x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Taxe de drumuri prin SMS şi autostrăzi noi în 2016. Ministrul Şova propune celularul pentru taxele de autostradă

Taxe de drumuri prin SMS şi autostrăzi noi în 2016. Ministrul Şova propune celularul pentru taxele de autostradă

de Alexandru Radescu    |    12 Mai 2013   •   21:01
Taxe de drumuri prin SMS şi autostrăzi noi în 2016. Ministrul Şova propune celularul pentru taxele de autostradă
Sursa foto: Dan Marinescu/Intact Images

Folosit deja la plata unor parcări din ţară sau a biletelor de cinematograf, telefonul mobil poate fi soluţia câştigătoare şI la taxele de autostradă. Ministrul delegat Dan Şova a înaintat mai multe variante, bariera clasică fiind depăşită de vremuri.
"Sunt mai multe posibilităţi. O să fie şi taxă electronică, cu telefonul mobil, o să fie şi cu un cod de bare pe geam, cine circulă mai mult, eventual, o să fie şi cu posibilitatea să-ţi cumperi vinietă de la benzinărie şi să ţi-o pui în geam, o să fie mai multe mecanisme", a afirmat ieri ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, invitat la emisiunea "După 20 de ani".
El a precizat că nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeraţie şi nu este agreat de potenţialii investitori în construcţia de autostrăzi.
Întrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a arătat că această formulă vizează achiziţia unui tip de vinietă amplasată pe geam.
 "Când treci, camera de luat vederi îţi ia codul de bare şi îţi ia banii din cont automat", a adăugat ministrul.

Trei euro/suta de kilometri

Şova a mai arătat că tronsoanele de autostradă Comarnic - Braşov şi Craiova - Piteşti, precum şi centura Sud a Bucureştiului, pe care autorităţile îşi propun să le construiască prin concesiune până la alegerile din 2016, vor fi taxate după intrarea în exploatare.
 Referindu-se la cuantumul taxei, Şova a arătat că modelul financiar are la bază ideea de trei euro pe suta de kilometri.
 "În mod normal, noi ar trebui să dăm în concesiune, ca să scăpăm de cheltuielile de la buget, adică să-i dai omului să o exploateze, să ia taxa pe ea şi să o întreţină, să o reabiliteze, ar trebui să dăm toate autostrăzile. Acum, când dăm centura Sud, vom da în concesiune de la Piteşti până la Constanţa. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Piteşti până la Constanţa în concesiune, să le întreţină, să le exploateze", a spus ministrul, citat de Mediafax.ro

Întrebat dacă preţul estimat pentru tronsonul Craiova - Piteşti, cu o lungime de 121 km, care se ridică la 1,7 miliarde euro, nu este prea ridicat, el a răspuns că acesta include şi operarea pe următorii 26 de ani, întreţinere şi reabilitări, construcţia efectivă urmând să coste aproximativ 600-700 milioane euro.
 "Licitaţia începe de la acel preţ şi se negociază în jos, nu în sus. Să ştiţi că aceste cifre nu numai că sunt aprobate prin indicatori tehnico-economici, deci făcute de către specialişti, dar ele trebuie să treacă şi două examene foarte importante. Este examenul Eurostat, la Comisia Europeană, şi este examenul băncii care finanţează. Banca nu finanţează o ficţiune", a spus Şova.
Pentru tronsonul Comarnic – Braşov s-au înscris în preselecţie China Communications Construction şi asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci - Strabag - Aktor şi Impregilo - Salini.

Pentru construcţia drumului expres/autostrăzii Craiova - Piteşti au depus oferte u Spedition UMB şi Tehnostrade (consorţiu românesc) şi asocierile străine Obrascon Huarte Lain - OHL ZS din Spania, China Communications Construction Company - Dogus Insaat Ve Ticaret (Turcia) - Egis Projects (Franţa), Strabag (Austria) - Vinci (Franţa) - Aktor (Grecia) şi Impregilo - Salini din Italia.

×