x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Sarbatori - Afacerea prima si cadoul

Sarbatori - Afacerea prima si cadoul

de Iohanna Onaca Purdea    |    14 Dec 2005   •   00:00
Sarbatori - Afacerea prima si cadoul

Felicitari, agende, prime de Craciun, tichete de cadouri, petreceri pentru angajati, pom sI Mos Craciun pentru copii acestora. Cheltuielile companiilor pentru aceste evenimente ajung pana la 5-600 de lei pe angajat, iar castigurile magazinelor si restaurantelor, pe masura.

AFACERI DE IARNA
Felicitari, agende, prime, tichete de cadouri, petreceri pentru angajati, pom si Mos Craciun pentru copiii acestora. Cheltuielile companiilor pentru aceste evenimente ajung pana la 500-600 de lei pe angajat, iar castigurile magazinelor si restaurantelor, pe masura.

Companiile opteaza pentru solutii din ce in ce mai diversificate prin care sa isi recompenseze angajatii cu ocazia Sarbatorilor. In functie de buget, unele firme ofera doar o simpla felicitare, in timp ce altele investesc sume importante in evenimente festive si atentii pentru salariati.

LA RESTAURANT. Petrecerile si mesele festive organizate de firme au devenit o obisnuinta de Sarbatori, astfel ca in decembrie restaurantele si salile hotelurilor sunt luate cu asalt de companii. "Unele firme fac rezervari, cu doua luni inainte, iar altele, cu o saptamana", spune Otilia Demian, director de vanzari la Hotelul Golden Tulip Times. Ea a precizat ca pana in prezent la hotel se organizeaza 10-15 evenimente de acest tip cu ocazia Sarbatorilor, insa numarul solicitarilor a fost mai mare. Pachetul oferit de Golden Tulip Times cuprinde un meniu (bufet sau set meniu) si bauturi, la preturi ce variaza intre 22 si 27 de euro de persoana. "Cu siguranta aceste evenimente sunt profitabile; fiind primul an de la deschiderea hotelului, intentionam sa dezvoltam acest tip de evenimente", spune Otilia Demian.

LUNA DE FOC. Petrecerile de sfarsit de an sunt adevarata mana cereasca pentru restaurante. "Luna decembrie este una de foc. Organizam cate doua-trei petreceri pe zi, iar volumul de activitate creste cu 100%", spune Catalina Kraus, PR manager la Restaurantul Best Chef. Firmele nu se zgarcesc deloc la petrecerile de sfarsit de an. "Organizam in special petreceri de firma la care sunt invitati toti salariatii, de la sofer pana la directorul general. Unele firme aleg sa-si invite si partenerii de afaceri apropiati. De regula, participa intre 100 si 250 de invitati", spune Kraus. Si cum pretul unui pachet este de 40-50 de euro de persoana, in functie de mancarea, bauturile si aranjamentele speciale alese, o petrecere la cheie aduce incasari de 7.000-8.000 de euro. "Meniul se serveste sub forma de bufet suedez, la categoria deserturi, cozonacul este nelipsit. Locatia petrecerii este decorata cu baloane si aranjamente florale de Craciun", adauga Kraus.

PRIME. Aproape toate firmele isi recompenseaza intr-un fel sau altul salariatii la sfarsit de an. "Alcatel organizeaza petreceri de Craciun pentru angajati atat in Timisoara, cat si in Bucuresti. Totodata, firma acorda premii anuale angajatilor", spune Angelica Procopie, director de resurse umane la Alcatel Romania SA. Alte companii ofera salariatilor bonusuri dupa cat de mult a muncit fiecare. "Ca in fiecare an, cu ocazia Sarbatorilor de iarna, ALTEX pregateste pentru angajatii sai primele de Craciun. In plus, angajatii vor primi si bonusuri de performanta, acestea fiind acordate in functie de rezultatele obtinute", ne-au declarat reprezentantii ALTEX.

PENTRU COPII. Nici cei mici nu sunt uitati de conducerile companiilor. De Sarbatori, firmele pregatesc un brad de Craciun, iar copiii salariatilor au ocazia sa primeasca daruri chiar din sacul lui Mos Craciun. "Pentru copiii angajatilor se organizeaza spectacole de teatru si intalnirea cu Mos Craciun in Timisoara si Bucuresti. Copiii vor primi prajituri, suc si niste cadouri simbolice. De asemenea, se acorda cate un tichet cadou pentru copiii angajatilor cu varsta de pana la 14 ani, inclusiv", spune Angelica Procopie de la Alcatel. "UPC-Astral ofera cadouri si bonusuri pentru angajati, cadouri pentru copiii acestora si organizeaza o intalnire cu Mos Craciun pentru cei mici", afirma Andreea Nastase, corporate communications manager la UPC-Astral. "Petrecerea pentru angajatii firmei va avea, pe langa bufetul suedez, si o tombola, in urma careia salariatii vor primi cadouri. Toti copiii angajatilor vor primi cadouri de la Mos Craciun", spune Catalina Kraus de la Best Chef.

BANI. Cheltuielile pe care le fac companiile cu ocazia Sarbatorilor sunt insemnate. Mesele festive, cadourile, primele reprezinta sume deloc neglijabile pe care firmele le prevad in bugetele anuale. Desi in cele mai multe cazuri aceste sume sunt confidentiale, valoarea cheltuielilor ajunge, in cazul unei firme medii, la cateva sute de milioane de lei vechi. "Bugetele acestor activitati sunt confidentiale, dar fiind vorba despre un numar insemnat de beneficiari - angajati si copii - , nu e vorba despre sume mici", spune Angelica Procopie, director de resurse umane la Alcatel Romania SA. UPC-Astral dezvaluie ca suma cheltuita de Sarbatori cu fiecare salariat se ridica la circa 500 RON.

MESE FESTIVE
"Organizam petreceri de firma la care sunt invitati toti salariatii, de la sofer pana la directorul general. Unele firme aleg sa-si invite si partenerii de afaceri apropiati" - Catalina Kraus, PR manager la Restaurantul Best Chef

Bani din pachete de Sarbatori

SIMBOL. Atentii pentru salariati si partenerii de afaceri

Pregatirea cadourilor pe care companiile le ofera angajatilor a devenit o afacere pentru alte firme. "Oferta noastra s-a modificat in functie de cerintele clientilor, astfel am ajuns de la cadouri pentru angajati la oferte de cadouri pentru clienti. Pe acest segment, cererea a fost neasteptat de mare", spune Georgiana Dragoi de la Sunshine Gifts. Firma a oferit pachete pentru angajati la pretul de 69,90 lei noi, care contin un cos cu o sticla cu vin, lumanari parfumate, cozonac, bomboane, globuri.

MAGAZINE. Unele lanturi de retaileri nu au scapat ocazia si au oferit firmelor mostre de pachete gata facute. Selgros si Carrefour sunt doar doua exemple. "Am avut mai multe tipuri de pachete pe care sa le aratam sindicatelor sau reprezentantilor firmelor ca model. Insa pachetele au fost realizate dupa dorintele clientilor", spune Anca Bacan, manager de vanzari la Selgros Baneasa. Ea adauga ca unele companii au pus accentul pe jucarii care au fost alese cu grija, in functie de varsta, in timp ce altele au optat pentru dulciuri, mai multe variante de ciocolate, sucuri, fructe de sezon care nu se strica.

Firmele de stat au mers pe pachete care nu au depasit 500-600 de lei noi. In general, s-a optat pentru dulciuri, sucuri si fructe, pentru ca micutii sa poata manca pe saturate. Patronii mai generosi au ales ca, pe langa aceste delicatese, sa puna si cate una sau doua jucarii mai deosebite, pentru amuzamentul copiilor. Cele mai consistente pungute nu au depasit pretul de 1.500 de lei noi.

CONCURENTA. Operatiunea pachete pentru Craciun nu reprezinta o mare afacere pentru retaileri re-numiti, insa, in conditiile unei concurente din ce in ce mai acerbe, acestia prefera sa ofere toata gama de servicii clientilor fideli. "Vanzarile de Mos Craciun sunt practic incheiate. Incasarile din aceste actiuni reprezinta cam cat cele dintr-o zi obisnuita de decembrie", spune Anca Bacan, reprezentanta Selgros Baneasa. Ea spune ca, in conditiile in care clientii Selgros sunt firme, a vrut sa vina in intampinarea nevoilor acestora si sa le ofere mostre de pungulite echilibrat facute, in functie de bugetul disponibil. (Iohanna Onaca Purdea, Daniela Ivan)

CASTIGURI
"Vanzarile de Mos Craciun sunt practic incheiate. Incasarile din aceste actiuni reprezinta cam cat cele dintr-o zi obisnuita de decembrie" - Anca Bacan, manager de vanzari la Selgros Baneasa.
×