x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Cariera - Teambuilding-ul, distractia eficienta

Cariera - Teambuilding-ul, distractia eficienta

de Catalin Pruteanu    |    03 Iun 2006   •   00:00
Cariera - Teambuilding-ul, distractia eficienta

Parea un fel de privilegiu ciudat in urma cu doar cativa ani. "Plec cu firma la munte" sau "in week-end-ul asta n-am timp de nimic, am un teambuilding", asa se laudau unii dintre angajatii romani ai companiilor multinationale.

Distractie pe banii firmei, asa se credea si inca se mai crede despre teambuilding-uri. Ce castiga insa compania, scotandu-i pe angajati o data sau de doua ori pe an la mare sau la munte? "In majoritatea cazurilor, in Romania, prin teambuilding se intelege un eveniment care ii scoate pe angajati din birou si au o experienta comuna", ne explica Ádám Horváth-Kovács, director executiv la firma Outward Bound Romania, firma care organizeaza astfel de evenimente. "Astfel de programe nu urmaresc (desi multe sfarsesc asa) crearea unei «gasti» de prieteni la locul de munca, ci mai cu seama declansarea unor reactii de incredere reciproca in calitatile umane si profesionale dintre membrii echipei", spune Adrian Ciocodan, general manager la firma Smartbox. "Spre deosebire de anii trecuti, cand a face teambuilding era echivalent cu a fi in pas cu moda, companiile apeleaza acum la programe de dezvoltare a echipei, constiente fiind ca avantajul competitiv pe o piata nu inseamna numai strunguri mai bune sau autocamioane mai multe, ci si echipe mai eficiente. Companiile au inteles ca diferenta intre o companie de top si una de pluton rezida si in climatul organizational din firma", afirma Ciocodan.

INCREDERE. "Scopul teambuilding-ului este crearea unei echipe, legarea legaturilor intre membrii acesteia. Angajatii ajung sa se cunoasca mai bine. Asta le da incredere unul in altul, unul in munca celuilalt. Prin urmare, organizatia in care acestia activeaza devine mai eficienta. Pe termen lung, singurul avantaj competitiv absolut al oricarei organizatii este lucrul in echipa", este de parere Alexandru Pop de la www.teambuilding.ro.

JOCURI. Ce se poate face intr-un teambuilding? Paleta este foarte variata, cele mai interesante fiind activitatile in aer liber: expeditii, paintball, rafting sau catarare. "Muntele ramane locatia preferata a companiilor", ne spune Adrian Ciocodan, chiar daca teambuilding-uri se fac si in Delta, pe Valea Bistritei, pe Cheile Gradistei, la Sovata, pe Timisul de Sus sau pe Litoral. "O companie care organizeaza frecvent teambuilding-uri doreste sa experimenteze cat mai multe locatii, nedorind, in general, repetarea activitatilor sau a zonelor de desfasurare", afirma Alexandru Pop.

RAFTING. Teambuilding-urile sunt costisitoare, dar ajuta la sudarea colectivelor

MATURIZARE. Adus de multinationale in Romania, teambuilding-ul este, incet dar sigur, folosit si de firmele autohtone pentru dezvoltarea echipelor proprii. "Maturizarea anumitor segmente ale economiei romanesti si maturizarea anumitor piete au dus la o crestere a consumului de servicii de teambuilding si din partea companiilor cu capital romanesc", apreciaza Adrian Ciocodan. Romanii sunt amatori de asemenea activitati, crede Alexandru Pop: "Chiar daca sunt angajati care nu sunt mari fani ai iesirilor in aer liber, un teambuilding reusit este, printre altele, o ocazie de distractie". Ádám Horváth-Kovács este de alta parere: "Romanii sunt mai reticenti cand aud de traininguri de teambuilding. Se crede ca e un sport extrem sau nu e pentru ei. Dupa ce au trecut prin experienta unui training de teambuilding, chiar si cei mai sedentari apreciaza experientele traite si cele invatate atat pe plan personal, cat si pe plan profesional".

Pentru ca nu exista o reteta de teambuilding care sa se aplice tuturor firmelor, "este necesara analiza unor factori pentru a determina specificul unui anumit program de teambuilding: obiectivele programului, specificul companiei, structura echipei, natura indivizilor, mediul de desfasurare", ne spune Adrian Ciocodan. "In ultima instanta", crede Ciocodan, "succesul unui teambuilding consta in crearea unei viziuni si practici comune in randul membrilor echipei".

INVESTITIE
"Pentru reusita unui astfel de demers nu este in nici un caz suficient un singur program de teambuilding la sfarsit de an, combinat, eventual, si cu petrecerea de sarbatori (practica extrem de des intalnita in randul companiilor din Romania). Este adevarat ca acest comportament duce la atingerea obiectivului secundar al oricarui program de teambuilding - motivarea membrilor echipei, insa cam atat... La urma urmei, un comportament economic eficient ar trebui sa lanseze urmatoarea provocare: de ce sa pierd bani CHELTUITI intr-un eveiment de teambuilding pe an, cand pot sa INVESTESC intr-un proces de teambuilding, care, chiar daca presupune un efort mai mare/un numar mai mare de evenimente, imi permite cresterea eficientei echipei si recuperarea investitiei?", este de parere Adrian Ciocodan de la Smartbox.

×
Subiecte în articol: cariera teambuilding ciocodan