x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Scumpirea benzinei este inevitabila

Scumpirea benzinei este inevitabila

11 Mai 2004   •   00:00

Din punct de vedere strict economic, nivelul constant ridicat al preturilor petrolului impune scumpirea carburantilor pana la sfarsitul lunii mai.

ADRIAN N. IONESCU

Conform calculelor specialistilor, litrul de benzina Premium ar fi trebuit sa fie mai scump in medie cu 360 lei „inca de ieri", numai datorita deprecierii leului, care influenteaza taxele. Nu este exclusa majorarea accizelor, care a fost amanata de la 1 aprilie, probabil pentru 1 iunie.

La randul lor, producatorii reclama faptul ca presiunea pietei petrolului a devenit insuportabila. Aflate in plina campanie de investitii, rafinariile romanesti nu mai au ce costuri sa taie pentru ca actualele preturi ale carburantilor sa fie mentinute. Daca preturile petrolului nu vor scadea.

Tensiunile externe

Din iulie anul trecut, preturile petrolului au crescut tot mai mult peste pragul de 30 de dolari / baril (o tona de petrol are 7,1 - 8,3 barili, in functie de tipul marfii, petrol „Brent", respectiv „Ural"). De o luna incoace, piata bate record dupa record, din cauza incertitudinilor din Orientul Mijlociu, dar si unor factori cum sunt nivelul scazut al rezervelor Statelor Unite sau cererea chineza in crestere. Ieri, la New York, petrolul Brent costa peste 37 de dolari pe baril. Tipul Ural este in medie cu 3-4 dolari mai ieftin.

Potrivit unui raport recent al Agentiei Internationale a Energiei (AIE), nivelul scazut al productiei tarilor din Organizatia Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC) incurajeaza preturile mari. OPEC controleaza jumatate din exporturile petroliere mondiale.

Petrolul nu a fost niciodata mai scump in ultimii 14 ani, punand acum in pericol relansarea cresterii economice. AIE nu prognozeaza scaderea preturilor, iar tarile in curs de dezvoltare sunt cele mai vulnerabile.

Tensiunile interne

„Pentru ca preturile actuale ale carburantilor sa poata fi mentinute in Romania, ar trebui ca piata mondiala de petrol sa coboare sub 27 de dolari / baril pentru titeiul greu de tip Ural si la 30 dolari / baril pentru titeiul de tip Brent", apreciaza Dan Ionescu, director general comercial al Grupului Rompetrol. Daca estimarea venita de la Rompetrol este precisa, diferenta fata de preturile de piata este in medie de 8 dolari pe tona. Admitand ca aceasta diferenta se va mentine tot anul, la circa 5,18 milioane tone de benzina vandute rezulta pierderi de 41,44 milioane dolari. Admitand ca profiturile obtinute din celelalte produse petroliere acopera tensiunile ce li se repartizeaza conform randamentului specific transformarii titeiului, mentinerea preturilor actuale ale benzinei la pompa se face anul acesta cu pretul unei pierderi medii de 113.000 de dolari pe zi.

Concurentii

Rompetrol si-a facut o strategie din prelucrarea petrolului ieftin de tip Ural pana la produse care sa satisfaca exigentele europene. Dar titeiul tip Ural, foarte coroziv, reclama investitii de sute de milioane de dolari si pretul mai mic nu este un avantaj absolut.

LukOil, care isi va porni in doua saptamani rafinaria de la Teleajen (Ploiesti), conteaza mult pe aprovizionarea din surse proprii. „Acest avantaj nu este foarte mare, atunci cand este vorba de petrolul adus din indepartata Siberie", spune Ghenadi Abalov, purtatorul de cuvant al grupului in Romania.

Petrom trebuie sa importe circa 3 milioane de tone anul acesta, pentru ca rafinariile sale sa lucreze la capacitatea de prelucrare prevazuta.

Potrivit reprezentantilor sai, OMV importa din Austria 7% din carburantii vanduti in Romania, iar restul cumpara de la Rompetrol. Altfel spus, toti au motive de ingrijorare.

Mai mult de jumatate din titei provine din import

Marjele de rentabilitate ale rafinariilor sunt foarte inguste, in jurul lui 0%. Reprezentantii OMV spun ca „rafinariile care proceseaza numai titei din import vand in pierdere, fiind in imposibilitatea de a practica preturi care sa acopere toate costurile de productie". Conform estimarilor Ministerului Economiei si Comertului (MEC), in 2004 importurile vor acoperi 57% din necesarul de titei. Doar 5,7 milioane de tone se vor extrage din Romania.

Titeiul romanesc are caracteristici mai apropiate de tipul Brent, iar la bursele lumii cel mai ieftin „brent" costa 255 dolari pe tona. Oficialii Petrom spun ca pretul titeiului romanesc este de 7.100.000 lei /tona, fara taxe (209 - 212 dolari / tona in functie de cursul leului). Putini dintre concurentii Petrom cred ca Petrom „isi vinde" productia la mai mult de 190-200 de dolari pe tona. Oficialii Petrom spun ca diferenta este mult mai mica (...) si consta mai ales in adaosul comercial pentru terti.

Petrom stabileste, in fapt, pretul de referinta al carburantilor, pentru ca foloseste majoritatea productiei de petrol romanesc (extras tot de Petrom), pentru ca investitiile in propriile rafinarii se fac din profitul altor sectoare ale companiei si pentru ca are cea mai mare retea de vanzare. Reprezentantii Petrom mai spun ca, astfel, la pompele sale nu se pierde nici un dolar.
×
Subiecte în articol: economic petrom dolari