x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători

Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători

de Valentin Gros    |    16 Ian 2020   •   09:43
Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători
Sursa foto: Victor Stroe

Guvernanţii pregătesc un act normativ prin care speră să ridice eficienţa transportului feroviar de călători, impunând anumite condiţii la acordarea subvenţiilor pentru această activitate. Reprezentanţii mecanicilor de locomotivă arată însă că noile prevederi nu ţin seama de realităţi. Ei consideră că operatorul de stat va fi dezavantajat faţă de cei privaţi şi astfel va suferi pierderi cu 70% mai mari decât anul trecut. Ba mai mult, toate firmele din domeniu sunt ameninţate de faliment, locurile lor urmând să fie ocupate de multinaţionale, în condiţiile în care propunerea de lege vine să favorizeze companiile cu forţă financiară.

 

Ministerul Transporturilor a publicat pe site-ul propriu un proiect de Hotărâre de Guvern, elaborat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), ce reglementează aprobarea contractelor de servicii de transport feroviar pe 2020. Actul normativ stabileşte un nou mod de calcul pentru valorile compensațiilor unitare (adică tren – kilometru și călători – kilometru). Anul trecut, aceste sume erau unice pentru toţi operatorii.

 

Trenurile Interregio, defavorizate

Conform proiectului, anul acesta, compensaţia de serviciu public programată a fi acordată pentru obligația de serviciu public aprobată în transportul feroviar de călători se distribuie astfel: 36% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Interregio şi 64% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Regio.

În opinia sindicaliştilor, propunerea legislativă dezavatajează major operatorul naţional CFR Călători, la care ponderea cea mai mare a activităţii o constituie trenurile Interregio. „Operatorii privaţi sunt în mod cert avantajaţi prin faptul că ponderea compensaţiei ce li se acordă, respectiv 64%, este net superioară ponderii alocate pentru serviciile operatorului naţional (36%)”, a declarat, pentru Jurnalul, Iulian Măntescu, preşedintele Federației Mecanicilor de Locomotivă (FML).

 

Intercity dispare

„În plus, paradoxal, nu se alocă nici un fel de compensaţie pentru trenurile de rang superior – Intercity – lucru care a dus la dispariţia aproape în totalitate a acestui tip de serviciu public atât de popular în tările din UE”, a mai spus Măntescu.

Proiectul de HG mai prevede că „pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, procentul maxim al compensaţiei de serviciu public anual de acordat cuprinde cota de profit de maximum 3% şi nu poate depăşi 60% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Interregio şi 87% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Regio”.

 

Criteriul forţei financiare

Prin aplicarea acestui criteriu, care practic condiţionează cuantumul compensaţiei de nivelul profitului şi al cifrei de afaceri, „este foarte posibil că atât CFR Călători, cât și operatorii români să fie dezavantajați în raport cu operatorii străini”, arată oficialii FML. În acest moment, toţi cei şase operatori de transport feroviar autorizaţi sunt companii cu capital majoritar românesc: CFR Călători, Regio Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Astra Transcarpatic, Softrans.

 

CFR Călători estimează pentru anul trecut pierderi de 354,5 milioane de lei, după ce în 2018 a înregistrat un nivel de 82,8 milioane de lei, conform datelor de la Ministerul Finanţelor

 

„Dacă acest proiect de HG rămâne în forma propusă de ARF, este posibil să asistăm, în viitorul apropiat, la falimentarea celor şase operatori de transport feroviar de călători cu capital românesc de stat sau privat, în favoarea unor multinaţionale care tind să-şi împartă piaţa feroviară pe teritoriul Uniunii Europene. Propunerea de lege pregăteşte terenul pentru multinaţionale, pentru Deutsche Bahn (Germania) şi OBB (Austria).

Iulian Măntescu, preşedinte FML

 

Mai multă eficienţă sau „praf în ochi”?

Costurile suportate de companii nu sunt efectiv stabilite de proiectul de HG, dar reprezentanţii FML consideră că, prin punerea lui în aplicare, operatorul naţional, CFR Călători, „va fi nevoit să încheie exerciţiul financiar pe anul 2020 cu o pierdere de peste 600 milioane de lei, pentru menţinerea numărului 48,7 milioane de tren km contractaţi”. În nota de fundamentare, autorii de la ARF argumentează că actul normativ va determina „creşterea eficienţei activităţii operatorilor de transport feroviar de călători”. Iulian Măntescu, liderul organizaţiei sindicale, spune însă că motivarea este „praf în ochi” şi că eficienţa poate fi ridicată prin „compensarea reală a diferenţei dintre costuri şi venituri”, precum şi prin „achiziţionarea de material rulant nou, din fonduri europene disponibile” pentru acest scop.

 

Subvenţiile acordate operatorilor feroviari de transport călători

Compania Compensaţia în 2019 (lei) Compensaţia în 2018 (lei)

CFR Călători 1,14 miliarde 1,07 miliarde

Regio Călători 146,82 milioane 138,17 milioane

Transferoviar Călători 83,49 milioane 75,06 milioane

Interregional Călători 38,39 milioane 31,27 milioane

Astra Trans Carpatic 14,09 milioane 9,61  milioane

Softrans 11,53 milioane 8,71 milioane

                                                                                                            Sursa: Club Feroviar

 

×
Subiecte în articol: CFR Călători subventii