x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Principiul „eu te-am făcut, eu te omor”, în HR

0
Autor: Diana Scarlat 13 Aug 2019 - 11:36
Principiul „eu te-am făcut, eu te omor”, în HR


De organizarea unei companii depinde succesul sau falimentul. Acolo unde rolurile nu sunt bine înțelese de persoana care coordonează întreaga activitate, firma riscă nu doar să înregistreze pagube financiare însemnate, ci chiar să se ducă, prin eforturi proprii, spre faliment. Din acest motiv, companiile mari, cu putere financiară care le permite să plătească un „șef de șefi”, va „vâna” întotdeauna un CEO cu foarte multă experiență, care să știe exact cum trebuie să organizeze toate departamentele, în timp ce o companie mică sau mijlocie va miza pe „intuiția” patronului, chiar dacă acesta nu are experiență de business. Astfel și-au găsit sfârșitul multe firme din România, acolo unde s-a greșit organigrama.

 

Cel mai controversat post dintr-o firmă românească este, de 30 de ani, cel de PR. Românii care și-au deschis afaceri după 1990 n-au înțeles care este rolul comunicatorilor și al specialiștilor în Public Relations, deși în țara noastră au funcționat, încă din anii ’90, unele dintre cele mai bune școli de PR, la SNSPA. „Degeaba a fost cotată țara noastră, la nivel internațional, ca una dintre cele mai bune pepiniere de PR din lume, degeaba au fost create talente cu foarte multe cunoștințe în acest domeniu și cu o creativitate care aproape că a speriat celelalte piețe, pentru că firmele românești au preferat să facă această activitate «după ureche», în cele mai multe cazuri. Astfel, cea mai gravă confuzie s-a făcut între posturile de hostesă sau secretară și cel de PR. Neînțelegând la ce ajută departamentul de PR sau specialistul în PR, mulți patroni români au preferat să angajeze fete drăguțe, crezând că la asta trebuie să se priceapă un PR bun. Eroarea se poate observa cu precădere la firmele mici”, spune Marius Banu, un specialist în PR, cu aproape 30 de ani de experiență în România și în alte țări ale Europei.

 

Între strategie reală și Marketing online

 

O altă confuzie s-a creat, în special la firmele de nivel mediu, între departamentele de Marketing și de PR. Foarte mulți cred și astăzi că PR-ul face marketing, iar marketingul trebuie să facă PR. Tocmai de aceea, se poate observa cum încă sunt unite, în majoritatea cazurilor, cele două departamente, iar angajaților li se cere să facă simultan ambele lucruri. „Tot în această sferă intră și confuzia dintre strategiile de marketing și cele de marketing online. Unele persoane care și-au deschis firme care au ceva pretenții pe piața din România au ajuns la a număra like-uri pe paginile de Facebook sau de a respecta cu strictețe cerințele Google, pentru site-urile companiilor, crezând că astfel și-au făcut și aplică o strategie de marketing. E greu să le explici că un SEO bun nu suplinește „contentul” și că un flux bun pe site nu ține loc de strategie de marketing, așa cum nu le garantează nici atragerea publicului-țintă și creșterea sau măcar menținerea vânzărilor. Foarte mulți sunt orbiți de acest instrument pe care nu-l înțeleg – Internetul. Apoi se trezesc în prag de faliment sau chiar închid firmele, dar mulți nu-și dau seama nici măcar atunci ce anume au greșit”, mai spune specialistul. Acesta avertizează patronii firmelor mici și mijlocii care au intrat deja în această capcană că marketingul online ar trebui să fie doar un „apendice”, un supliment al strategiei de marketing și al strategiei de comunicare, nicidecum să le înlocuiască, pentru că statisticile furnizate de Google nu au decât o mică legătură cu piața reală. În plus, acest instrument pe care îl asigură internetul ar trebui să aducă mai ales un plus de imagine, de vizibilitate a activității companiei, care reprezintă până în 10% din totalul acțiunilor pe care departamentele „clasice” ar trebui să le întreprindă, pentru a nu băga firma în faliment.

 

Pericolul inerției și „ghinionul de a avea noroc”

 

Specialiștii care studiază această piață de foarte mulți ani au mai constatat că în cel mai mare pericol se află firmele care au „ghinionul de a avea noroc”. Mai exact, acolo unde organizarea departamentelor este defectuoasă, dar rezultatele rămân pozitive, pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă, pe baza unei anumite „inerții” care s-a creat în piață, patronii firmelor trag imediat concluzia că echipa și strategiile funcționează perfect. Astfel, în momentul în care „se termină norocul” și nu mai funcționează vânzările de produse sau de servicii din „inerție”, nu mai există în respectiva companie nici măcar un specialist care să poată face măcar o evaluare corectă a situației, pentru a se putea găsi soluții de redresare. „Pot da un exemplu aparent banal. Am fost invitat la un târg național de vinuri, unde mă așteptam să ne întâmpine PR-ul. Asta se întâmpla acum circa patru ani, când am constatat că PR-ul era un bărbat cu burtă, aproape beat, la jumătatea evenimentului – era, totuși, cu degustări, deci s-ar putea înțelege starea omului, deși un om de PR nu ar trebui să-și permită așa ceva. Și am mai constatat că firma lui încasase bani pentru respectivul târg, dar nu făcuse absolut nimic din ceea ce se face în mod obișnuit. Singura acțiune a fost să creeze «event» pe Facebook. La eveniment au participat aceleași persoane care vin de obicei, dar le-am întrebat, prin sondaj, cum au aflat de acel eveniment, fără să știe organizatorii. Am constatat că fiecare fusese informat de câte un colaborator dintre participanți. Nimeni nu venise în urma anunțului de pe Facebook. Mai mult, firma de PR și-a asigurat vizibilitatea în mass-media pe baza unor contracte plătite la un număr de publicații, conform contractului cu beneficiarul – deci au înlocuit, în mod deliberat, «earned media» cu «paid media», fără a fi interesați de adevăratul impact în piață”, mai povestește specialistul.  

 

Vom trage linie, la un moment dat, pentru a face o evaluare a pierderilor financiare, în urma „economiilor” cu specialiștii și cu organizarea departamentelor „în stil clasic”. Mă tem că mulți vor constata, pe pielea lor, că erorile pe care le-au îmbrățișat le-au făcut gaură-record în buget. Din păcate, unii sunt dispuși să facă experimente pe propriile afaceri, fiind convinși că au de câștigat.

 

Marius Banu, specialist în PR

 

 

Citeşte mai multe despre:   strategie,   hr,   companii

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Patria Bank a avut un profit net de 2,8 milioane lei în primele șase luni ale acestui an

Patria Bank a avut un profit net de 2,8 milioane lei în primele șase luni ale acestui an
Patria Bank a înregistrat un profit net de 2,8 milioane lei în primul semestru din 2019, faţă de o pierdere de 23,3 milioane lei în primele șase luni ale anului trecut. Instituția a acordat credite...

Peste 91 milioane de lei a costat întreținerea deputaților în primele șase luni ale acestui an

Peste 91 milioane de lei a costat întreținerea deputaților în primele șase luni ale acestui an
Cheltuielile Camerei Deputaților s-au ridicat în prima jumătate din acest an la 91.849.485 de lei. Acestea reprezintă veniturile deputaților, diurna pentru deplasarea la Palatul Parlamentului şi în...

Profitul Purcari Wineries a crescut cu 35% de la începutul anului

Profitul Purcari Wineries a crescut cu 35% de la începutul anului
Compania Purcari Wineries Plc a obţinut în primele şase luni ale acestui an un profit net ajustat de 21,1 milioane de lei, cu 35% mai mare faţă de perioada similară din 2018. Cea mai mare...

Conducta de gaze BRUA va avea un an întârziere

Conducta de gaze BRUA va avea un an întârziere
Conducta de gaze BRUA, care va trece prin Bulgaria-România-Ungaria-Austria, nu va fi gata la sfârșitul acestui an, aşa cum se prevăzuse inițial, aceasta urmând să fie gata abia în decembrie 2020,...

Euro s-a apreciat faţă de moneda națională

Euro s-a apreciat faţă de moneda națională
Moneda euro s-a apreciat faţă de leu, vineri, până la valoarea de 4,7274 lei, cu 0,58 bani (+0,12%) mai mult decât valoarea anterioară, de 4,7216 lei. Dolarul SUA s-a apreciat şi el faţă de moneda...

Profitul Transelectrica a scăzut cu 69% în prima jumătate din acest an

Profitul Transelectrica a scăzut cu 69% în prima jumătate din acest an
Societatea Transelectrica a obţinut un profit net de 30 de milioane de lei în primele șase luni din acest an, cu 69% mai puțin faţă de aceeași perioadă a anului trecut. Motivul diminuării...

Creșterea deficitului bugetar ar putea scădea ratingul de țară al României

Creșterea deficitului bugetar ar putea scădea ratingul de țară al României
Guvernul României a adoptat prima rectificare a bugetului pe 2019 din cauza creșterii deficitului, însă este nevoide de măsuri eficiente care să oprească tendinţa de majorare a datoriei...

Importurile de electricitate au crescut cu 38% de la începutul anului

Importurile de electricitate au crescut cu 38% de la începutul anului
România a importat în primele cinci luni ale anului cu 38% mai multă electricitate , comparativ cu perioada similară din 2018, însă exporturile au scăzut cu 40%, potrivit ultimului raport...

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut vineri la 3,09% pe an

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut vineri la 3,09% pe an
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobânda variabilă, a scăzut vineri până la 3,09% pe an, de la 3,10%, valoare înregistrată miercuri, potrivit...

Cumetrii ministrului Bădălău, noii regi ai asfaltului

Cumetrii ministrului Bădălău, noii regi ai asfaltului
George şi Paula Cuşă, cumetrii ministrului Economiei, Niculae Bădălău, au primit în ultimul an 26 de contracte cu statul, în valoare totală de peste 30 de milioane de euro. Lucrările sunt prestate prin...

Începe un nou sezon „Rabla Clasic”

Începe un nou sezon „Rabla Clasic”
Persoanele fizice care vor să-şi caseze un autoturism mai vechi de opt ani pot merge, începând de luni, 19 august, la producătorii validaţi pentru a accesa „Rabla Clasic”, ca urmare a suplimentării...

Profit de circa 200 milioane de lei pentru Transgaz în prima jumătate de an

Profit de circa 200 milioane de lei pentru Transgaz în prima jumătate de an
Societatea Naţională de Transport al Gazelor Naturale, Transgaz Mediaş, a înregistrat un profit net de 195,5 milioane de lei în primul semestru din acest an, cu 30,2% mai mic față de aceeași perioadă din 2018....

Fondul Proprietatea a avut un profit cu 113% în primul semestru

Fondul Proprietatea a avut un profit cu 113% în primul semestru
Fondul Proprietatea a înregistrat un profit global de 1,68 miliarde de lei în primul semestru al acestui an, cu 113% mai mare față de perioada similară din 2018, când a fost de 789,8 milioane de lei, potrivit...

Rectificarea bugetară a intrat în vigoare. Acoperă plata salariilor și a pensiilor

Rectificarea bugetară a intrat în vigoare. Acoperă plata salariilor și a pensiilor
Ordonanţa de rectificare a bugetului de stat pe anul 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial.Veniturile bugetului public au crescut cu 2,264 miliarde lei, iar cheltuielile cu 736,9 milioane lei,...

Rompetrol Rafinare anunţă o pierdere netă de 19,44 milioane de lei în primul semestru

Rompetrol Rafinare anunţă o pierdere netă de 19,44 milioane de lei în primul semestru
Rompetrol Rafinare a anunţat o pierdere netă de 19,44 milioane de lei în primul semestru al anului în curs, comparativ cu un profit net de 2,78 milioane de lei în perioada similară din 2018, şi o cifră de afaceri...
Serviciul de email marketing furnizat de