x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Trei oferte pentru CFR Marfă. Ministerul Transporturilor va anunţa pe 15 mai numele firmelor care s-au calificat în etapa a doua

Trei oferte pentru CFR Marfă. Ministerul Transporturilor va anunţa pe 15 mai numele firmelor care s-au calificat în etapa a doua

de Vali Blanaru    |    09 Mai 2013   •   21:16
Trei oferte pentru CFR Marfă.  Ministerul Transporturilor va anunţa pe 15 mai numele firmelor care s-au calificat în etapa a doua
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria sunt companiile care au depus oferte eligibile pentru privatizarea CFR Marfă, a anunţat ieri Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, după deschiderea documentaţiilor de participare pentru precalificarea la privatizarea companiei. Caietul de sarcini a fost cumpărat de patru companii, din care doar cei trei investitori au depus ulterior documentaţia de participare. “Pentru toate cele trei companii ofertele au fost considerate eligibile. Urmează evaluarea acestora, iar pe 15 (mai ­ n.r.) se va decide dacă aceste companii sau o parte din ele sunt precalificate pentru etapa a doua”, a spus ministrul.

Statul păstrează 49% din acţiuni
“Dacă am fi pornit de la un preţ de vânzare mai mic erau mai mulţi investitori. Am dorit pe de o parte ca această companie să nu fie vândută la un preţ scăzut, pentru că o considerăm de o importanţă foarte mare, economică, pentru România şi sper eu, în viitor, pentru întreaga Europă de Est, şi de asemenea, am restricţionat destul de mult accesul la această procedură, pentru că am dorit ca CFR Marfă să nu poată fi cumpărată decât de o companie puternică, cu istoric, care să poată dezvolta în continuare această activitate”, a afirmat Fenechiu.

 CFR Marfă are datorii de peste 2 miliarde de lei, mai mari decât valoarea activelor, din care 1,5 miliarde lei sunt către stat şi vor şterse. Mai multe active ale CFR Marfă, precum clădiri, terenuri sau două feriboturi, vor fi trecute la CFR SA, după ce ANAF va ridica sechestrul asigurător, în urma anulării datoriilor. “Noi vindem lomotive, vagoane, depouri şi o activitate profitabilă”, a spus ministrul.

Fenechiu a precizat că statul român îşi va menţine o participaţie de 49% din acţiunile companiei, poziţie care va permite oprirea unor eventuale abuzuri, iar în contractul de privatizare vor exista anumite clauze în acest sens, fără să ofere alte informaţii. Licitaţia pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă va porni de la un preţ de 180 milioane de euro, iar câştigătorul va fi stabilit la jumătatea lunii iunie. Procedura va avea trei etape ­ precalificare, negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, respectiv licitaţie cu ofertă în plic. Privatizarea CFR Marfă a fost asumată de Guvern prin acordul cu Fondul Monetar Internaţional.

Philip Bloom, din puscarie la CFR Marfa
Una dintre firmele care au depus ofertă pentru cumpărarea a 51% din acţiunile CFR Marfă, compania OmniTRAX, este reprezentată de Philip Bloom, un om de afaceri american, care a lucrat în România într-o firmă de consultanţă alături de Bogdan Baltazar şi care a fost condamnat în SUA pentru mituire, spălare de bani şi fraudă.

Philip Bloom a fost condamnat în 2007 la patru ani de închisoare şi la plata unor despăgubiri în valoare de 3,6 milioane de dolari. În perioada 2003-2005, acesta a fraudat Autoritatea Provizorie a Coaliţiei din Irak, prin trucarea de licitaţii, mituirea oficialilor şi însuşirea unor sume de bani. O parte din aceste sume au trecut inclusiv prin conturi din România, iar Bloom a fost cercetat şi de DIICOT pentru spălare de bani.

Citiţi mai multe aici: Philip Bloom, dupa gratii - Puscarie si amenda pentru escrocherii financiare

×
Subiecte în articol: privatizare cfr marfa