x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Avem Master Plan, ce facem mai departe?

0
Autor: Diana Scarlat 15 Iun 2015 - 15:58
Avem Master Plan, ce facem mai departe? CONSTANTIN DUMA


La jumătatea anului 2015 nu avem niciun kilometru nou de autostradă, dar avem Master Plan de Transporturi avizat, doar teoretic, de Comisia Europeană. Şi aceeași lipsă de fonduri de care ne plângem de 25 de ani.

Varianta finală a Master Planului de Transport recent aprobată de CE promite cons-trucţia a 1.300 de kilometri de autostradă până în 2020. Dar toate aceste planuri măreţe sunt încă în stadiul de proiect şi nu se ştie când vor începe efectiv lucrările. Primele studii de fezabilitate contractate se vor finaliza abia în 2017, iar contestaţiile licitaţiilor încă ţin pe loc începerea lucrărilor.

Valoarea totală a proiectelor identificate în cadrul acestui document este de 45,451 mld. de euro, care include proiecte de investiții în infrastructura de transport a României pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval și multimodal.

Protecție pentru investitori

Strategia de finanțare presupune o valoare totală a finanțării pentru sectorul infrastructurii rutiere, în perioada de programare 2014-2020, de 13,8 mld. de euro. Banii vor veni fie de la UE, fie din împrumuturi externe, fie de la bugetul naţional pe partea de cofinanţare. Deocamdată însă rămânem cu promisiuni pentru cămai avem câteva etape de parcurs la Bruxelles. Promisiuni sunt şi în privinţa unei schimbări legislative care să protejeze investiţiile în infrastructură, după 25 de ani în care toate guvernele au făcut acelaşi lucru, aşteptând rezultate diferite. Este în discuție o lege care să optimizeze chestiunile legate de licitaţii, astfel încât să se poată da termene care să permită luarea deciziilor în instanţă, cu maximă celeritate.

Cine conduce inginerii

Proiectul strategic pentru România este gestionat de fosta directoare de imagine şi consilier personal al ministrului demisionar, Daniela Berinde. Fosta jurnalistă, prezentatoare TV, are acum în sarcină gestionarea bunului mers al Master Planului pentru Transport şi coordonează activitatea unor specialişti în construcţii, deşi nu are studii în domeniu.

Priorități în așteptare

„La loc de cinste” sunt proiectele Piteşti - Sibiu, Bucureşti - Braşov şi Iaşi - Tg. Mureş.
Cea mai mare investiţie, de 2,9 miliarde de euro, este pentru tronsonul Târgu Mu-reş - Târgu Neamţ.
Pentru mult aşteptata autostradă Sibiu – Piteşti, cu o lungime de 116 kilometri, se vor aloca 1,6 miliarde de euro, adică jumătate din preţul calculat iniţial de fostul ministru, Dan Şova.
Pentru tronsonul Comarnic - Braşov se va aloca un miliard de euro.

Costurile noilor proiecte:
➤ Sibiu – Braşov - 816 milioane de euro, 6-7 milioane de euro per kilometru, în funcţie de tronson
➤ Comarnic – Braşov - 997 milioane de euro, între 7 şi 21 de milioane de euro cost mediu per kilometru
➤ Ploieşti – Comarnic - 306 milioane de euro, 6 milioane de euro cost per kilometru
➤ Gilău – Borş - 1,3 miliarde de euro, între 3,7 şi 10 milioane de euro cost per kilometru
➤ Piteşti – Craiova - 899 milioane de euro, 7 milioane de euro cost per kilometru
➤ Braşov – Bacău - 1,8 miliarde de euro, între 6 milioane de euro şi 15,7 milioane de euro cost per kilometru
➤ Piteşti – Sibiu - 1,6 miliarde de euro, între 6 şi 18 milioane de euro cost per kilometru
➤ Bacău – Paşcani - 485 milioane de euro, cu 6 milioane de euro cost per kilometru
➤ Târgu Neamţ – Ungheni - 1,12 miliarde de euro, între 7,7 şi 9,5 milioane de euro cost per kilometru
➤ Târgu Mureş - Târgu Neamţ - 2,9 miliarde de euro, între 9,1 şi 19,7 milioane de euro cost per kilometru

Nu scriem proiecte, nu luăm banii

Master Planul General de Transport (MPGT) este un document strategic integrat, care va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi, pentru perioada 2014-2030. Nu avem garanţii ale înfăptuirii lui, ci doar obligaţia de a realiza proiectele aprobate de Comisia Europeană.

Vorbim de un document obligatoriu, fără de care nu vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transporturi, aferente perioadei 2014-2020, dar pentru asta e nevoie și de proiecte. Master Planul de Transport prevede construcţia a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare de 13,8 de miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri TransEuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro).

Sunt prevăzute şi investiţii pentru porturile Constanţa (865,3 milioane euro), Galaţi (110,7 milioane euro), Drobeta-Turnu Severin (20,2 milioane euro) şi aeroporturile Bucureşti - Henri Coandă (668,9 milioane euro), Timişoara (111,5 milioane euro), Cluj-Napoca (131 milioane euro) şi Iaşi (93,5 milioane euro). Printre cele mai aşteptate tronsoane de autostradă se numără şi Comarnic - Braşov, Ploieşti - Comarnic, Gilău - Borş, Piteşti - Craiova, Braşov - Bacău, Bacău - Paşcani, Târgu Neamț - Ungheni şi Târgu Mureş - Târgu Neamţ.
Citeşte mai multe despre:   master plan

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

CNAIR a ales firmele care vor proiecta drumurile expres Pașcani-Suceava și Suceava-Siret

CNAIR a ales firmele care vor proiecta drumurile expres Pașcani-Suceava și Suceava-Siret
CNAIR a desemnat câștigătorul licitațiilor pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și ale proiectelor tehnice necesare construcției drumurilor expres Pașcani – Suceava și Suceava - Siret, anunță...

Comisia Europeană a aprobat o subvenție directă de 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara

Comisia Europeană a aprobat o subvenție directă de 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara
Comisia Europeană a aprobat subenția directă de circa 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara cu scopul de a acoperi pierderile cauzate de pandemia de coronavirus, arată executivul...

Șoc pe piața valutară: ROBOR scade puternic. Aurul atinge un nou record. Leul rămâne la 4,83 lei

Șoc pe piața valutară: ROBOR scade puternic. Aurul atinge un nou record. Leul rămâne la 4,83 lei
Banca Naţională a României (BNR) a transmis un curs de referinţă de 4,8359 lei/euro, 4,0751 lei/dolar, 5,3679 lei/liră sterlină, 4,4904 lei/franc elveţian. Cursul de referință anunţat,...

Rata dobânzii de politică monetară se va consolida în perioada următoare

Rata dobânzii de politică monetară se va consolida în perioada următoare
Consiliul de Administrație al BNR a decis reducerea ratei de dobândă de referință, de la 1,75% la 1,50%, minim istoric, motiv pentru care analiștii Băncii Transilvania se așteaptă la consolidarea rata...

Arta sculpturii în ceară, transformată în afacere

Arta sculpturii în ceară, transformată în afacere
Galerie Foto Afacerile handmade s-au dezvoltat rapid în România, aducând pe piață produse unicat, pline de personalitate. Cei care au reușit să transforme un simplu hobby în business sunt persoane creative, care își...

Angajările în agricultură și în industria alimentară, stimulate financiar

Angajările în agricultură și în industria alimentară, stimulate financiar
Ministerul Agriculturii şi Ministerul Fondurilor Europene pregătesc împreună două scheme de sprijin pentru angajatorii din agricultură și industrie alimentară care recrutează tineri. Banii vor fi acordați sub...

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro
În perioada 2021-2027, bugetul estimat pentru Programul Operațional Transport (POT) este de 8,368 miliarde de euro, în creştere cu circa trei miliarde de euro faţă de 2014-2020, când România a avut la...

Unde se va opri prețul aurului?

Unde se va opri prețul aurului?
Marți, aurul a atins un nou record, depășind nivelul psihologic de 2 000 dolari/uncie. Cotația a fost de 2 043,86 $/uncie, peste recordul din septembrie 2011, care a fost de 1921$. Analiștii pieței metalului...

APIA a început plata ajutorului de stat pentru motorină

APIA a început plata ajutorului de stat pentru motorină
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a început plata ajutorului de stat pentru motorina aferentă primului trimestru al anului. Valoarea ajutorului de stat acordat sub formă de rambursar...

BNR reduce rata dobânzii de politică monetară

BNR reduce rata dobânzii de politică monetară
Decizie importantă pentru stimularea economiei: BNR reduce dobânda de politică monetară de la 1,75 la 1,50 la sută pe an. În funcție de această dobândă se stabilesc celelalte marje de...

BRUA, etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale

BRUA, etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale
Federația Sindicatelor GAZ-Romania, organizație reprezentativă la nivel național, care reprezintă interesele salariaților din industria gazului - angajați ai companiilor Transgaz, Romgaz, E-ON și Engie, ia act de...

Vânzările Dacia în Marea Britanie au scăzut la jumătate în primele șapte luni din 2020

Vânzările Dacia în Marea Britanie au scăzut la jumătate în primele șapte luni din 2020
Dacia a vândut, în Regatul Unit, 9.991 vehicule în primele șapte luni ale anului, în scădere cu 50,08% faţă de primele şapte luni din 2019, când a înmatriculat 20.013 unităţi. Însă a vândut...

Damen anunță concedierea a sute de angajați de pe șantierele navale din România

Damen anunță concedierea a sute de angajați de pe șantierele navale din România
Grupul olandez Damen anunță concedierea a 870 de anajați de la șantierele navale din Mangalia și Galați. Aceștia reprezintă circa 80% din totalul celor 1.050 de persoane pe care compania vrea să-i...

Curs valutar. Leul se apreciază în raport cu principalele valute. ROBOR rămâne stabil

Curs valutar. Leul se apreciază în raport cu principalele valute. ROBOR rămâne stabil
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat, astăzi, un curs de referinţă de 4,8336 lei/euro, 4,0757 lei/dolar, 5,3448 lei/liră sterlină, 4,4832 lei/franc elveţian.  Cursul de referință...
Serviciul de email marketing furnizat de