x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Principiul „eu te-am făcut, eu te omor”, în HR

0
Autor: Diana Scarlat 13 Aug 2019 - 11:36
Principiul „eu te-am făcut, eu te omor”, în HR


De organizarea unei companii depinde succesul sau falimentul. Acolo unde rolurile nu sunt bine înțelese de persoana care coordonează întreaga activitate, firma riscă nu doar să înregistreze pagube financiare însemnate, ci chiar să se ducă, prin eforturi proprii, spre faliment. Din acest motiv, companiile mari, cu putere financiară care le permite să plătească un „șef de șefi”, va „vâna” întotdeauna un CEO cu foarte multă experiență, care să știe exact cum trebuie să organizeze toate departamentele, în timp ce o companie mică sau mijlocie va miza pe „intuiția” patronului, chiar dacă acesta nu are experiență de business. Astfel și-au găsit sfârșitul multe firme din România, acolo unde s-a greșit organigrama.

 

Cel mai controversat post dintr-o firmă românească este, de 30 de ani, cel de PR. Românii care și-au deschis afaceri după 1990 n-au înțeles care este rolul comunicatorilor și al specialiștilor în Public Relations, deși în țara noastră au funcționat, încă din anii ’90, unele dintre cele mai bune școli de PR, la SNSPA. „Degeaba a fost cotată țara noastră, la nivel internațional, ca una dintre cele mai bune pepiniere de PR din lume, degeaba au fost create talente cu foarte multe cunoștințe în acest domeniu și cu o creativitate care aproape că a speriat celelalte piețe, pentru că firmele românești au preferat să facă această activitate «după ureche», în cele mai multe cazuri. Astfel, cea mai gravă confuzie s-a făcut între posturile de hostesă sau secretară și cel de PR. Neînțelegând la ce ajută departamentul de PR sau specialistul în PR, mulți patroni români au preferat să angajeze fete drăguțe, crezând că la asta trebuie să se priceapă un PR bun. Eroarea se poate observa cu precădere la firmele mici”, spune Marius Banu, un specialist în PR, cu aproape 30 de ani de experiență în România și în alte țări ale Europei.

 

Între strategie reală și Marketing online

 

O altă confuzie s-a creat, în special la firmele de nivel mediu, între departamentele de Marketing și de PR. Foarte mulți cred și astăzi că PR-ul face marketing, iar marketingul trebuie să facă PR. Tocmai de aceea, se poate observa cum încă sunt unite, în majoritatea cazurilor, cele două departamente, iar angajaților li se cere să facă simultan ambele lucruri. „Tot în această sferă intră și confuzia dintre strategiile de marketing și cele de marketing online. Unele persoane care și-au deschis firme care au ceva pretenții pe piața din România au ajuns la a număra like-uri pe paginile de Facebook sau de a respecta cu strictețe cerințele Google, pentru site-urile companiilor, crezând că astfel și-au făcut și aplică o strategie de marketing. E greu să le explici că un SEO bun nu suplinește „contentul” și că un flux bun pe site nu ține loc de strategie de marketing, așa cum nu le garantează nici atragerea publicului-țintă și creșterea sau măcar menținerea vânzărilor. Foarte mulți sunt orbiți de acest instrument pe care nu-l înțeleg – Internetul. Apoi se trezesc în prag de faliment sau chiar închid firmele, dar mulți nu-și dau seama nici măcar atunci ce anume au greșit”, mai spune specialistul. Acesta avertizează patronii firmelor mici și mijlocii care au intrat deja în această capcană că marketingul online ar trebui să fie doar un „apendice”, un supliment al strategiei de marketing și al strategiei de comunicare, nicidecum să le înlocuiască, pentru că statisticile furnizate de Google nu au decât o mică legătură cu piața reală. În plus, acest instrument pe care îl asigură internetul ar trebui să aducă mai ales un plus de imagine, de vizibilitate a activității companiei, care reprezintă până în 10% din totalul acțiunilor pe care departamentele „clasice” ar trebui să le întreprindă, pentru a nu băga firma în faliment.

 

Pericolul inerției și „ghinionul de a avea noroc”

 

Specialiștii care studiază această piață de foarte mulți ani au mai constatat că în cel mai mare pericol se află firmele care au „ghinionul de a avea noroc”. Mai exact, acolo unde organizarea departamentelor este defectuoasă, dar rezultatele rămân pozitive, pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă, pe baza unei anumite „inerții” care s-a creat în piață, patronii firmelor trag imediat concluzia că echipa și strategiile funcționează perfect. Astfel, în momentul în care „se termină norocul” și nu mai funcționează vânzările de produse sau de servicii din „inerție”, nu mai există în respectiva companie nici măcar un specialist care să poată face măcar o evaluare corectă a situației, pentru a se putea găsi soluții de redresare. „Pot da un exemplu aparent banal. Am fost invitat la un târg național de vinuri, unde mă așteptam să ne întâmpine PR-ul. Asta se întâmpla acum circa patru ani, când am constatat că PR-ul era un bărbat cu burtă, aproape beat, la jumătatea evenimentului – era, totuși, cu degustări, deci s-ar putea înțelege starea omului, deși un om de PR nu ar trebui să-și permită așa ceva. Și am mai constatat că firma lui încasase bani pentru respectivul târg, dar nu făcuse absolut nimic din ceea ce se face în mod obișnuit. Singura acțiune a fost să creeze «event» pe Facebook. La eveniment au participat aceleași persoane care vin de obicei, dar le-am întrebat, prin sondaj, cum au aflat de acel eveniment, fără să știe organizatorii. Am constatat că fiecare fusese informat de câte un colaborator dintre participanți. Nimeni nu venise în urma anunțului de pe Facebook. Mai mult, firma de PR și-a asigurat vizibilitatea în mass-media pe baza unor contracte plătite la un număr de publicații, conform contractului cu beneficiarul – deci au înlocuit, în mod deliberat, «earned media» cu «paid media», fără a fi interesați de adevăratul impact în piață”, mai povestește specialistul.  

 

Vom trage linie, la un moment dat, pentru a face o evaluare a pierderilor financiare, în urma „economiilor” cu specialiștii și cu organizarea departamentelor „în stil clasic”. Mă tem că mulți vor constata, pe pielea lor, că erorile pe care le-au îmbrățișat le-au făcut gaură-record în buget. Din păcate, unii sunt dispuși să facă experimente pe propriile afaceri, fiind convinși că au de câștigat.

 

Marius Banu, specialist în PR

 

 

Citeşte mai multe despre:   strategie,   hr,   companii

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Autostrada Ploieşti-Braşov, gata de start

Autostrada Ploieşti-Braşov, gata de start
Asocierea China Communications Construction Company - Makyol Insaat Sanayi Turizm şi Comisia Naţională de Prognoză (CNP) au ajuns la un consens şi săptămâna aceasta vor livra contractul pentru realizarea în...

Turiștii români sunt dispuși să plătească sub 200 de lei pentru o noapte de cazare

Turiștii români sunt dispuși să plătească sub 200 de lei pentru o noapte de cazare
Mai mult de jumătate dintre români (54,6%) cheltuie între 100 şi 200 de lei pentru o noapte de cazare, iar aproape un sfert (24,5%) au folosit voucherele de vacanţă când au făcut rezervarea la unitatea de...

Daea: Până la 1 noiembrie vrem să plătim subvenţiile pentru 80% dintre fermieri

Daea: Până la 1 noiembrie vrem să plătim subvenţiile pentru 80% dintre fermieri
În data de 16 octombrie vor începe plățile subvențiilor din agricultură, iar până la 1 noiembrie, circa 80% dintre fermieri vor primi banii, a declarat ministrul interimar al Agriculturii, Petre...

Curs valutar. Leul s-a apreciat, luni, în raport cu principalele valute

Curs valutar. Leul s-a apreciat, luni, în raport cu principalele valute
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, luni, un curs de 4,7536 lei pentru un euro, în scădere cu 0,46 de bani (-0,10%) faţă de cotaţia de vineri, când moneda unică europeană a fost cotată la 4,7582...

România, un brand de 216 miliarde de dolari

România, un brand de 216 miliarde de dolari
Valoarea brandului România a scăzut  cu 3%, până la 216 miliarde de dolari, în clasamentul Brand Finance Nation Brands 2019, dar forţa acestuia se îmbunătăţeşte de la 59 de puncte, în 2018, la 62,7...

Guvernul a căzut, trăiască Guvernul! „Dezastruoasă moştenire” sau „ţară predată la cheie”

Guvernul a căzut, trăiască Guvernul! „Dezastruoasă moştenire” sau „ţară predată la cheie”
Galerie Foto Executivul condus de premierul Viorica Dăncilă a fost demis de Parlament, prin moţiune de cenzură, astfel că frâiele guvernării vor fi preluate de o altă echipă, cel mai probabil, formată din politicieni...

70% din companiile româneşti sunt plătite cu întârziere

70% din companiile româneşti sunt plătite cu întârziere
Blocajele financiare cu care se confruntă companiile sunt pe zi ce trece tot mai evidente. Facturile neîncasate, resursele financiare insuficiente și creșterea costurilor operaționale sunt principalele motive care...

Deficitul de cont curent al României a ajuns la 7,08 miliarde de euro

Deficitul de cont curent al României a ajuns la 7,08 miliarde de euro
Contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 7,080 miliarde de euro, în primele opt luni din 2019, în creştere cu 16% față de perioada similară din 2018, când era de 6,104 miliarde...

Piața de energie va fi liberalizată de anul viitor, inclusiv pentru consumatorii casnici

Piața de energie va fi liberalizată de anul viitor, inclusiv pentru consumatorii casnici
Piaţa de gaze naturale va fi complet liberalizată la 1 aprilie 2021, iar cea de energie electrică de la 1 iulie 2021, iar preţurile reglementate vor fi eliminate inclusiv la consumatorii casnici, pentru a...

Jurnalul bursier. Gândește-te de două ori înainte să acționezi!

Jurnalul bursier. Gândește-te de două ori înainte să acționezi!
Să pornim cu un exemplu practic! La sfârșitul lunii iulie 2019 un prieten, care a ales să investească pe piețe externe în mod individual în urmă cu ceva vreme, m-a contactat spunându-mi că intentionează să...

Apatie pe piața de capital: Tranzacțiile la BVB au scăzut la jumătate. Romgaz, cele mai lichide titluri

Apatie pe piața de capital: Tranzacțiile la BVB au scăzut la jumătate. Romgaz, cele mai lichide titluri
Valoarea tranzacţiilor realizate pe piaţa reglementată a Bursei de Valori Bucureşti (BVB) a scăzut cu 47%, de la 245,22 milioane de lei în perioada 30 septembrie - 4 octombrie, la 129,15 milioane de lei în...

Cuc: Contractul autostrăzii Ploiești-Brașov va fi semnat săptămâna viitoare

Cuc: Contractul autostrăzii Ploiești-Brașov va fi semnat săptămâna viitoare
Asocierea China Communications Construction Company - Makyol Insaat Sanayi Turizm şi Comisia Naţională de Prognoză (CNP) au ajuns la un consens şi săptămâna viitoare vor încheia contractul pentru...

CNAIR vrea să reducă la jumătate numărul posturilor de director. Se vor economisi 10 milioane de lei

CNAIR vrea să reducă la jumătate numărul posturilor de director. Se vor economisi 10 milioane de lei
Numărul posturilor de director din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va scădea la jumătate, ajungând de la 28, câte sunt în prezent, la 12, în urma reorganizării....

Budăi: Salariile și pensiile vor fi plătite, informația cu gaura din buget nu e reală

Budăi: Salariile și pensiile vor fi plătite, informația cu gaura din buget nu e reală
Banii pentru plata salariilor și pensiilor sunt prinse în buget, iar informaţia că există o gaură în buget nu e reală, a declarat Marius Budăi, ministrul Muncii, demis în urma moţiunii de cenzură...

Comisia Europeană ar putea decide capitalizarea CEC Bank la sfârșitul lunii octombrie

Comisia Europeană ar putea decide capitalizarea CEC Bank la sfârșitul lunii octombrie
Comisia Europeană ar putea lua decizia privind capitalizarea CEC Bank spre finalul lunii octombrie, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu. "Capitalizarea CEC Bank nu o decidem...
Serviciul de email marketing furnizat de