x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Operatiunea Ceata si fum Campania JN - Deschideti arhivele comunismului!

Campania JN - Deschideti arhivele comunismului!

de Paula Mihailov Chiciuc    |    03 Mar 2006   •   00:00
Campania JN - Deschideti arhivele comunismului!

Personalul insuficient si lipsa banilor sunt principalele obstacole invocate de conducerea Arhivelor Nationale pentru punerea in circuitul public a documentelor care au implinit termenul de pastrare. Ultimele capitole din proiectul pe care vi-l prezinta Jurnalul National pentru o noua lege a arhivelor se refera la "Personalul Arhivelor", "Raspunderi si sanctiuni" si "Dispozitiile finale si tranzitorii".

Actualmente, personalul incadrat in structurile Arhivelor Nationale este, dupa cum ne-a precizat conducerea institutiei, insuficient. Legea prevede ca documentele care au implinit termenul de pastrare trebuie facute publice numai dupa ce au fost prelucrate arhivistic. Atributia de prelucrare apartine arhivistilor. Neavand destui oameni pentru a prelucra documentele, Arhivele Nationale se gasesc in imposibilitatea de a pune, in termenul prevazut de lege, documentele pe masa cercetatorilor interesati.

Pentru a fi incadrat ca arhivist cu acte in regula, conform legii, trebuie sa fii absolvent al Facultatii de Arhivistica sau a Scolii Nationale de Perfectionare Arhivistica. Facultatea a fost infiintata in 1992. De atunci si pana azi, generatiile de arhivisti au numarat in medie 30 de absolventi, ceea ce insumeaza aproximativ 400 de specialisti in arhivistica. Fara a-i mentiona si pe absolventii de la Scoala Nationala "Aurel Sacerdoteanu". De retinut este faptul ca acestia au obligatia de a lucra in primii patru ani de la absolvire in structura Arhivelor Nationale. Dupa acesti patru ani, dupa cum ne-a precizat directorul Arhivelor Nationale Istorice Centrale (ANIC), Marcel Ciuca, negasindu-si un alt loc de munca, cei mai multi raman in sistem. Desi au salarii mici, doar "dragostea pentru document" ii pastreaza in structurile institutiei Arhivelor, a tinut sa ne asigure Camelia Morar, sef Serviciu Arhive Contemporane.

PERSONAL SUBDIMENSIONAT. Unde sunt acesti arhivisti iubitori de documente de vreme ce ANIC dispune pentru intreaga sectie de istorie contemporana doar 11 arhivisti? Tot directorul ANIC ne-a precizat ca, pe ansamblu, oamenii pe care-i au in subordine nu sunt suficienti pentru cei 600 de kilometri de arhiva existenti la nivel national. Conform articolului 25 din legea in vigoare, "personalul de specialitate din cadrul Arhivelor Nationale va fi dimensionat in functie de calitatea si specificul materialului documentar aflat in administrare". Dar, din acelasi birou de director ANIC ni se spune ca nu sunt bani suficienti pentru rezolvarea problemei personalului, care ramane, astfel, insuficient. Astfel se inchide cercul vicios care functioneaza la Arhivele Nationale.

SANCTIUNI PENTRU INCALCAREA LEGII. Oricine ignora prevederile unei legi este sanctionat. In proiectul de modificare a legii Arhivelor Nationale pe care-l propunem, nerespectarea literei si spiritul ei atrage dupa sine sanctiuni penale si civile. Sub incidenta Codului Penal intra cei care recurg la "sustragerea, distrugerea, degradarea ori aducerea in stare de neintrebuintare a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei" (art. 27). Iar pentru "scoaterea peste granita a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei sau instrainarea acestora catre persoane fizice sau persoane juridice straine, fara autorizarea Arhivelor Nationale" (art. 28), vinovatii pot primi intre trei si sapte ani de inchisoare.

Noutatea pe care o aduce proiectul de lege propus de Jurnalul National la capitolul "Contraventii" este pedepsirea actului de "nepredarea de catre compartimentele specializate ale creatorilor si detinatorilor de documente la termenele legale, a documentelor, pe baza de inventar si proces-verbal de predare primire, potrivit prevederilor art. 9".

In ceea ce priveste amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor legii, proiectul de lege propus de Jurnalul National introduce sume noi, dimensionate in functie de evolutia monedei nationale.

FINAL DE LEGE. "Dispozitiile tranzitorii si finale" sunt menite a aduce ultimele detalii in noua lege. Astfel ca, orice reglementare anterioara prezentului proiect de lege se abroga, inclusiv Decretul nr.472/1971 privind Fondul Arhivistic National al Republicii Socialiste Romania, dupa care au functionat Arhivele Statului pana in 1996.

Iar pentru ca Legea 16/1996 sa functioneze si aplicarea ei sa produca efecte, proiectul de modificarea al acesteia trebuie sa treaca prin Parlament. Initiativa Jurnalului National de a prezenta un proiect de lege are menirea de a sensibiliza opinia publica, dar mai ales autoritatile responsabile, de necesitatea existentei unui act normativ care sa reglementeze unitar statutul documentelor de arhiva. Romania, ca viitor membru al Uniunii Europe, trebuie sa-si protejeze si sa gestioneze corect partea esentiala din Patrimoniul National, reprezentata de arhive!

MAI BINE ARHIVAR LA CNSAS DECAT... LA ANIC
CAMELIA MORAR. Seful de la Arhivele Contemporane incearca sa dea de capat documentelor predate defectuos de gestionarii fostului Institut al partidului
Atat Arhivele Nationale, cat si Consiliul National pentru Studirea Arhivelor Securitatii (CNSAS) sunt doua institutii bugetare. Cu toate ca amandoua sunt "hranite" cu bani publici, personalul de la Arhive ramane subdimensionat. Adica daca la ANIC lucreaza 11 arhivisti mii de metri liniari de arhiva, organigrama CNSAS cuprinde 140 de posturi pentru arhivari. Sesizati diferenta de fond si, mai ales forma: conform normelor in vigoare, la CNSAS pot lucra si "nespecialistii" in arhivistica, adica arhivarii. Pe cand la Arhivele Nationale e obligatoriu ca lucratorul sa aiba studii de specialitate, de aceea se numeste arhivist. Dar cu toate studiile si dragostea lor pentru document, functionarii de la Arhivele Nationale nu au aceleasi conditii ca si colegii lor de la CNSAS. Iata cateva cifre relevante pentru "bunastarea" salarizarii tot a unor functionari publici, dar incadrati la CNSAS: un sef serviciu castiga lunar aproximativ 20 de milioane lei, un referent superior peste 11 milioane, iar un consilier in jur de 15 milioane. Totodata, conform celor doua alineate din articolul 23 din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii ca politie politica, in cazul desfiintarii Consiliului "fondul arhivistic si documentar constituit pe baza prezentei legi se preda spre conservare Arhivelor Nationale; de asemenea, se transfera Arhivelor Nationale sediile si dotarile Consiliului." Cum prin Ordonanta de urgenta nr. 149/2005, Guvernul a prelungit actvitatea CNSAS cu inca 6 ani, am ramas din nou … in asteptarea vremurilor mai bune.

UTC, RECUPERATA!
"Arhiva Uniunii Tineretului Comunist, eu am luat-o din spatele Comitetului Central, unde era Biroul pentru Turism si Tineret. Prin 1995, ne spun cei de la Biroul pentru Turism si Tineret: «Veniti si luati arhiva asta a UTC-ului, ca o aruncam in strada!» Dosarele personale ale activistilor Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist se aflau intr-o camaruta, pe niste rafturi clasice si cu geamuri glisante"
Marcel Dumitru Ciuca
director ANIC
INADVERTENTE
"In situatia arhivelor Cancelariei CC al PCR merita semnalata inadvertenta dintre prevederile legii conform careia, daca a disparut creatorul de fond - in cazul nostru PCR - , documentele sale pot fi introduse in circuitul public. "Nimeni nu zice sa nu fie date arhivele comunismului in cercetare. Cu conditia de a face evidentele lor!"
Marcel Dumitru Ciuca
director ANIC

"STUFOS"
Conform legii in vigoare, structura organizatorica a Arhivelor Nationale cuprinde aparatul central (cu sediul in Bucuresti) si cel teritorial (reprezentat de 41 de directii judetene, plus cea a municipiului Bucuresti). Activitatea de la centru este sustinuta de nu mai putin de 11 servicii specializate, adica un aparat functionaresc cel putin "stufos", la care se adauga si functionarii de la Directia Arhivelor Nationale Istorice Centrale (cu alte sase servicii incorporate), Serviciul Restaurare - Conservare si Serviciul Tehnico-Administrativ si Microfilmare de Asigurare. In ciuda existentei unei structuri elaborate, activitatea de prelucrare a documentelor si, implicit, cea de punere a acestora in circuit public, are de suferit din cauza lipsei de personal. "Totul se rezuma la bani," ne-a precizat Camelia Morar, sef Serviciu Arhive Contemporane.

LEGEA MODIFICATA A ARHIVELOR
CAP. 5 Personalul arhivelor
ART. 23
Creatorii si detinatorii de documente, prevazuti la art. 2, persoane juridice, au obligatia de a infiinta compartimente de arhiva sau de a desemna persoane responsabile cu probleme de arhiva, in functie de valoarea si cantitatea acestora.
Desemnarea personalului insarcinat cu activitatea de arhiva, structura si competenta acestor compartimente de arhiva vor fi stabilite de conducerea unitatii creatoare si detinatoare de documente, cu avizul Arhivelor Nationale sau, dupa caz, al directiilor judetene ale Arhivelor Nationale.
ART. 24 Formarea, atestarea si perfectionarea personalului de specialitate din Arhivele Nationale, cat si din celelalte unitati creatoare si detinatoare de documente de arhiva se realizeaza prin Facultatea de Arhivistica si prin Scoala Nationala de Perfectionare Arhivistica.
ART. 25 Personalul de specialitate din cadrul Arhivelor Nationale va fi dimensionat in functie de calitatea si specificul materialului documentar aflat in administrare si face parte din categoria functionarilor publici.

CAP. 6 Raspunderi si sanctiuni
ART. 26
Nerespectarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea contraventionala, civila sau penala.
ART. 27 Sustragerea, distrugerea, degradarea ori aducerea in stare de neintrebuintare a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei constituie infractiune si se pedepseste conform prevederilor Codului Penal.
ART. 28 Scoaterea peste granita a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei sau instrainarea acestora catre persoane fizice sau persoane juridice straine, fara autorizarea Arhivelor Nationale, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 7 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
Tentativa se pedepseste.
ART. 29 Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni: a) neinventarierea documentelor sau neintocmirea de catre creatorii acestora, persoane juridice, a nomenclatoarelor arhivistice pentru documentele proprii, potrivit art. 8, alin. 2; b) (modificat) nepredarea de catre compartimentele specializate ale creatorilor si detinatorilor de documente la termenele legale, a documentelor, pe baza de inventar si proces-verbal de predare-primire, potrivit prevederilor art. 9. c) neselectionarea documentelor create si detinute de persoane juridice, la terme- nele prevazute in nomenclatorul propriu, de catre comisia de selectionare a documentelor, in conditiile prevazute la art. 11; d) neasigurarea conditiilor corespunzatoare de pastrare si protejare a documentelor create si detinute de creatorii si detinatorii de arhiva, persoane juridice sau persoane fizice, potrivit art. 12; e) nepredarea, la Arhivele Nationale si, dupa caz, la directiile judetene ale Arhivelor Nationale, a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei de catre creatorii si detinatorii de documente de arhiva, la expirarea termenelor prevazute la art. 13; f) oferta de vanzare sau vanzarea documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei de catre persoane fizice sau persoane juridice, fara respectarea prioritatii Arhivelor Nationale de a le cumpara, potrivit prevederilor art. 15, alin. 2; g) nedepunerea la Arhivele Nationale sau la directiile judetene ale Arhivelor Nationale, dupa caz, de catre creatorii si detinatorii de documente de arhiva, a inventarelor pe care le detin la expirarea termenelor de depunere, in conditiile prevazute la art. 17.
ART. 30 (Modificat) Contraventiile prevazute la art. 29 se sanctioneaza dupa cum urmeaza: a) cu amenda de la 500 RON, adica 5.000.000 lei vechi la 1.000 RON, adica 10.000.000 lei vechi, cele prevazute la art. 29, lit. a), d) si f); b) cu amenda de la 1.500 RON, adica 15.000.000 lei vechi la 2.500 RON, adica 25.000.000 lei vechi, cele prevazute la art. 29, lit. b), c), e) si g). Amenda se aplica si persoanei juridice.
In cazul contraventiilor prevazute la art. 29, lit. f), Arhivele Nationale pot solicita instantei judecatoresti anularea actului de vanzare, chiar si dupa expirarea termenului de prescriptie a raspunderii contraventionale, in conditiile legii civile.
ART. 31 Constatarea contraventiilor prevazute la art. 29 si aplicarea sanctiunilor se fac de imputernicitii Arhivelor Natio-nale si, dupa caz, ai directiilor judetene ale Arhivelor Nationale.
ART. 32 Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
ART. 33 (Modificat) Contraventiilor prevazute in prezenta lege le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAP. 7 Dispozitii finale si tranzitorii
ART. 34
Creatorii si detinatorii de documente sunt obligati sa comunice in scris, in termen de 30 de zile, Arhivelor Nationale sau, dupa caz, directiilor judetene ale Arhivelor Nationale, documentele care le atesta infiintarea, reorganizarea sau desfiintarea, in conditiile legii.
ART. 35 Denumirile Directia Generala a Arhivelor Statului si Arhivele Statului, folosite in actele normative in vigoare, se inlocuiesc cu denumirea Arhivele Nationale.
ART. 36 Dispozitiile din prezenta lege referitoare la directiile judetene ale Arhivelor Nationale se aplica, in mod corespunzator, si Directiei Municipiului Bucuresti a Arhivelor Nationale.
ART. 37 Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezenta lege.
ART. 38 Decretul nr. 476/1971 privind Fondul Arhivistic National al RSR cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi se abroga. Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76, alin. (1), din Constitutia Romaniei. Anexa 6 va avea urmatorul cuprins: Lista categoriilor de documente si termene dupa care acestea pot fi date in cercetare, potrivit art. 20, alin.3:
a) documentele referitoare la siguranta si integritatea nationala, dupa 100 de ani de la crearea lor; b) documentele privind politica externa, dupa 50 de ani de la crearea lor; c) documente ale societatilor comerciale cu capital privat, dupa 20 de ani de la crearea lor; d) documentele fiscale, dupa 20 de ani de la crearea lor; e) documentele notariale si judiciare, dupa 20 de ani de la crearea lor; f) dosarele personale dupa 50 de ani de la crearea lor; g) documentele privind viata privata a unei persoane, dupa 20 de ani de la moartea acesteia.
(nou introduse)
Art. II
(1) Prezenta lege intra in vigoare la …… 2006
(2) In termen de 180 de zile, de la intrarea in vigoare a legii, se vor preda de creatori si detinatori, pe baza de protocol, documentele al caror termen legal de predare s-a indeplinit potrivit legii.
(3) Cladirile in care sunt depozitate documentele ce se vor prelua potrivit alin. (2) trec in administrarea Arhivelor Nationale.
Art. III - In termen de 180 de zile de la publicarea legii, Regulamentul de organizare si functionare a Arhivelor Nationale se modifica, prevederile acestuia adaptandu-se dispo-zitiilor prezentei legi. In acelasi termen se va aproba si Regulamentul de functionare a Consiliului Stiintific al Arhivelor Nationale.
Art. IV - Legea Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in M. Of., partea I, nr. 71 din 9 aprilie 1996, inclusiv cele aduse prin prezenta lege, se va republica in M. Of., dandu-se textelor o noua numerotare.
×