x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Scumpirea nu mai este "obligatorie"

Scumpirea nu mai este "obligatorie"

14 Sep 2004   •   00:00

Privatizarea Petrom a declansat restructurarea relatiilor industriale din domeniu. Ministrul Economiei si Comertului, Dan Ioan Popescu, vorbeste deja de conditiile care ar permite reducerea preturilor la carburanti.

ADRIAN N. IONESCU

"Cand cotatiile petrolului pe piata mondiala vor scadea sub 40 de dolari / baril, preturile carburantilor ar putea scadea", declara recent Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei si Comertului, lansand specialistilor din domeniu provocarea unei premiere absolute in Romania. "Manusa a fost aruncata" in conditiile in care se vorbeste mai degraba de atingerea unor tinte neoficiale de aliniere a preturilor la nivelurile europene. Cel de 1 euro pe litrul de benzina este deja celebru.

IN CAUTAREA ECHILIBRULUI. Alinierea la preturile pietei europene este un factor important pe care agentii economici il invoca adesea cand iau masuri de scumpire. Ceea ce nu inseamna ca nu pot exista, macar pentru o anumita perioada de timp, "clauze de exceptar" de la aceasta cerinta de "armonizare" a preturilor interne cu cele europene. Solutia alternativa propusa de Dan Ioan Popescu consta in reducerea nivelului accizelor la carburanti, in conditiile amintite. Solutia este deja luata in calcul de "motoarele" economiei europene, Germania si Franta.

Premiera s-ar extinde de la faptul in sine al asteptatului efect al ieftinirii carburantilor, la flexibilitatea modului in care statul isi foloseste instrumentele pentru a obtine armonizarea invocata mai sus.

IMPORTURI. Contraargumentul opus scumpirilor, productia de titei autohton, nu este singurul care poate fi folosit. Pe de alta parte, chiar daca a luat masuri de diminuare cu pana la 20% a titeiului importat pentru propriile rafinarii, Petrom si-a consolidat activitatea de explorare si productie din Kazahstan, India si Iran. Acestea sunt eventuale surse de titei proprii, deci macar teoretic ceva mai ieftine, dar tot importuri sunt.

Gheorghe Constantinescu, directorul general al Petrom, declara nu demult ca, in ciuda diminuarii importurilor, compania nu se poate baza exclusiv pe resursele proprii. Pe de alta parte, prin intrarea Petrom in grupul OMV, pozitionarea sa pe piata fata de competitori se va modifica.

INTERESUL NATIONAL SI PIATA. La AGA extraordinara care se desfasoara astazi, actionarii vor dezbate si aproape sigur vor aproba modificari esentiale ale statutului companiei Petrom. Una dintre prevederi se refera la situatiile in care, in actiunile decise, "membrii consiliului de administratie vor lua in considerare si interesele consumatorilor, precum si interesul national al Romaniei, incercand sa realizeze un echilibru intre acestea si interesele actionarilor". Totodata, textul viitorului statut prevede si "conditia ca aceste actiuni sa nu aduca societatea intr-o pozitie dezavantajoasa din punct de vedere concurential in comparatie cu concurentii sai pe piata romana."

Din perspectiva acestei prevederi statutare, propunerea ministrului Popescu de folosire a instrumentului accizelor capata noi conotatii economice. In noul statut devine inteligibila maniera in care destinul companiei private Petrom va continua sa influenteze economia romaneasca.

BANI. Scumpirea semnificativa din august a carburantilor a fost o veste rea pentru cetateanul de rand, buna pentru celelalte companii petroliere si partial buna pentru administratorii conturilor nationale. A condus la majorarea veniturilor provenite din accize, dar a produs ingrijorari privind mentinerea stabila a deficitului de cont curent si referitor la "tintirea inflatiei" catre nivelul de 9 %.

Pe de alta parte, cresterea cu 6,6 % a PIB a condus la o anumita stabilitate financiara, datorata "si reformelor structurale din domeniul utilitatilor (energie electrica si gaze naturale) precum si privatizarii Petrom", a spus recent Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, descriind implicit un mediu macroeconomic in care pot functiona masuri ca scaderea accizelor.

MAI APROAPE DE 2007. Enuntarea conditiilor in care ar deveni probabila ieftinirea carburantilor induce in piata acea conditie de previzibilitate la care aspira oamenii de afaceri din orice domeniu. Ar putea fi si un semn ca anul 2007, al deplinei liberalizari a pietelor romanesti, este mai aproape decat il simtim. Daca aceasta este si realitatea si se va confirma scenariul evocat mai sus, atunci pentru prima data consumatorul, inaintea producatorului, va avea un aport cel putin psihologic la fixarea preturilor carburantilor.

AGA - PETROM

AGA extraordinara de la Petrom urmeaza sa aprobe azi, majorarea de capital prin care OMV va deveni actionar majoritar, iar BERD va deveni actionara, ca si pretul de subscriere a noilor actiuni emise inclusiv catre actionarii minoritari. Pretul propus este de 0,0525 euro/actiune.

Alte decizii importante privind statutul Petrom vor fi luate in privinta tranzactiilor pe care consiliul de administratie le vor putea face cu OMV sau cu tertii, fara abrobarea AGA.

Pragurile propuse pana la 31 decembrie 2007 sunt de 10.000.000 euro pentru o tranzactie individuala sau 25.000.000 euro in total in cursul unui an.
×
Subiecte în articol: economic petrom