x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ape adânci şi muzică de Bach...

0
Autor: Clara Margineanu 26 Apr 2010 - 00:00
Ape adânci şi muzică de Bach...
5670-118802-10.jpgHortensia Papadat-Bengescu a creat o ideologie feminină
Prozatoare şi autoare dramatică, Hortensia Papadat-Bengescu este o voce care s-a impus în prima jumătate a secolului al XX-lea. A avut norocul să fie apreciată şi încurajată de Garabet Ibrăileanu şi de a fi o apropiată a revistei Viaţa Ro­mâ­neas­că, iar mai târziu să se integreze Cenaclului "Sburătorul". Aprecieri­le favorabile ale lui Eugen Lovinescu (autoritatea critică ce i-a orientat şi marcat creaţia literară) şi sentimentul apartenenţei au determinat-o pe autoare să spună: "Aparţin acum unei grupări literare. Acei ce nu cunosc gustul izolării nu cunosc nici preţul unei ambianţe".

Născută într-o familie de intelectuali - tatăl ofiţer, mama profesoară, Hortensia Bengescu a fost atrasă încă din copilărie de muzică şi literatură. A dorit să-şi continue studiile superioare la Paris. Mentalităţile timpului şi aspiraţiile diferite ale mamei sale - excesiv de protectoare - au obligat-o să renunţe la visele pariziene. Bref, se căsătoreşte cu mult mai vârstnicul magistrat N. Papadat, cu care nu ajunge la o împlinire afectivă, nici la comunicarea intelectuală dorită. Au avut cinci copii, pe care i-au crescut în oraşe de provincie, acolo unde magistratul îşi exercita funcţia. A trăit cu mâhnire sentimentul dezolant de însingurare şi captivitate, în timp ce tânjea după mediul pentru care se simţea făcută, un spaţiu cultural, cu reviste şi cenacluri literare.

Nevoia sa de a se exprima era vi­ta­lă, ca formă de supravieţuire într-o căs­nicie cu un soţ care nu îi îm­păr­tă­şea preocupările intelectuale. Do­rin­ţa sa de confesiune s-a exprimat întâi în consistente şi lirice epistole către o prietenă scriitoare, Constanţa Ma­rino, care o şi încurajează să încerce scrisul literar. Mai târziu, a întreţinut un dialog epistolar constant, timp de nouă ani, cu mentorul său, Garabet Ibrăileanu. O parte a acestor scrisori deplângeau lipsa de timp pentru scris, pricinuită de treburile gospodăreşti şi obligaţiile materne şi aspiraţia sa de a trăi într-o atmosferă artistică, propice creaţiei. Scrisul ca formă de autocunoaştere şi terapie...

"Autobiografia mea literară cu cea personală se confundă inextricabil", avea să mărturisească Hortensia Papadat-Bengescu. A debutat în vo­lum, de-abia în 1919, cu proze scurte intitulate "Ape adânci", apa­riţie editorială remarcată şi anali­za­tă de însuşi Tudor Vianu în "Sbu­ră­to­rul": "Dna Papadat-Bengescu a creat o ideologie feminină. (...) Există o logică a instinctului, există una a pasiunii. Bănuim un determinism al furtunii, închipuim o cauzalitate a va­lului. (...) Fărâmele neînsemnate ale existenţei capătă un înţeles; absurdul se motivează. E o expediţie proprie sufletului modern".

Hortensia Papadat-Bengescu este autoarea unor romane inconfundabile, a unor lumi în care se mişcă personaje stranii, chinuite de nevroze şi obsesii. Întâmplările contează doar în măsura în care au impact asupra sensibilităţii. În schiţa "Viziune" înfăţişează consecinţele definitive ale unei simple atingeri: "La încrucişarea unui drum, unul lângă altul trecuseră de abia atingându-şi mâna, şi a ei rămăsese arsă".

Creaţia sa conţine două etape. Prima este lirică, confesivă, exprimată în romane ca "Ape adânci", "Sfinxul", "Romanţă provincială", "Desenuri tragice", iar cea de-a doua devine obiectivă, construcţie narativă, frescă a epocii, de o mare bogăţie şi consistenţă interioară, aşa cum se vede în ciclul Hallipilor sau "Logodnicul". Regretata scriitoare Maria Luiza Cristescu, în cartea sa, "Hortensia Papadat- Bengescu - portret de romancier", spune că autoarea a pornit în traseul său literar cu teme divulgate prin confesiune deghizată, pentru ca apoi să le facă evidente în construcţii epice consistente: "Evident, orice mare scriitor are cu sine, de la naşterea primei opere, tot ce va urma, îmbogăţind, dezvoltând sau negând. Este mai rar cazul unui autor care să expună de la început viitoarele obsesii fundamentale, cele pe care le va exprima prin procedee cu totul deosebite de primele, originale".

Reprezentativă pentru ro­man­ci­e­ra interbelică rămâne seria ro­ma­ne­lor care au în centrul acţiunii familia Hallipa şi apropiaţii acesteia. Este vorba despre "Fecioare des­ple­tite", "Concert din muzică de Bach", "Drumul ascuns" şi "Rădăcini". "Concert din muzică de Bach" a fost conside­ra­tă capodopera autoarei. Romanul în­­făţişează o amplă diversitate de ti­po­logii umane şi straturi sociale. Prin­ţul Maxenţiu, degenerat de boa­lă, este căsătorit cu Ada Razu, o fe­me­ie care vrea să parvină şi care este atra­să irezistibil de farmecul lui Lică Tru­ba­durul. Buna Lina este că­să­torită cu profesorul Rim şi are un co­pil nelegitim din relaţia sa mai veche cu Lică Trubadurul, o fată stângace şi urâtă, pe nume Sia. Personajele au biografii duble, au un trecut din care strigă poveşti tăinuite. "Doctorul Rim, ca şi atâţia, avea un trup su­fle­tesc care contrazicea pe ce­lă­lalt."

Ro­ma­nul este o cronică de fami­lie care pre­zintă suferinţele fizice şi morale ale actanţilor, contorsionarea su­fle­te­lor bolnave de păcate, dar şi snobismul, încercările de parvenire, non­şa­lanţa trucată din saloanele burgheziei. Întâmplările (convergente până la urmă) se petrec ca pe scenă, iar scena înfăţişează un mare salon burghez, în care gesturile trebuie cântărite, iar atitudinea este, de obicei, ceremonioasă. Elena Dră­gă­nes­cu Hallipa este cea care doreşte să ofere apropiaţilor un concert din muzică de Bach. Din veleităţi snoabe sau nu, demersul ei este sincer şi induce celor din jur o tensiune a aşteptării. Când în sfârşit se întâmplă, magia, vraja, mirajul sunt absolute: "Sunetele clădeau geometria solidă a unor oraşe albe inundate de o lumină egală, ce se difuza repetat. Portativul era un amfiteatru feeric pe care se proiecta arhitectura marmoreeană a palatelor...".

Privite din afară, so­no­ri­tă­ţile şi luminile au o forţă de se­duc­ţie irezistibilă. Cei care aspiră, cei care tânjesc să pătrundă în această lume, privesc spre spaţiul familiei Hallipa umiliţi, resemnaţi şi spintecaţi de ideea unei lumi mirifice.
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială
Galerie Foto Primele cărți hibride/ inteligente/ smart-book-uri din lume, care conțin, pe lângă text și ilustrații, câteva zeci sau câteva sute de pictograme QR, au fost lansate în exclusivitate de editura Integral....

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest
Galerie Foto Premiera piesei Mutter Courage şi copiii ei de Bertold Brecht și Paul Desssau, în regia lui Armin Petras, va avea loc marţi, 19 noiembrie, la ora 19:00, spectacol care va deschide oficial și UTE Fest, ediția a...

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România
Galerie Foto ”Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” este o comedie inspirată dintr-un caz real ce spune povestea unei femei ce își asumă controlul asupra propriei vieți după ce i se transmite în mod repetat că nu v...

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate
Pe 22 noiembrie, ora 18:30, la Modul Cărturești, Sala de expoziții UAUIM, are loc vernisajul unei expoziții speciale, care face cunoscută publicului român figura unuia dintre arhitecții reprezentativi ai...

Apărătorul legilor și al dreptății

Apărătorul legilor și al dreptății
Galerie Foto Licitația de Artă Asiatică Duminică, 24 noiembrie 2019, ora 11:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Pentru prima dată în România! O statuetă impresionantă din spațiul sino-tibetan,...

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival  Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!
Galerie Foto Producția româno-sârbă „Ivana cea Groaznică”, regizată de Ivana Mladenović, a câștigat, sâmbătă seară, trofeul Golden Pram pentru cel mai bun lungmetraj, în valoare de 4.000 de euro, la cea de-a 17-a ed...

Recital extraordinar Constantin Chiriac

Recital extraordinar Constantin Chiriac
Teatrul de Comedie vă invită marți 19 noiembrie, la două recitaluri extraordinare susținute de Constantin Chiriac: Metanie Ție, Părinte!, de la ora 20.00, la Biserica Sf....

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 
Galerie Foto Joi 15 noiembrie 2018, la ora 17,30, în Galeriile Piedicastello, situate în Piaţa Piedicastello, 38122 Trento (TN), Italia, Ambasadorul României în Republica Italiană E. S. George Gabriel Bologan va inaugura...

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român
Galerie Foto Profesorul doctor Matei Cazacu (Paris) și criticul de artă Radu Boroianu vor avea sâmbătă, 16 noiembrie 2019, de la ora 17.00, în Sala mare a Ateneului Român, sub egida Conferințelor Ateneului Român, un dialog...

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a primit în acest an la Shanghai, în China, în cadrul China Shanghai International Arts Festival, premiul pentru cel mai bun spectacol străin, pentru producția „Oidip”,...

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune
Actorul britanic Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton (foto), într-un serial de televiziune despre procedura de destituire care l-a vizat ca urmare a unei aventuri extraconjugale cu...

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA
Galerie Foto Pianista Alexandra Dăriescu va prezenta pe 17 noiembrie 2019, de la ora 17.00, spectacolul multimedia „The Nutcracker and I”, la CAPE-Centre des Arts Pluriels Ettelbruck, Luxemburg, în cadrul Festivalului Artelor...

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...
Serviciul de email marketing furnizat de