromin avea datorii totale de 56.887.408,43 lei. Cei mai importanţi creditori ai Petromin erau în 2014 ANAF, care avea de recuperat 26,6 milioane lei şi Voestalpine, cu 28,9 milioane lei. Lucrurile iau însă o întorsătură interesantă, după ce austriecii de la Voestalpine decid, în septembrie 2013, să-şi vândă divizia maritimă Intertrading Aktiengesellschaft către Calexco S.a.r.l. din Luxembrug, într-o tranzacţie care trebuie finalizată chiar în toamna anului 2016. Noul proprietar al firmei care are de recuperat milioane de dolari de la Petromin este ucraineanul Kostyantin Zhevago, cel mai tânăr miliardar din Europa, cu o avere estimată anul acesta la 1,5 miliarde de dolari. În actualele circumstanţe, statul român contribuie cu milioane de euro, din banii săi publici, la bunăstarea unui miliardar ucrainean, achitând şi în 2016 note de plată pentru o flotă care nu mai există din 2011. Din dosarul de faliment, reiese că, în perioada aprilie- iunie 2016, Petromin a făcut plăţi de 4.035.859,21 lei.

Bulibăşeală Petromin

Compania Naţională Maritimă (CNM) Petromin nu mai are nici o navă, nici un angajat, dar îşi păstrează domeniul de activitate- transporturi maritime şi costiere de marfă, chiar dacă unica sursă de venit provine din închirierea unui complex de vile din staţiunea Saturn. Metaforic spus, ultimii marinari ai statului român au devenit cameriste. Nu se ştie cui i-a închiriat Petromin complexul turistic Dunărea, ultimul administrator cunoscut fiind fratele lui Daniel Florea, fost vicepreşedinte AVAS, instituţie prin care statul român deţine Petromin, dar şi administrator special al companiei maritime. În prezent, Daniel Florea este primarul Sectorului 5. În ultimii ani, s-a încercat şi vânzarea complexului din Saturn, ultimul preţ cerut de lichidator fiind de 650.000 de euro. Şi asistăm acum la încă o aberaţie românească şi o culme absolută a falimentului, din moment ce Petromin a raportat în 2015 un profit net de 462.014 lei, la o cifră de afaceri de 140.457 lei, cu datorii totale, pentru aceeaşi perioadă, de 58.035.355 lei. Informaţiile apar pe site-ul Ministerului de Finanaţe şi sunt atribuite aceleiaşi companii Petromin aflate în faliment din septembrie 2012.

Activitatea lichidatorului judiciar Dăscălescu & Co SPRL se rezumă, de ani, de zile, la aceleaşi lucruri: organizarea de licitaţii în vederea valorificării bunurilor din patrimoniul Petromin (complexul de vile, o clădire din Portul Constanţa, terenuri şi apartamente), demersuri de intabulare a imobilului care reprezintă sediul administrativ, supravegherea contractului de închiriere a Complexului Dunărea din Saturn şi, foarte interesant, „desfăşurarea operaţiunilor de selecţionare, recondiţionare şi conservare a documentelor din arhiva societăţii”. Adică arhiva flotei dispărute a României.

O flotă de 300 de vapoare dispărută, prejudiciu zero

Mai multe persoane cu putere decizională din acele vremuri au fost iniţial condamnate, apoi exonerate de orice vină şi chiar despăgubite de statul român pentru dispariţia celor peste 300 de nave din dotarea flotei româneşti, iar grecul Ioannis Alafouzos, cel din afacerea Minerva, continuă să facă afaceri în România. Fostul preşedinte Traian Băsescu, implicat direct în dosarul Flota, a fost, de asemenea, găsit nevinovat. Asta, după ce prejudiciul iniţial de 300 de milioane de dolari, produs prin înstrăinarea a doar 16 mineraliere, a fost recalculat la zero.

 


 

Citeşte mai multe despre:   flota

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Băncile europene au anunţat că vor concedia peste 44.000 de angajați

Băncile europene au anunţat că vor concedia peste 44.000 de angajați
De la începutul anului şi până în prezent, cel puţin zece bănci europene au anunţat că vor elimina peste 44.000 de locuri de muncă, confirmând perioada dificilă prin care trece acest sector, ce se confruntă...

INS: 98,2% dintre salariaţi lucrează în baza unui contract de muncă pe perioadă nedeterminată

INS: 98,2% dintre salariaţi lucrează în baza unui contract de muncă pe perioadă nedeterminată
Un procent de 98,2% dintre salariaţii din România lucrează în baza unui contract de muncă pe perioadă nedeterminată, ponderea fiind uşor inferioară în mediul rural faţă de mediul urban, conform „Anchetei as...

Curs valutar 20 septembrie: Care sunt cotațiile principalelor valute

Curs valutar 20 septembrie: Care sunt cotațiile principalelor valute
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, vineri, un curs de 4,7432 lei pentru un euro, în creştere cu 0,17 bani (+0,04%) faţă de cotaţia anterioară, de 4,7415 lei/euro. De asemenea, leul s-a depreciat şi ...

Turismul românesc, o bălăceală în apă mică

Turismul românesc, o bălăceală în apă mică
Sosirile turistice internaționale au crescut cu 4% în prima jumătate a anului 2019, dar tensiunile comerciale și incertitudinea Brexit ar putea stopa creșterea, potrivit Organizației Mondiale a Turismului....

Românul primeşte 11% din afacerea pentru care munceşte

Românul primeşte 11% din afacerea pentru care munceşte
Salariul mediu net în economia românească reprezintă aproximativ a zecea parte din cifra totală de afaceri netă a firmelor, raportată la numărul de angajaţi ai acestora. Cei mai eficienţi lucrători, din acest...

Ministrul Transporturilor: Cea mai gravă problemă pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este fisura din zona Holdea

Ministrul Transporturilor: Cea mai gravă problemă pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este fisura din zona Holdea
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat joi, pe şantierul lotului 3 de pe autostrada Lugoj-Deva, că problema cea mai gravă de pe acest tronson este fisura observată săptămâna trecută în zona Holdea,...

Finanțele au refuzat toate ofertele băncilor pentru licitația de obligațiuni de joi

Finanțele au refuzat toate ofertele băncilor pentru licitația de obligațiuni de joi
 Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a respins, joi, toate ofertele băncilor primite în cadrul licitaţiei pentru o emisiune de obligaţiuni de stat pe 180 de luni, prin care intenţiona să atragă 200 de...

Termenul pentru restructurarea financiară, extins până la 31 octombrie

Termenul pentru restructurarea financiară, extins până la 31 octombrie
Guvernul a decis, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, prelungirea cu o lună, de la 30 septembrie 2019 la 31 octombrie 2019, a termenului de depunere a notificării privind intenţia de restructurare a...

Produse contrafăcute de 740 milioane de euro au fost confiscate în UE, în 2018

Produse contrafăcute de 740 milioane de euro au fost confiscate în UE, în 2018
Aproape 70.000 de transporturi cu mărfuri contrafăcute au fost confiscate de autoritățile vamale din UE în 2018. Au fost reținute circa 27 de milioane de articole care au încălcat drepturile de proprietate...

Ajutoare pentru fermieri. 2 lei/kg pentru comercializarea lânii până la 21 octombrie

Ajutoare pentru fermieri. 2 lei/kg pentru comercializarea lânii până la 21 octombrie
Guvernul a aprobat extinderea termenului  până la care fermierii pot valorifica lâna, în cadrul unui program de ajutor de minimis, prin care primesc 2 lei/kg kilogram, de la 30 septembrie, la 21 octombrie,...

Curs valutar 19 septembrie: Moneda naţională s-a depreciat în raport cu euro şi a câştigat teren în faţa dolarului

Curs valutar 19 septembrie: Moneda naţională s-a depreciat în raport cu euro şi a câştigat teren în faţa dolarului
Leul s-a depreciat, joi, în raport cu euro, cursul afişat de Banca Naţională a României (BNR) fiind de 4,7415 lei, mai mult cu 0,61 bani (+0,13%) faţă de cotaţia din şedinţa anterioară, când moneda unică...

Claudia-Gina Anastase, noul preşedinte al directoratului Transelectrica, după revocarea lui Marius Caraşol

Claudia-Gina Anastase, noul preşedinte al directoratului Transelectrica, după revocarea lui Marius Caraşol
Consiliul de Supraveghere (CS) al Transelectrica l-a revocat joi din funcţie pe preşedintele directoratului, Marius Caraşol, şi a decis numirea în locul acestuia a Claudiei-Gina Anastase, potrivit unui comunicat al...

Roxana Mînzatu: Preşedintele Iohannis blochează investiţii de peste 1,5 miliarde euro din fonduri europene

Roxana Mînzatu: Preşedintele Iohannis blochează investiţii de peste 1,5 miliarde euro din fonduri europene
Ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu, susţine că preşedintele Klaus Iohannis "blochează cu bună ştiinţă" proiecte guvernamentale de mediu, finanţate cu fonduri europene, prin refuzul de a numi un nou...

345 de locuri de muncă în statele comunitare pentru români

345 de locuri de muncă în statele comunitare pentru români
Angajatorii din Spațiul Economic European oferă 345 de locuri de muncă prin rețeaua EURES România, după cum informează Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM). Cele mai multe&...

Visul antreprenorului prinde viaţă. De la poveşti triste la succes

Visul antreprenorului prinde viaţă. De la poveşti triste la succes
Galerie Foto Poveștile triste ale unor oameni care-și pierduseră speranța într-o viață încununată de succes au devenit unele exemplare, după ce aceştia au avut curaj să învețe mai mult și să ceară ajutor, pentru a...
Serviciul de email marketing furnizat de