Nevoia de performanta a determinat intotdeauna companiile sa-si evalueze periodic angajatii. Evaluarea periodica este insa si o modalitate de a-i recompensa pe cei mai buni, dar si un mecanism de eficientizare a intregii activitati.
Nu toti angajatii vad cu ochi buni evaluarile la care sunt supusi. Unii au emotii, altii sunt de parere ca factorii subiectivi (gradul de simpatie sau de antipatie a sefilor) au o influenta prea mare in procesul de evaluare. "Nu-mi plac evaluarile pentru ca nu le vad rostul", crede Stefan, contabil intr-o firma de productie a profilelor de aluminiu. "Evaluarile sunt niste formalitati fara rost, de vreme ce nu au nici o relevanta. Sunt bune doar pentru a mai incarca hartogaraia firmei. Oricum nimeni nu le citeste, pentru ca seamana cu niste compuneri plictisitoare. Eu ma indoiesc ca le citeste cineva", spune el. Cu toate acestea, Stefan e dispus sa acorde evaluarilor un singur merit: mobilizarea unora dintre angajati inainte ca aceste evaluari sa fie redactate. "Sunt oameni care se sperie de asa ceva, pentru ca pe toata perioada anului au frecat menta, n-au avut rezultate. Asa ca incearca sa recupereze, pe ultima suta de metri, ce-au pierdut in luni intregi, de teama ca vor fi sanctionati sau ca nu vor obtine o marire de salariu. La mine in departament am niste colegi care, dintr-o data, vorbesc altfel cu seful, sunt cei mai amabili oameni", rade Stefan. Lavinia Postolache, manager de resurse umane intr-o banca romaneasca, are insa o alta parere. Lavinia crede ca fara evaluari activitatea in orice firma cu mai mult de zece angajati nu se poate desfasura in conditii normale. "Noi avem doua tipuri de evaluari: ale managerilor, pentru cei din subordinea lor, si ale angajatilor, pentru sefi. Pentru evaluari folosim niste formulare, incercand astfel sa eliminam orice element subiectiv. Se merge pe rezultate concrete, nu pe simpatii, desi sunt si acestea importante", spune Lavinia Postolache.
|
DE CE?
"In firma noastra, evaluarile se fac pe baza de formular. Intr-un formular nu pot sa explic de ce un om trebuie promovat si de ce munca lui este importanta pentru firma" Serban Costescu sef departament de vanzari |