x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Romanii au febra masinilor

Romanii au febra masinilor

02 Oct 2004   •   00:00

Firmele de leasing, fie ca sunt independente sau finantate de banci, isi disputa o piata estimata la 1,7 miliarde de euro. Peste 90% din piata de leasing din Romania este reprezentata, la ora actuala, de leasingul auto.

FLORINA ZAINESCU

Piata leasing-ului se va ridica in acest an la aproape 1,7 miliarde. In primele opt luni ale anului, membrii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania au realizat contracte in valoare de 0,5 miliarde euro, ceea ce reprezinta aproximativ 60% din intreaga piata, a declarat Cornel Constantinescu, presedintele Asociatiei. In perioada ianuarie-august 2004, volumul contractelor incheiate de membrii ASLR a ajuns la 592 milioane euro. Estimarile privind contractele incheiate de societatile nemembre ASLR indica un volum de 425 milioane euro.

MASINI STRAINE. Din totalul contractelor incheiate in primele opt luni ale anului 2004 de membrii ASLR, 92,42% au avut ca scop achizitionarea unui automobil. Autoturismele si-au adjudecat 62,83% din total, urmate de autoutilitare, vehicule comerciale si autobuze, cu 29,59%. Si membrii Asociatiei de Leasing Bancar (ALB) au declarat ca valoarea contractelor de leasing auto s-a ridicat la 161,4 milioane de euro (68,65% din total) in primele sase luni ale anului. Din acest segment de piata, autoturismele si-au adjudecat 57,56% (peste 92 milioane de euro), urmate de autovehicule grele - cu 29,95%, autovehicule usoare - cu 11,9% si altele - 0,59%.

LINII DE FABRICATIE. Pe locul doi in topul contractelor de leasing s-au situat finantarile pentru echipamente industriale. In cazul societatilor din ASIR ponderea leasingului pentru echipamente si linii de fabricatie a reprezentat 3,61% din total in perioada ianuarie-august 2004, in scadere fata de intreg anul 2003, cand detineau o cota de 5,9%. Leasingul pentru echipamente se ridica la 27,89% din totalul contractelor incheiate de membrii ALB. "Leasingul de echipamente continua sa fie slab reprezentat, avand in vedere dificultatea de evaluare a valorii de circulatie a acestui tip de bunuri", a declarat vicepresedintele Asociatiei, Dan Emil Stoica. Cu toate acestea, viitorul apartine acestui tip de leasing, a spus Aris Gogos, presedintele ALB.

CASE. Si pe piata de leasing imobiliar cererea este foarte mare, dar costurile ridicate legate de transferul de proprietate impiedica fructificarea ei. Segmentul imobiliar reprezinta 0,18% din totalul pietei, in timp ce birotica, tehnica medicala si calculatoarele au impreuna o pondere de 1,28%, au declarat membrii ASIR. In acelasi timp, cele opt banci reunite in ALB spun ca segmentului imobiliar ii revenine o cota de 3,46% valoarea totala a contractelor incheiate de ele in primele sase luni ale anului. "Structura reflecta profilul societatilor afiliate bancilor care se adreseaza deopotriva tuturor sectoarelor economice, indiferent ca este vorba de cel auto, al echipamentelor industriale sau al celor medicale", a precizat Gogos.

ACCIZE

Incepand de la 1 ianuarie 2005, accizele pentru autovehiculele cumparate in leasing se vor mari de cinci ori, ca urmare a modificarii modului de aplicare a lor. In prezent, accizele se calculeaza la valoarea reziduala a autovehiculului, care reprezinta 20% din pretul lui. De anul viitor, taxa se va aplica la pretul intreg, ceea ce inseamna astfel o crestere de cinci ori a valorii sale. Ea se va plati insa la sfarsitul contractului. Grila de accizare ramane aceeasi. "Eu cred ca nu vor fi afectate vanzarile", considera Cornel Coca Constantinescu, presedintele ASLR. "Nu este o presiune pentru momentul achizitiei", argumenteaza acesta. Este de asteptat o crestere a cererii din partea celor care isi planificasera achizitionarea unui autoturism pentru inceputul anului viitor si vor dori sa beneficieze de reglementarile aflate inca in vigoare. (Adrian Mihai)
×
Subiecte în articol: economic leasing