x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pentru a depăşi viteza melcului, CFR SA are nevoie de 113 miliarde lei

0
Autor: Adrian Stoica1 22 Feb 2019 - 14:10
Pentru a depăşi viteza melcului, CFR SA are nevoie de 113 miliarde lei


Trenurile de mare viteză vor rămâne un vis interzis românilor pentru multă vreme. Starea precară a infrastructurii feroviare şi ritmul lent în care se fac reparaţiile fac ca trenurile să circule astăzi mai prost ca în urmă cu 50-60 de ani. În timp ce în lume se bat recorduri de viteză care în urmă cu câţiva ani păreau de neatins, noi concurăm cu melcul. În România, trenurile au cea mai mică viteză medie din Europa şi înregistrează întârzieri-record. Pentru a păstra actuala viteză, CFR SA ar trebui să investească 1,69 miliarde de lei, iar pentru a atinge viteza de proiectare iniţială suma ar urca la 113 miliarde de lei.

În prezent, raportul dintre viteza maximă de circulaţie a trenurilor pe calea ferată (Ve) şi viteza de proiectare iniţială (Vpi) este subunitar, de 0,828, potrivit companiei CFR SA. Păstrarea actualului raport (Ve)/(Vpi) necesită investiţii cifrate la 1,69 miliarde de lei, în condiţiile în care, în urmă cu doi ani, pentru păstrarea acestui raport compania CFR SA trebuia să facă investiţii de 1,59 miliarde de lei. Din cei 1,69 miliarde de lei care ar trebui investiţi, 840 milioane de lei trebuie alocaţi pentru întreţinerea liniilor, 250 milioane de lei pentru întreţinerea instalaţiilor, iar pentru reparaţiile capitale ale liniilor şi instalaţiilor - 600 milioane de lei. Anul acesta, pentru întreţinerea infrastructurii publice feroviare s-a alocat un buget-record de 1,416 miliarde de lei, cu 500 milioane de lei mai mult decât în 2018.

Întoarcerea la locomotiva cu aburi costă

Pentru a putea atinge din nou viteza de proiectare (raportul Ve/Vpi să devină unitar), cea din urmă cu zeci de ani, avem mult timp de aşteptat. Valoarea investiţiilor pe care trebuie să le facă CFR SA este de 113,12 miliarde de lei. Suma este una astronomică, în condiţiile în care anul acesta pentru programul de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii feroviare şi a staţiilor de cale ferată s-au alocat doar 13,5 miliarde de lei. Din cele 113 miliarde de lei, 94,37 miliarde de lei lei ar trebui alocaţi pentru reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare. Suma ar permite recuperarea restanţelor la acest capitol care înseamnau anul trecut 9.908 km de linie de cale ferată şi 9.181 km de terasament, lucru care ar permite ridicarea restricţiilor de viteză. De asemenea, 18,74 miliarde de lei ar trebui alocaţi pentru reabilitarea podurilor şi podeţelor, în condiţiile în care 65% dintre ele au durata de funcţionare expirată.

Având în vedere că în acest an Produsul Intern Brut al României este estimat să ajungă la circa 1.000 de miliarde de lei, investiţiile pentru creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor ar trebui să ajungă la peste 11% din PIB.

Încă 2 mld. lei pentru a atinge normalitatea

În schimb, pentru creşterea raportului (Ve)/(Vpi), astfel încât trenurile să meargă cu viteza de 160 km/h, ar mai trebui investiţi suplimentar încă două miliarde de lei. Acum, rutele pe care trenurile de călători pot circula cu această viteză sunt doar câteva. Cea mai lungă rută, 225 km, este Bucureşti – Constanţa, a cărei reabilitare a costat circa un miliard de euro, a durat opt ani şi s-a lăsat anul trecut cu un dosar la DNA.

În 2018, viteza medie comercială a trenurilor a fost de 55,7 km/h pentru trenurile InterRegio şi de 39,2 km/h pentru cele Regio, iar întârzierile au totalizat în 2017 circa 5 milioane de minute, ceea ce înseamnă că am pierdut pe calea ferată 10 ani din viaţă.

Citeşte mai multe despre:   cfr,   113 miliarde lei,   viteza

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

În zonele afectate de inundații prețurile fructelor și legumelor românești cresc cu 10%

În zonele afectate de inundații prețurile fructelor și legumelor românești cresc cu 10%
 În zonele afectate de inundații, preţurile din pieţe ale fructelorși legumelor românești au crescut cu 10%, după ce apele au înghițit terenurile agricole. Alina Moşoarcă este la a patra generaţie...

Index imobiliar ZF: Preţurile apartamentelor vechi cu 3 camere din Ca­pitală au crescut în luna iunie

Index imobiliar ZF: Preţurile apartamentelor vechi cu 3 camere din Ca­pitală au crescut în luna iunie
Preţurile apartamentelor vechi cu trei camere din Ca­pitală au crescut la nivelul lunii iunie, faţă de mai la 97.900 de euro, fiind în medie cu 1.400 de euro sub cele de luna anterioară, potrivit datelor...

Regulile bugetare stricte vor fi reimpuse după depăşirea fazei critice, avertizează Comisia Europeană

Regulile bugetare stricte vor fi reimpuse după depăşirea fazei critice, avertizează Comisia Europeană
Regulile bugetare stricte stabilite de Uniunea Europeană vor fi impuse din nou după depăşirea etapei critice a crizei generate de pandemie, afirmă Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene...

Skiathos (Grecia) – prima destinaţie charter Tarom din Cluj

Skiathos (Grecia) – prima destinaţie charter Tarom din Cluj
De pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj a pornit sâmbătă primul zbor charter turistic al companiei TAROM, din sezonul de vară 2020, spre Skiathos (Grecia). Zborurile spre Skiathos vor fi operate...

Înmatriculările de mașini noi în România au scăzut în iunie cu 27.84%

Înmatriculările de mașini noi în România au scăzut în iunie cu 27.84%
Înmatriculările de mașini noi în România au scăzut în iunie cu 27.84% față de aceeași lună a anului trecut, la 10.161 unităţi, anunţă Asociaţia Constructorilor de Automobile din România şi DRPCIV....

Coronacriza lovește industria auto din România: Un sfert dintre angajați, în șomaj tehnic

Coronacriza lovește industria auto din România: Un sfert dintre angajați, în șomaj tehnic
Cel mai puternic sector al economiei româneşti – industria auto – dă semne de declin. 60.000 de angajaţi din acest sector, adică un sfert din total, s-au reîntors în şomaj tehnic din cauza coronavirusului, sc...

Curs valutar. Leul rămâne stabil în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se ieftinește

Curs valutar. Leul rămâne stabil în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se ieftinește
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat, astăzi, un curs de referinţă de 4,8378 lei/euro, 4,3085 lei/dolar, 5,3598 lei/liră sterlină, 4,5522 lei/franc elveţian. Cursul valutar anunțat, ieri, de BNR ...

Analiză: Impactul crizei economice se va resimți după terminarea stimulentelor

Analiză: Impactul crizei economice se va resimți după terminarea stimulentelor
După terminarea stimulentelor acordate de autorități, în contextul pandemiei de coronavirus, impactul asupra pieței și a forței de muncă va fi negativ, întrucât cheltuielile guvernamentale din multe state vor...

Harta banilor. Cum i-a surprins pandemia pe români

Harta banilor. Cum i-a surprins pandemia pe români
Criza coronavirus și blocajul în case a surprins mai mult de o treime (35%) din români fără bani puși deoparte, această pondere fiind cea mai ridicată din țările membre UE, arată un raport recent al grupului...

Industria ospitalității, lovită greu de COVID

Industria ospitalității, lovită greu de COVID
Scăderea severă a cifrelor oficiale din turism dezvăluie cea mai puternică lovitură pe care pandemia de COVID a aplicat-o economiei. Această activitate s-a prăbușit, acuzând pierderi financiare uriașe, în...

GDPR: Marea provocare a protecției datelor

GDPR: Marea provocare a protecției datelor
Galerie Foto Recent s-au împlinit doi ani de la apariția Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Într-un raport de evaluare, Comisia Europeană susține că GDPR și-a îndeplinit majoritatea obiectivelor,...

Oficial: CE amenință România cu infringement pentru tăierea ilegală a pădurilor

Oficial: CE amenință România cu infringement pentru tăierea ilegală a pădurilor
Comisia Europeană ar putea deschide proceduri de infringement la adresa României în domeniul mediului privind exploatarea forestieră ilegală, calitatea aerului și protejarea rețelelor Natura 2000. CE solicită...

Statul nu ia nici praful de pe tobă pentru privatizările din energie!

Statul nu ia nici praful de pe tobă pentru privatizările din energie!
Prin sentință definitivă, statul român reprezentat prin SAPE( Societatea de Administrare a Participațiilor din Energie) , a pierdut procesul cu Electrica SA prin care cerea daune de 800 milioane...

ANRE vrea să simplifice procesului de schimbare a furnizorilor de energie electrică și de gaze

ANRE vrea să simplifice procesului de schimbare a furnizorilor de energie electrică și de gaze
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei anunță lansarea proiectului „Dezvoltarea capacității instituționale a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru...

CE a aprobat 800 de milioane de euro pentru sprijinirea companiilor românești afectate de criză

CE a aprobat 800 de milioane de euro pentru sprijinirea companiilor românești afectate de criză
Comisia Europeană a aprobat o schemă în valoare de aproximativ 800 de milioane de euro pentru a sprijini companiile din România afectate de pandemia de coronavirus. Potrivit unui comunicat al CE, schema a fost...
Serviciul de email marketing furnizat de