x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Birocrația împiedică măsurile pentru reducerea contaminării

Birocrația împiedică măsurile pentru reducerea contaminării

de Diana Scarlat    |    12 Mar 2020   •   10:06
Birocrația împiedică măsurile pentru reducerea contaminării
Sursa foto: AndreyPopov/Getty Images/iStockphoto

Într-o situație de criză fără precedent, recomandările Ministerului Muncii se referă mai mult la penalizările în caz de încălcare a unor prevederi, decât la susținerea firmelor, a instituțiilor și a angajaților. În timp ce patronatele din turism și transporturi cer eliminarea fiscalității, ca primă măsură de protecție pentru companii și pentru angajați, specialiștii Ministerului Muncii au fabricat o listă de restricții și de condiții puse atât angajatorilor, cât și angajaților, dacă vor să se ferească de COVID-19, lucrând de acasă, fără să înțeleagă situația de criză mondială în care se află deja și România.

Lista lungă de „recomandări” pe care a dat-o, marți, Ministerul Muncii, după ce s-a luat măsura trimiterii angajaților acasă, de unde pot munci online, conține câteva recomandări reale şi 90% restricționări şi condiționări birocratice. Mai mult, deşi niciun specialist din lume nu poate face estimări şi toți s-au declarat deja neputincioşi în privința predictibilității, pentru următoarea perioadă de până la un an, Ministerul Muncii le cere angajatorilor să estimeze cât timp va dura situația de criză în care vor lucra agajații de acasă. „Este stilul lor birocratic de a rezolva problemele. Stilul specific funcționarului român care nu se poate adapta unei astfel de situații. Aşa au făcut şi cu proiectul de lege pentru Telemuncă, cei care, în loc să simplifice lucrurile, au adăugat atât de multe restricții, încât legea a devenit aproape imposibil de aplicat”, spune Dumitru Costin, liderul Blocului Național Sindical (BNS). Lista de „măsuri de criză” cere acțiuni pentru care este necesară deplasarea suplimentară a angajaților şi a angajatorilor, pe stradă şi pe la birou, ca şi cum COVID-19 ține cont de problemele birocratice şi aşteaptă să fie rezolvate. 

 

Modificări care pot fi făcute deja 

Totuşi, sindicaliştii care au lucrat în ultimii 15 ani la Codul Muncii în vigoare astăzi şi la legea pentru Telemuncă spun că nici nu era nevoie de toate aceste precizări. „Nu stăm după nişte norme ale Ministerului Muncii, pentru că se poate face un act adițional prin care angajatorul specifică faptul că angajatul lucrează de oriunde, iar astfel se elimină şi unele riscuri ale angajatorilor, în cazul unui accident în timpul programului de muncă, de exemplu. Ca angajator, îți poți face normele singur, la nivelul companiei. Codul muncii îți dă voie să faci astfel de modificări prin acte adiționale, în acord cu angajatul, iar angajatul poate lucra de unde vrea, asumându-şi responsabilitatea pentru eventualele accidente sau alte probleme care nu vor mai afecta, astfel, angajatorul”, a exlicat, pentru Jurnalul, Dumitru Costin. Mai mult, în cazul în care angajatul deja este izolat la domiciliu, se poate face actul adițional de către angajator, în baza unui acord cu angajatul prin corespondență electronică.

 

Noi le-am cerut o întrunire de urgență celor de la Ministerul Muncii, tocmai pentru a găsi cele mai bune măsuri, dar nici până acum nu ne-au convocat.
Dumitru Costin, liderul BNS

×