x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Jurnalul bursier. Mituri despre investitii (2)

0
08 Iul 2019 - 07:59
Jurnalul bursier. Mituri despre investitii (2) Rawpixel/Getty Images/iStockphoto Business People Collaboration Team Teamwork Professional Concept


Continuăm seria noastră privind miturile despre investiţii prezente astăzi la nivelul majorităţii investitorilor individuali de pe piaţa noastră de capital.

 

Mitul 2: O investiţie într-o companie excepţionala nu poate fi, la rândul ei, altfel decât excepţională

 

Există o confuzie ce se manifestă destul de des în mentalitatea investitorilor de retail între a face o investiţie bună şi a investi într-o companie bună. Cele două lucruri nu trebuie să fie şi, în general, nu sunt similare. Performanţele bune ale unei companii se referă, în general, la trecut, în timp ce, investiţiile pe care le facem se bazează pe ipoteze privind performanţele din viitor ale companiilor şi urmează a se dovedi de succes sau nu în funcţie de transpunerea sau nu a acestor ipoteze în realitate. Aşadar, performanţele companiilor sunt despre trecut, în timp ce performanţele investiţiilor pe care le facem astăzi sunt despre viitor.

 

În general, investitorii de retail nu au experienţa investiţională şi simt de nevoia în a se ancora în repere tangibile pentru activitatea lor investiţională. La rândul lor, companiile au nevoie tot timpul, cel puţin potenţial, de capital. Din acest motiv au nevoie, fie să îşi “vândă” performanţele, fie să îşi creeze şi să menţină o imagine bună pe pieţele de capital, pentru a o folosi exact când au nevoie de capitaluri suplimentare. Din acest motiv, atunci când cele două realităţi se suprapun, există întotdeauna riscul ca focusul investitorilor să se mute de pe ţinta reală – randamentul investiţiilor spre o ţintă falsă – dorinţa de a investi în anumite companii.

 

O companie de succes se caracterizează în general prin performanţe financiare excepţionale, prin poziţii dominante pe pieţele pe care activează sau printr-un brand foarte puternic. Atunci când ne referim la o companie ca fiind performantă avem, de regulă, în vedere performanţele acesteia din trecut. Astăzi considerăm o companie că este de succes pe baza a ceea ce aceasta a realizat în urma demersurilor efectuate în trecut.

 

O investiţie performantă se caracterizează printr-un randament ridicat. Acesta este obţinut prin diferenţa pozitivă între preţul de vânzare şi preţul de cumpărare, cumulat cu veniturile din dividende / cupoane obţinute în timpul deţinerii titlurilor financiare în cauză. Aşadar, în esenţă, succesul unei investiţii depinde de (i) preţul de cumpărare şi (ii) preţul de vânzare.

 

Dacă coroborăm cele două concepte de mai sus, putem cu uşurinţă concluziona că acestea nu sunt nici pe departe legate între ele. De fapt sunt absolut independente. Este foarte plauzibil ca investiţia într-o companie excepţională să nu fie o investiţie de succes în cazul în care preţul de cumpărare al titlurilor acesteia este prea mare. Acest lucru se întâmplă de obicei când, de exemplu, preţul de piaţă al acţiunilor este prea mare, înglobând deja, poate chiar mai mult decât este cazul, performanţele viitoare ale acesteia. În jargonul de specialitate, aceste preţuri prea mari se traduc prin indicatori de piaţă precum PER (price-to-earnings ratio) sau P/B (price-to-book ratio) peste normele acceptabile (definiţia acestora este, însă, o altă poveste). De asemenea, este posibil în aceeaşi măsură ca investiţia într-o companie care subperformează să se dovedeasca a avea un randament peste aşteptări. Acest lucru se poate întâmpla atunci când preţul de cumpărare al titlurilor financiare este chiar mai mic decât cel considerat a fi raţional, ţinând cont de performanţele companiei.

 

Aşadar, interesul primordial al investitorilor trebuie să fie concentrat pe aşteptările în ceea ce priveşte randamentele potenţiale propuse de investiţiile luate în considerare şi nu pe companiile în care investesc. Investiţiile potenţiale sunt făcute pentru rezultatele din viitor şi felul în care acestea se vor situa faţă de presupunerile pe care piaţa le face astăzi în legătură cu ele, conţinute implicit în preţurile de piaţă. Şi chiar ulterior, concentrarea ar trebui să rămână pe felul în care rezultatele efective ale companiei sunt aliniate presupunerilor iniţiale.

 

Concluzia: Atunci când investiţi, încercaţi să nu vă concentraţi pe brandul / performanţele financiare ale companiilor pe care le aveţi în vedere, ci mai ales pe randamentele pe care le previzionaţi a fi obţinute din aceste investiţii, şi, mai ales, pe validarea setului de ipoteze care stau la baza acestor previziuni. O soluţie la îndemână poate fi utilizarea rapoartelor de cercetare (research) pe care le puteţi accesa de pe piaţa de capital. Atenţie, totuşi, la cine scrie aceste rapoarte, precum şi la potenţialele motivaţii ale acestora ce pot sta în spatele concluziilor / recomandărilor acestor rapoarte. Din acest punct de vedere, cu siguranţă rapoartele de cercetare emise de către entităţi ce reprezintă interese de cumpărare (buy-side) precum investitorii instituţionali (fonduri de pensii, asset manageri etc.) sunt întotdeauna mai credibile decât cele emise de entităţi ce reprezintă interese de vânzare (sell-side) precum brokerii sau băncile.

 

O altă soluţie poate fi utilizarea consilierii din partea unui administrator de fonduri în activitatea investiţională. Noi, la Certinvest, utilizăm propriile noastre rapoarte de cercetare în formularea propriilor idei investiţionale pe care le recomandăm clienţilor noştri. Din punctul nostru de vedere aceasta este garanţia respectării regulilor de conduită profesională şi etică în prestarea serviciilor de administrare a fondurilor dincolo de orice prezumţie de conflict de interese.

 

Cosmin Mizof, CFA - Expert Certinvest


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Fondul Proprietatea: Hidroelectrica riscă să piardă până la un miliard de lei din cauza Ordinului 10 emis de ANRE

Fondul Proprietatea: Hidroelectrica riscă să piardă până la un miliard de lei din cauza Ordinului 10 emis de ANRE
Fondul Proprietatea avertizează asupra consecinţelor deosebit de grave pentru profitabilitatea Hidroelectrica şi performanţa generală a companiei care vor rezulta direct din implementarea Ordinului ANRE nr. 10/2019...

Bursa de la Bucureşti închide pe verde vineri, după patru zile de scădere consecutivă

Bursa de la Bucureşti închide pe verde vineri, după patru zile de scădere consecutivă
Bursa de la Bucureşti a închis în creştere pe toţi indicii ultima şedinţă de tranzacţionare a săptămânii, iar indicele BET, care indică evoluţia celor mai lichide 16 companii cu excepţia SIF-urilor, a...

Sindicat: Salariaţii Telekom vor fi concediaţi după bunul-plac al angajatorului, care îi trimite pe capul statului român

 Sindicat: Salariaţii Telekom vor fi concediaţi după bunul-plac al angajatorului, care îi trimite pe capul statului român
Salariaţii Telekom România, care urmează să fie disponibilizaţi, vor fi concediaţi după bunul plac al angajatorului, care nu va oferi acestora sprijinul de recalificare şi reconversia profesională prevăzute de...

Moneda naţională s-a apreciat în raport cu principalele valute

Moneda naţională s-a apreciat în raport cu principalele valute
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, vineri, un curs de 4,7315 lei pentru un euro, în scădere cu 0,11 bani (-0,02%) faţă de valoarea de joi, când moneda unică fusese cotată la 4,7326 lei. Leul a...

Patronii se plâng, dar pierd 100 de milioane de euro, bani europeni

Patronii se plâng, dar pierd 100 de milioane de euro, bani europeni
Mediul de afaceri din România se plânge de criza de personal și cere modificări legislative pentru a aduce sute de mii de angajați din Vietnam, Pakistan, China sau Sri Lanka, dar ignoră ajutorul de 100 de milioane...

Finanţări nerambursabile în valoare de 15.000 de euro pentru micii fermieri

Finanţări nerambursabile în valoare de 15.000 de euro pentru micii fermieri
Micii fermieri se pot înscrie, începând de luni, 22 iulie, în programul de finanţare anunţat de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) privind dezvoltarea fermelor mici, care oferă finanţări ne...

Angajații prosperă, instituțiile de cultură sucombă

Angajații prosperă, instituțiile de cultură sucombă
Cele mai renumite muzee din țară, teatre, filarmonici, instituții de spectacole s-au trezit în 2019 cu mai puțini bani de la bugetul de stat, fondurile fiind reduse chiar și la jumătate. Deși veniturile au...

Workaholici: românii muncesc şi în concediu

Workaholici: românii muncesc şi în concediu
Aproape un sfert dintre angajaţii români (21%) se gândesc că vor fi nevoiţi să lucreze în timpul vacanţei dacă apar urgenţe, iar 17% dintre aceştia spun că le este imposibil să se deconecteze complet,...

Bursa de la Bucureşti închide din nou pe roşu şedinţa de tranzacţionare

Bursa de la Bucureşti închide din nou pe roşu şedinţa de tranzacţionare
Bursa de la Bucureşti a închis în scădere pe toţi indicii şedinţa de joi, iar indicele BET, care indică evoluţia celor mai lichide 16 companii cu excepţia SIF-urilor, a înregistrat o depreciere de 0,38%,...

Jocurile iau locul cv-urilor la angajare

Jocurile iau locul cv-urilor la angajare
Recrutarea de personal pe piața din România este o reală provocare atât pentru companii, cât și pentru cei care-și caută un loc de muncă. Pe de o parte, tinerii nu mai au răbdare să completeze clasicele...

Daniel Dăianu: Necesitatea unei corecţii ample a bugetului consolidat nu poate fi pusă sub semnul întrebării

Daniel Dăianu: Necesitatea unei corecţii ample a bugetului consolidat nu poate fi pusă sub semnul întrebării
Necesitatea unei corecţii ample a bugetului consolidat nu poate fi pusă sub semnul întrebării, dar necunoscuta este "cum se vor face ajustările", cu ce efecte pentru oameni şi firme şi pe ce orizont de timp,...

Teodorovici: Impozitul pe venit pe primul trimestru va fi alocat în întregime UAT-urilor

Teodorovici: Impozitul pe venit pe primul trimestru va fi alocat în întregime UAT-urilor
Ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, a declarat că în cadrul discuţiilor purtate miercuri la Guvern cu structurile asociative din administraţia locală le-a transmis că impozitul pe venit pe primul...

Moneda naţională s-a apreciat în raport cu principalele valute

Moneda naţională s-a apreciat în raport cu principalele valute
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, joi, un curs de 4,7326 lei pentru un euro, în scădere cu 0,19 bani (-0,04%) faţă de valoarea de miercuri, când moneda unică fusese cotată la 4,7345 lei. Leul a câ...

Începe procesul de 12 miliarde de dolari

Începe procesul de 12 miliarde de dolari
La sfârşitul săptămânii viitoare, Judecătoria Constanţa va avea pe rol dosarul prin care procurorii cer desfiinţarea actelor prin care imensul patrimoniu al Uniunii Generale a Sindicatelor din România (UGSR) a f...

UE ne dă, dar noi nu putem lua. Fondurile europene, sub 3% din PIB în 12 ani

UE ne dă, dar noi nu putem lua. Fondurile europene, sub 3% din PIB în 12 ani
Galerie Foto Atragem fonduri europene puţine, în sume aproape nesemnificative, dacă le raportăm la dimensiunile economice. În ultimii doi ani se constată chiar o scădere, iar estimările pentru 2019 rămân pesimiste....
Serviciul de email marketing furnizat de