x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri România - locul 8 mondial în clasamentul "suferinţă la pompă". Cât de scumpă este benzina pentru români

România - locul 8 mondial în clasamentul "suferinţă la pompă". Cât de scumpă este benzina pentru români

de Daniel Ionaşcu    |    14 Feb 2013   •   16:59
România - locul 8 mondial în clasamentul "suferinţă la pompă". Cât de scumpă este benzina pentru români
Sursa foto: Christian Silva/Intact Images

România se află pe locul al optulea în lume în clasamentul "suferinţă la pompă" realizat la Bloomberg, cumpărarea unui galon de benzină - echivalentul a 3,7 litri, echivalând cu 30% din venitul mediu zilnic la nivel naţional.

Ţara noastră se află la mijlocul clasamentului în privinţa statelor cu cea mai scumpă benzină, fiind pe poziţia a 33-a din 62 de state luate în calcul, însă cum ponderea cheltuielilor cu benzina este foarte mare în totalul cheltuielilor zilnice, românii circulă foarte puţin, cumpărând doar 0,22 litri pe zi de persoană. Preţul mediu al benzinei în ianuarie era în România de 6,7 dolari pe galon, ceea ce echivalează cu 1,77 dolari pe litru, în vreme ce venitul mediu se situează la 22 de dolari pe zi.

Ţara noastră este vecină de suferinţă cu Turcia, aflată pe locul şapte în clasament în vreme ce în Polonia, stat fără resurse proprii de petrol, preţul benzinei este puţin mai mic. Însă cum nivelul de trai este mai mare, Polonia se află pe locul 15 în clasamentul "suferinţei". Bulgaria stă, însă, mai prost ca noi, aflându-se pe poziţia a 5-a între suferinzi, din cauză că preţul de 6,53 dolari pe galon - un pic mai mic decât în România- are o pondere de 34% în venitul zilnic. Acesta se ridică la 19 dolari. Ungaria se află pe poziţia a 13-a iar Slovacia pe locul 18 în clasamentul chinului la pompă. Grecia, ţară unde criza a făcut ravagii, se află pe locul 6 în topul absolut al preţurilor, cu 8,62 dolari pe galon, însă e abia pe poziţia 21 în cazul "suferinţei".
În termeni absoluţi, Turcia se află pe primul loc de pe planetă, cu un preţ de 9,89 dolari pe galon, urmată de Norvegia (9,63 dolari) şi Olanda (9,09 dolari). În vârful suferinţei se află, însă, Pakistanul, alături de India şi Filipine.

Leul tare ne-a salvat puţin

Deşi companiile petroliere din România au scumpit în acest an carburanţii, reflectarea creşterii de 6% a preţului petrolului de la începutul anului până acum a fost temperată de întărirea temporară a leului faţă de dolarul american, arată Victor Safta, director general al Noble Securities în România.
"Este important însă de reţinut că Leul a crescut faţă de dolarul american cu 4,2% în ianuarie, iar în februarie a intrat pe un trend de depreciere, scăzând până la jumătatea lunii cu aproximativ 1,9% comparativ cu dolarul; dacă tendinţa din această lună se va menţine, va susţine scumpirea carburanţilor în continuare, în condiţiile în care preţul petrolului va rămâne ridicat", a precizat Victor Safta într-un comunicat.

Taxa "Robin Hood"

România s-a confruntat în ultimii ani mai multe proteste ale şoferilor şi transportatorilor în privinţa preţurilor mari ale benzinei. Industriaşii au cerut constant suprataxarea companiilor petroliere pe motiv că scumpesc carburanţii doar din cauză că preţul ţiţeiului creşte ca urmare a speculaţiilor financiare, fără a avea costuri noi sau în creştere. Din 2009 încoace, preţul benzinei în România a crescut cu 100% în vreme ce în Uniunea Europeană (UE) scumpirea a fost doar de 50%. Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) a cerut constant din 2008 încoace introducerea unei "taxe Robin Hood" care să vizeze companiile petroliere. Măsuri similare au fost introduse şi în alte state ale UE, precum Marea Britanie, Italia şi Ungaria.

Guvernul a introdus o taxă suplimentară de 0,5% din cifra de afaceri, pe care trebuie să o plătească orice companie care exploatează resurse minerale, cu excepţia producătorilor de gaze. Cu toate acestea, nivelul este foarte mic, fiind estimate venituri bugetare de doar 106,9 milioane de lei în acest an din colectarea acesteia.

Executivul a mai impus şi o taxă pe veniturile suplimentare din liberalizarea preţurilor la gaze (în proporţie de 30-60% din acestea) şi o taxă pe monopol natural, pentru transportatorii şi distribuitorii de electricitate şi gaze. Conform Ministerului de Finanţe, impozitul suplimentar pentru dereglementarea sectorului gazelor naturale aduce la buget 641 milioane lei iar taxa de monopol natural – 257,5 milioane lei, astfel că per total, cele trei noi taxe aduc venituri suplimentare la buget de aproximativ un miliard de lei. 

×
Subiecte în articol: pret benzina bloomberg