x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Românii nu mai cumpără auto noi

Românii nu mai cumpără auto noi

de Elena Stan    |    20 Aug 2008   •   00:00
Românii nu mai cumpără auto noi
Sursa foto: Mick Tsikas/

PIAŢĂ ● Maşinile second-hand, în topul preferinţelor
Vînzările de autoturisme noi au înregistrat o scădere de 1,8% în primele şapte luni, în România. Scăderea vînzărilor este cauzată de noua taxă de poluare care se plăteşte la înmatricularea maşinilor noi. Nici măcar programul Rabla nu a reuşit să stopeze declinul vînzărilor.



PIAŢĂ ● Maşinile second-hand, în topul preferinţelor
Vînzările de autoturisme noi au înregistrat o scădere de 1,8% în primele şapte luni, în România. Scăderea vînzărilor este cauzată de noua taxă de poluare care se plăteşte la înmatricularea maşinilor noi. Nici măcar programul Rabla nu a reuşit să stopeze declinul vînzărilor.

Decizia autorităţilor de reducere a valorii taxei de poluare auto pentru maşinile second-hand şi de majorare a acesteia de pînă la trei ori pentru maşinile noi a dus la o scădere a cererii pentru autovehiculele noi şi la o creştere a importurilor de maşini la mîna a doua. Astfel, în primele şapte luni înregistrările de maşini second-hand s-au dublat la 112.054 unităţi, iar înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 2,3%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 171.385 unităţi. În total, numărul înmatriculărilor de automobile noi şi rulate a crescut cu 23,5%, ajungînd la 283.439 unităţi în primele şapte luni ale anului, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În plus, la noi în ţară sînt zeci de mii de maşini programate la Registrul Auto Român pentru trecerea emisiilor de CO2 în cartea vehiculului, măsură necesară în vederea stabilirii cuantumului taxei de poluare auto. Cele mai căutate pe piaţa second-hand din România sînt mărcile germane Volkswagen şi Opel, iar pe piaţa maşinilor noi primul loc este deţinut de Dacia. Astfel, pînă la începutul lunii iulie au fost înregistrate 27.744 de autoturisme Volkswagen şi 22.337 de maşini Opel, toate second-hand.

DECLIN. În ceea ce priveşte maşinile noi, automobilele marca Dacia sînt în continuare cele mai căutate de pe piaţă, totalizînd 46.972 de înregistrări. Pe locul al doilea se află marca cehă Skoda, cu 15.144 de înmatriculări, urmată de Renault, cu 13.645 de maşini. "După şapte luni din acest an, devine evident faptul că piaţa autoturismelor noi nu va mai fi caracterizată de creşterile cu care ne-a obişnuit în anii precedenţi. Nici măcar pe aproape. O scădere de 1,8% nu este uşor de recuperat, mai ales dacă avem în vedere că luna august este prin tradiţie una mai slabă din punct de vedere al vînzărilor, iar în ultimele trei luni s-au înregistrat scăderi faţă de aceeaşi perioadă din 2007", se arată într-un comunicat al Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Ponderea motorizărilor diesel a scăzut cu 11,2% în primele şapte luni, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Astfel, 38,3% din autoturismele noi au fost echipate cu motorizare diesel, iar restul cu benzină. "Principala cauză a acestei evoluţii a fost creşterea preţului combustibilului pe ansamblu, cu o majorare mai abruptă a preţului motorinei, în comparaţie cu cel al benzinei", se arată în comunicatul APIA.
Pe lîngă noile valori ale taxei de poluare, Asociaţia consideră că declinul vînzărilor de maşini noi are drept cauză reducerea volumelor de producţie ale Daewoo, dar şi restricţiile anunţate privind creditarea.

Rabla nu mai are succes

Anul acesta, nici programul de Stimulare a Înnoiri Parcului Naţional Auto nu a mai avut succesul cu care eram învăţaţi de anii trecuţi, cînd cele 16.500 de unităţi erau epuizate în cîteva zile. Astfel, la două luni de la demarare au fost vîndute numai 21% din cele 40.000 de autoturisme puse la bătaie de autorităţi prin program. "Pînă la sfîrşitul lunii iulie au fost vîndute 8.444 de unităţi", ne-a explicat Mihai Toti, directorul Administraţiei Fondului de Mediu (AFM). De Programul Rabla pot beneficia doar persoanele fizice, proprietari sau moştenitori ai unui autovehicul funcţional, înmatriculat în România şi a cărui vechime depăşeşte 12 ani de la data fabricaţiei. Programul se desfăşoară în limita sumei de 120.000.000 de lei, iar prima de casare este în valoare de 3.000 de lei. Persoanele interesate pot aplica o singură dată la acest program.

×
Subiecte în articol: economic luni