x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Descoperirea Romaniei Service-ul marilor

Service-ul marilor

de Sorin Anghel    |    Roxana Ioana Ancuta    |    03 Aug 2005   •   00:00
Service-ul marilor

Gandit ca un ansamblu industrial impreuna cu Rafinaria Petromidia si Canalul Dunare-Marea Neagra, santierul naval din Navodari este singurul din tara care se ocupa exclusiv de refacerea navelor.

Capul Midia Navodari. Pe zeci de hectare se intinde Rafinaria Rompetrol. Constructiile industriale domina peisajul. Nu doar industria petroliera are activitati in zona. Santierul naval, care acum se numeste 2X1 Holding Cape Midia Shipyard, si-a gasit locul sau la capatul peninsulei scaldate de valurile sarate ale Marii Negre.

ASCUNS. Sa ajungi la poarta santierului naval nu este tocmai usor. Trebuie sa te abati de la drumul principal care merge prin satele din extrema de est a Dobrogei si sa faci dreapta pe o sosea ce are in stanga si in dreapta conducte petroliere. Cand te trezesti la poarta, ai parte de o liniste neasteptata. Dupa ce intri, descoperi insa o agitatie frenetica. La fel de mare precum navele straine care asteapta "sa fie vindecate" de muncitorii santierului. 3.000 de suflete lucreaza de zor. "Avem 500 de angajati, iar restul, peste 2.000, apartine contractorilor cu care lucram", ne explica unul dintre conducatorii 2X1 Holding Cape Midia Shipyard Navodari.

LIDER. Cel care se ocupa de intreaga afacere este Ion Dumitrache. Absolvent al Academiei Navale, a adus la Navodari numai oameni specializati. "Trebuie sa lucrezi cu profesionisti, care au fost pe mare. Cine nu cunoaste un vapor pana la ultimul amanunt nu are ce cauta aici. Este obligatoriu sa faci Academia Navala, daca vrei sa cunosti vaporul", spune Dumitrache, presedintele Consiliului de Administratie. La santierul naval de la Capul Midia a venit in urma cu 6 ani. "Cand l-am luat, era intr-o stare foarte proasta. Nimic nu functiona. Totul era dezafectat. Inainte de a-l cumpara de la SIF Transilvania, santierul naval de aici a fost in locatie de gestiune. Datoria acumulata in 1999, atunci cand am preluat santierul, era de 17 miliarde de lei", isi aminteste Dumitrache.

POPULAR. Productia de la Navodari este coordonata de Iulian Radu. Normal, a absolvit Academia Navala, altfel nu ar fi lucrat in santierul naval pe functia de director general. Mai toata ziua de lucru si-o petrece pe santier. "Ii cunosc pe toti cei care lucreaza aici. Le stiu problemele de la serviciu si pe cele de acasa. Am lucrat pe vapor si este normal sa ma intereseze si latura umana a muncitorilor", povesteste Radu.

PRODUCTIE. Anual, pe santierul naval de la Capul Midia sunt reparate aproximativ 70 de nave. "Noi lucram de obicei cu grecii. Sunt multumiti de calitatea lucrarilor noastre si sunt foarte seriosi cu banii. Nu prea avem de-a face cu romanii, pentru ca tara noastra nu prea mai are vapoare. Mai sunt cateva, dar nu ne incurcam cu cei care le detin, pentru ca ne este teama sa nu cumva sa avem probleme la plata lucrarilor", spune Iulian Radu.

COSTISITOR. Investitiile efectuate la Navodari nu au fost chiar simple. "Numai o macara costa un milion de euro, iar noi am fost nevoiti sa achizitionam una noua. Un doc, fara de care nu poti efectua nici un fel de lucrare de raparatie, face si el vreo 7-8 milioane de euro. Noi avem trei aici, la Navodari. Nu le-am cumparat, pentru ca ele erau aici, dar erau intr-o stare jalnica. A trebuit sa le reparam la Mangalia si am mai platit cate un milion de euro pentru fiecare. Intr-un santier naval, daca nu ai docuri, nu poti sa faci nimic", explica Dumitrache.

PLAMANUL SANTIERULUI. "Intr-un santier naval, cel mai important rol il joaca docul. Este plamanul oricarui santier naval. La Navodari, noi avem trei docuri. Doua de cate 10.000 de tone si unul de 20.000 de tone. Ca sa efectuezi lucrari de reparatie la un vapor, el trebuie scos in totalitate din apa. Docul este un ponton plutitor care intra pe sub vas si apoi este ridicat la suprafata cu ajutorul unor macarale uriase. O asemenea operatiune dureaza cam 5-6 ore." explica Iulian Radu.

PASIONAT. Iulian Radu, directorul general, isi petrece toata ziua lucratoare pe santier, printre muncitori

RETETA
"Pe un santier naval este obligatoriu sa iti pui salopeta, casca de protectie si sa muncesti alaturi de ceilalti oameni. Le intelegi nevoile si ii poti coordona numai daca ii ai in preajma. Cine vrea sa stea la birou, imbracat la costum si la cravata, nu o sa reuseasca niciodata. Se rupe de fenomen si nu are nici o sansa de reusita. Cel putin, nu pe un santier naval" - Iulian Radu, director general 2X1 Holding Cape Midia Shipyard

ROMANESTE
"Cei care vin si isi repara navele la noi sunt foarte pretentiosi, dar noi stim cum sa ii luam, ca doar suntem romani. Cand vine proprietarul vaporului sa vada in ce stadiu este lucrarea, il cazam la un hotel bun, avem grija sa il plimbam pe unde vrea, numai sa fie multumit. Trebuie sa ii aratam ca avem o tara frumoasa si sa il facem sa mai vina pe la noi. Ceea ce conteaza cel mai mult este insa calitatea lucrarilor. Daca nu iti faci treaba ca la carte, ti se duce renumele in toata lumea si risti sa nu mai ai cu cine sa lucrezi" - Ion Dumitrache, presedinte CA 2X1 Holding Cape Midia Shipyard
×