x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Buzunarele subordonate politic, umflate de inundatii

0
Autor: Adrian Mogos 15 Mai 2006 - 00:00

Inundatiile de anul trecut au scos din buzunarul romanului, in regim de urgenta, peste 2.500 de miliar-de de lei pentru inlaturarea ime-diata a efectelor calamitatilor, adi-ca pentru repararea drumurilor si cailor ferate distru-se. Miliardele au ajuns in conturile unor firme cu da-torii la bugetul de stat, administrate de functionari publici sau patronate de clienti politici. Toate con-tractele fiind negociate direct, multe dintre acestea au fost incheiate pe o perioada mai mare de o luna, ignorandu-se astfel prevederile legislatiei care regle-menteaza achizitiile publice.

RECONSTRUIRE. Podul de la Maracineni a tocat sute de miliarde de lei in urma unei negocieri ilegale dintre Ministerul Transporturilor si CF Iasi

Dupa inundatiile din 2005, Ministerul Transporturilor a oferit, prin negociere directa, peste 2.500 de miliarde de lei clientelei politice, dar si unor firme cu datorii la stat sau controlate de functionari din Finante. Acestea sunt poate si motivele pentru care avem sosele asa cum le avem. Miliardele au fost cheltuite doar pentru inlaturarea imediata a efectelor inundatiilor, lucrarile ulterioare urmand a inghiti alti bani de la buget.

Anul acesta, la rectificarea bugetului, Ministerul Transporturilor a primit aproximativ 6.000 de miliarde, fiind prioritar, in timp ce Ministerului Educatiei i s-au alocat abia jumatate din aceasta suma. Mare parte din acesti bani se va duce ca si in 2005. Pe apa sambetei. Anul trecut, judetul Galati a fost unul dintre cele mai afectate de puhoaie. Prin grija Ministerului Transporturilor, firma locala Arcada Company SA a primit in august 2005 trei contracte pentru refacerea infrastructurii feroviare, a caror valoare depaseste 300 de miliarde de lei pentru restabilirea circulatiei pe Linia 500. Aceeasi linie, dar pe o lungime 551 de metri, a fost reparata de firma prezidentiala de la Golden Blitz, Euroconstruct Trading 98 SRL, care a primit 95 de miliarde, iar CCCF Bucuresti s-a inhamat sa repuna in functiune un alt tronson de 5 km, pentru 36 de miliarde. Constructii Feroviare SRL Onesti s-a ales, in urma negocierilor, cu opt contracte de refacere a Liniei 504, tot de pe raza Regionalei de Cai Ferate Galati.

LUCRARI. Firma onesteana a incasat 195 de miliarde de lei, banii fiind platiti pentru 1,3 km de cale ferata si lucrari de consolidare la trei poduri, si apartine fratilor Dragan, cunoscuti ca apropiati ai PSD Bacau. Sarcina scoaterii de sub efectul inundatiilor a Liniei Titu-Pietrosita a revenit, pentru 44,5 miliarde de lei, firmei prahovene Aglas, din comuna Cornu, pentru acesti bani refacandu-se terasamentul liniei pe o distanta de 400 de metri. Acestui contract i se mai adauga unul de 1,2 miliarde de lei vechi pentru o lucrare identica, de scoatere de sub efectul calamitatilor, termenul de executie fiind de doua luni. Andemi CF SRL din Tecuci a incasat 17 miliarde pentru decolmatari la poduri pe Linia Adjud - Siculeni, iar ISPCF si IMSAT din Bucuresti s-au ales cu contracte maruntele, de 740 de milioane, respectiv 845 de milioane. IMSAT SA apare in actionariatul Radiotel SA, firma la care este asociata si Georgeta Nasui. Doamna Nasui isi imparte afacerile de la Muntenia Global Invest SA cu Paul Coman, consilier superior la ANAF, functionar public care mai este administrator si la o alta firma pentru care statul este o vaca de muls.

ILEGAL. CCCF Bucuresti este indragita de actuala Putere inca de pe vremea cand Basescu era ministrul Transporturilor. Aleodor Francu, fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor si actual sef de cabinet al lui Tariceanu, a prestat ca membru in Consiliul de Administratie al societatii, dar s-a retras cand a ajuns in functia guvernamentala. Intr-un comunicat din octombrie 2005, ANAF a precizat ca CCCF Bucuresti are datorii la buget de 574 de miliarde de lei, pentru care "s-a trecut la executarea silita, pentru aceste debite fiind poprite disponibilitatile banesti din conturile bancare". Legea interzice accesul firmelor datornice la bugetul statului la procedurile de achizitii publice, iar CCCF Bucuresti este mentionata la Registrul Comertului ca aflandu-se sub incidenta Legii 64/1995 republicata, privind reorganizarea judiciara si falimentul. Pe de alta parte, societatea este actionarul majoritar la SC Constructii in Transporturi SA din Bucuresti, firma care a primit si ea 11 miliarde cadou pentru eliminarea calamitatilor pe DN 66. Constructii in Transporturi SA are printre administratori doua doamne, Eugenia Tone si Gabriela Sin, care apar in aceeasi functie si la Eurometudes SA, o firma care a castigat o licitatie la Primaria Capitalei pentru extinderea retelei de canalizare in zonele deficitare ale Bucurestiului.

DRUMURI. Contractele pentru restabilirea circulatiei rutiere au fost incheiate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - CNADNR, aflata in Ministerul Transporturilor, al carui ministru pedist a declarat anul trecut intr-o conferinta de presa ca firmele care vor reface drumurile afectate de inundatii au fost alese cu respectarea legislatiei in vigoare. Inlaturarea efectelor calamitatilor naturale din anul 2005 a adus bani firmelor sustinute politic. Printre acestea, Viacons Bucuresti, care s-a ales cu 1,7 miliarde pentru lucrari de consolidare a doua podete si a trei sectoare de drum cu lungimi de sub 40 de metri. Viacons are ca actionar majoritar Romproiect, iar printre administratori se regasesc Gheorghe Stanculescu si Dan Zaharia, parteneri de afaceri ai lui Dan Radu Zatreanu, consilierul Aliantei in Primaria Generala, care administreaza si el Romproiect, firma ce a castigat si ea licitatii la Primaria Capitalei.

Sodi Construct este o firma clujeana cu doi angajati, care a incasat 8,5 miliarde de lei pentru suprainaltarea unui tronson de drum de 5 km, intre Resita si Voiteg, si inlocuirea unui pod peste Paraul Fizes, ambele lucrari fiind in judetul Caras-Severin, la mare distanta de Cluj. Aceiasi angajati au avut de suprainaltat si un tronson de drum de 22 km, intre Carpinis si Deta, in judetul Timis.

PROIECTARE. IPTANA este un institut bucurestean caruia Ministerul Transporturilor i-a incredintat serviciile de proiectare pentru refacerea unor drumuri distruse de viitura din judetele Vrancea si Galati. Printre administratori figureaza si Ion Baroncea, inculpat in Dosarul Flota alaturi de Traian Basescu (858/1/2005 (160/2005)). Pentru proiectarea lucrarilor rutiere ce trebuia refacute in urma inundatiilor, IPTANA a incasat aproape 20 de miliarde de lei si peste 28 de miliarde pentru cai ferate pentru 15 zile de umblat cu creionul pe hartie. Executiile celor patru lucrari proiectate de IPTANA au fost negociate direct pentru 60 de zile, perioada ce depaseste prevederile legale. Castigatorii au fost: Selina SRL din Oradea, Pa-Co SRL Oituz, CCCF Bucuresti, Spedition UMB Podu Turcului si ALDP Iasi. Firma oradeana s-a ales cu un contract de 791 de miliarde, Pa-Co Oituz cu 157 de miliarde, CCCF cu 35 de miliarde, Spedition UMB cu peste 55 de miliarde, iar firma ieseana cu 127 de miliarde. Acesti bani s-au dus, conform datelor ministerului, pentru "reconstructie si refacerea corpului drumului si a podurilor de pe DN 2M, DN 12B, DN2 si DN 2L".

COSMESTI. Refacerea caii ferate a costat 20 de miliarde de lei

AFACERI SI POLITICA. Selina SRL apartine lui Beniamin Rus, fost sofer de autocar si vicepresedinte al PSD Bihor. A ajuns in topul celor mai bogati romani, dar a cotizat si pentru campania electorala a PD. In 2000 se ocupa de materiale plastice, cei 14 angajati aducand un profit anual de 40 de milioane de lei, pentru ca in 2001 sa schimbe macazul, trecand in constructii si avand un profit de peste 10 miliarde, iar in 2004, de 14 miliarde. Pa-Co SRL din Oituz apartine omului de afaceri bacauan Costel Casuneanu, sponsor de vaza al PSD, dar si partener cu Basescu. Pa-Co s-a remarcat si prin contractele incheiate anul trecut tot cu Ministerul Transporturilor, pentru deszapezirea unor drumuri nationale. Spedition UMB SRL a primit in dar 57 de miliarde de lei pentru reconstructia si refacerea unui corp de drum, pe o lungime de 350 m pe DN 11A, si a 1,850 km pe DN2, si apartine lui Dorinel Umbrarescu, cunoscut drept regele, imparatul sau chiar printul asfaltului. El este, alaturi de Casuneanu, un sponsor al PSD, un apropiat al lui Viorel Hrebenciuc si al fratilor Sechelariu. Umbrarescu, Spedition UMB si Drumuri SRL, o alta firma care ii apartine, au intrat in 2004 in vizorul Oficiului National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor, pentru ca Umbrarescu a transferat si a retras sume uriase din conturile firmelor, ceea ce a facut ca ING Bank sa atraga atentia Oficiului asupra acestor miscari. Numai in 2004, Spedition UMB a incasat pentru asfaltari 1.380 de miliarde de lei vechi, in urma unor licitatii organizate tot de CNADNR. Spedition UMB avea in 1999, la doi ani de la infiintare, un profit de 1.086.000 de lei, guvernarea pesedista transformand firmulita intr-un gigant, pentru ca in 2000 avea un profit de peste 22 de miliarde, iar in 2004, de peste 600 de miliarde. In final, ALDP Iasi, Antrepriza de Lucrari Drumuri si Poduri, apartine multimilionarului in euro Maricel Popa, un foarte bun prieten si sustinator infocat al lui Ion Iliescu.

MARACINENI. Podul des vizitat de Basescu a inghitit 515 miliarde, fiind reparat de SC Constructii Feroviare Iasi - Grup Colas SA, lucrarea fiind contractata pe un an, desi legea prevede "de regula nu mai mult de o luna". Grupul francez Colas a preluat in urma cu cativa ani si SC SCREG Romania SRL, despre care presa buzoiana a scris ca exploata balastul din zona pilonilor podului, fapt ce ar fi afectat fundatiile acestuia. Excavarile de pietris au fost executate pe baza unui studiu intocmit de IPTANA mai sus mentionata. Francezii detin 51% din firma ieseana si nu este de mirare ca CNADNR i-a cadorisit, deoarece compania statului este asociata cu COLAS la Sorocam SRL din Bucuresti, alta abonata la banii publici, si care il are ca administrator chiar pe fostul director al companiei. Sorocam s-a ales in noiembrie 2004 cu un contract de 12 miliarde de lei, in urma unei licitatii organizate de Primaria Capitalei, pentru executarea unor lucrari de canalizare ape pluviale si de sistematizare a circulatiei pe Calea Plevnei si pe Soseaua Grozavesti. Mai mult, COLAS detine 99% din Ancorad Oltenia SA din Craiova, careia, in urma inundatiilor, i s-a oferit 28 de miliarde pentru refacerea a 1,3 km de drum calamitat intre Ramnicu Valcea si Dragasani.

TRUST. Constructii in Transporturi SA Bucuresti s-a ales cu peste zece miliarde pentru eliminarea calamitatilor pe DN 66 si a fost actionar cu CNADNR la Autostrada Sud Carpatia SA, alaturi de IPTANA si de CCCF SA Bucuresti. De altfel, CCCF face parte dintr-un conglomerat international, alaturi de firmele Max Bogl si Astaldi, aceasta din urma strans legata de Italstrade si Romstrade Bucuresti.

Toate au contracte uriase cu Ministerul Transporturilor si profituri pe masura, in timp ce CCCF inregistreaza pierderi imense si este executata silit. CCCF a muncit ca subcontractor si la Autostrada Bucuresti - Pitesti, lucrare laudata de Anca Boagiu, pe cand era ministrul Transporturilor. Intr-un buletin informativ al Ministerului Administratiei si Internelor de la 6 august 2005 se mentiona ca "salariati de la SC CCCF SA - Drumuri si Poduri, Santier Pitesti, impreuna cu primarul comunei Maracineni, judetul Arges, au efectuat excavatii si au transportat balast din zona podului peste Raul Doamnei, situat pe DJ 733 Maracineni - Boteni, in conditiile in care exista o atentionare a Directiei Apelor Arges Vedea asupra pericolului de prabusire a podului respectiv. Din verificari a rezultat faptul ca societatea comerciala mentionata nu detinea autorizatie de exploatare. Cei in cauza sunt cercetati penal".

ANCHETE. Edvaur SRL Novaci din Gorj are o prietenie traditionala cu bani publici si SAPARD. Pentru 3 km pe DN 67 C, intre Ramnicu-Valcea si Obarsia Lotrului, a primit 5 miliarde de lei si 4,4 miliarde pentru 150 de metri pe DN 66, intre Hateg - Tg. Jiu. Patronul firmei, un apropiat al lui Aurel Ilie, fost ministru pesedist al Mediului, este cercetat de Politia gorjeana pentru complicitate la abuz in serviciu. "Nicovala Pavel este cercetat pentru complicitate la infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor publice. Lucrarea este din 2005 si face referire la drumurile pe care firma le-a executat in judet. Acum se asteapta finalizarea unei expertize. Cand vom primi rezultatul acesteia, si avem promisiunea expertilor ca se va intampla in curand, vom inainta dosarul catre Parchet", a declarat subinspectorul Daniel Tica, purtatorul de cuvant al IJP Gorj. Societatea craioveana TID Oltenia a pus mana pe o lucrare de 4 miliarde de lei pentru refacerea drumurilor calamitate, desi intrase in atentia Curtii de Conturi Craiova, care aratase ca "la lucrarea de intretinere a DN 6 Craiova - Drobeta Turnu-Severin s-a acceptat decontarea ilegala catre societatea TID Oltenia a cantitatii de 4.363 de tone de mixtura asfaltica prin marirea nejustificata a suprafetei reparate. Totodata, s-a procedat la actualizarea nejustificata a pretului contractului, desi nu au existat situatii exceptionale, temeinic justificate, ceea ce a dus la inregistrarea unui prejudiciu de 11,5 miliarde de lei".

AGENTIA SAPARD ATENTIONEAZA
In iulie 2005, Eugen Ticau, directorul Biroului Regional 1 NE al Agentiei SAPARD, a tras un semnal de alarma asupra unor lucrari executate la cateva drumuri din Moldova, care au luat-o la vale la numai cateva luni de la executie. Printre ele, si un drum de la Flamanzi, care la sase luni de la inaugurare s-a surpat. Castigatorul licitatiei respective a fost firma Arcada Comany din Galati, ce a subcontractat lucrarea unei firme botosanene. Sefii SAPARD au intentionat sa limiteze accesul la banii europeni firmelor in cazul carora s-au semnalat executii defectuoase ale lucrarilor, punandu-se problema ca unele dintre acestea sa fie inscrise intr-un fel de lista neagra. "Nu am trecut-o, (n.r. - Arcada Company), deoarece colegii din Consiliul Director au zis ca putem fi dati in judecata. Atat timp cat exista termenul de garantie, nu avem ce face. Am avut probleme pentru ca au lucrat cu subcontractor. Este posibil sa aiba lucrari foarte bune, dar e vina lor ca lider si castigator al licitatiei. Ei sunt cei care verifica insa calitatea lucrarilor. Dar am avut un drum tot subcontractat de ei care a fost facut bine. Un alt exemplu este CCCF Iasi, divizia de la Pojorata, ce a facut un drum sub orice critica, iar altele foarte bine. De vina sunt si proiectantii, in conditiile in care trebuiau taiate multe panglici in 2004, iar lucrarile trebuiau finalizate. Dar e vina lor daca nu au rezistat presiunilor", a declarat directorul Ticau.

PRIETENII POLITICE
Alte firme care s-au evidentiat in lupta pentru banii publici: Drumco SA Timisoara, 33 de miliarde pentru 10 km de drum, Nicor SRL din Valcea, 9 miliarde; Fulga SRL din Negresti Oas, 1,9 miliarde pentru un podet; Nord Conforest SRL, 4,7 miliarde; Romstrade din Adunatii Copaceni, care, pentru 200 metri pe DN67, a incasat 8,3 miliarde; un inceput promitator este Strade Spedition, firma care a primit 3 miliarde, la numai doua luni de la infiintare; Forconcid SA din Ramnicu-Valcea, 4,8 miliarde pentru un podet la Milcoiu; Argecom Pitesti - 16 miliarde pentru 200 de metri de sosea pe DN 67, intre Rm Valcea si Tg. Jiu - apartine lui Gheorghe Axinte, care a subcontractat si lucrarile de deszapezire castigate de Euroconstruct Trading 98. Axinte a sponsorizat Alianta D.A., iar legaturile sale cu Sergiu Sechelariu si cu deputatul PSD Filip Georgescu sunt de notorietate.

FINANTIST
Lena Eurometal Construct SRL este o firma romano-portugheza, care, pentru consolidarea unui corp de drum pe DN 13 intre Brasov si Odorheiu Secuiesc, a primit peste 27 de miliarde de lei. Unul dintre administratori este Paul Coman, care este si consilier la ANAF, fiind subalternul lui Sebastian Bodu. Jurnalul National a mai atras atentia asupra activitatilor comerciale ale lui Coman pe cand era director in Ministerul de Finante, dar asta nu l-a deranjat pe domnul consilier sa-si continue afacerile. Coman a uitat sa mentioneze in declaratia de avere si Lena Eurometalconstruct. Finantistul a avut si calitatea de membru in Consiliul de Administratie al Intervam, unde printre actionari sunt si liberali de frunte ca Dan Radu Rusanu si Tariceanu. Coman nu a fost de gasit. Ba era plecat prin strainatate, ba "nu mai lucreaza in acest birou are doar functie executiva". Dorin Tiganas, purtatorului de cuvant al ANAF, nu stia exact unde sa dea de colegul dumnealui. "Tot ce pot sa va spun este ca a fost demarat un audit pe aceasta tema. Legea nu interzice nimanui sa fie actionar, dar un functionar public nu poate fi administrator de firma. Toate spetele gasite sunt in Comisia de Disciplina, iar rapoartele vor fi trimise organelor de cercetare penala".
Citeşte mai multe despre:   miliarde,   bucuresti,   drumuri,   transporturilor,   primit,   ministerul,   firma,   drum,   lucrări,   urmă,   ministerul transporturilor,   refacerea,   patria fara drumuri,   cccf,   spedition,   apartine

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de