x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Croaziera Jurnalul Afacere buna cu vase pe banda

Afacere buna cu vase pe banda

de Sorin Anghel    |    16 Oct 2006   •   00:00
Afacere buna cu vase pe banda

Preluat in 1999 de grupul olandez Damen, santierul naval din Galati produce anual peste 30 de nave maritime. Intinsa pe 39 de hectare, "uzina" da de mancare la 10.000 de galateni, salariul minim fiind de 150 de euro.

Imaginea Galatiului se confunda de multe ori cu cea a Sidex-ului. Totusi, la revitalizarea orasului de la Dunare, cea mai mare contributie a avut-o santierul naval, care din 1999 a fost preluat de grupul olandez Damen, unul dintre cele mai cunoscute brand-uri din industria navala mondiala.

ISTORIC. Santierul galatean a luat fiinta in 1893, atunci cand un localnic, pe nume Fernic, a cumparat arsenalul flotei si Uzina de Mecanica Navala, incepand constructia de vase. Mai tarziu, in timpul celor doua razboaie, a fost punct strategic, iar in perioada interbelica a fost locul in care s-au construit doua submarine. Comandate de nemti, ele au ajuns pana la urma pe mana rusilor. La Galati nu s-au produs doar nave. Componentele podului pe care se trece acum Dunarea la Cernavoda au fost construite aici. In 1974, regimul comunist a facut o investitie uriasa in industria de constructii de nave din Romania, astfel ca in santierul naval ajungea sa se gaseasca orice. Pentru a se autogospodari exista chiar si o ferma de animale. Din acel moment si pana in 1989, numai 80% din productie mergea la export.

POMANA. Revolutia i-a lasat pe galatenii cu 32 de nave nevandute, astfel ca oamenii din conducerea societatii au cautat solutii sa scape de ambarcatiunile care au ramas fara stapan dupa caderea regimului comunist. "Stocul" a fost lichidat abia in 2000, dar pana atunci Damen venise deja la Galati, in 1995, comandand cateva corpuri de nave. De fapt, aceasta este metoda prin care patronul grupului, Kommer Damen, isi da seama daca merita sau nu sa investeasca intr-un loc. Observand ca in paralel s-au facut armari si la cele 32 de nave ramase de la Revolutie, investitorul a decis sa preia actiunile societatii, lucru care s-a produs in 1999. Desi a dorit sa detina 100% din actiuni, in acest moment, Damen n-a ajuns sa detina decat 99%, si asta din cauza unor "cuponari" care nu sunt de gasit nici in ziua de azi.

PRODUCTIVITATE. Pe platforma se munceste la toate mainile

FARMACIE. Fiare peste tot, praf, galagie care sa te faca sa te iei cu mainile de cap, muncitori incercand sa pacaleasca munca. Toate astea te astepti sa gasesti intr-un santier naval. Intrarea in curtea Damen Shipyards Galati seamana cu cea de la Centrala Nucleara de la Cernavoda. Serviciile de paza verifica atent orice persoana, in vreme ce un sistem de securitate bine pus la punct are controlul asupra tuturor autovehiculelor. Inainte de cladirea in care se afla birourile, construita dupa forma unei nave, normal, treci prin cateva parcari, care s-au construit in momentul in care societatea a fost preluata de Damen. Localnicii au ras cand au aflat decizia partii olandeze de a face parcari, dar in clipa de fata locul este neincapator, astfel ca parcarea se extinde in fiecare vara.

DIVERSITATE. Damen executa la Galati aproape orice fel de ambarcatiune

UZINA. Fiind cel mai mare santier naval de pe Dunare, muncitorii de aici, in numar de 10.000, nu lucreaza la constructia unui singur vapor. Practic, peste tot pe unde mergi vezi numai vapoare in constructie. De la ambarcatiuni uriase pana la vase mai mici, destinate pazei de coasta. Toata productia merge la export, lucru care se intampla din 1990. E ca intr-o fabrica de conserve. Vasele parca stau la rand ca sa fie lansate la apa si sa plece in larg. Pentru cei care "trag" la constructia unui vapor, finalizarea reprezinta un moment de satisfactie. Se canta imnul tarii, se coboara drapelul si nu putini muncitori plang. O parte din Romania, o parte din sufletul lor, munca lor de cateva luni pleaca pe apa. Dar nu e apa Sambetei. E cea pe care vasele produse la Galati traiesc.

RECOMPENSA
"Salariul minim la Damen Shipyards Galati este de 150 de euro. Cei mai multi angajati au sporuri care le ridica venitul. In plus, conditiile de lucru sunt foarte bune, pentru ca proprietarul a investit foarte mult"

METODA
"In santierul naval lucreaza 10.000 de oameni, dar numai 3.100 sunt angajati la Damen Shipyards Galati. Restul sunt de la subcontractanti" - Octavian Manolescu, PR Damen Shipyards Galati
LINISTE
Cand Damen a preluat controlul la Galati, sindicatul a cerut conducerii salarii ca in Olanda. Patronatul a fost de acord, dar doar daca si romanii muncesc la fel ca olandezii. Un grup de sindicalisti a vizitat unul dintre cel 35 de santiere navale detinute de Damen in lume. Sindicatul a constatat ca in Romania nu se poate lucra la fel. Ca un fapt divers, in Olanda, fiecare muncitor, dupa ce isi termina treaba intr-un loc, nu pleaca in alta parte pana nu face curat in urma sa. Un alt moment inedit a fost atunci cand un reprezentant Damen a cerut inventarul societatii galatene. Olandezul s-a luat cu mainile de cap atunci cand a vazut ca in acte sunt trecute pana si linguritele si cestile de cafea. Acum, la Damen Shipyards Galati, toate bunurile sub100 de dolari sunt considerate consumabile si nu sunt trecute in inventar.
CROAZIERA JURNALUL - ANTENA 1
Am pornit la drum sa culegem povestile Dunarii. O echipa de reporteri de la Jurnalul National si Antena 1 se afla incepand de duminica la Sulina, de unde vor naviga in sus, pe fluviu, pana la Bazias, cautand sa ia pulsul unei vieti ce depinde mai mult de toanele si cotele apelor Dunarii, decat de strategii guvernamentale. Ce a insemnat si ce inseamna Dunarea pentru noi. Asteptati-ne! Sosim si in portul dumneavoastra!
×