x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Statul nu vrea să salveze Portul Constanţa

0
Autor: Cristian Anton 16 Mai 2016 - 15:56
Statul nu vrea să salveze Portul Constanţa Adrian COSTEA/Getty Images/iStockphoto ships
Vezi galeria foto


Portul Constanţa este un obiectiv strategic al României, Uniunii Europene şi NATO, dar nu are o strategie coerentă de dezvoltare şi nici nu există semnale că va avea una prea curând. Toată lumea este de acord că e nevoie de un Master Plan, dar autorităţile nu sunt capabile să elaboreze unul viabil. Practic, statul are un port, dar nu ştie să-l exploateze.

România a avut un Master Plan pentru Portul Constanţa încă din anul 2001, dar guvernanţii n-au vrut să adopte documentul elaborat de japonezii de la JICA, deşi putea fi măcar un punct de plecare. Poate pentru că a fost gratis, iar asta e de neacceptat pentru o ţară atât de bogată. Motiv pentru care Ministerul Transporturilor a plătit două milioane de euro englezilor de la Ernst & Young pentru un alt Master Plan, realizat de sucursala lor din Bucureşti. Proiectul realizat este însă contestat vehement de portuari, care îi acuză pe autori de amatorism, iar pe guvernanţi de incompetenţă. Pe de altă parte, şi patronii au interesele lor, să le zicem legitime. Operatorii se tem că taxele ar putea creşte şi le-ar afecta astfel profitul. Unul uriaş, care arată încă o dată de ce portul stârneşte asemenea pasiuni. Fostul primar al Constanţei, Radu Mazăre, dezvăluia, în campania sa pentru preluarea a jumătate din acţiunile companiei, că firmele patronilor din port au un profit de 100 de milioane de euro pe an, în timp ce unii operatori plătesc chirii de 0,05 euro/mp. Pe de altă parte, portuarii spun că oricum plătesc taxe prea multe şi prea mari: aproape 40, care fac din portul constănţean unul mai puţin atractiv faţă de concurenţa europeană. Chiar şi aşa, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (CN APC) produce o mulţime de bani: numai profitul net din 2016 s-a ridicat la 16 milioane de euro.

 

Profitul nu e deloc sănătos 

Aici intervine un aspect delicat, scos în evidenţă de premierul Dacian Cioloş. Acesta i-a cerut ministrului Transporturilor, Dan Costache, să vadă ce se întâmplă, totuşi, în Portul Constanţa. Pentru că nu e normal ca societatea să aibă asemenea profit, dar să nu investească mai nimic în infrastructură. Aşa se ajunge în situaţii aberante, precum cea în care directorul general Valeriu Ionescu declara, nonşalant, la dezbaterea publică a Master Planului, că nu are bani pentru repararea incineratorului din port.
Cioloş mai spunea că sunt nereguli şi la alocarea terenurilor din port, fără a da şi alte amănunte, ceea ar însemna o confirmare a dezvăluirilor lui Mazăre despre chiriile scandalos de mici percepute unor operatori. Iar ineficienţa celor care s-au perindat de-a lungul timpului la şefia companiei devine şi mai evidentă dacă amintim faptul că, din cele 900 de hectare ale portului, doar 300 sunt utilizate.


Un proiect considerat inutil
În acest moment, proiectul de Master Plan a dispărut, pur şi simplu. După eşecul răsunător înregistrat în dezbaterea publică,
şefii de la Ministerul Transporturilor au ajuns să spună, realmente, că nu ştiu pe unde se află. „Nu mai ştiu nimic de Master Planul portului, l-am întrebat şi pe secretarul de stat şi a spus că nici el nu ştie pe unde e. Nu ştiu cum a fost făcut, pentru că nu s-a luat în calcul integrarea într-un plan mai mare, nu poate fi încadrat în Master Planul de Transporturi al României. Aici e vorba de incompetenţa conducerii. Anul trecut, Curtea de Conturi şi Corpul de Control au descoperit o mulţime de nereguli în port. Nici până acum, nimeni de acolo nu ne-a dat nici măcar o lămurire despre problemele găsite, nu mai spun de rezolvarea lor”, ne-a declarat deputatul Mihai Lupu.

 

Bănuiesc că e şi un grup de interese, altfel nu-mi explic de ce firmele cu capital românesc nu sunt deloc susţinute. Vorbim de incapacitatea de dialog a întregii echipe manageriale, ce interes reprezintă ei? La cum se poartă, în niciun caz nu reprezintă interesele României, cu atât mai puţin ale companiei. Mihai Lupu, preşedintele Comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor

În absenţa unui Master Plan, şefii portului au autorizat tot felul de construcţii care nu trebuiau să apară. Astfel, atât proiectul propus de japonezi, cât şi draftul actual propun relocarea unui terminal de zeci de milioane de euro, ridicat pe digul de nord. Cine va suporta cheltuielile încă nu se ştie. Dar e foarte probabil să fie aceeaşi companie de stat care preferă să se laude cu profituri aiurea, în loc să-şi dezvolte infrastructura.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Coronacriza: Vânzările de carburanţi au scăzut cu 11% în primele cinci luni

Coronacriza: Vânzările de carburanţi au scăzut cu 11% în primele cinci luni
Consumul de alimente a crescut cu 8% în primele cinci luni ale anului, iar vânzările de carburanţi au scăzut cu 11% în aceeaşi perioadă. În restul statelor UE, scăderea consumului de carburanţi a fost de...

Pactul pentru muncă: În 30 de ani, România a pierdut peste 1,5 milioane de școlari, la toate nivelurile, ceea ce ne determină să gândim un plan de măsuri imediate

Pactul pentru muncă: În 30 de ani, România a pierdut peste 1,5 milioane de școlari, la toate nivelurile, ceea ce ne determină să gândim un plan de măsuri imediate
PACTUL PENTRU MUNCĂ. ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA ajunge la Constanţa, acolo unde va avea loc ultima ediție a seriei de dezbateri organizate pe parcursul ultimilor doi ani de Confederaţia Naţională pentru...

Reguli noi pentru firmele înființate acasă

Reguli noi pentru firmele înființate acasă
Începând din 5 iulie sunt în vigoare câteva reglementări noi privind înființarea de societăți comerciale cu sediul social într-un ansamblu rezidențial cu destinația de locuințe. Principalele norme,...

Gheorghe Flutur s-a declarat jignit de retragerea fabricilor LaDorna din județ

Gheorghe Flutur s-a declarat jignit de retragerea fabricilor LaDorna din județ
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, s-a declarat jignit de închiderea producției de lactate LaDorna din județ. Compania franceză Lactalis a decis închiderea fabricilor de la Floreni...

Va fi înființat un comparator online al prețurilor RCA

Va fi înființat un comparator online al prețurilor RCA
Proiectul de implementare a unui comparator online pentru primele RCA va fi demarat de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).  Prin intermediul acestuia, asiguraţii vor obţine online...

Curs valutar. Leul rămâne stabil în raport cu euro. ROBOR se menține. Aurul se ieftinește

Banca Naţională a României (BNR) a anunţat astăzi un curs de referinţă de 4,8365 lei/euro, 4,2843 lei/dolar, 5,3551 lei/liră sterlină, 4,5467 lei/franc elveţian. Cursul de referinţă anunțat vineri...

Neînțelegeri pe piața spațiilor de birouri. NEPI Rockcastle a început arbitrajul cu AFI Europe

Neînțelegeri pe piața spațiilor de birouri. NEPI Rockcastle a început arbitrajul cu AFI Europe
Fondul de investiţii sud-african NEPI Rockcastle a început procedurile de arbitraj cu AFI Europe privind vânzarea portofoliului său de spaţii de birouri din România. Vânzătorul îi solicită...

Comerțul cu amănuntul a crescut cu peste 18% în luna mai 2020

Comerțul cu amănuntul a crescut cu peste 18% în luna mai 2020
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut, în luna mai 2020, faţă de perioada anterioară, atât ca serie brută cu 18,5%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile...

Importurile de lactate, ouă și miere au crescut cu 25% în primul trimestru din 2020

Importurile de lactate, ouă și miere au crescut cu 25% în primul trimestru din 2020
Importurile de produse lactate, ouă şi miere au ajuns la 174,98 de milioane de euro în primul trimestru, cu 25% mai mult faţă de perioada similară din 2019, când acestea au totalizat 140,1 de...

Avertismentele de vară ale Bruxelles-ului

Avertismentele de vară ale Bruxelles-ului
La începutul acestei luni, Comisia Europeană a transmis României mai multe solicitări pentru punerea în acord a legislaţiei interne cu cea comunitară. În cazul în care nu ne vom conforma în termenul solicitat,...

Pandemia a lovit tranzacţiile cu terenuri arabile

Pandemia a lovit tranzacţiile cu terenuri arabile
Restricţiile impuse din cauza pandemiei de coronavirus au frânat apetitul investitorilor pentru achiziţionarea de terenuri arabile. În primul semestru al acestui an, Ministerul Agriculturii avizase vânzarea unor...

Semestru păgubos: declin de 30% la autoturismele noi

Semestru păgubos: declin de 30% la autoturismele noi
În iunie 2020 au fost înmatriculate în România 10.161 autoturisme noi, cu 27,8% mai puţine decât în luna similară a anului trecut, informează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA), citând da...

În zonele afectate de inundații prețurile fructelor și legumelor românești cresc cu 10%

În zonele afectate de inundații prețurile fructelor și legumelor românești cresc cu 10%
 În zonele afectate de inundații, preţurile din pieţe ale fructelorși legumelor românești au crescut cu 10%, după ce apele au înghițit terenurile agricole. Alina Moşoarcă este la a patra generaţie...

Index imobiliar ZF: Preţurile apartamentelor vechi cu 3 camere din Ca­pitală au crescut în luna iunie

Index imobiliar ZF: Preţurile apartamentelor vechi cu 3 camere din Ca­pitală au crescut în luna iunie
Preţurile apartamentelor vechi cu trei camere din Ca­pitală au crescut la nivelul lunii iunie, faţă de mai la 97.900 de euro, fiind în medie cu 1.400 de euro sub cele de luna anterioară, potrivit datelor...

Regulile bugetare stricte vor fi reimpuse după depăşirea fazei critice, avertizează Comisia Europeană

Regulile bugetare stricte vor fi reimpuse după depăşirea fazei critice, avertizează Comisia Europeană
Regulile bugetare stricte stabilite de Uniunea Europeană vor fi impuse din nou după depăşirea etapei critice a crizei generate de pandemie, afirmă Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene...
Serviciul de email marketing furnizat de