x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Scumpiri in trepte

Scumpiri in trepte

05 Noi 2004   •   00:00

BUSINESS
Scumpirea bunurilor de consum si a serviciilor se face in trepte, din cauza cresterii periodice a pretului carburantilor.
CARBURANTI - "Visul plinului de rezervor" nu afecteaza brutal economia

In timp ce pe piata petrolului cotatiile par ca "se odihnesc" dupa raliurile recordurilor anterioare, piata carburantilor autohtoni ciupeste, periodic, cate o suta, doua de lei in plus din buzunare. Astfel, scumpirea semnificativa a bunurilor de consum ar putea fi, de asemenea, amanata.
ADRIAN N. IONESCU

Click pentru a mari imaginea
TACTICA. Marite cu taraita, preturile la poarta rafinariilor fac din cosmarul scumpirilor un iad relativ suportabil
Un "plin de rezervor" de Dacia break costa in medie 1.383.750 lei. La inceputul anului, acelasi plin costa 1.201.500 lei, cu 15% mai putin ca in prezent. Atunci, pentru cei 45 de litri de benzina, un roman trebuia sa cheltuiasca 21% din salariul mediu net pe economie, iar acum da 28% din acesta. La scumpirea carburantilor s-a adaugat scaderea cu 17% a salariului. Tot mai putini romani mai viseaza la un plin de rezervor.

CALCULE. In functie de localizarea benzinariilor, preturile carburantilor au crescut deja cu 100-300 lei pe litru, sau chiar cu 700 lei. Totusi, potrivit specialistilor, scumpirile ar trebui sa fie mai mari, daca cresterea de 15-20 dolari/tona de carburant, recent inregistrata "la poarta rafinariei", s-ar reflecta si "la pompa". Astfel benzina ar fi mai scumpa cu 1.600 lei/litru, iar motorina cu 1.700 lei/litru, cei mai afectati fiind transportatorii si distribuitorii de bunuri de consum, pentru care ponderea carburantilor in totalul costurilor se ridica la 40-60%. Chiar daca intarzie sa se produca, aceste eventuale scumpiri preocupa pe managerii din diferite sectoare economice.

CURENTUL SI CALDURA. Caldura este obtinuta in Romania mai ales din pacura si carbune si mai putin din gaze naturale, care sunt folosite, totusi, de cei 500.000 de proprietari de centrale individuale. In august, pretul national de referinta al gigacaloriei a crescut cu 12%, pana la 892.000 lei. Pacura si gazele sunt vulnerabile la scumpirea titeiului, ceea ce l-a facut pe Radu Opaina, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari de apartamente, sa estimeze public ca gigacaloria se va mai scumpi cu 25% pana in martie 2005.

Autoritatile recunosteau acum o luna ca este posibila, in aceasta iarna, o scumpire a "intretinerii" cu 7% in tara si cu 14% in Bucuresti, "doar daca temperaturile vor fi extrem de scazute", dupa cum preciza ministrul coordonator al Secretariatului General al Guvernului, Eugen Bejinariu.

La electricitate efectele scumpirii titeiului sunt mai reduse, iar estimarea e mai complicata. Pentru consumatorii rezidentiali si pentru cei industriali mici, preturile reglementate nu vor fi modificate inainte de 1 ianuarie 2005. Piata s-a liberalizat in proprotie de 55%, astfel ca posibilitatea consumatorilor industriali mari de a-si negocia tarifele nu ar trebui sa duca la scumpirea produselor lor.

CARNEA SI PAINEA. "Carburantii si energia au o pondere de sub 5% in structura costurilor procesatorilor de carne, iar influenta scumpirii carburantilor asupra preturilor noastre este nesemnificativa, neglijabila fata de pretul carnii", spune Mihai Visan, directorul executiv al Asociatiei Romane a Carnii.

La randul sau, Aurel Popescu, presedintele ROMPAN, spune ca toate utilitatile reprezinta 5% din costurile intreprinderilor de panificatie, iar carburantii - numai 1,5%. "Periodic, o societate de panificatie isi face socotelile si, de obicei, daca utilitatile s-au scumpit cu 10%, atunci efectul asupra pretului painii va fi de 0,5%.

JOCURILE INFLATIEI. Specialistii Bancii Nationale au admis deja ca tinta de inflatie de 9% pentru 2004 nu mai este realista, "dar nu se va depasi 10%". Mai mult, pentru anul viitor, Guvernul a aprobat proiectul de buget, plecand de la o inflatie de 7%, mai mare decat cea prevazuta anterior, de 6%. Aparent paradoxal, aceeasi diferenta de 1% este mai pagubitoare cand este vorba de cresterea inflatiei de la 6% la 7%, decat de la 9 la 10%. Ceea ce inseamna ca, intr-adevar, asa cum s-a vazut mai sus, nu in anul acesta sunt de asteptat marile scumpiri la carburanti, cu efectele corespunzatoare asupra intregii economii. Analistii au atras deseori atentia ca atat cresterea produsului intern brut cat si scaderea inflatiei au fost posibile si datorita faptului ca Petrom este controlat de stat.

RESPIRO. Zilele trecute piata titeiului dadea semne nesperate de calmare, preturile scazand chiar sub pragul de 50 de dolari pe baril pentru titeiul greu, de obicei importat in Romania si sub 47 dolari pentru titeiul de tip Brent, asemanator cu cel produs in Romania. Reprezentantii Petrom spuneau, acum o luna, ca vor scumpi carburantii daca titeiul "Brent" se va stabiliza la 50 de dolari. Or, tendinta de scadere a cotatiilor coboara sub acest prag si lasa loc la speranta ca nu este vorba de o pauza de "respiro" luata de brokeri, ceea ce va oferi decidentilor de la Petrom pretextul de a nu creste decat putin cate putin preturile.
COMPETITORII DEPIND DE IMPORTURI
Decidentii celui mai mare operator de pe piata autohtona a carburantilor vor avea un motiv in plus sa amane transferul cresterii substantiale a preturilor "de la poarta rafinariei la pompa", in ciuda nemultumirii competitorilor Rompetrol si Lukoil. Aceste companii proceseaza marea majoritate a titeiului importat in Romania, mai scump, care reprezinta 57% din consumul national. Petrom depinde mai putin de import, fiindca are la dispozitie titeiul romanesc, preluat la un pret cu 5-10% mai mic decat echivalentul sau de pe piata mondiala. Petrom acopera 45% din piata autohtona de benzina si motorina, iar Rompetrol si Lukoil, care sustin ca au fiecare cate 18-20 % din vanzari, nu pot ignora miscarile celui dintai. Si chiar daca, pana la sfarsitul anului, OMV, noul patron al Petrom, isi va intra in drepturi, este greu de prevazut ca-si va pecetlui debutul dominatiei cu scumpiri majore.
×
Subiecte în articol: economic piata