x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum să-i pui la pământ

0
Autor: Catalin Pruteanu 20 Sep 2009 - 00:00
Cum să-i pui la pământ /stockxpertcom


Nu e greu să-ţi demoralizezi angajaţii, arătându-le cine e şeful şi tăindu-le cheful de a emite cine ştie ce pretenţii. E de ajuns să le dai de înţeles că nu sunt de neînlocuit, că n-au idei şi nu sunt în stare să facă nimic ca lumea, să le dai dispoziţii pentru cele mai neînsemnate sarcini, să nu-i asculţi niciodată până la capăt şi să nu-i lauzi niciodată, indiferent cât de bine îşi fac treaba.



Cu doar o săptămână înainte de a pleca în concediu, patronul micii firme de publicitate la care Alina lucrează ca economist şi-a anunţat angajaţii că plata salariilor va întârzia cu două săptămâni. Vestea i-a surprins oarecum pe angajaţi. Chiar dacă n-a fost un an prea bun din punct de vedere financiar, ne-a povestit Alina, cei mai mulţi colegi ai ei ştiau că, doar cu câteva zile înainte, un client virase în contul firmei o sumă importantă de bani, mai mult decât suficientă pentru plata salariilor şi a eventualelor prime de vacanţă, la care patronul făcuse mai multe aluzii în ultimul timp. Astfel că Alina a făcut câteva investigaţii şi a descoperit cu surprindere că banii dispăruseră din cont, fiind folosiţi pentru achiziţionarea unei bărci cu motor pentru vacanţa la mare a patronului. "La început, mi-a venit să mă duc în biroul lui şi să-l întreb cum a putut să facă aşa ceva, să-şi cumpere o barcă nouă (mai are una!) cu banii din care trebuia să ne plătească salariile. Şi într-o perioadă în care clienţii sunt greu de găsit, iar cei pe care îi mai avem plătesc cu luni întârziere", spune economista. Apoi şi-a amintit că el e patronul, că sunt banii lui şi el are cel mai mult de pierdut dacă e inconştient, chiar dacă, în cei şase ani de când lucrează acolo, s-a simţit ca într-o familie, pentru că aşa i-a făcut să creadă patronul: că firma e o familie mare şi unită, la bine şi la greu. I-a părut rău că, în urmă cu trei ani, s-a lăsat convinsă de patron să nu plece la altă firmă. În scurt timp, toţi angajaţii au aflat de barca cea nouă a şefului, iar cea mai bună stare de spirit de la birou e acum una de indiferenţă.

Potrivit unui studiu realizat pe perioada a trei ani şi la care au participat 1,2 milioane de angajaţi din 52 de companii, în 85% dintre aceste firme, starea de spirit a angajaţilor scade abrupt în primele şase luni la noul loc de muncă, continuând apoi să se deterioreze constant pe parcursul următorilor ani. Studiul arată că, fără să ştie, firmele îşi demotivează angajaţii şi le diminuează entuziasmul. "Numeroase companii îi tratează pe angajaţi ca fiind uşor de înlocuit. La primele semne de dificultate financiară, angajaţii - despre care se vorbeşte în mod curent ca fiind «cea mai bună investiţie a firmei» - devin sacrificabili", afirmă doctorul David Sirota, coordonatorul studiului. "În general, angajaţii au parte de apreciere şi recompense necorespunzătoare: aproximativ jumătate din angajaţii care au participat la studiul nostru au afirmat că nu li s-au recunoscut meritele sau acest lucru s-a întâmplat în mică măsură, iar aproape două treimi spun că e mult mai probabil ca managementul să-i critice pentru slabele performanţe decât să-i laude pentru succesele pe care le au. În mod necugetat, managementul le îngreunează munca angajaţilor. La frustrarea acestora contribuie hârţogăraia interminabilă, instruirea insuficientă, absenţa comunicării, lipsa de delegare a autorităţii şi lipsa unei viziuni credibile", spune Sirota.

"După ce ne-a tăiat bonurile de masă, primele de sărbători şi a nu a mai plătit microbuzul pentru transportul la şi de la sediul firmei, conducerea a început să ne bombardeze cu tot felul de mesaje "motivaţionale" pe e-mail, au început să lipească postere peste tot, care ne spuneau că suntem cei mai buni şi au plătit chiar o firmă de coaching să mergem într-un team-building, lucru care nu s-a întâmplat anul trecut, când lucrurile mergeau bine. Dacă tot au făcut economii din salariile noastre, puteau să ne lase în pace, nu să ne tot bată la cap cu lucrurile astea în care nu crede nimeni şi să ne enerveze când ne gândim că aruncă banii pe prosti", spune Cezar, manager la o firmă de transporturi din Voluntari.

Ben Simonton, autor al unei cărţi despre motivarea angajaţilor, oferă un set de reguli pentru "managerii care nu ştiu încă cum să-şi demoralizeze subordonaţii". Dacă le dai angajaţilor multe ordine, respectul de sine le va scădea şi se vor considera nişte angajaţi lipsiţi de importanţă. Dacă un angajat se plânge de ceva, spune-i să-şi vadă de treaba lui; dacă un angajat îndrăzneşte să facă o propunere, spune-i să-şi vadă de treaba lui. Dacă un angajat are o întrebare, nu-l asculta până la capăt, ci dă-i un răspuns oarecare, fără legătură cu întrebarea. Asigură-te că faci mare caz de vreo greşeală făcută de angajat, dar nu-i mulţumi dacă face o treabă bună. Dacă are o stare de spirit proastă, spune-i că n-o să primească nici o mărire de salariu până starea de spirit nu se îmbunătăţeşte. Consideră că angajaţii habar n-au ce să facă şi cum să facă, aşa că dă-le ordine indiferent de situaţie. Această ultimă abordare se numeşte micromanagement: directive chiar şi pentru cele mai neînsemnate lucruri, limitând la maximum libertatea de acţiune a angajaţilor. Acest lucru le dă de înţeles oamenilor că managerul crede că aceştia sunt incompetenţi şi incapabili să gândească singuri. "Cea mai dăunătoare formă de micromanagement e să le spui oamenilor cum să facă un lucru fără să le spui de ce acel lucru e important", afirmă Mark Graban, specialist în cadrul organizaţiei de consultanţă Lean Enterprise Institute.

Ken Cooper, un specialist american în management, adaugă alte câteva metode de demoralizare a angajaţilor, cum ar fi locuri de parcare preferenţiale pentru unii sau o toaletă numai a şefului, angajarea de consultanţi externi care să identifice pentru conducere problemele care sunt cunoscute de toţi angajaţii, fără a căuta să se intereseze de problemele respective la proprii angajaţi, punerea muncii pe umerii unui singur angajat şi recompensarea celorlalţi cu sarcini mult mai uşoare.

În 2008 a apărut chiar şi un ghid umoristic "pentru demotivarea angajaţilor", al cărui autor, Mark Geoffrey Young, face în primele pagini o listă cu "cei mai mari «demotivatori» din lume". Printre ei se numără Augusto Pinochet, Donald Trump, Naomi Campbell, Benito Mussolini, Britney Spears, Saddam Hussein, Paris Hilton şi Nicolae Ceauşescu. Mark Young le spune şefilor că angajaţii din ziua de azi au prea multe beneficii (cum ar fi zile de concediu plătite, concediu medical şi timp liber în general). "Această carte e menită să vă repună în poziţia care vi se cuvine la locul de muncă - cea a unui zeu", scrie autorul, adresându-se managerilor şi patronilor. "Oamenii respectă zeii. Nu comentează în faţa zeilor. Nu se plâng că sunt trataţi incorect. De fapt, se aşteaptă ca zeii să fie nedrepţi. Cu cât vă veţi aşeza mai repede pe acest piedestal, cu atât veţi fi mai fericiţi - şi cu atât veţi avea mai puţin de-a face cu angajaţii dumneavoastră. În loc să vină la voi cu probleme şi să vă bată la cap cu întrebări, salariaţii vor păstra distanţa şi vă vor arăta respectul cuvenit". Mark Young spune că "arătându-le oamenilor cât de lipsiţi de valoare sunt în realitate - şi cât de uşor sunt de înlocuit - veţi putea stoarce mai mult din fiecare angajat. Frica de a fi aruncat afară o dată cu gunoiul îi va însufleţi să muncească mai tare".

Printre învăţăturile lui Young către şefii demoralizatori se numără câteva din domeniul comunicării interne. "Cheia succesului e aceea de a vă ignora angajaţii cu fiecare ocazie. Când aveţi de comunicat ceva, faceţi-o prin e-mail sau telepatie. Nu zâmbiţi şi nu salutaţi niciodată când vă întâlniţi cu angajaţii pe hol sau în parcare, pentru a păstra echilibrul între conducere şi personal. Poate părea nepoliticos, dar e mult mai bine decât să fiţi nevoit să aveţi de-a face cu problemele lor şi cu ideile lor stupide. Reamintiţi-le angajaţilor că dumneavoastră sunteţi şeful prin luarea de decizii înainte de a le auzi părerea. Vă puteţi râzgândi oricând dacă lucrurile nu ies bine".

Citeşte mai multe despre:   cariera

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Șefia e o boală grea pentru companii

Șefia e o boală grea pentru companii
Galerie Foto Șefia se poate practica în mai multe feluri, dar în perioadele de criză a forței de muncă, nici la stat, nici la privat nu se mai pot aplica metode coercitive și bazate pe teroare, din simplul motiv că instituți...

Tarom reduce prețul biletelor pentru anumite destinații

Tarom reduce prețul biletelor pentru anumite destinații
Compania TAROM oferă, în perioada 15-20 octombrie, tarife reduse la zborurile către anumite destinaţii pentru cei care vor să călătorească în perioada 1 noiembrie - 14 decembrie 2019 şi 11 ianuarie - 31 martie...

15 milioane de euro pentru decolmatarea unor zone din Delta Dunării

15 milioane de euro pentru decolmatarea unor zone din Delta Dunării
Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (ARBDD) a semnat trei contracte de finanţare pentru decolmatarea unor complexe din Rezervaţie, valoarea totală a acestora ridicându-se la aproape 15 milioane...

Dispar preţurile reglementate la gaze şi energie electrică

Dispar preţurile reglementate la gaze şi energie electrică
Piaţa de gaze naturale va fi complet liberalizată la 1 aprilie 2021, iar cea de energie electrică la 1 iulie 2021 şi preţurile reglementate vor fi eliminate inclusiv la consumatorii casnici, pentru a exista...

Autostrada Transilvania: 15 ani de la începerea lucrărilor. 7 ani de când trebuia terminată

Anul acesta România a “sărbătorit” 15 ani de la începerea construcţiei Autostrăzii Transilvania (Braşov - Borş), cunoscută şi sub denumirea Autostrada Bechtel, şi şapte ani de la depăsirea termenului pro...

Monitorul preţurilor la alimente se lansează marţi

Monitorul preţurilor la alimente se lansează marţi
Consiliul Concurenţei lansează marţi Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare, la eveniment urmând să fie prezenţi reprezentanţi ai autorităţilor şi ai companiilor implicate în acest...

Autostrada Ploieşti-Braşov, gata de start

Autostrada Ploieşti-Braşov, gata de start
Asocierea China Communications Construction Company - Makyol Insaat Sanayi Turizm şi Comisia Naţională de Prognoză (CNP) au ajuns la un consens şi săptămâna aceasta vor livra contractul pentru realizarea în...

Turiștii români sunt dispuși să plătească sub 200 de lei pentru o noapte de cazare

Turiștii români sunt dispuși să plătească sub 200 de lei pentru o noapte de cazare
Mai mult de jumătate dintre români (54,6%) cheltuie între 100 şi 200 de lei pentru o noapte de cazare, iar aproape un sfert (24,5%) au folosit voucherele de vacanţă când au făcut rezervarea la unitatea de...

Daea: Până la 1 noiembrie vrem să plătim subvenţiile pentru 80% dintre fermieri

Daea: Până la 1 noiembrie vrem să plătim subvenţiile pentru 80% dintre fermieri
În data de 16 octombrie vor începe plățile subvențiilor din agricultură, iar până la 1 noiembrie, circa 80% dintre fermieri vor primi banii, a declarat ministrul interimar al Agriculturii, Petre...

Curs valutar. Leul s-a apreciat, luni, în raport cu principalele valute

Curs valutar. Leul s-a apreciat, luni, în raport cu principalele valute
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, luni, un curs de 4,7536 lei pentru un euro, în scădere cu 0,46 de bani (-0,10%) faţă de cotaţia de vineri, când moneda unică europeană a fost cotată la 4,7582...

România, un brand de 216 miliarde de dolari

România, un brand de 216 miliarde de dolari
Valoarea brandului România a scăzut  cu 3%, până la 216 miliarde de dolari, în clasamentul Brand Finance Nation Brands 2019, dar forţa acestuia se îmbunătăţeşte de la 59 de puncte, în 2018, la 62,7...

Guvernul a căzut, trăiască Guvernul! „Dezastruoasă moştenire” sau „ţară predată la cheie”

Guvernul a căzut, trăiască Guvernul! „Dezastruoasă moştenire” sau „ţară predată la cheie”
Galerie Foto Executivul condus de premierul Viorica Dăncilă a fost demis de Parlament, prin moţiune de cenzură, astfel că frâiele guvernării vor fi preluate de o altă echipă, cel mai probabil, formată din politicieni...

70% din companiile româneşti sunt plătite cu întârziere

70% din companiile româneşti sunt plătite cu întârziere
Blocajele financiare cu care se confruntă companiile sunt pe zi ce trece tot mai evidente. Facturile neîncasate, resursele financiare insuficiente și creșterea costurilor operaționale sunt principalele motive care...

Deficitul de cont curent al României a ajuns la 7,08 miliarde de euro

Deficitul de cont curent al României a ajuns la 7,08 miliarde de euro
Contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 7,080 miliarde de euro, în primele opt luni din 2019, în creştere cu 16% față de perioada similară din 2018, când era de 6,104 miliarde...

Piața de energie va fi liberalizată de anul viitor, inclusiv pentru consumatorii casnici

Piața de energie va fi liberalizată de anul viitor, inclusiv pentru consumatorii casnici
Piaţa de gaze naturale va fi complet liberalizată la 1 aprilie 2021, iar cea de energie electrică de la 1 iulie 2021, iar preţurile reglementate vor fi eliminate inclusiv la consumatorii casnici, pentru a...
Serviciul de email marketing furnizat de