x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Am lăsat personajiile libere..."

0
28 Apr 2010 - 00:00
Muzeul Literaturii Române/
Vezi galeria foto
Naşterea unui roman care a făcut epocă... Şansa de a fi susţinută de un mare om de litere precum Eugen Lovinescu... Creionarea unor personaje memorabile... Despre toate acestea şi nu numai, citiţi confesiunile Hortensiei Papadat-Bengescu, apărute în volumul îngrijit de Aurel Sasu şi Mariana Vartic, "Romanul românesc în interviuri" - Editura Minerva, 1986. Interviul pe care I. Valerian I l-a luat scriitoarei a apărut în 1926, în Viaţa literară.

"La apariţia primului meu volum, «Ape adânci», dl Lovinescu, referindu-se la «Femei între ele», vedea în mine un viitor romancier. În acel moment, cariera mea în această direcţie era determinată: prin ambiţia de a satisface această prevedere şi prin înclinările pe care această anticipare le încuraja. Nu m-am grăbit, am aşteptat să se facă evoluţia. Am aşteptat momentul roman.

După publicarea «Balaurului», dl Lovinescu mi-a spus: «Acum vei scrie, desigur, un roman». Ca şi cum, nu aşteptam decât semnalul, fresca care constituie subiectul «Fecioarelor despletite», a «Concertului din muzică de Bach» şi altor două romane în lucru, m-a invadat cu preocuparea ei.

S-a trezit "invadată" de o întreagă familie, căreia i-a dat numele Hallipa. Mai târziu, a descoperit ce s-a mai întâmplat cu aceşti eroi veniţi din afară
... În roman, ca şi în teatru, nu pot aduce un compars, fie el cât de incidental, dacă schiţarea lui nu îmi apare precisă. De aci ideea că oricare personaj episodic poate deveni erou principal al unei drame sau roman, de aci şi faptul că în «Concert din muzică de Bach» apar pe primul plan personagii care în precedentul fuseseră pur episodice.

Am mai crezut că într-un cadru limitat se pot studia cât de multe manifestări ale vieţii, de aceea am lucrat în ciclu. Acţiunea fiecăruia e însă cu totul separată şi chiar atitudinea formală diferită. Nu lucrez cu modele şi nici cu anecdotă cunoscută. Personagiile, ca şi afabulaţia, totul e de invenţie; dar nu pot lucra până când n-am impresia desăvârşită că sunt fapte şi fiinţe reale. Ba chiar atunci când am stabilit ferm liniile mari, un amănunt - simplu reflex de lumină care cade într-un decor dintr-o parte, şi nu din alta - detalii aparent indiferente mă opresc din lucru până când capătă veracitatea lor absolută.

... «Concert din muzică de Bach» mi s-a prezentat deodată şi ca titlu, şi ca axă de construcţie. Concertul nu e propriu-zis subiectul romanului, e însă coloana în jurul căreia acţiunea se desfăşoară, rampa de sprijin a întregului parcurs. Acest titlu la început se adapta unui episod al romanului, pe măsură ce scriam însă, aveam impresia că îmbinarea şi dozarea caracterelor şi acţiunilor mă împresoară în chip simfonic.

La primul roman, dl Lovinescu mi-a obiectat că personagiul lui Mini (Fecioarele depletite) ar fi un vestigiu de subiectivism. Am căutat să obţin formula obiectivismului absolut în «Concert din muzică de Bach», lăsând acţiunea şi personagiile să-şi facă singure jocul, şi m-am ostenit ca şi stilul să fie cel cuvenit acestei forme. E ceea ce am vrut! Ceea ce am făcut, se va vedea.

... Am fost adesea întrebată de ce se privesc cu atâta severitate personagiile mele. Socot romanul propriu-zis ca însemnând realizarea vieţii, deci a adevărului; în consecinţă, ca pe ceva riguros şi grav.

Nu asupresc, dar nu acopăr. Deoarece mi-am propus adevărul. Adevărul se cercetează la lupă şi la microscop. E bine ştiut că în acest fel apar toţi porii obiectului examinat. Severitatea mea e lupa de care mă servesc.

Dimpotrivă, mica lume pe care o înfăţişez nu e aleasă din specimenele excepţionale, ci dintre oamenii curenţi şi cu fapte uzuale. Din oameni care, priviţi la lupă şi puşi în avantagiul unei lumini superficiale, pot fi consideraţi buni şi frumoşi. 

 

Şi chiar aşa, sunt ei oare răi şi urâţi? Au ieşit ei oare din dimensiunile existenţei pentru că lupa i-a mărit? Cred că nu. Abaterile amoroase ale doctorului Rim, tribulaţiile domestice ale bunei Lina, cariera lui Lică Trubadurul, calvarul Siei, suferinţele lui Maxenţiu nu ies din normele curente.

Iar idila muzicală din familia Drăgănescu, tocmai fiindcă e umană, nu poate fi lipsită de un gust amar. Toţi aceştia sunt numai priviţi foarte de aproape şi cu mare interes.
Îmi pare că în faptele cele mai obişnuite se poate găsi mult caracter şi mult relief în caracterele cele mai uzuale.

... Altfel, şi gustul, şi imaginaţia me se complac adesea în cele mai lirice şi romantice închipuiri. Ele însă nu mă ademenesc spre realizarea lor literară. Mă întreb singură de ce nu scriu basm şi feerii. Codeiul în mâna mea e ca o sabie care cere numai luptă serioasă.

(...) Nu lucrez după «modele», dar absolut deloc... Ceea ce mă supără şi mă măguleşte totodată constă tocmai în acest fapt: că, după ce apare o carte a mea, încep să se caute şi să se găsească «modelele» vii, din viaţă, din societate... Fraţii Rim (sic!), de exemplu, din «Concert din muzică de Bach», cărora li s-a găsit un sinonim perfect, fapt care... m-a uimit şi pe mine!

Aşa-zisul fenomen de «inspiraţie», în ceea ce mă priveşte, e pur imaginativ, dar absolut imaginativ... Până la «Fecioarele despletite», inspiraţia pornea cu elemente subiective, din mine... Când mi s-a spus să scriu roman, s-a întâmplat o dezlipire totală între persoana mea şi eroi... M-am trezit invadată de o întreagă familie, căreia i-am dat numele Hallipa şi tot procesul de mai târziu a constat în a descoperi eu însămi ce se va mai întâmpla cu aceşti eroi veniţi din afară.

(...) Mă distrează mai mult să urmăresc astfel de eroi străini de mine, decât dacă ar trebui să transcriu şi să adâncesc fapte cunoscute... Metoda «compromisului» între experienţe nu mi-e îngăduită: ori transcriu absolut direct ceea ce mi s-a întâmplat şi am văzut, ori totul devine imaginativ. Din categoria primei metode s-au ivit nuvelele ciclului «Fetiţa», pe care, de-l voi putea continua, va fi ca un fel de memorialistică...; din categoria a doua s-au ivit romanele «Concert din muzică de Bach», «Drumul ascuns» şi prezentul «Rădăcini».

(...) Dacă titlul «Fecioarele despletite» era mai vag, acela din «Concert din muzică de Bach» s-a fixat firesc şi solid pe însăşi axa în jurul căreia evoluează acţiunea. «Rădăcini», iscat - cum zic - timpuriu, m-a însoţit apoi în mers, întărindu-şi, amplificându-şi mereu mai mult înţelesul. (...) Cuvântul «rădăcini» a devenit o necesitate pentru toate faptele şi toţi oamenii din roman, spre mirarea mea iniţială, cea de prim spectator, mirare, deoarece acei oameni şi acele fapte erau totuşi atât de diverse.

Totuşi, aceşti oameni îşi simt rădăcinile dureros sau cu o desfătare, sau le caută şi nu le găsesc, sau le regăsesc după o lungă rătăcire. Abia acum îmi dau eu însămi seama bine de ce titlul «Rădăcini» se arăta atât de imperativ, scăpându-mă, de altfel, de o grijă de autor destul de mare", adăugă dna Bengescu râzând.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Descifrarea portretelor regale

Descifrarea portretelor regale
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00, la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

Monștri. Din 27 septembrie în cinematografe

Monștri. Din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului, publicul din țară a avut ocazia să-i întâlnească pe...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Pe 18 și 19 octombrie 2019, faimosul cineast francez Claude Lelouch va fi invitatul de onoare al festivalului Les Films de Cannes à Bucarest. Regizorul ne va încânta cu șarmul și cu inteligența sa creatoare, iar...

Primetime Emmy 2019 - "Fleabag", desemnat cel mai bun serial de comedie

Primetime Emmy 2019 - "Fleabag", desemnat cel mai bun serial de comedie
"Fleabag" a fost desemnat cel mai bun serial de comedie la cea de-a 71-a ediţie a galei de decernare a premiilor Primetime Emmy, organizată duminică seară la Los Angeles, relatează AFP şi Reuters. La categoria...

Primetime Emmy 2019 -''Game of Thrones'', desemnat cel mai bun serial dramatic

Primetime Emmy 2019 -''Game of Thrones'', desemnat cel mai bun serial dramatic
"Game of Thrones" a fost desemnat cel mai bun serial dramatic la cea de-a 71-a ediţie a galei de decernare a premiilor Primetime Emmy, ce a avut loc în noaptea de duminică spre luni la Los Angeles, informează AFP...

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan
Galerie Foto O premieră în programul curatorial al Galeriei Sector 1, Frumusețe conștientă marchează debutul colaborării cu patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan. Expoziția urmează retrospectivei Yvonne Hasan de...

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1
Actorul Angel Popescu, pe care telespectatorii Antenei 1 îl vor vedea duminică, 29 septembrie, de la ora 20:00, în primul episod al serialului de comedie Mangalița, în rolul lui Marcel, soțul directoarei economice...

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles
Premiile „Emmy”, echivalentul „Oscarurilor” pentru televiziunea americană, vor fi decernate duminică seara la Teatrul Microsoft din Los Angeles. Ca şi la ediţia precedentă, duelul principal se va da între...

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România
Comedia romantică „Un om fidel”/„L’homme fidèle”, regizată de Louis Garrel, cunoscut pentru rolurile din „The Dreamers” (r. Bernardo Bertolucci) şi „Le redoutable” (r. Michel Hazanavicius), ruleză...

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“
Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, în parteneriat cu Direcția de Activități Culturale de la El Corte Inglés, organizează marți, 24 septembrie 2019,...

Ultima zi a Festivalului George Enescu

Ultima zi a Festivalului George Enescu
Cea mai extinsă ediție de până acum a Festivalului Internațional „George Enescu” a ajuns la final, după un maraton muzical de 23 de zile, cu 84 de concerte în București.   Cea mai extinsă...

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...
Serviciul de email marketing furnizat de