x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Am vrut să dezmormântez un oraş îngropat”

0
Autor: I. Fr. Botez Const. Cerbu 06 Ian 2010 - 00:00

În anul 1927, I. Fr. Botez şi Const. Cerbu publicau în numărul de la 18 noiembrie al revistei Rampa un interviu cu scriitorul Ionel Teodoreanu. Textul a fost inclus în volumul IV al antologiei "Romanul românesc în interviuri", apărută în 1991 la Editura Minerva. Reproducem în continuare fragmente din interviul "Cu dl Ionel Teodoreanu despre trilogia Medelenilor"...

L-am întâlnit în sala paşilor pierduţi, la Iaşi, alergând grăbit spre secţia unde-l aştepta un proces, căci dl Ionel Teodoreanu profesează avocatura cu aceeaşi strălucire şi succes ca şi literatura. Nu refuză interviul nostru şi mai târziu ne retragem în biblioteca baroului ieşean...

 

Care este situaţiunea ediţiilor celor trei volume ce se vor completa acum?

Cererea dumneavoastră e uşor de satisfăcut. Primul volum din seria Medelenilor a apărut în anul 1925, într-o primă ediţie de 3.000 de exemplare. Un an mai târziu, am dat luminii tiparului al doilea volum din ciclu, Drumuri, într-un tiraj de 6.000 de exemplare, care s-au epuizat toate în interval de trei luni. (...) Noul contract încheiat cu editura "Cartea Românească" stabileşte imprimarea în 1.500 de exemplare a celui de-al treilea volum, care încheie ciclul, purtând titlul "Între vânturi".

Este romanul celor mai impresionante conflicte petrecute în sânul familiei Deleanu. (...)

 

Între vânturi...

O trilogie determinând mai multe planuri de acţiune, mai multe conflicte sufleteşti de diverse grade, ce va cuprinde ultimul volum al ciclului "Medelenilor"? Pentru ce titlul simbolic "Între vânturi"?

Vă amintiţi "Hotarul nestatornic" şi prima schiţare a sufletului celor trei copii: Dănuţ, Olguţa, Monica? Era prima etapă a caracterizărilor, în faza embrionară.

Mediul burghez moldovenesc trebuia să se dezvolte cu tot aerul său specific de aspiraţiuni visătoare, desenate în linii curbe, molatice. În volumul al II-lea, precizam epoca adolescenţei lui Dănuţ, a acestui prototipic exemplar din familia moldovenească, în clipele de criză, în momentele de transformare datorate mediului şi simţămintelor noi, necunoscute, ce-l călăuzeau.

Al treilea volum, cel care încheie seria Medelenilor, purtând titlul "Între vânturi" (se află sub presă), va întruchipa ultima fază a acestui proces de crize şi transformări din sânul familiei Deleanu. O cunoaşteţi, desigur, pe Olguţa, fata aceea vioaie, cu aspect băieţesc, gata pentru acţiunile repezi şi tranşante?
Sufletul ei se dezvăluie mai precis, mai clar, mai puternic, în contact cu unele date şi explicaţiuni ale trecutului, în acest ultim volum. Între vânturi se zbuciumă acest suflet viforos, însemnat grafic într-o serie de linii frânte, cu porniri volitive independente, cu încrederi nesăbuite în viitor.

E un personagiu jucat de data aceasta cu cărţile pe faţă, un personagiu echilibrat. V-aş explica mai bine, închipuindu-vă că sunteţi la o masă de preferanţă cu mine - de altfel, idee n-am şi nici nu practic acest joc - şi fiind sigur de victorie, arunc cu dezinvoltură cărţile pe faţă, rup mirajul, desfac ca un evantai sufletul Olguţei.

 

Eroii îşi urmează cărările opuse

Cum aţi privit ansamblul observaţiunilor şi criticelor ce s-au adus primelor două volume ale seriei Medelenilor?

A, da! Din chiar primul moment când , în anul 1924, am publicat în Viaţa românească primele capitole din "Hotarul nestatornic", subliniind faptul că ciclul romanului va cuprinde trei volume, mi s-a spus, mi s-a reproşat de către toată lumea că voi căuta să profit de succesul primului volum mărind mereu numărul volumelor următoare (...).

Acuzaţia aceasta e nefondată, fiindcă niciodată n-am înţeles să nu-mi respect, în cele mai mici amănunte, obligaţiunile luate. Trei volume am făgăduit marelui public, trei îi voi da şi nimic mai mult.

 

Partea ultimă a Medelenilor scoate în evidenţă marele element de contrast al întregii serii. Aici se văd bine cele două reacţii, totalitatea acordurilor şi gamelor sufleteşti. Reacţia lui Dănuţ faţă de mediul înconjurător din "Drumuri" e cea a unui învins, reacţia sufletească a Olguţei este cea a unei răzvrătite. În atmosfera familiei moldoveneşti în care ambii şi-au trăit copilăria, în rezultatele unei educaţii similare, misterul celor două suflete se desprinde într-un joc de antiteză. Mlădiţe ale aceleiaşi ramure care a fost familia Deleanu, Dănuţ şi Olguţa stau faţă în faţă, exteriorizând două firi diametral opuse. Eroii mei îşi urmează cărările opuse. (...)

Cum s-a născut subiectul romanului meu? Viaţa în afară, lumina exterioară, puterea magnetică ce te smulge din câmpul întâmplărilor neobişnuite şi te aruncă spre necunoscut, aceasta a fost Olguţa. Interiorizarea, visarea intensă, aspiraţii de scriitor şi profesionist liniştit, acesta a fost Dănuţ. Iar subiectul evoluţiei sufleteşti a celor doi copii formează criza, antagonismul şi întreaga frământare a celor doi eroi. (...)

Şi mi s-au adus şi alte acuzaţii, domnii mei, în special că romanul Medelenilor ar fi o întruchipare autobiografică. Nu ştiu cum să îndepărtez această credinţă absurdă şi ridicolă. N-am copiat nimic şi pretind că n-am avut de unde să fac imitaţiuni aşa de grosolane, încât să reproduc aidoma evenimente şi viaţa unor personagii ce există. Olguţa nu e fratele meu Al. O. Teodoreanu (asemenea afirmaţii sunt monstruozităţi). Şi nici Dănuţ nu sunt eu! Procesul meu de creaţie dezmint să fie un plagiat, Ionel Teodoreanu n-a avut moşie unde să-şi poată reaminti acţiunea "Medelenilor", Ionel Teodoreanu n-a avut surori care să poată fi Olguţa... (...)

Ideea de a scrie seria Medelenilor mi-a imprimat-o dorinţa de a lichida odată cu trecutul, de a putea spune alături de Proust: "nous sommes a la recherche du temps perdu". Cercetarea trecutului e o operă de bunăstare fiziologică şi vremea de altădată răsună în sufletul nostru tot aşa cum clopotele cetăţii ascunse în fundul valurilor sună când undele trec sub bătaia vântului. Am vrut să dezmormântez un oraş îngropat, să pot înainta printr-o ritmare de braţe, ca un înotător abil, mai departe. În felul acesta, m-am putut pregăti pentru cariera mea viitoare, lichidând în paginile Medelenilor bagajul de simţăminte care formează trecutul meu.

 

Femeie în peisajul Medelenilor lui Teodoreanu
Pictorul Ion Theodorescu Sion a fost o personalitate marcantă a vieţii cultural-artistice româneşti dintre cele două războaie mondiale. După 5485-110489-bpt_42_la_medeleni_3.jpgterminarea studiilor la Bucureşti şi Paris, Sion devine o prezenţă constantă a Saloanelor Oficiale bucureştene, deschide nenumărate expoziţii personale şi este distins cu cele mai importante premii ale momentului. Opera sa reuneşte o tematică variată, aproape nu există gen pe care artistul să nu-l fi abordat.

Lucrarea "Femeie în peisaj" se înscrie în linia preocupărilor pentru simbolism care se manifestă în creaţia sa după 1920. Impunătoare prin expresivitate, lucrarea "Femeie în peisaj" este construită pe baza unor raporturi îndrăzneţe între echilibrul compoziţional şi cel coloristic. Elementele de compunere a peisajului sunt cele de structură arbitrară şi de sugestie. În această lucrare, femeia reprezentată cu spatele pare că va dispărea în curând pe aleea din pădure, fără a se uita în urmă. Lucrarea susţine puternic încărcătura dramatică a ultimului volum din "La Medeleni".
Ion Theodorescu Sion (1882-1939), Femeie în peisaj, MNAR
● Valentina Iancu

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Carmen Chaplin, hotărâtă să regizeze un film despre Charile Chaplin, după o vizită în România

Carmen Chaplin, hotărâtă să regizeze un film despre Charile Chaplin, după o vizită în România
Actriţa, regizoarea şi producătoarea Carmen Chaplin va regiza "Charlie Chaplin, a Man of the World", un documentar care va explora faţete mai puţin cunoscute ale celebrului ei bunic, creatorul şi interpretul lui...

Spectacolul Concord Floral invitat la Festivalul PulzArt!

Spectacolul Concord Floral invitat la Festivalul PulzArt!
Galerie Foto Duminică, 22 septembrie, de la orele 11:00 și 15:00, publicul Festivalului PulzArt din Sfântu Gheorghe va putea urmări, în studioul Dans Háromszék, spectacolul Concord Floral de Ferenc Sinkó. Producția a fost...

“Urzeala Tronurilor”, marele câștigător la Premiile Emmy 2019

“Urzeala Tronurilor”, marele câștigător la Premiile Emmy 2019
Galerie Foto Serialul Game of Thrones/Urzeala Tronurilor a primit duminică la Los Angeles premiul Primetime Emmy pentru cel mai bun serial dramă, acesta fiind cel de-al patrulea astfel de premiu câştigat de serialul...

Descifrarea portretelor regale

Descifrarea portretelor regale
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00, la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

Monștri. Din 27 septembrie în cinematografe

Monștri. Din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului, publicul din țară a avut ocazia să-i întâlnească pe...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Pe 18 și 19 octombrie 2019, faimosul cineast francez Claude Lelouch va fi invitatul de onoare al festivalului Les Films de Cannes à Bucarest. Regizorul ne va încânta cu șarmul și cu inteligența sa creatoare, iar...

Primetime Emmy 2019 - "Fleabag", desemnat cel mai bun serial de comedie

Primetime Emmy 2019 - "Fleabag", desemnat cel mai bun serial de comedie
"Fleabag" a fost desemnat cel mai bun serial de comedie la cea de-a 71-a ediţie a galei de decernare a premiilor Primetime Emmy, organizată duminică seară la Los Angeles, relatează AFP şi Reuters. La categoria...

Primetime Emmy 2019 -''Game of Thrones'', desemnat cel mai bun serial dramatic

Primetime Emmy 2019 -''Game of Thrones'', desemnat cel mai bun serial dramatic
"Game of Thrones" a fost desemnat cel mai bun serial dramatic la cea de-a 71-a ediţie a galei de decernare a premiilor Primetime Emmy, ce a avut loc în noaptea de duminică spre luni la Los Angeles, informează AFP...

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan
Galerie Foto O premieră în programul curatorial al Galeriei Sector 1, Frumusețe conștientă marchează debutul colaborării cu patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan. Expoziția urmează retrospectivei Yvonne Hasan de...

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1
Actorul Angel Popescu, pe care telespectatorii Antenei 1 îl vor vedea duminică, 29 septembrie, de la ora 20:00, în primul episod al serialului de comedie Mangalița, în rolul lui Marcel, soțul directoarei economice...

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles
Premiile „Emmy”, echivalentul „Oscarurilor” pentru televiziunea americană, vor fi decernate duminică seara la Teatrul Microsoft din Los Angeles. Ca şi la ediţia precedentă, duelul principal se va da între...

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România
Comedia romantică „Un om fidel”/„L’homme fidèle”, regizată de Louis Garrel, cunoscut pentru rolurile din „The Dreamers” (r. Bernardo Bertolucci) şi „Le redoutable” (r. Michel Hazanavicius), ruleză...

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“
Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, în parteneriat cu Direcția de Activități Culturale de la El Corte Inglés, organizează marți, 24 septembrie 2019,...

Ultima zi a Festivalului George Enescu

Ultima zi a Festivalului George Enescu
Cea mai extinsă ediție de până acum a Festivalului Internațional „George Enescu” a ajuns la final, după un maraton muzical de 23 de zile, cu 84 de concerte în București.   Cea mai extinsă...

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...
Serviciul de email marketing furnizat de