x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Kitsch - Balci monden si bufet suedez

0
Autor: Anca Scarlat 05 Oct 2006 - 00:00
Kitsch - Balci monden si bufet suedez


Paradele de vedete la evenimentele mondene sunt absolut delicioase. Vezi ultimele tendinte ale modei, exagerate la maximum si bine ames-tecate. Haine, accesorii, parfumuri, mult fard si manca-re pentru toti! Fenomenul nu s-a nascut acum, con-temporaneitatea nefacand altceva decat sa-l "imbo-gateasca".

Paradele de vedete la evenimentele mondene sunt absolut delicioase. Vezi ultimele tendinte ale modei, exagerate la maximum si bine amestecate, maniere elegante suprapuse peste cei sapte ani discutabili de acasa. Haine, accesorii, parfumuri, mult, mult fard, gadgeturi si expozitie de masini.

Armani, Versace, D&G, Chanel, Christian Dior, la care se adauga productiile autohtone. Toate la un loc intr-o frumoasa sarbatoare a culorilor si formelor kitsch. Peste ele, imbulzeala de la bufetul suedez, fum, mult fond de ten si straturi groase de pudra, zambete false si scenete de amor intre oamenii de PR. Mici si sampanie, piscoturi, sushi, discutii de complezenta, foarte zgomotoase, si muzica de fundal, care uneori nu are nici o legatura cu atmosfera.

Cam asa se desfasoara intalnirile mondene in frumoasa noastra tara. Cei mai interesati de aceste "iesiri la rampa" sunt necunoscutii. Fenomenul nu s-a nascut acum, ci este foarte vechi. Dar farmecul contemporan consta in amestecul de personaje care nu au nimic in comun. Chiar si in regimul comunist se organizau evenimente echivalente ale celor de astazi, la care participau personalitati ale puterii si oportunisti intrati pe usa din dos pentru a se face vazuti in public. Acum nu mai e nevoie de usa aceea, iar discretia, care exista la un moment dat, a disparut total.

GAURI NEGRE. Dintre oportunisti, unii sunt amatori de intalniri cu personalitati comunicative si bliturile fotoreporterilor. Cele mai interesante si din ultimii ani sunt Fizz, cu suita lui de domnisoare, si cuplul Columbeanu. O petrecere fara ei parca nu are nici un farmec. Pe Fizz l-am vazut de obicei aparand exclusiv pentru sedintele foto si camerele de filmat. Cu blanita pe spate, cu fetele atasate la vestimentatie si cateva kilograme de aur atarnandu-i de gat, el vine, pozeaza si pleaca. Ochelarii de soare se asorteaza perfect, in orice anotimp. Nu acelasi lucru se poate spune despre cuplul Columbeanu. Ei au nervi de otel. Vin, se asaza, socializeaza si fac tot posibilul pentru a oferi "publicului" o imagine de cuplu perfect. Poate asa o fi, nu ma bag in familia oamenilor, dar ce nu inteleg este timpul alocat exercitiilor de imagine. Ei nu fac parte din acea categorie care da iama in mancaruri, dar sunt un fel de gauri negre ale camerelor video si ale aparatelor de fotografiat.

TERMITE. Cealalta categorie, a "termitelor" bufetului suedez, este reprezentata de persoane care nu au nevoie de notorietate. Ei se strecoara la petreceri, receptii, conferinte sau vernisaje, formand o adevarata comunitate. Ii intalnesti peste tot, cu ochii la mancare, simtindu-se ca acasa de fiecare data, chiar daca nu i-a invitat nimeni. Se anunta unii pe altii, au o agenda lunara foarte incarcata si un furnizor de informatii, de obicei din presa. Profitand de decenta organizatorilor care nu legitimeaza invitatii la intrare, "termitele" intalnirilor mondene nu au nici o emotie atunci cand se prezinta la evenimente. Se integreaza foarte repede, in orice mediu. Ba unii mai leaga si prietenii cu invitatii, chiar cu organizatorii, incercand sa obtina un loc pe listele viitoare. In ultima vreme li s-a cam terminat norocul, pentru ca unii organizatori au renuntat la maniere si i-au dat afara de la petreceri. Ce ghinion! Chiar stateam de vorba anul trecut cu o prietena, fost PR la Casa Vernescu, si ne intrebam ce s-ar intampla cu toti acesti oameni care mananca doar la receptii si vernisaje.

AUTOHTON. Micii nu lipsesc de la intrunirile cele mai elegante, combinandu-se perfect cu sampania. Se intampla uneori…

MOMENTELE SUBIECTULUI... Desfasurarea acestor evenimente are momente bine determinate. Incepe cu "intrarea in scena" a vedetelor. Fotoreporterii si cameramanii stau cam o jumatate de ora "pe faza", sa nu scape vreun personaj. Din clipa in care isi fac aparitia, fotografiatii isi afiseaza imaginea indelung exersata, care ii caracterizeaza in asemenea masura incat, dupa ce i-ai vazut de cateva ori manifestandu-se in public, ii poti recunoaste dupa miscari. Pe unii ii poti identifica dupa blanuri, ca in cazul lui Bote (Catalin Botezatu) sau Fizz. Ar putea fi o forma de dandysm. Poate doar in cazul creatorului de moda. Dar sa nu creada cineva ca balciul caracterizeaza doar un anumit gen de manifestari, anume cele legate de show-biz. In nici un caz. Chiar daca personajele si discutiile se schimba in functie de domeniu, atmosfera e cam aceeasi. Chiar si cand este vorba de intalniri culturale. Nimic nu se compara cu un vernisaj la care participantii se calca pe picioare la sfarsitul discursurilor, lichidand in cateva minute produsele de pe mese si combinand in acelasi platou friptura de pui cu cea de vita, cu pateul, pestele, fursecurile, sarmalele si prajiturile cu ciocolata. Organizatorii nu-i pot opri, deci se desfasoara in toata splendoarea dezgustatoare a kitschului pe care il reprezinta. In turism sunt cateva personaje care studiaza bine desfasuratorul evenimentului inainte de a incepe, calculeaza timpul alocat discursurilor, apoi, cu exact trei minute inainte de final, se posteaza precum niste garzi de corp pregatite de atac langa masa cu mancare, asigurandu-se astfel ca nu vor sta la coada si ca nu vor pierde nimic. Daca se descurca bine cu mancatul si au "combatanti" mai slabi, prind si a doua runda de alimentare.

NICI O DIFERENTA! In general, oriunde vine presa si se organizeaza evenimente cu mancare multa, oamenii uita de bune maniere, de orice forma de decenta, de origini, de statut social, apartenenta la un anumit grup etc. Se amesteca intr-un mare kitsch socio-cultural, incercand fiecare sa obtina de la respectiva intrunire ce il intereseaza mai mult: imagine, contacte sau mancare. Sunt doar variatiuni pe aceeasi tema. Subiectul intrunirii? Ce conteaza? Nu mai intereseaza pe nimeni, inca de la intrarea in "sala de bal". Sau de balci. Cat despre organizatori... unii fac tot posibilul sa ofere invitatilor un eveniment frumos, iar altii, din exces de zel, adauga foarte multe detalii inutile: baloane colorate, funde, flori, confetti, hostese aproape dezbracate etc.

IMAGINATIE
"Mi se pare ca toate aceste evenimente seamana intre ele. Sunt cam aceleasi. Probabil din lipsa de bani si de imaginatie. Costa foarte mult organizarea lor, daca vrei sa iasa bine. In general, lumea nu prea gusta evenimentele culturale. Mondenii nu participa niciodata la ele. E posibil ca vedetele sa fie foarte ocupate cu evenimentele mondene si sa nu mai aiba timp de cultura."
Adriana Ionescu fost PR la Casa Vernescu

BOMBASTIC
Frumosul in cercurile mondene este perceput ca exces de stralucire si culoare. Mai exact, multa stralucire si multe culori. Daca ne referim doar la expresie, "stralucire si culoare" a devenit cliseu in exprimarea comentatorilor modei si este folosit in sens pozitiv. Superficialitatea estetica si exagerarea, multitudinea detaliilor si accesoriilor fac parte din definitia kitschului. Evenimentul monden, ca fenomen, ar putea fi punctul de maxima intensitate al kitschului, deoarece este constituit din suprapunerea mai multor straturi ale aceleiasi categorii: cadru, vestimentatie, decor, meniuri, fond muzical, maniere, participanti. Totul este un amestec haotic de multe "ingrediente". Originea acestor manifestari nu este romaneasca. Americanii au drepturi de autor. Si nici macar ei nu sunt originali, pentru ca evenimentele lor mondene de azi copiaza infidel balurile europene de la curtile regale si nobiliare. Ei au incercat sa le reproduca in plina epoca a plasticului si prefabricatelor. Iar noi invatam de la cei mai buni...
Citeşte mai multe despre:   kitschul de toate zilele

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de