x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători

0
Autor: Valentin Gros 16 Ian 2020 - 09:43
Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători Victor Stroe


Guvernanţii pregătesc un act normativ prin care speră să ridice eficienţa transportului feroviar de călători, impunând anumite condiţii la acordarea subvenţiilor pentru această activitate. Reprezentanţii mecanicilor de locomotivă arată însă că noile prevederi nu ţin seama de realităţi. Ei consideră că operatorul de stat va fi dezavantajat faţă de cei privaţi şi astfel va suferi pierderi cu 70% mai mari decât anul trecut. Ba mai mult, toate firmele din domeniu sunt ameninţate de faliment, locurile lor urmând să fie ocupate de multinaţionale, în condiţiile în care propunerea de lege vine să favorizeze companiile cu forţă financiară.

 

Ministerul Transporturilor a publicat pe site-ul propriu un proiect de Hotărâre de Guvern, elaborat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), ce reglementează aprobarea contractelor de servicii de transport feroviar pe 2020. Actul normativ stabileşte un nou mod de calcul pentru valorile compensațiilor unitare (adică tren – kilometru și călători – kilometru). Anul trecut, aceste sume erau unice pentru toţi operatorii.

 

Trenurile Interregio, defavorizate

Conform proiectului, anul acesta, compensaţia de serviciu public programată a fi acordată pentru obligația de serviciu public aprobată în transportul feroviar de călători se distribuie astfel: 36% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Interregio şi 64% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Regio.

În opinia sindicaliştilor, propunerea legislativă dezavatajează major operatorul naţional CFR Călători, la care ponderea cea mai mare a activităţii o constituie trenurile Interregio. „Operatorii privaţi sunt în mod cert avantajaţi prin faptul că ponderea compensaţiei ce li se acordă, respectiv 64%, este net superioară ponderii alocate pentru serviciile operatorului naţional (36%)”, a declarat, pentru Jurnalul, Iulian Măntescu, preşedintele Federației Mecanicilor de Locomotivă (FML).

 

Intercity dispare

„În plus, paradoxal, nu se alocă nici un fel de compensaţie pentru trenurile de rang superior – Intercity – lucru care a dus la dispariţia aproape în totalitate a acestui tip de serviciu public atât de popular în tările din UE”, a mai spus Măntescu.

Proiectul de HG mai prevede că „pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, procentul maxim al compensaţiei de serviciu public anual de acordat cuprinde cota de profit de maximum 3% şi nu poate depăşi 60% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Interregio şi 87% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Regio”.

 

Criteriul forţei financiare

Prin aplicarea acestui criteriu, care practic condiţionează cuantumul compensaţiei de nivelul profitului şi al cifrei de afaceri, „este foarte posibil că atât CFR Călători, cât și operatorii români să fie dezavantajați în raport cu operatorii străini”, arată oficialii FML. În acest moment, toţi cei şase operatori de transport feroviar autorizaţi sunt companii cu capital majoritar românesc: CFR Călători, Regio Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Astra Transcarpatic, Softrans.

 

CFR Călători estimează pentru anul trecut pierderi de 354,5 milioane de lei, după ce în 2018 a înregistrat un nivel de 82,8 milioane de lei, conform datelor de la Ministerul Finanţelor

 

„Dacă acest proiect de HG rămâne în forma propusă de ARF, este posibil să asistăm, în viitorul apropiat, la falimentarea celor şase operatori de transport feroviar de călători cu capital românesc de stat sau privat, în favoarea unor multinaţionale care tind să-şi împartă piaţa feroviară pe teritoriul Uniunii Europene. Propunerea de lege pregăteşte terenul pentru multinaţionale, pentru Deutsche Bahn (Germania) şi OBB (Austria).

Iulian Măntescu, preşedinte FML

 

Mai multă eficienţă sau „praf în ochi”?

Costurile suportate de companii nu sunt efectiv stabilite de proiectul de HG, dar reprezentanţii FML consideră că, prin punerea lui în aplicare, operatorul naţional, CFR Călători, „va fi nevoit să încheie exerciţiul financiar pe anul 2020 cu o pierdere de peste 600 milioane de lei, pentru menţinerea numărului 48,7 milioane de tren km contractaţi”. În nota de fundamentare, autorii de la ARF argumentează că actul normativ va determina „creşterea eficienţei activităţii operatorilor de transport feroviar de călători”. Iulian Măntescu, liderul organizaţiei sindicale, spune însă că motivarea este „praf în ochi” şi că eficienţa poate fi ridicată prin „compensarea reală a diferenţei dintre costuri şi venituri”, precum şi prin „achiziţionarea de material rulant nou, din fonduri europene disponibile” pentru acest scop.

 

Subvenţiile acordate operatorilor feroviari de transport călători

Compania Compensaţia în 2019 (lei) Compensaţia în 2018 (lei)

CFR Călători 1,14 miliarde 1,07 miliarde

Regio Călători 146,82 milioane 138,17 milioane

Transferoviar Călători 83,49 milioane 75,06 milioane

Interregional Călători 38,39 milioane 31,27 milioane

Astra Trans Carpatic 14,09 milioane 9,61  milioane

Softrans 11,53 milioane 8,71 milioane

                                                                                                            Sursa: Club Feroviar

 

Citeşte mai multe despre:   CFR Călători,   subventii

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Statul dă 50.000 de euro pe o analiză bugetară

Statul dă 50.000 de euro pe o analiză bugetară
Ministerul Finanţelor a lansat ieri în dezbatere publică un proiect de hotărâre prin care se va aproba plata unei contribuții de 50.000 de euro către (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare în Europa...

TripnHeal: România poate deveni un centru important pentru turismul dentar

TripnHeal: România poate deveni un centru important pentru turismul dentar
          Dacă Austria și-a consolidat poziția de lider privind tratamentul imuno-oncologic, Turcia – pentru turismul medical în domeniul oncologiei și al chirurgiei estetice, Grecia...

Euro a atins un nou maxim istoric, în timp ce aurul şi dolarul scad în tandem

Euro a atins un nou maxim istoric, în timp ce aurul şi dolarul scad în tandem
Cursul de schimb al monedei naţionale a atins vineri un nou maxim istoric în raport cu moneda euro, fiind cotat de către Banca Naţională a României (BNR) la 4,8127 lei, de la maximul precedent, de 4,8079 lei atins...

Record istoric. Florile de Mărțișor, o afacere de peste 20 de milioane de euro

Record istoric. Florile de Mărțișor, o afacere de peste 20 de milioane de euro
Vânzările de flori cu ocazia zilelor de 1 și 8 martie reprezintă o mare parte din cifra de afaceri pe întregul an. În numai 8 zile, florăriile din orașe vor încasa aproape 20 de milioane de...

România se împrumută la dobânzi negative din cauza coronavirusului

România se împrumută la dobânzi negative din cauza coronavirusului
Senatorul PSD, Ștefan Radu Oprea, este de părere că motivul real pentru care România se poate împrumuta acum la dobânzi negative, respectiv - 0,11%, este determinat de epidemia de coronavirus și&nbs...

INS: Numărul autorizaţiilor de construire eliberate în ianuarie, în creştere

INS: Numărul autorizaţiilor de construire eliberate în ianuarie, în creştere
În luna ianuarie 2020, s-au eliberat 2.405 autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale, în creştere cu 18,6%, faţă de luna ianuarie 2019, arată datele INS publicate vineri. Din numărul total de...

Erste Group a avut un profit operațional de aproape 3 miliarde de euro în 2019

Erste Group a avut un profit operațional de aproape 3 miliarde de euro în 2019
Grupul bancar Erste, cel mai mare din Europa Centrală şi de Est, a înregistrat o creştere de 8,7% a profitului operaţional, ajungând la 2,97 miliarde de euro în 2019. „Profitul operaţional de aproape 3 ...

Topul hărniciei, condus de Dacia şi Ford

Topul hărniciei, condus de Dacia şi Ford
Angajaţii din industriile în care s-a investit cel mai mult au avut o productivitate în creştere, în timp ce colegii lor din sectoarele cu valori adăugate reduse apar în statistici ca fiind mai puţin eficienţi...

Pericolul chinez scumpeşte energia

Pericolul chinez scumpeşte energia
„Apariţia şi extinderea coronavirusului ar putea avea efecte nefavorabile în ceea ce priveşte cererea globală”, arată o notă publicată ieri de Comisia Naţională pentru Strategie şi Prognoză (CNSP), care...

Contrabanda cu țigarete din Moldova, în creștere

Contrabanda cu țigarete din Moldova, în creștere
Piața neagră a țigaretelor înregistrează 12,1% din totalul consumului în ianuarie 2020, față de 12,3% în noiembrie 2019, conform studiului companiei Novel Research.   „În ianuarie, în...

Primul unicorn românesc, UiPath, ar putea fi listat la bursă

Primul unicorn românesc, UiPath, ar putea fi listat la bursă
Primul unicorn românesc, UiPath, producător de software evaluat la şapte miliarde de dolari în 2019, ar putea fi listat la bursă (IPO) în primăvara anului viitor, potrivit Bloomberg. În 2019...

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă. ROBOR la șase luni, cel mai mic nivel din ultimele luni

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă. ROBOR la șase luni, cel mai mic nivel din ultimele luni
Indicele ROBOR la trei luni continuă să scadă, ajungând la 2,94%, şi a atins cea mai mică valoare din 18 ianuarie 2019. Și indicele ROBOR la şase luni s-a situat la 3,06%, cel mai mic...

Coronavirus afectează și economia României? China, al șaptelea partener comercial al țării noastre

Coronavirus afectează și economia României? China, al șaptelea partener comercial al țării noastre
Galerie Foto China este al șaptelea partener comercial al României iar răspândirea coronavirusului afectează business-urile locale care importă în special telefoane, mașini și echipamente electrice direct din această...

Curs valutar 27 februarie 2020. Care sunt cotaţiile principalelor valute

Curs valutar 27 februarie 2020. Care sunt cotaţiile principalelor valute
Curs valutar 27 februarie 2020, anunțat de Banca Naţională a României (BNR). Euro a scăzut cu 0,01%. Euro a scăzut la 4,8068 lei/euro, în scădere cu 0,01% faţă de valoarea atinsă...

Profit spectaculos înregistrat de Banca Transilvania în 2019

Profit spectaculos înregistrat de Banca Transilvania în 2019
Cea mai mare  instituție de credit din România, Banca Transilvania, a încheiat 2019 cu un profit net de 1,6 miliarde lei, în creştere cu 33%, în timp ce veniturile operaţionale s-au majorat cu 12,17%,...
Serviciul de email marketing furnizat de