x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Turismul romanesc, la coada Europei

Turismul romanesc, la coada Europei

28 Aug 2004   •   00:00

Potentialul turistic romanesc nu este promovat suficient, iar privatizarea intarziata din acest sector a incetinit evolutia turismului in comparatie cu statele vecine. Indicatorii din turism plaseaza Romania printre ultimele tari din Europa Centrala si de Est, potrivit unui studiu al Societatii Academice Romane.

IOHANNA ONACA

Romania a fost devansata de Bulgaria, Turcia, Grecia si Ungaria in ceea ce priveste turismul, tara noastra pierzand startul in competitia turistica din cauza investitiilor mici in sector, a politicilor slabe de promovare si a privatizarii intarziate. Acestea sunt doar o parte din concluziile unui raport amplu intitulat "Turismul romanesc - un start pierdut", elaborat de Societatea Academica Romana.

IN URMA. Sumele investite de autoritati pentru promovarea turismului romanesc sunt de zeci de ori mai mici comparativ cu alte state din jur. In 2003, volumul investitiilor pentru promovarea turismului a fost de 76,4 milioane de euro in Turcia, de 28 de milioane de euro in Ungaria, de 11 milioane de euro in Polonia, in timp ce in Romania executivul a alocat numai 3,5 milioane de euro pentru promovare.

PIERDERI. In ceea ce priveste raportul dintre veniturile si cheltuielile din turism, tara noastra a inregistrat pierderi de 171 de milioane de dolari. Comparativ, alte state au incheiat anul fiscal 2002 cu profituri semnificative: Ungaria a inregistrat un sold de 1,3 miliarde de euro, Cehia - 941 de milioane de euro, Slovenia 585 de milioane de euro, iar Bulgaria - 385 de milioane de euro. "Romania cheltuieste cu turismul mai mult decat reuseste sa produca", a declarat Emanuel Rauta, analist de politici publice, autorul cercetarii.

Principalii competitori ai tarii noastre sunt Turcia, Grecia, Bulgaria si Ungaria, tari care au reusit sa atraga din ce in ce mai multi turisti. O politica inteligenta de marketing si cultivarea de afaceri cu Germania au adus Bulgariei un mare avantaj. Ungaria, tara fara iesire la mare, a reusit sa aduca, in 2003, la Lacul Balaton de doua ori mai multi turisti decat Litoralul romanesc.

DECADERE. Numarul personalului angajat in turism a crescut in fiecare an, dar patronii nu au investit in instruirea acestora, astfel ca serviciile oferite sunt slabe calitativ. In plus, starea activelor turistice este precara, unele complexe turistice fiind in paragina din cauza dezinteresului si a lipsei investitiilor. Un aspect ingrijorator este ponderea foarte mica pe care o ocupa turismul in Produsul Intern Brut (PIB) al Romanei, care a scazut de la 1,45% in 1998 la 1,4% in 2003. Comparativ, in Grecia turismul are o pondere de 14,3% din PIB. In timp ce investitiile private din turism s-au redus de la 690 de milioane de euro in 2000 la 204 milioane de euro in 2002, cheltuielile facute de stat pentru programele turistice sociale au crescut. "Campaniile promotionale ale Guvernului din ultimii trei ani au inghitit mai multi bani decat investitorii privati vor putea investi vreodata, iar efectele acestor campanii sunt foarte scazute", se arata in studiu.

PROMOVARE. Potrivit studiului, institutiile responsabile cu promovarea nu au o strategie coerenta pentru a atrage cat mai multi turisti occidentali. Autoritatile au mizat prea mult pe programele sociale sau pe ofertele la pret redus, care au adus turisti romani si straini cu venituri reduse, strategie care nu vor reusi sa aduca venituri importante turismului romanesc, se arata in cercetare.

SUBDEZVOLTARE

"Romania a ramas cumva in urma, in urma Bulgariei, industria turismului la PIB are acelasi aport cu al Letoniei, deci cred ca nu stam chiar atat de bine pe cat se pare" - Emanuel Rauta, Analist politici publice

CAUZE

In timp ce in tarile vecine industria turistica a inceput sa ia amploare, privatizarea intarziata a sectorului turistic romanesc a facut ca tara noastra sa piarda startul in competitia pentru atragerea strainilor.

"Alte motive ar fi faptul ca nu se investeste in alte genuri de turism, cum ar fi turismul urban, ca nu se investeste in ramurile conexe ale turismului, in alimentatie si in infrastructura, in transport", a spus Emanuel Rauta, autorul studiului, citat de BBC.

In conditiile in care pretul transportului cu vaporul este de doua-trei ori mai scazut decat al celorlalte mijloace, Romania a fost, pana in acest an, singura tara cu iesire la mare fara transport maritim, din cauza atitudinii pasive a autoritatilor.

TRANSPORT

Turistii care sosesc in Romania cu avionul si iau taxiul de la Aeroportul "Henri Coanda" trebuie sa plateasca cel mai ridicat tarif din Europa Centrala si de Est, de 1 euro/km, se arata in studiu. In plus, calatorii sunt "tepuiti" de taximetristii ilegali care ii acosteaza la iesirea din aeroport. In ceea ce priveste infrastructura, Romania se afla pe pozitia 90 intr-un clasament alcatuit de Organizatia Mondiala a Turismului, care cuprinde 212 state, fiind depasita chiar si de de Kazahstan, Uzbekistan sau Kirghisztan. Potrivit studiului, autoritatile romane au promovat proiecte turistice fantasmagorice, precum Dracula Park, doar cu scop electoral. Fiscalitatea este excesiva, indepartand investitorii. Astfel, agentii economici sunt nevoiti sa achite 14 impozite centrale si 3 locale.

SOLDUL BALANTEI TURISTICE - 2002, mil. USD
×
Subiecte în articol: economic romania milioane romănesc turismul