x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Am lăsat personajiile libere..."

0
28 Apr 2010 - 00:00
Muzeul Literaturii Române/
Vezi galeria foto
Naşterea unui roman care a făcut epocă... Şansa de a fi susţinută de un mare om de litere precum Eugen Lovinescu... Creionarea unor personaje memorabile... Despre toate acestea şi nu numai, citiţi confesiunile Hortensiei Papadat-Bengescu, apărute în volumul îngrijit de Aurel Sasu şi Mariana Vartic, "Romanul românesc în interviuri" - Editura Minerva, 1986. Interviul pe care I. Valerian I l-a luat scriitoarei a apărut în 1926, în Viaţa literară.

"La apariţia primului meu volum, «Ape adânci», dl Lovinescu, referindu-se la «Femei între ele», vedea în mine un viitor romancier. În acel moment, cariera mea în această direcţie era determinată: prin ambiţia de a satisface această prevedere şi prin înclinările pe care această anticipare le încuraja. Nu m-am grăbit, am aşteptat să se facă evoluţia. Am aşteptat momentul roman.

După publicarea «Balaurului», dl Lovinescu mi-a spus: «Acum vei scrie, desigur, un roman». Ca şi cum, nu aşteptam decât semnalul, fresca care constituie subiectul «Fecioarelor despletite», a «Concertului din muzică de Bach» şi altor două romane în lucru, m-a invadat cu preocuparea ei.

S-a trezit "invadată" de o întreagă familie, căreia i-a dat numele Hallipa. Mai târziu, a descoperit ce s-a mai întâmplat cu aceşti eroi veniţi din afară
... În roman, ca şi în teatru, nu pot aduce un compars, fie el cât de incidental, dacă schiţarea lui nu îmi apare precisă. De aci ideea că oricare personaj episodic poate deveni erou principal al unei drame sau roman, de aci şi faptul că în «Concert din muzică de Bach» apar pe primul plan personagii care în precedentul fuseseră pur episodice.

Am mai crezut că într-un cadru limitat se pot studia cât de multe manifestări ale vieţii, de aceea am lucrat în ciclu. Acţiunea fiecăruia e însă cu totul separată şi chiar atitudinea formală diferită. Nu lucrez cu modele şi nici cu anecdotă cunoscută. Personagiile, ca şi afabulaţia, totul e de invenţie; dar nu pot lucra până când n-am impresia desăvârşită că sunt fapte şi fiinţe reale. Ba chiar atunci când am stabilit ferm liniile mari, un amănunt - simplu reflex de lumină care cade într-un decor dintr-o parte, şi nu din alta - detalii aparent indiferente mă opresc din lucru până când capătă veracitatea lor absolută.

... «Concert din muzică de Bach» mi s-a prezentat deodată şi ca titlu, şi ca axă de construcţie. Concertul nu e propriu-zis subiectul romanului, e însă coloana în jurul căreia acţiunea se desfăşoară, rampa de sprijin a întregului parcurs. Acest titlu la început se adapta unui episod al romanului, pe măsură ce scriam însă, aveam impresia că îmbinarea şi dozarea caracterelor şi acţiunilor mă împresoară în chip simfonic.

La primul roman, dl Lovinescu mi-a obiectat că personagiul lui Mini (Fecioarele depletite) ar fi un vestigiu de subiectivism. Am căutat să obţin formula obiectivismului absolut în «Concert din muzică de Bach», lăsând acţiunea şi personagiile să-şi facă singure jocul, şi m-am ostenit ca şi stilul să fie cel cuvenit acestei forme. E ceea ce am vrut! Ceea ce am făcut, se va vedea.

... Am fost adesea întrebată de ce se privesc cu atâta severitate personagiile mele. Socot romanul propriu-zis ca însemnând realizarea vieţii, deci a adevărului; în consecinţă, ca pe ceva riguros şi grav.

Nu asupresc, dar nu acopăr. Deoarece mi-am propus adevărul. Adevărul se cercetează la lupă şi la microscop. E bine ştiut că în acest fel apar toţi porii obiectului examinat. Severitatea mea e lupa de care mă servesc.

Dimpotrivă, mica lume pe care o înfăţişez nu e aleasă din specimenele excepţionale, ci dintre oamenii curenţi şi cu fapte uzuale. Din oameni care, priviţi la lupă şi puşi în avantagiul unei lumini superficiale, pot fi consideraţi buni şi frumoşi. 

 

Şi chiar aşa, sunt ei oare răi şi urâţi? Au ieşit ei oare din dimensiunile existenţei pentru că lupa i-a mărit? Cred că nu. Abaterile amoroase ale doctorului Rim, tribulaţiile domestice ale bunei Lina, cariera lui Lică Trubadurul, calvarul Siei, suferinţele lui Maxenţiu nu ies din normele curente.

Iar idila muzicală din familia Drăgănescu, tocmai fiindcă e umană, nu poate fi lipsită de un gust amar. Toţi aceştia sunt numai priviţi foarte de aproape şi cu mare interes.
Îmi pare că în faptele cele mai obişnuite se poate găsi mult caracter şi mult relief în caracterele cele mai uzuale.

... Altfel, şi gustul, şi imaginaţia me se complac adesea în cele mai lirice şi romantice închipuiri. Ele însă nu mă ademenesc spre realizarea lor literară. Mă întreb singură de ce nu scriu basm şi feerii. Codeiul în mâna mea e ca o sabie care cere numai luptă serioasă.

(...) Nu lucrez după «modele», dar absolut deloc... Ceea ce mă supără şi mă măguleşte totodată constă tocmai în acest fapt: că, după ce apare o carte a mea, încep să se caute şi să se găsească «modelele» vii, din viaţă, din societate... Fraţii Rim (sic!), de exemplu, din «Concert din muzică de Bach», cărora li s-a găsit un sinonim perfect, fapt care... m-a uimit şi pe mine!

Aşa-zisul fenomen de «inspiraţie», în ceea ce mă priveşte, e pur imaginativ, dar absolut imaginativ... Până la «Fecioarele despletite», inspiraţia pornea cu elemente subiective, din mine... Când mi s-a spus să scriu roman, s-a întâmplat o dezlipire totală între persoana mea şi eroi... M-am trezit invadată de o întreagă familie, căreia i-am dat numele Hallipa şi tot procesul de mai târziu a constat în a descoperi eu însămi ce se va mai întâmpla cu aceşti eroi veniţi din afară.

(...) Mă distrează mai mult să urmăresc astfel de eroi străini de mine, decât dacă ar trebui să transcriu şi să adâncesc fapte cunoscute... Metoda «compromisului» între experienţe nu mi-e îngăduită: ori transcriu absolut direct ceea ce mi s-a întâmplat şi am văzut, ori totul devine imaginativ. Din categoria primei metode s-au ivit nuvelele ciclului «Fetiţa», pe care, de-l voi putea continua, va fi ca un fel de memorialistică...; din categoria a doua s-au ivit romanele «Concert din muzică de Bach», «Drumul ascuns» şi prezentul «Rădăcini».

(...) Dacă titlul «Fecioarele despletite» era mai vag, acela din «Concert din muzică de Bach» s-a fixat firesc şi solid pe însăşi axa în jurul căreia evoluează acţiunea. «Rădăcini», iscat - cum zic - timpuriu, m-a însoţit apoi în mers, întărindu-şi, amplificându-şi mereu mai mult înţelesul. (...) Cuvântul «rădăcini» a devenit o necesitate pentru toate faptele şi toţi oamenii din roman, spre mirarea mea iniţială, cea de prim spectator, mirare, deoarece acei oameni şi acele fapte erau totuşi atât de diverse.

Totuşi, aceşti oameni îşi simt rădăcinile dureros sau cu o desfătare, sau le caută şi nu le găsesc, sau le regăsesc după o lungă rătăcire. Abia acum îmi dau eu însămi seama bine de ce titlul «Rădăcini» se arăta atât de imperativ, scăpându-mă, de altfel, de o grijă de autor destul de mare", adăugă dna Bengescu râzând.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială
Galerie Foto Primele cărți hibride/ inteligente/ smart-book-uri din lume, care conțin, pe lângă text și ilustrații, câteva zeci sau câteva sute de pictograme QR, au fost lansate în exclusivitate de editura Integral....

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest
Galerie Foto Premiera piesei Mutter Courage şi copiii ei de Bertold Brecht și Paul Desssau, în regia lui Armin Petras, va avea loc marţi, 19 noiembrie, la ora 19:00, spectacol care va deschide oficial și UTE Fest, ediția a...

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România
Galerie Foto ”Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” este o comedie inspirată dintr-un caz real ce spune povestea unei femei ce își asumă controlul asupra propriei vieți după ce i se transmite în mod repetat că nu v...

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate
Pe 22 noiembrie, ora 18:30, la Modul Cărturești, Sala de expoziții UAUIM, are loc vernisajul unei expoziții speciale, care face cunoscută publicului român figura unuia dintre arhitecții reprezentativi ai...

Apărătorul legilor și al dreptății

Apărătorul legilor și al dreptății
Galerie Foto Licitația de Artă Asiatică Duminică, 24 noiembrie 2019, ora 11:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Pentru prima dată în România! O statuetă impresionantă din spațiul sino-tibetan,...

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival  Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!
Galerie Foto Producția româno-sârbă „Ivana cea Groaznică”, regizată de Ivana Mladenović, a câștigat, sâmbătă seară, trofeul Golden Pram pentru cel mai bun lungmetraj, în valoare de 4.000 de euro, la cea de-a 17-a ed...

Recital extraordinar Constantin Chiriac

Recital extraordinar Constantin Chiriac
Teatrul de Comedie vă invită marți 19 noiembrie, la două recitaluri extraordinare susținute de Constantin Chiriac: Metanie Ție, Părinte!, de la ora 20.00, la Biserica Sf....

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 
Galerie Foto Joi 15 noiembrie 2018, la ora 17,30, în Galeriile Piedicastello, situate în Piaţa Piedicastello, 38122 Trento (TN), Italia, Ambasadorul României în Republica Italiană E. S. George Gabriel Bologan va inaugura...

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român
Galerie Foto Profesorul doctor Matei Cazacu (Paris) și criticul de artă Radu Boroianu vor avea sâmbătă, 16 noiembrie 2019, de la ora 17.00, în Sala mare a Ateneului Român, sub egida Conferințelor Ateneului Român, un dialog...

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a primit în acest an la Shanghai, în China, în cadrul China Shanghai International Arts Festival, premiul pentru cel mai bun spectacol străin, pentru producția „Oidip”,...

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune
Actorul britanic Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton (foto), într-un serial de televiziune despre procedura de destituire care l-a vizat ca urmare a unei aventuri extraconjugale cu...

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA
Galerie Foto Pianista Alexandra Dăriescu va prezenta pe 17 noiembrie 2019, de la ora 17.00, spectacolul multimedia „The Nutcracker and I”, la CAPE-Centre des Arts Pluriels Ettelbruck, Luxemburg, în cadrul Festivalului Artelor...

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...
Serviciul de email marketing furnizat de