x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Mulți angajatori au completat gresit Declarația 112. Persoanele în șomaj tehnic au rămas fără asigurare de sănătate

Mulți angajatori au completat gresit Declarația 112. Persoanele în șomaj tehnic au rămas fără asigurare de sănătate

09 Iul 2020   •   11:50
Mulți angajatori au completat gresit Declarația 112. Persoanele în șomaj tehnic au rămas fără asigurare de sănătate

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat că multe companii nu au completat corect Declarația 112 pentru personalul aflat în șomaj tehnic și nu au specificat perioada, motiv pentru care mulți angajați nu sunt asigurați în Sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI).

Precizarea vine în urma sesizărilor făcute pe persoanele aflate în șomaj tehnic și care nu beneficiază de asigurări de sănătate.

"În urma sesizărilor primite la CNAS, referitoare la faptul că mai multe persoane aflate în şomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), deşi angajatorii au virat sumele aferente contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate, facem următoarele precizări:

CNAS gestionează fondurile provenite din contribuţiile la sănătate colectate de ANAF. Mai exact, CNAS importă în SIUI datele de la ANAF, care primeşte de la angajatori Declaraţia 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, reglementată prin Ordinul comun al ministrului finanţelor publice, al ministrului Muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului Sănătăţii nr. 1942/979/819/2020", se arată în comunicat.

Datele provenite de la ANAF în SIUI arată că în formulare personalul aflat în șomaj tehnic este înscris "cu contribuţie zero la sănătate".

"Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiţi să intre în şomaj tehnic trebuie să suporte acum şi piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligaţia noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deşi această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluţii împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situaţia de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare", a declarat Adela Cojan, preşedinte CNAS.

O persoană care nu contribuie la fondul de sănătate şi nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuţiei îşi pierde automat calitatea de asigurat, la 90 de zile de la data ultimei plăţi a contribuţiei.

Soluția pentru rezolvarea situației este depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori.

"Această nouă declaraţie dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept", arată CNAS.

×