x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Publicitatea de stat – multă şi netransparentă

Publicitatea de stat – multă şi netransparentă

de Elena Stan    |    Valentin Zaschievici    |    14 Feb 2012   •   15:36

Statul roman a fost si in 2011 unul dintre actorii majori de pe piata de publicitate, volumul bugetelor dublandu-se fata de anul 2010, in conditiile in care transparenta acestor contracte a scazut, releva studiul "Publicitate publica: Accelerati!", lansat marti de Centrul pentru Jurnalism Independent.

"Ne aflam, inca o data, in fata unor dovezi care atesta o lipsa de respect fata de lege, fata de banul public si fata de public. In 2010 au fost adoptate reglementari legale care, in opinia Guvernului, aveau sa accelereze absorbtia fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar in detrimentul transparenetei si raspunderii autoritatilor. Fodurile europene sunt bani publici si autoritatile - centrale sau locale - trebuie sa dea socoteala publicului de modul in care le utilizeaza", a declarat Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent. "In conditiile in care bugetele de publicitate din sfera privata au scazut pana aproape de jumatate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, facand din stat unul dintre principalii jucatori pe piata de media din Romania. Aceasta situatie impune autoritatilor raspunderi inca si mai mari fata de transparenta si alocarea eficienta a acestor contracte, strict in interes public", a adaugat ea.

Piata de publicitate publica din Romania a depasit 150 milioane lei in 2011, din care circa 75%-80% reprezinta sume din proiecte cu finantare nerambursabila, potrivit Raportului de publicitate publica. Piata de publicitate publica in Romania este in continua crestere datorita accesarii fondurilor nerambursabile europene, anul trecut inregistrandu-se dublarea sumelor fata de anul 2010. Cresterea a fost posibila deoarece in 2010 aproape 9 luni institutiile statului "nu au incheiat nici un contract de publicitate si/sau de promovare'. Neincheierea niciunui contract de promovare a fost o decizie a Prim ministrului, initial pentru termenul de sase luni (17 februarie 2010 – 17 iulie 2010), apoi pentru inca trei luni (de la 17 iulie 2010 la 17 octombrie 2010). "In perioada iulie- decembrie 2009 au fost identificate pe e-licitatii.ro 109 proceduri in valoare de 38 de milioane de lei. In perioada similara din 2010 au fost identificate un numar de 179 de proceduri, in valoare de peste 43,5 miliaoane de lei, iar in primele sase luni din 2011, au fost identificate 256 de proceduri, cu o valoare de circa 85,4 milioane de lei. Din iulie pana in octombrie 2010 au fost inregistrate 89 de proceduri cu o valoare de 52 de miliane de lei", potrivit Raportului. Chiar daca Primul-ministru a emis un memorandum la inceputul anului 2010, s-au inregistrat in continuare proceduri de achizitii finantate din surse bugetare, altele decat proiecte cu finantare nerambursabila. Desi au existat modificari legislative importante, publicarea anunturilor/invitatiilor de participare in sistemul www.publicitatepublica.ro s-a mentinut la aproximativ 45-50% din totalul procedurilor. S-a redus in schimb cu circa 15% procedurile pentru care au fost publicate referate de oportunitate si cu peste 80% procedurile pentru care au fost publicate rapoarte de evaluare a impactului.

In concluziile cercetarii se mentioneaza ca "la cinci ani de zile de la aparitia OUG nr. 34/2006, exista inca autoritati/institutii care nu numai ca nu publica anunturi/invitatii de participare pe www.publicitatepublica.ro, ci nici macar nu sunt inregistrate ca autoritati contractante pe acest site (ex: Casa Nationala de Asigurari de Sanatate; Agentia Nationala de Administrare Fiscala; Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania). Aceasta desi valorile estimate ale contractelor de publicitate ale acestor autoritati/institutii depasesc pragurile legale de publicare pe www.publicitatepublica.ro.". Dintre problemele constatate de cei de la publicitate publica mentionam necorelarea numelui autoritatii contractante intre sistemele online (de ex: judetul Bacau si consiliul judetean Bacau), utilizarea unor nume incorecte, scrierea cu diacritice etc.

Publicitatea care "nu se vede"
In luna octombrie 2011, Centrul pentru Jurnalism Independent a initiat un studiu online privind utilizarea sumelor destinate publicitatii publice de catre organizatiile private acoperite de procedurile speciale ale POS DRU, POS CCE si POR. In cadrul studiului au fost transmise invitatii de completare a unui chestionar catre 379 destinatari, insa doar 4% au raspuns, ceea ce dovedeste o lipsa de interes din partea celor vizati de a participa la studiu. Dintre cei 16 destinatari care au raspuns chestionarului a reiesit ca doar 19% au utilizat procedurile de achizitie prevazute de OUG nr. 34/2006, restul utilizand una dintre procedurile speciale mentionate sau studiul de piata. In ceea ce priveste mijloacele de publicare a anunturilor/invitatiilor de participare la procedurile de achizitii cvasitotalitatea cazurilor semnalate sunt legate de site-ul propriu al organizatiei si de presa scrisa, iar nu de site-urile www.e-licitatie.ro si www.publicitatepublica.ro. "Probabil ca piata de publicitate publica ce "nu se vede' si care este finantata din fonduri europene este cu mult mai mare, dar fara date oficiale ale autoritatilor de management nu se poate realiza o imagine exacta a acesteia", se mentioneaza in raport.

×