x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Jurnalul bursier. Cât de importantă este profitabilitatea unei companii pentru acțiunile acesteia?

0
11 Noi 2019 - 08:15
Jurnalul bursier. Cât de importantă este profitabilitatea  unei companii pentru acțiunile acesteia?


În industria investiţiilor, atât la noi, cât și în alte țări, se foloseşte foarte des sintagma „performanțele trecute nu reprezintă o garanţie pentru cele din viitor”. Cu toate că, din acest motiv, a ajuns poate să sune a clişeu, există totuşi mult adevăr în această „zicală”.

În primul rând, avertismentul în sine, că nu trebuie luată o decizie de investiţie bazată numai pe modul în care a performat aceasta în trecut, este foarte corect şi trebuie transmis publicului investitor larg, având în vedere tendinţa generală a acestuia de „a da năvală” spre ceea ce a performat bine recent, tocmai pentru că a performat bine, şi de „a fugi” de ceea ce a performat slab recent, din cauză că rezultatul obţinut a fost unul slab. Or, având în vedere că majoritatea pieţelor şi sectoarelor economice sunt, prin natura lor, ciclice, o astfel de abordare şi „strategie” este, cu siguranţă, menită să lucreze în dezavantajul celor care o practică.

Dincolo de acest avertisment pe care îl exprimă clar, aş spune însă că se mai poate interpreta o nuanţă adiacentă şi ascunsă a acestui enunţ des întâlnit şi propagat, nuanţă care ţine chiar de o anumită filozofie investiţională, altminteri foarte sănătoasă. Mă refer la faptul că, atunci când se analizează o oportunitate de investiţii, în acţiunile unei companii, să spunem, aspectul cel mai important de luat în calcul este modul în care vor evolua caracteristicile economice ale companiei şi ale pieţei în care aceasta activează, după momentul realizării investiţiei. Evoluţia istorică sau situaţia prezentă a companiei, deşi importante şi util a fi analizate, sunt insuficiente pentru a avea o analiză completă şi riguroasă în vederea luării deciziei de a investi sau nu.

De aceea, pentru a reveni la întrebarea din titlu şi a încerca să găsim un răspuns, profitabilitatea vitală pentru preţul acţiunilor unei companii este cea viitoare anticipată de către participanţii la piaţă, nu neapărat cea curentă sau istorică. Cu alte cuvinte, chiar dacă o companie are un istoric în care a generat pierderi, preţul de tranzacţionare al acesteia pe bursă poate fi ridicat şi caracterizat de un trend ascendent, pentru că aşteptările pieţei sunt ca modelul de business al companiei respective să transforme pe viitor, prin investiţiile realizate şi prin creşterea volumelor de vânzări şi a cotei de piaţă, acele pierderi în profituri. Este, în special, cazul companiilor de tehnologie, precum Uber, Tesla sau, până de curând, Amazon.

În privinţa Amazon, aşteptările pieţei s-au dovedit a fi fondate, compania înregistrând în ultimii ani o evoluţie spectaculoasă a profiturilor, care a justificat, în parte, preţul foarte ridicat de tranzacţionare. Cu toate acestea, același trend de evoluţie a profiturilor trebuie menţinut pentru a se susţine actualul nivel de preţ. Graficul de mai jos surprinde evoluţia raportului dintre preţul de tranzacţionare şi profitul companiei (P/E Ratio) din ultimii ani. 

Dacă în 2016, Amazon avea un nivel de profitabilitate foarte scăzut, însă un preţ de tranzacţionare extrem de ridicat, de aproximativ 1.000 de ori profitul ultimului an, creşterea foarte rapidă a profiturilor ce a urmat, într-un ritm mult superior creşterii preţului de tranzacţionare, a făcut ca, în prezent, Amazon să se tranzacţioneze la un preţ de aproximativ 80 de ori profitul ultimului an. Bineînţeles că pentru a fi justificat acest preţ actual de tranzacţionare, profiturile trebuie să menţină în continuare același trend. Altfel, dacă, să presupunem, profiturile ar „îngheţa” la actualul nivel, investitorilor le-ar trebui un număr de 80 de ani numai ca să îşi recupereze investiţia actuală din profituri, lucru care i-ar face cu siguranţă nemulțumiţi cu deţinerea lor şi i-ar determina să o vândă, ceea ce ar genera scăderea preţului de tranzacţionare şi, ca atare, reajustarea raportului P/E la un nivel mult mai redus.

Amazon este însă, cel puțin până acum, unul dintre exemplele fericite şi de succes din acest punct de vedere. Dacă alte companii, precum Uber sau Tesla, amintite mai sus, dar şi multe altele, mai puțin cunoscute, vor urma o astfel de evoluţie, rămâne de văzut. În opinia mea, gradul de dificultate şi risc în a încerca să estimezi o evoluţie într-atât de schimbătoare a unor business-uri ajunse deja la o dimensiune şi notorietate considerabilă, face ca o eventuală investiţie în acestea să aibă o componentă speculativă semnificativă, iar această „aventură” ar trebui limitată la o parte restrânsă a capitalului investitorului, care ar trebui să fie pregătit şi pentru cazul în care ar pierde o parte importantă din ceea ce a alocat acestui „pariu”, dacă aşteptările sale cu privire la evoluţia viitoare a business-ului se vor fi dovedit a fi mult prea optimiste.

      

Vlad-Mircea Ionescu, Administrator de Risc, Certinvest

Citeşte mai multe despre:   Jurnalul Bursier

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Tranzacții de peste 100.000 de euro în deschiderea ședinței BVB

Tranzacții de peste 100.000 de euro în deschiderea ședinței BVB
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a deschis ședința de astăzi în evoluţie mixtă. Tranzacţiile după jumătate de oră de la deschidere se ridicau la 525.347 de lei (respectiv 108.634 de euro). Indicele...

Corina Crețu: Termenul pentru Autostrada Unirii este foarte lung. Autostrada Iași-Târgu Mureș trebuie să devină o prioritate

Corina Crețu: Termenul pentru Autostrada Unirii este foarte lung. Autostrada Iași-Târgu Mureș trebuie să devină o prioritate
Europarlamentarul Corina Creţu a declarat că termenul anunțat de ministrul Transporturilor pentru finalizarea Autostrăzii Unirii, pentru anul 2027, este foarte lung. Totodată, ea a spus că Autostrada Ungheni...

România a fost pe locul 8 în UE la producția de bere în 2019

România a fost pe locul 8 în UE la producția de bere în 2019
România a fost al optulea producător de bere din UE în anul 2019, potrivit datelor Eurostat. În blocul comunitar s-au produs 34 de miliarde de litri de bere cu alcool anul trecut, ceea ce înseamnă circa 77 de...

Sechele: pandemia a tăiat 10 metri pătrați din casele românilor

Sechele: pandemia a tăiat 10 metri pătrați din casele românilor
Locuinţele construite în ultimii ani sunt tot mai mici, mai înghesuite şi mai puţine. Acest fenomen s-a accentuat în prima parte a „anului pandemiei”: suprafața medie a locuinței autorizate în lunile...

Bulgarii ne bat la competitivitatea economică

Bulgarii ne bat la competitivitatea economică
România a coborât două locuri, de pe 49 pe 51, în topul anual al competitivităţii realizat de Institutul Internațional pentru Dezvoltare Management (IMD), cu sediul în Elveția. Primele trei poziţii au fost...

Raportul BNR asupra inflației: Recuperarea pierderilor devenit va dura cel puțin un an!

Raportul BNR asupra inflației: Recuperarea pierderilor devenit va dura cel puțin un an!
Raportul  asupra inflației,difuzat în 6 august de Banca Națională a României, relevă amploarea influențelor negative ale pandemiei asupra economiei românești.  Analiza BNR arată...

CNAIR a ales firmele care vor proiecta drumurile expres Pașcani-Suceava și Suceava-Siret

CNAIR a ales firmele care vor proiecta drumurile expres Pașcani-Suceava și Suceava-Siret
CNAIR a desemnat câștigătorul licitațiilor pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și ale proiectelor tehnice necesare construcției drumurilor expres Pașcani – Suceava și Suceava - Siret, anunță...

Comisia Europeană a aprobat o subvenție directă de 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara

Comisia Europeană a aprobat o subvenție directă de 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara
Comisia Europeană a aprobat subenția directă de circa 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara cu scopul de a acoperi pierderile cauzate de pandemia de coronavirus, arată executivul...

Șoc pe piața valutară: ROBOR scade puternic. Aurul atinge un nou record. Leul rămâne la 4,83 lei

Șoc pe piața valutară: ROBOR scade puternic. Aurul atinge un nou record. Leul rămâne la 4,83 lei
Banca Naţională a României (BNR) a transmis un curs de referinţă de 4,8359 lei/euro, 4,0751 lei/dolar, 5,3679 lei/liră sterlină, 4,4904 lei/franc elveţian. Cursul de referință anunţat,...

Rata dobânzii de politică monetară se va consolida în perioada următoare

Rata dobânzii de politică monetară se va consolida în perioada următoare
Consiliul de Administrație al BNR a decis reducerea ratei de dobândă de referință, de la 1,75% la 1,50%, minim istoric, motiv pentru care analiștii Băncii Transilvania se așteaptă la consolidarea rata...

Arta sculpturii în ceară, transformată în afacere

Arta sculpturii în ceară, transformată în afacere
Galerie Foto Afacerile handmade s-au dezvoltat rapid în România, aducând pe piață produse unicat, pline de personalitate. Cei care au reușit să transforme un simplu hobby în business sunt persoane creative, care își...

Angajările în agricultură și în industria alimentară, stimulate financiar

Angajările în agricultură și în industria alimentară, stimulate financiar
Ministerul Agriculturii şi Ministerul Fondurilor Europene pregătesc împreună două scheme de sprijin pentru angajatorii din agricultură și industrie alimentară care recrutează tineri. Banii vor fi acordați sub...

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro
În perioada 2021-2027, bugetul estimat pentru Programul Operațional Transport (POT) este de 8,368 miliarde de euro, în creştere cu circa trei miliarde de euro faţă de 2014-2020, când România a avut la...
Serviciul de email marketing furnizat de