x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Viata intre ghisee Viata intre ghisee - Trei ceasuri rele la coada la pasapoarte

Viata intre ghisee - Trei ceasuri rele la coada la pasapoarte

de Ionela Gavriliu    |    16 Sep 2006   •   00:00
Viata intre ghisee - Trei ceasuri rele la coada la pasapoarte

Trei minute. Teoretic, atat ar tre-bui sa stea un cetatean la orice ghiseu de la pasapoarte. Practic, socoteala omului de la rand nu se potriveste cu cea a functionarului. Iar coada nu se ter-mina in mai putin de trei ore.

La primele ore ale diminetii, oamenii se inghesuie la ghiseele Directiei Generale Pasapoarte. Pe la ora 10:00, coada ajunge si la 100 de persoane. Iar daca mai e si zi de marti, cand programul e prelungit, imbulzeala e garantata.

Domnisoare cu pielea bronzata pe alte meleaguri, tineri cu tatuaje si gel in par, femei imbracate bine, cu bijuterii grele sub care transpira gros. Sarpele lung de aproape 7 metri se intinde din una din cele patru cladiri unde se depun actele pentru pasaport si de unde se ridica actele care sunt gata. "Ma duc putin la umbra. Sa stiti ca aici e randul meu", se asigura o doamna de vreo 50 de ani, sfarsita de soare. Curtea institutiei, ca un facut, n-are un copac sub care sa stai, iar bancile sunt prea putine.

CA LA NEBUNI. In alt corp de cladire, unde se depun actele pentru eliberarea documentului, coada seamana cu o caracatita; un ghem de suflete cu trasaturile dilatate de caldura si asteptare se desface in patru tentacule catre cele patru ghisee din incapere. Ghiseu - impropriu spus. Niste cutiute albe de 2/2, pe langa care te strecori ca printr-un labirint de cubulete, sunt locurile mult visate de fiecare persoana de la rand. "Asa ceva nu am vazut. Parca suntem la nebuni", se plange o cetateana care nu sta la coada potrivita. Doua femei trupese ies de dupa unul dintre cuburi, de te si miri cum de-au incaput acolo, si inteapa cu glasul lor murmurele molesite. "Daca intra aia in fata mea, ii dadeam o palma de o lua dracu’."

SUFOCANT. Zeci de oameni se inghesuie, printre cutiutele albe, pana in fata ghiseului

ATITUDINE. La ghiseul 1 se dau informatii. O cucoana acrita cu ochelarii asezati arogant pe varful nasului da din cap a negare la mai toate intrebarile. Se mai indulceste cand vede aparatul de fotografiat si vorbeste mamos cu cei care se inghesuie cu cate o hartie in mana pentru a se lamuri. Gemuletul cu spartura in forma de semicerc a disparut din dotarea ghiseelor. Nu mai exista nici un element despartitor intre petenti si functionari. Doar atitudinea. "Londra 10. LONDRA 10", tipa la un baiat blond cu accent basarabean, spunandu-i ca a facut drumul pana aici degeaba, trebuie sa treaca intai si pe la Trezorerie. Ca sa treci de la ghiseul de informatii la ghiseul 2 trebuie sa incolacesti toata soparla si sa stai in medie doua ore la coada. Asta daca ai venit de dimineata, de la inceperea programului.

TREI MINUTE. "De regula, fiecarei persoane trebuie sa i se rezolve problema in 3 minute", imi spune purtatoarea de cuvant a Directiei Generale Pasapoarte. "Pe probatelea", imi spune increzatoare. Oamenii de la rand pufnesc in ras. "Se sta si cate 10 minute in fata ghiseului in cazurile fericite". "7 minute - pe ceas", spune un tanar, scapat de pe scaunul de facut poze. Inmultit cu 100 de persoane inseamna mai bine de 11 ore, adica peste programul prelungit din binecuvantata zi de marti. Purtatorul de cuvant explica faptul ca se intampla sa nu fie chiar asa aglomerat mereu si ca lucrurile merg si mai repede. Mai e si sezonul. Mai e si ziua de marti, care, pe langa cele trei ceasuri rele, are program prelungit pentru cei care lucreaza la pasapoarte, mai exact, pana la ora 18:30. Dupa inca o jumatate de ora, coada nu se mai masoara in numar de persoane, ci in metri. "Mai avem 4 metri si intram", da de veste familiei numeroase un pusti. Cei carora le vine randul intra apatici printr-o despartitura a cutiei albe si ies pe alta parte luminati.

GHISEU SPECIALIZAT. Intr-un corp "mai la umbra", cum mi s-a spus, ca s-a tinut cont si de acest factor, se elibereaza pasapoarte pentru copiii sub 7 ani si batranii peste 60 de ani. Sala de asteptare seamana cu o cresa: copii in carucioare, copii de cateva luni, copii care se zbenguie. Batranii asteapta cuminti in picioare, bagand nasul pe usa sa inspire un pic din racoarea aerului conditionat din anticamera. Un domn cu un copil in carucior isi face curaj si intra la aer conditionat. Domnul Vasile, cel care de la biroul lui face ordine fara prea multe discutii, il ia la intrebari. "Stau oamenii de azi-dimineata la coada, va rog." "Pai si copilul?", incearca timid omul sa se foloseasca de avantaj. "Pai, si copilu’... Asteptati afara. Aici intra numai cei care urmeaza sa intre imediat", decide Vasile-camasa rosie. "Mereu e asa. Innebunim aicea", se vaita Vasile, patruns de importanta muncii sale. E intrerupt de la scrierea unor notite pe niste cereri de catre cei care nu stiu cum trebuie sa arate o astfel de cerere. "Domnule comandant, subsemnatul… va rog a-mi aproba etc.", tuna Vasile peste gloata umila.

PILE. Chipurile lipite de geamul usii asteapta rabdatoare un semn din camera de unde o doamna fardata excesiv mai scoate capul pentru a introduce pe cineva. Dupa ce a tinut inauntru o familie cu un bebelus aproape 20 de minute, doamna opreste in prag familia urmatoare, cand acestia dau sa intre. "Stati ca n-am terminat cu dansii, au cazut calculatoarele."

O doamna cocheta vine si intreaba de "cineva de sus" si este introdusa imediat in fata fraierilor care asteapta la rand. Un afis de pe perete roaga cetatenii sa semnaleze orice act de coruptie la numarul 0800… Nesimtirea nu se incadreaza.

RABDARE. Daca nu ai venit de la prima ora, poti astepta la coada uriasa si toata ziua. In bataia soarelui sau a ploii

CEASUL RAU. La una dintre cozi, un tanar de 30 de ani se plange ca a venit de trei ori aici si tot de atatea ori a stat la cozi imense.

"M-a trimis doamna de la informatii sa vin aici. Am dubla cetatenie, ca stau de 12 ani in SUA si am nevoie de nu stiu ce. Nici acum nu stiu daca stau la coada care trebuie." Purtatorul de cuvant al DGP se precipita, arunca un ochi pe hartiile domnului. "Da, nu aici trebuie sa stati…" "Dar cum, doamna, daca de la informatii mi s-a spus sa vin aici? Scoate-ti-o pe doamna la pensie sau dati-i concediu ca m-a purtat pe drumuri de trei ori. Eu la alta coada nu mai stau." Solutia e gasita imediat. "Veniti joi-vineri, ca e mai liber, va recomand sa nu mai veniti martea", spune purtatorul de cuvant cu insufletire, sfatuindu-i pe oamenii din sirul nesfarsit sa ia astfel de "detalii" de pe site-ul institutiei, nu de la informatii, ca sa evite situatiile neplacute. Ca aceea a domnului romano-american.

NERVI
"Dar cum, doamna, daca de la informatii mi s-a spus sa vin aici? Am mai stat azi la o coada si mi s-a mai spus ca nu e cea care trebuie. Scoate-ti-o pe doamna la pensie sau dati-i concediu, ca m-a purtat pe drumuri de trei ori. Eu la alta coada nu mai stau" - cetatean la coada la pasapoarte

MASURI
La sediul DGP sunt noua ghisee de primire a actelor si doua de eliberare a pasapoartelor. Conform directorului adjunct al Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea si Evidenta Pasapoartelor Simple, Corina Moraru, in perioada estivala au fost, in medie, 1.000 de cereri pe zi, iar functionarii au reusit sa le faca fata, rezolvand problemele in aceeasi zi. "Cabinele acelea mici s-au realizat din motive de spatiu si pentru a putea delimita oamenii care fac poze de multimea din spate", explica Moraru compartimentarea institutiei. Directorul adjunct adauga ca functionarii din spatele ghiseelor, care lucreaza intr-un singur schimb, aloca aproximativ cinci minute fiecarei persoane. Functionarii nu au spor pentru munca de peste program. Pentru a evita aglomeratia, institutia anunta deschiderea altor puncte de primire in Sectorul 1 - cinci astfel de puncte - si in Sectorul 3 - patru birouri de primire.

CIFRELE VORBESC
Un studiu realizat de IRSOP in 2005 indica faptul ca nivelul de multumire a cetatenilor fata de modul in care sunt tratati in institutiile publice este scazut. De exemplu, gradul cel mai inalt de multumire se gaseste in cazul agentiilor nationale si al ministerelor, mai putin de jumatate dintre cei intervievati declarandu-se satisfacuti de felul in care au fost tratati aici. Cel mai scazut grad de multumire apare in relatia cetatenilor cu prefecturile, doar 20 de procente aratandu-se multumiti de comportamentul functionarilor.

O alta concluzie a sondajului arata ca functionarul public este perceput ca fiind competent, dar nu la fel de eficient si de harnic, cunoaste legile, dar nu le respecta in aceeasi masura. De asemenea, functionarul e considerat amabil, dar mai putin serviabil si preocupat sa ajute cetateanul.

Sondajul a fost realizat in patru judete: Prahova, Timis, Bacau, Bucuresti. Esantionul folosit a fost de 500 de persoane cu varste peste 18 ani.

DICTIONAR
BIROCRATIE, BIROCRATII, s.f. 1. Interpretare si aplicare a legilor, a dispozitiilor, a regulamentelor etc. numai in litera lor, fara preocuparea de a le intelege spiritul; birocratism, functionarism. Din fr. Bureaucratie. 2. Atitudine caracterizata printr-o respectare exagerata a formalitatilor sau a regulilor scrise, formalism. DEX ’98

SCRIETI-NE
Asteptam mesajele dumneavoastra, cu povesti adevarate despre cozile la care ati stat, pe adresa redactiei, la numarul de fax: 021-318.20.22, pe forumul ziarului sau pe e-mail: lacoada@jurnalul.ro . Cele mai interesante mesaje vor fi publicate in Jurnalul National.

VA URMA
In ziarul de luni veti putea citi despre cozile la care (nu) stau membrii Cabinetului Tariceanu. Ministrii ne spun si cat va mai dura ghiseiada.
×
Subiecte în articol: doamna paşapoarte coada viata intre ghisee