x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători

0
Autor: Valentin Gros 16 Ian 2020 - 09:43
Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători Victor Stroe


Guvernanţii pregătesc un act normativ prin care speră să ridice eficienţa transportului feroviar de călători, impunând anumite condiţii la acordarea subvenţiilor pentru această activitate. Reprezentanţii mecanicilor de locomotivă arată însă că noile prevederi nu ţin seama de realităţi. Ei consideră că operatorul de stat va fi dezavantajat faţă de cei privaţi şi astfel va suferi pierderi cu 70% mai mari decât anul trecut. Ba mai mult, toate firmele din domeniu sunt ameninţate de faliment, locurile lor urmând să fie ocupate de multinaţionale, în condiţiile în care propunerea de lege vine să favorizeze companiile cu forţă financiară.

 

Ministerul Transporturilor a publicat pe site-ul propriu un proiect de Hotărâre de Guvern, elaborat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), ce reglementează aprobarea contractelor de servicii de transport feroviar pe 2020. Actul normativ stabileşte un nou mod de calcul pentru valorile compensațiilor unitare (adică tren – kilometru și călători – kilometru). Anul trecut, aceste sume erau unice pentru toţi operatorii.

 

Trenurile Interregio, defavorizate

Conform proiectului, anul acesta, compensaţia de serviciu public programată a fi acordată pentru obligația de serviciu public aprobată în transportul feroviar de călători se distribuie astfel: 36% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Interregio şi 64% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Regio.

În opinia sindicaliştilor, propunerea legislativă dezavatajează major operatorul naţional CFR Călători, la care ponderea cea mai mare a activităţii o constituie trenurile Interregio. „Operatorii privaţi sunt în mod cert avantajaţi prin faptul că ponderea compensaţiei ce li se acordă, respectiv 64%, este net superioară ponderii alocate pentru serviciile operatorului naţional (36%)”, a declarat, pentru Jurnalul, Iulian Măntescu, preşedintele Federației Mecanicilor de Locomotivă (FML).

 

Intercity dispare

„În plus, paradoxal, nu se alocă nici un fel de compensaţie pentru trenurile de rang superior – Intercity – lucru care a dus la dispariţia aproape în totalitate a acestui tip de serviciu public atât de popular în tările din UE”, a mai spus Măntescu.

Proiectul de HG mai prevede că „pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, procentul maxim al compensaţiei de serviciu public anual de acordat cuprinde cota de profit de maximum 3% şi nu poate depăşi 60% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Interregio şi 87% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Regio”.

 

Criteriul forţei financiare

Prin aplicarea acestui criteriu, care practic condiţionează cuantumul compensaţiei de nivelul profitului şi al cifrei de afaceri, „este foarte posibil că atât CFR Călători, cât și operatorii români să fie dezavantajați în raport cu operatorii străini”, arată oficialii FML. În acest moment, toţi cei şase operatori de transport feroviar autorizaţi sunt companii cu capital majoritar românesc: CFR Călători, Regio Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Astra Transcarpatic, Softrans.

 

CFR Călători estimează pentru anul trecut pierderi de 354,5 milioane de lei, după ce în 2018 a înregistrat un nivel de 82,8 milioane de lei, conform datelor de la Ministerul Finanţelor

 

„Dacă acest proiect de HG rămâne în forma propusă de ARF, este posibil să asistăm, în viitorul apropiat, la falimentarea celor şase operatori de transport feroviar de călători cu capital românesc de stat sau privat, în favoarea unor multinaţionale care tind să-şi împartă piaţa feroviară pe teritoriul Uniunii Europene. Propunerea de lege pregăteşte terenul pentru multinaţionale, pentru Deutsche Bahn (Germania) şi OBB (Austria).

Iulian Măntescu, preşedinte FML

 

Mai multă eficienţă sau „praf în ochi”?

Costurile suportate de companii nu sunt efectiv stabilite de proiectul de HG, dar reprezentanţii FML consideră că, prin punerea lui în aplicare, operatorul naţional, CFR Călători, „va fi nevoit să încheie exerciţiul financiar pe anul 2020 cu o pierdere de peste 600 milioane de lei, pentru menţinerea numărului 48,7 milioane de tren km contractaţi”. În nota de fundamentare, autorii de la ARF argumentează că actul normativ va determina „creşterea eficienţei activităţii operatorilor de transport feroviar de călători”. Iulian Măntescu, liderul organizaţiei sindicale, spune însă că motivarea este „praf în ochi” şi că eficienţa poate fi ridicată prin „compensarea reală a diferenţei dintre costuri şi venituri”, precum şi prin „achiziţionarea de material rulant nou, din fonduri europene disponibile” pentru acest scop.

 

Subvenţiile acordate operatorilor feroviari de transport călători

Compania Compensaţia în 2019 (lei) Compensaţia în 2018 (lei)

CFR Călători 1,14 miliarde 1,07 miliarde

Regio Călători 146,82 milioane 138,17 milioane

Transferoviar Călători 83,49 milioane 75,06 milioane

Interregional Călători 38,39 milioane 31,27 milioane

Astra Trans Carpatic 14,09 milioane 9,61  milioane

Softrans 11,53 milioane 8,71 milioane

                                                                                                            Sursa: Club Feroviar

 

Citeşte mai multe despre:   CFR Călători,   subventii

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Vești bune pentru persoanele care au credite în lei. Indicele ROBOR a scăzut sub 3%

Vești bune pentru persoanele care au credite în lei. Indicele ROBOR a scăzut sub 3%
Indicele Robor la 3 luni a scăzut la 2,99%, cel mai mic nivel din ultimele două luni, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR). Și Robor la 6 luni s-a micșorat la 3,11%. Robor este indicele...

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii
Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizația de funcționare a societății de asigurare Certasig, ca urmare a constatării stării de insolvență a societății și urmează să...

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”
Analistul economic Iancu Guda, services director al Coface, a explicat într-o postare pe Facebook care sunt adevăratele cauze ale deprecierii monedei naționale și aprecierii aurului.   ”Adâncirea...

Fabrica Nestle din Timișoara, scoasă la vânzare. Se caută investitori noi

Fabrica Nestle din Timișoara, scoasă la vânzare. Se caută investitori noi
Galerie Foto Compania de consultanţă imobiliară Colliers International a fost desemnată agentul exclusiv de vânzare al fostei fabrici deţinute de gigantul elveţian Nestlé la Timişoara. Proprietatea, care se desfăşoară pe...

Șoc pe piața valutară: Euro atinge, din nou, o valoare RECORD!

Șoc pe piața valutară: Euro atinge, din nou, o valoare RECORD!
Banca Naţională a României (BNR) a publicat, vineri, cursul valutar 21 februarie 2020, iar cotaţiile pentru Euro şi dolar au atins cele mai mari niveluri din istorie. Euro a urcat la 4,8026 lei, acesta fiind cel...

Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi scoasă din apă

Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi scoasă din apă
Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi adusă la cheu cu ajutorul a două barje, care vor stabiliza vasul din laterale pe timpul deplasării. Operațiunile vor începe la...

Evaluarea proiectului de retehnologizare a Reactorului 1 de la Cernavodă

Evaluarea proiectului de retehnologizare a Reactorului 1 de la Cernavodă
Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) a trimis o echipă la Reactorul 1 al Centralei Nucleare de la Cernavodă pentru a evalua proiectul de retehnologizare a unității. Misiunea internațională a ven...

Profit peste așteptări al unui mare operator de telefonie mobilă

Profit peste așteptări al unui mare operator de telefonie mobilă
Digi Communications a înregistrat o creștere semnificativă a profitului net pe 2019, care a ajuns la 41,8 milioane de euro, față de numai 18 milioane de euro în anul anterior. Vânzările au ajuns...

Societățile private vor trebui să declare beneficiarul real al profiturilor

Societățile private vor trebui să declare beneficiarul real al profiturilor
Societățile cu capital privat din România vor fi obligate să depună anual o declarație în care să arate care este beneficiarul real al profiturilor. Teoretic, măsura vizează persoanele publice care au firme pe...

MedLife a depășit pragul de 200 milioane de euro. Crestere de 24,8% a cifrei de afaceri în 2019

MedLife a depășit pragul de 200 milioane de euro. Crestere de 24,8% a cifrei de afaceri în 2019
MedLife a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri pro-forma, consolidată la nivel de grup, în valoare de 989 milioane de lei (208.5 milioane de euro), înregistrând astfel o creștere de 24.5% față de...

Iancu: Gazele se vor scumpi cu 45%

Preşedintele Comisiei pentru Industrie şi Servicii din Camera Deputaţilor, Iulian Iancu, a declarat ieri că în urma liberalizării complete a pieţei, gazele se vor scumpi în iulie cu 22% şi cu 45% în lunile de...

Când vor fi gata lucrările la primul tronson din Prelungirea Ghencea

Când vor fi gata lucrările la primul tronson din Prelungirea Ghencea
Lucrările la primul tronson de lărgire a carosabilului și a zonei pietonale din Prelungirea Ghencea vor fi gata în luna mai 2020. Acesta este cuprins între străzile Brașov și Râul Doamnei, potrivit companiei mun...

Numărul firmelor care și-au încetat activitatea în 2019, cele mai multe din ultimul deceniu

Numărul firmelor care și-au încetat activitatea în 2019, cele mai multe din ultimul deceniu
Numărul firmelor care au intrat în insolvență au scăzut cu 22% în 2019, față de anul precedent, și se află la minimul ultimului deceniu. Cu toate acestea, numărul companiilor care și-au încetat...

Ce spun economiștii despre deprecierea leului în faţa euro: Avem o situaţie de deficite gemene care dezechilibrează cursul

Ce spun economiștii despre deprecierea leului în faţa euro: Avem o situaţie de deficite gemene care dezechilibrează cursul
Deprecierea leului față de euro are loc pe fondul deteriorării factorilor care ţin de deficitul de balanţă comercială, anunță economiștii în ziua în care moneda europeană a atins un nou maxim istoric,...

Curs valutar 20 februarie 2020. Euro explodează pe piaţa valutară

Curs valutar 20 februarie 2020. Euro explodează pe piaţa valutară
Leul continuă să scadă în faţa Euro şi a dolarului, iar astăzi, s-au înregistrat recorduri absolute pentru cele două monede, potrivit curs valutar 20 februarie 2020. Astfel, valoarea Euro a atins...
Serviciul de email marketing furnizat de