x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Românii, perfect capabili să-şi deschidă o afacere. De ce nu o fac? Iată principalele obstacole - studiu

Românii, perfect capabili să-şi deschidă o afacere. De ce nu o fac? Iată principalele obstacole - studiu

de Vali Blanaru    |    25 Iun 2014   •   18:22
Românii, perfect capabili să-şi deschidă o afacere. De ce nu o fac? Iată principalele obstacole - studiu

O treime dintre români se consideră capabili să-şi deschidă o afacere, motivaţi în principal de perspectiva obţinerii unor venituri suplimentare şi independenţa faţă de angajator, însă principalul obstacol invocat este lipsa capitalului pentru demarare, se arată într-un studiu realizat de compania de cercetare GfK. 

"Aproape 80% dintre tinerii români sub 30 de ani au o atitudine pozitivă faţă de munca pe cont propriu, la fel ca şi în cazul celor cu diplomă universitară - 74%, cu studii medii - 63%, la persoane intervievate cu copii - 71%. Bărbaţii oferă o rată de acceptare mai ridicată a activităţilor independente (68%) în comparaţie cu femeile (63%)", relevă studiul "Antreprenoriatul în România în 2012 şi spiritul antreprenorial în Europa".

Principalele motivaţii pentru români de a porni o afacere sunt perspectiva unui al doilea venit - 55%, independenţa faţă de angajator - 30% şi autorealizarea / posibilitatea de a materializa propriile idei - 23%. Spre comparaţie, majoritatea europenilor intervievaţi ar fi motivaţi de independenţa faţă de angajator - 45%, urmată de autorealizare - 38% şi perspectiva celui de-al doilea venit - 33%.

"Prin urmare, românii apreciază peste medie perspectiva celui de-al doilea venit şi sunt mai atraşi de aspectele financiare ale desfăşurării activităţilor independente decât de libertatea de a fi propriul lor şef, percepută de majoritatea europenilor", arată studiul.

Lipsa capitalului incipient, situaţia economică incertă, precum şi teama de eşec sunt principalele obstacole resimţite la nivel european când vine vorba de întemeierea propriei afaceri. În România, "lipsa capitalului incipient" este resimţit într-o pondere de 67%, media europeană fiind de 57%. Un procent de 60% dintre respondenții români se tem de eventualitatea unui eșec, în timp ce media la nivel internațional este de 70%. Aceasta teamă de eșec este valabilă pentru toate grupurile demografice și este compusă, în principal, din doi factori: “obligațiile financiare care pot genera falimentul” (45%) şi “pericolul crizei economice” (23%).

Atitudinea pozitivă faţă de antreprenoriat este ridicată în special la tinerii români cu vârsta sub 30 de ani. Jumătate dintre aceştia afirmă că antreprenoriatul va fi mai important în viitor, faţă de media la nivel european, de doar 39%. Aproximativ două treimi dintre românii intervievaţi (65%) consideră că antreprenoriatul va avea o importanţă egală sau mai mare în societatea modernă de producţie peste un deceniu, media europeană fiind de 78%. Cei mai importanți factori meniți să încurajeze antreprenoriatul sunt "finanţarea publică şi creditele destinate începerii unei afaceri" (România: 46%; media internațională: 42%); “educaţia în domeniul antreprenoriatului şi învăţarea abilităţilor de business” (România: 35%; media internațională: 33%) și "birocrația redusă" (România: 33%; media internațională: 29%).


×