x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Puii de constructori: greu de școlit, greu de adus la muncă

0
Autor: Diana Scarlat 27 Sep 2017 - 12:50
Puii de constructori: greu de școlit, greu de adus la muncă microgen/Getty Images/iStockphoto Quality inspectors at construction site, workers laying concrete in the background


Dincolo de pornirea câtorva proiecte-pilot, învăţământul dual nu rezolvă problema forţei de muncă în România. Cel mai bun exemplu este sectorul Construcţii, care nu poate intra în sistemul dual, cu actuala formă a legislaţiei, deşi firmele din țară sunt acum în mare criză de angajaţi. Dacă statul român nu găseşte metode de finanţare parţială a formării profesionale pentru Construcţii, firmele merg în pierdere, atunci când vor să intre în acest program educaţional.

Patronatele din Construcţii atrag atenţia că din luna octombrie vor începe lucrări importante, iar în România mai este nevoie în prezent de peste 200.000 de muncitori pentru acest sector. Teoretic, firmele de construcții ar putea să participe la programele Ministerului Educaţiei, de  învăţământ dual, pentru a-şi forma forţa de muncă încă de  pe băncile şcolii. Practic, însă, ar trebui să achite costurile pregătirii profesionale a elevilor, fără posibilitatea de a-şi recupera investiţiile şi fără nicio garanţie că beneficiarii de formare profesională vor rămâne să lucreze în firme sau măcar în acest sector de activitate. „La noi, dacă-i înveţi, pleacă. Eu am experienţa personală din domeniul producţiei. Am investit sute de mii de euro pentru a participa la acest program de învăţământ dual, timp de trei ani. Satisfacţia este teribilă, să vezi elevi şi dascăli dornici să participe la acest program. Suntem foarte încântaţi pentru partea socială, dar, ca administrator de firmă, investiţia nu a fost rentabilă. Nu am reuşit să recuperez banii investiţi şi niciun constructor nu poate reuşi, în actuala formă a legii învăţământului dual. Cât timp statul nu ne ajută, nu ne putem permite să susţinem acest învăţământ dual”, a declarat, pentru Jurnalul Naţional, Tiberiu Andrioaiei, secretar general al Patronatului Societăţilor din Construcţii (PSC).

Cum se descurcă firmele străine

În problematica învăţământului dual s-au promovat câteva exemple de bune practici, din industrii care au reuşit să atragă elevii, dar sistemul este bun numai pentru firme care reuşesc să îşi acopere investiţia în doi ani. Pot fi incluse în învăţământul dual doar acele companii care au garanţia că fiecare copil educat în aceast sistem reuşeşte să întoarcă investitorului un câştig, prin perioada de practică şi prin posibilităţile de angajare, în timpul studiilor. „O altă problemă este că aceşti producători educă la un nivel foarte limitat, nu educă pentru toată industria. Mai mult, firmele care vin din alte ţări îi selecează pe cei mai buni, îi angajează, iar de la noi absorb angajaţi pentru ţările din care provin, deci nu rezolvă problema pe termen lung din România. Nu se vede decât un rezultat imediat”, mai spune secretarul general al PSC.

Tinerii preferă ajutorul de şomaj

Firmele nu mai apucă să-i angajeze pe cei pe care-i formează, pentru că imediat după ce termină şcoala, ei se pot duce să ceară şomaj. „Legea învăţământului dual, aşa cum este acum, nu este făcută pentru sectorul construcţiilor. Mai sunt şi probleme legate de mentalitate şi de acordarea ajutoarelor sociale. Avem un exemplu recent, la unul dintre colegii noştri care s-a angajat că se implică în învăţământul dual. Cu mare greutate a reuşit să strângă 25 de copii, dintr-o şcoală de lângă Sibu. Le-a dat burse, le-a asigurat o masă caldă pe zi, dar din 25 au terminat 12. Din 12 s-au angajat doi, pentru că restul au preferat să ia ajutor de şomaj. Nu-i interesează nici măcar contractul pe care-l semnează şi consecinţele nerespectării lui. Propunerea noastră pentru guvern este să nu mai acorde ajutor de şomaj, ci doar indemnizaţii de primă angajare, ca să încurajeze angajarea. Dacă nu se înscriu la şomaj, mulţi pleacă în străinătate”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Adriana Iftime, director general al federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC).

Dacă este învăţământ dual, atunci trebuie să se implice şi statul şi mediul privat. Experienţa de până acum a arătat că nu putem avea rezultate, atât timp cât există ofertă mai bună din partea firmelor străine, atât ca salarizare, cât şi ca nivel de trai. Adriana Iftime, director general FPSC

Patronatele din Construcţii au înfiinţat un program prin care să poată forma personalul calificat de care au nevoie, prin Casa de meserii a constructorilor, dar aşteaptă o reacţie de la autorităţi, pentru că nu pot investi în educaţia muncitorilor fără să-şi poată recupera aceste investiţii.

Calculele patronatelor din Construcţii pornesc de la lucrările licitate până în acest moment şi contractele deja semnate pentru lucrările de construcţii. Astfel s-a ajuns la concluzia că mai este nevoie de cel puţin 200.000 de angajaţi, după ce s-a făcut comparaţia cu anul 2008, când era aproximativ acelaşi volum al lucrărilor. În acest moment, în România lucrează în Construcţii mai puţin de 400.000 de oameni, iar în anul 2008 erau peste 650.000. În plus, este și problema muncii la negru. “Mulţi pleacă de la o firmă care le oferă un salariu de 2.000 de lei pe cartea de muncă şi se duc la cineva care le dă 2.500 de lei în mână, fără să-i intereseze că nu vor avea pensie sau că nu au asigurări medicale”, spune șeful Patronatelor din Construcţii.

Citeşte mai multe despre:   constructori

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

România este de cinci luni ţara cu cea mai mare inflaţie anuală din UE

România este de cinci luni ţara cu cea mai mare inflaţie anuală din UE
Iunie 2018 a fost a cincea lună consecutivă în care România a avut cea mai mare rată anuală a inflaţiei dintre statele membre ale Uniunii Europene, cu un avans al preţurilor de consum de 4,7%, în creştere...

Ieftinirea gazelor ar aduce României o procedură de infringement

Ieftinirea gazelor ar aduce României o procedură de infringement
Intervenţia Guvernului asupra preţului la gaze nu se justifică în acest moment, iar o astfel de măsură ar distorsiona piaţa şi ar atrage asupra României o nouă procedură de infringement din partea Comisiei...

Japonia, implicată în jaful pădurilor din România

Japonia, implicată în jaful pădurilor din România
O nouă anchetă a Agenţiei americane pentru Investigaţii de Mediu (EIA – Environmental Investigation Agency), ale căror concluzii apar în raportul „Jaful pădurilor din România”, a constatat că gigantul din...

Caracatiţa „PCR” pregătită să-şi înfigă tentaculele în fondurile europene la Alba Iulia

Caracatiţa „PCR” pregătită să-şi înfigă tentaculele în fondurile europene la Alba Iulia
Ministerul Fondurilor Europene a anunţat organizarea concursului pentru ocuparea postului de director executiv pe data de 19 iulie la Organismul de Impletare Regional (OIR) Regiunea Centru, instituţie cu sediul la...

Seceta din Europa scumpeste grâul!

Seceta din Europa scumpeste grâul!
Cotaţia grâului la bursa de la Chicago a crescut miercuri, pentru a doua zi consecutiv, atingând cel mai ridicat nivel din ultima săptămână, preţurile fiind susţinute de vremea secetoasă care a redus producţia...

In Capitala, Immofinanz are noua chiriasi noi

In Capitala, Immofinanz are noua chiriasi noi
Immofinanz, unul dintre cei mai mari proprietari de clădiri de birouri din Bucureşti, a dat spre închiriere peste 15.000 de metri pătraţi în prima jumătate a acestui an, respectiv 8% din totalul spaţiilor de...

SUA nu vor sa ierte companiile UE care lucreaza in Iran

SUA nu vor sa ierte companiile UE care lucreaza in Iran
SUA au respins cerere europeană comună de a nu pedepsi companiile de pe Batranul continent pentru că fac afaceri în Iran, au declarat surse din cadrul guvernului francez, potrivit carora guvernul american a...

Boeing va construi două noi aeronave Air Force One

Boeing va construi două noi aeronave Air Force One
Boeing Co a primit un contract de 3,9 miliarde de dolari pentru a construi două aeronave 747-8 care să fie folosite ca Air Force One de către preşedintele american şi care să fie livrate până în decembrie 2024,...

Legumele congelate vor avea etichete noi

Legumele congelate vor avea etichete noi
Scandalul generat de prezenţa Listeria monocytogenes în porumbul congelat, produs de compania Greenyard din Ungaria, şi posibil în alte produse de origine vegetală congelate, a dus la schimbarea etichetelor pentru...

Recomandări de la specialiști: cum alegi scări interioare din lemn

Recomandări de la specialiști: cum alegi scări interioare din lemn
Alegerea unei scări interioare este o decizie importantă pentru orice proprietar de locuință. Este vorba în egală măsură despre confortul pe care îl oferă, siguranța pe care o prezintă, dar și de încadr...

Jeff Bezos, cel mai bogat om din istoria modernă

Jeff Bezos, cel mai bogat om din istoria modernă
Jeff Bezos a devenit cel mai bogat om din istoria modernă, cu o avere care se ridică la 150 de miliarde de dolari, chiar în prima zi a evenimentului comerical Amazon Prime Day. Fondatorul Amazon.com era deja...

Dacia raportează vânzări record

Dacia raportează vânzări record
Grupul francez Renault, proprietarul Dacia, a anunţat că în primul semestru a vândut un număr record de 2,067 milioane vehicule la nivel mondial, în creştere cu 9,8% în ritm anual, graţie revenirii pieţelor...

UE şi Japonia au semnat un acord de liber-schimb

UE şi Japonia au semnat un acord de liber-schimb
Uniunea Europeană şi Japonia au semnat un “acord istoric” de liber-schimb , acoperind aproximativ o treime din PIB-ul la nivel mondial şi 600 milioane de oameni, scrie BBC. Acordul urmează să fie...

Francul elvetian, vulnerabil in fata unui razboi comercial!

Francul elvetian, vulnerabil in fata unui razboi comercial!
Cele mai expuse valute la o eventuala agravare a razboiului comercial dintre Statele Unite si China sunt francul elvetian si monedele tarilor scandinave, sunt de parere analistii Danske Bank. Dintre valutele cele mai...

Dezvoltatorii îşi reduc afacerile

Dezvoltatorii îşi reduc afacerile
Creşterea preţului locuinţelor, precum şi majorarea ratelor i-au făcut pe cumpărători să devină mult mai precauţi atunci când îşi achiziţionează o casă. Igor Postovanu, preşedinte al APAIR,...
Serviciul de email marketing furnizat de