x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Patria fara drumuri Patria fara drumuri - Afaceri paguboase care costa vieti

Patria fara drumuri - Afaceri paguboase care costa vieti

de Monalise Hihn    |    03 Iun 2006   •   00:00
Patria fara drumuri - Afaceri paguboase care costa vieti

Judetul Hunedoara ar urma sa fie traversat de Coridorul IV Paneuropean. O poveste veche, numai buna de umplut timpul la mesele rotunde cu piscoturi si cafele.

Nu exista demnitar al statului roman care sa nu fi trecut prin judetul Hunedoara si sa nu fi promis ca lucrarile la celebra Autostrada Nadlac - Arad - Deva - Sibiu - Bucuresti - Constanta vor incepe in cel mai scurt timp. Mai mult, presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, anunta recent la Deva ca Executivul dispune de bani pentru lucrarile la autostrazi. Au ramas doar promisiunile, drumurile proaste si familii indoliate.

EXPLICATII STEREOTIP. Dintre toate soselele hunedorene, DN 7 se distanteaza in periculozitate: noua morti si noua raniti grav in cele 12 accidente rutiere produse de la inceputul anului 2006. Inspectoratul Judetean de Politie invoca aceleasi motive de pe vechea placa: neadaptarea vitezei la conditiile de trafic, depasirile neregulamentare, incalcarile regulilor de circulatie de catre pietoni, oboseala la volan... Si totusi DN 7 este prea aglomerat pentru cat poate suporta. Traficul intens si greu depaseste cu mult suportabilitatea drumului. Cum soseaua face legatura cu iesirea din tara, traseul este plin de tiruri. Si unde sunt tiruri sunt si parcari. Iar unde sunt parcari sunt si "fetite". Zeci de prostituate isi fac veacul in aceste parcari, prestand mai ales in apropiere de Orastie si Santuhalm.

PE MANA LUI SEVER MURESAN. Ca numar de kilometri, Hunedoara si Deva sunt cele mai apropiate municipii din Romania. Accesul dintr-unul in altul se face pe un drum judetean aflat in asteptarea modernizarii. Cei 17 kilometri sunt parcursi in cel putin jumatate de ora, iarna chiar mai mult. Inventive, autoritatile judetene au gasit in urma cu un an o varianta pentru a rezolva problema drumului. In august anul trecut, Consiliul Judetean a aprobat un parteneriat cu Asset Management System Bucuresti, o societate reprezentata de controversatul om de afaceri Sever Muresan (condamnat in strainatate pentru frauda, inca judecat in Romania pentru devalizarea Bancii Dacia Felix). Firma bucuresteana reprezinta in aceasta afacere grupul luxemburghez Fibelfin, laudat de conducatorii Consiliului Judetean ca fiind unul dintre cei mai buni constructori din Europa, "autorul" circuitului de Formula 1 din Ungaria, Hungaroring. Pe scurt, intelegerea este urmatoarea: Consiliul Judetean vrea aeroport la Saulesti si sosea modernizata, cu patru benzi intre Hunedoara si Santuhalm (12 km de drum pana la DN 7). Valoarea estimata a celor doua investitii este de aproximativ 1.300 de miliarde de lei vechi, adica 40 de milioane de euro. Consiliul Judetean plateste doar 20% din suma necesara. Problema partenerului privat este tratata la modul "il priveste de unde si cum isi scoate banii". Intrebat despre acest aspect, Mircea Molot raspunde scurt: "De fonduri nerambursabile ati auzit?". Pentru proiecte de interes public, Uniunea Europeana nu acorda insa fonduri nerambursabile de zeci de milioane de euro unor firme private, ci doar autoritatilor publice. De zece luni nu s-a mai auzit nimic de cele doua proiecte "marete", totul se afla la stadiul de aprobari, sau cel putin asa sustin autoritatile locale. Intre timp, un drum Hunedoara - Deva ii ia navetistului destul timp din viata.

ATRACTIE. DN 7 este recunoscut pentru gropile sale, dar si pentru fetitele care lucreaza zi de zi aici

SOSEAUA LUI DECEBAL. Consiliul Judetean Hunedoara a emis obligatiuni de 600 de miliarde de lei vechi. Acesti bani vor fi returnati in doua decenii si urmeaza ca o parte dintre ei sa fie folosita pentru modernizarea drumului spre cetatile dacice din Muntii Orastiei. Pentru accesul spre cetatile lui Decebal se pare ca se vor cheltui 400 de miliarde de lei. Asta in timp ce Soseaua Hunedoara - Santuhalm, mult mai importanta pentru economia judetului, fiind singura cale de legatura intre Deva si Hunedoara, geme de camioane, microbuze, autoturisme si gropi, in asteptarea materializarii parteneriatului cu Fibelfin. O lucrare care costa, in fapt, cat aproape tot drumul ce desparte Hunedoara de intersectia cu DN 7.

TREI, DOAMNE... Drumul National 66 leaga partea sudica a judetului de DN 7, de la Simeria pana la Petrosani. Cu un carosabil ingust si plin de "cratere", DN 66 seamana mai degraba cu un drum spre iad. Soseaua a intrat in atentia autoritatilor in urma cu trei ani. Atunci, fosta Administratie Nationala a Drumurilor, azi Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, a angajat trei constructori. Fiecare ar fi trebuit sa construiasca un tronson de drum. Este vorba despre Italstrade, Proodeftiki si Contransimex (impreuna) si SC CCCF SA Bucuresti. Fiecare firma avea de executat lucrari de peste zece milioane de euro. Daca e sa ne luam dupa contracte, lucrarile trebuia finalizate pana luna aceasta, cel tarziu. Realitatea este departe de adevar: lucrarile sunt mult intarziate, iar firmele care executa lucrarile au datorii la stat si la creditori, ajungand pana la a li se pune sechestru pe bunuri.

Legislatie deficitara

POLITICA. Ministrul Dobre s-a grabit sa anunte noi lucrari. Realitatea este departe de cele declarate
Pe lista de asteptare a Senatului Romaniei se afla doua propuneri legislative ce vizeaza drumurile publice, inaintate de liberalul Carasan Ovidiu Radoi. Prima vizeaza drumurile nationale ce traverseaza municipii cu sub 100.000 de locuitori. Acestea ar trebui, sustine Radoi, sa treaca in administrarea CNADNR. Consiliile Municipale nu au fondurile necesare pentru intretinerea si reparatia lor. In aceasta situatie se afla municipiile Resita si Caransebes, aflate in vizorul direct al senatorului, care, in alta ordine de idei, a amintit ca Ministerul Transporturilor a anuntat demararea lucrarilor la Drumul European 70, intre Orsova si Caransebes, o artera intens circulata, dar aflata intr-o stare jalnica. In realitate, singurele lucrari evidente sunt defrisarile si abandonarea unor utilaje la marginea soselei.

O alta propunere tine de spinoasa problema a "obstacolelor vii" de pe drumuri. Radoi solicita ca, prin Codul Rutier, motociclistii, biciclistii si conducatorii de atelaje agricole (carutasii, mai pe romaneste spus), cauze a numeroase accidente rutiere, sa fie obligati sa poarte veste reflectorizante. (Cristian Stefanescu)
×
Subiecte în articol: judeţean hunedoara patria fara drumuri