x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Atenţie, se poartă blogurile!

Atenţie, se poartă blogurile!

de Ramona Draghici    |    20 Dec 2007   •   00:00
Atenţie, se poartă blogurile!
Sursa foto: Krzysztof Zmij/

BLOGOMANIA. Reacţii pro şi contra
Anul 2007 a lansat, cu precădere, moda blogurilor şi printre jurnalişti şi politicieni. Cătălin Tolontan, Victor Ciutacu, Alessandra Stoicescu, Ion Iliescu, Adrian Năstase, Mircea Geoană, Cozmin Guşă, Elena Udrea sunt doar căteva nume care işi impărtăşesc opiniile şi pe blog.



BLOGOMANIA. Reacţii pro şi contra
Anul 2007 a lansat, cu precădere, moda blogurilor şi printre jurnalişti şi politicieni. Cătălin Tolontan, Victor Ciutacu, Alessandra Stoicescu, Ion Iliescu, Adrian Năstase, Mircea Geoană, Cozmin Guşă, Elena Udrea sunt doar căteva nume care işi impărtăşesc opiniile şi pe blog.


De la o simplă joacă, "blogăreala" aproape că a devenit un fenomen, existănd premise ca acesta să se transforme intr-un nou canal media. E blogul un spaţiu public unde se poate "manifesta" fiecare, asumăndu-şi sau nu opiniile? Care ar fi avantajele şi dezavantajele unui blog? Pot fi socotite blogurile surse de informaţii? Dar de influenţă? Se poate vorbi despre o "miză" a blogurilor pentru o persoană publică? Blogul este o necesitate sau un moft? Ce v-a determinat să vă creaţi un blog? Sunt intrebări la care au răspuns politicieni, jurnalişti şi psihologi, deopotrivă. Potrivit statisticilor, in Romănia, actualmente, există aproape 100.000 de bloguri.


ANONIMAT VIRTUAL
. "Trebuie să recunosc: nu sunt un admirator al blogurilor şi nu cred că imi voi face unul. Motivul principal al acestei respingeri este dat de anonimatul interlocutorului. O discuţie, publică sau privată, se bazează in mod esenţial pe asumarea de către o persoană identificabilă a vorbelor sale. Ideile bune sau proaste, afirmaţiile geniale sau complet idioate, laudele sau injurăturile au un chip şi, implicit, generează o responsabilitate. In cazul blogurilor, toată această personalizare dispare. Dialogul, dacă mai poate fi numit astfel, se poartă cu nişte fiinţe invizibile, lipsite de nume, de chip şi de biografie. Pot fi oameni de bună credinţă sau firme specializate in dezinformare. Cred că anonimatul spaţiului virtual este una dintre porţile majore deschise manipulării celei mai solide. Fiindcă in lumea reală manipularea este limitată exact de ideea răspunderii morale sau penale pe care şi-o asumă orice emiţător. In lumea virtuală această răspundere dispare şi atunci absolut orice se poate colporta, cu orice consecinţe şi fără orice limite", este de părere analistul media Bogdan Teodorescu. Doina Guţu, de asemenea, analist media şi autoare a cărţii "New Media", ne-a declarat: "Blogul e un spaţiu al exprimării publice. După cum societatea este o sumă de personalităţi diferite, blogosfera este o sumă a unor forme de exprimare diferite. Este, prin urmare, firesc ca unii bloggeri să işi asume afirmaţiile, iar alţii nu, aşa cum este firesc ca pentru unii blogul să fie folosit ca un spaţiu al dialogului, iar pentru alţii să fie un spaţiu semiprivat, destinat exprimării (şi expunerii publice a) unor gănduri. Atăt avantajele, căt şi dezavantajele depind de alegerea obiectivelor de comunicare. Feedback-ul rapid este avantajul invocat cel mai des. In acelaşi timp, dacă dialogul online nu este gestionat corect, pot apărea situaţii de criză care se pot extinde şi in mediul offline. Expresia "internetul nu uită" este adevărată. Pe internet nu se pierde nimic, totul poate fi recuperat, chiar şi informaţiile care au fost şterse.

In mod categoric, blogurile pot fi considerate surse de informaţii şi de influenţă in aceeaşi măsură in care mass media tradiţionale sunt surse de informaţii şi influenţă. La fel ca in mass media tradiţionale unde există suporturi mai mult sau mai puţin credibile sau influente, există şi bloguri mai mult sau mai puţin credibile sau influente.


MIZÃ... A BLOGURILOR. Există o miză a blogurilor. Mai ales cănd ne referim la blogurile politice. Un politician nu comunică de dragul de a comunica, ci pentru a-şi atinge un obiectiv de comunicare. Insă, atenţie, nu putem vorbi de o miză proprie doar blogului. Miza e a intregii strategii de comunicare politică, strategie care include şi comunicarea online prin intermediul blogului.

Blogul este o necesitate pentru unii, un moft pentru alţii şi un instrument de comunicare pentru toţi. Obiectivele de comunicare sunt insă diferite. Blogurile politice, de exemplu, pot fi create pentru a indeplini obiective precum creşterea notorietăţii unui politician, promovarea anumitor iniţiative politice sau personale sau comunicarea cu anumite segmente ale publicului (activul de partid, tinerii etc.). Blogul vine să completeze gama de mijloace de comunicare pe care un politician le are la indemănă şi, ca urmare, devine o necesitate. Politicienii romăni au inceput deja să işi dea seama de acest lucru, iar o dovadă bună o reprezintă numărul mare de bloguri politice apărute anul acesta, mai ales cu ocazia alegerilor europarlamantare", a conchis Doina Guţu.


ION ILIESCU. "Evident, blogul se dezvoltă in spaţiul virtual. Accesibilitatea sa este publică, singura restricţionare fiind dată de necunoaşterea sau imposibilitatea de a dispune de un calculator. A posta, a crea un mesaj nou este uşor de realizat. Consider insă că forma de manifestare trebuie să fie adecvată cerinţelor spaţiului public. Să funcţioneze AUTOCENZURA ASUMATÃ... - fără trivialităţi, insulte sau calomnii. Schimbul de opinii este benefic, iar diversitatea lor creează progresul. Avantajele sunt infinit mai numeroase decăt dezavantajele. Prin intermediul acestui jurnal online poţi să-ţi prezinţi găndurile, ideile, proiectele sau orice altceva doreşti. Să primeşti aprecieri sau infirmări ale acestora. Blogurile iţi permit să comunici fără bariere, in timp real, şi să cunoşti la răndul tău găndurile semenilor. Dezavantajul major il reprezintă factorul timp. Atunci cănd primeşti mesaje, dacă cel care scrie are şi o adresă de blog, incerci să faci cunoştinţă, să citeşti ceva despre el. Odată intrat in acel spaţiu nici nu-ţi dai seama cum trece timpul. Şi iarăşi rămăn multe adresări in aşteptarea răspunsului. Nu pot categorisi ca dezavantaj, ci mai mult ca o lipsă de asumare a identităţii proprii pentru acele persoane, nu multe, care se ascund in spatele unui pseudonim pentru a profera injurii. Blogul reprezintă un factor multimedia unde pot fi postate alături de comentarii şi muzică, videoclipuri sau fotografii. Din acest punct de vedere este o sursă de informaţie, fiecare putănd urmări in bloguri tipul de informaţie dorită. Comunicarea directă şi interactivă permite verificarea informaţiilor şi, implicit, crearea de filtre de credibilitate. Faptul că un număr atăt de mare de jurnalişti au bloguri personale reprezintă o confirmare a ideii că blogul poate fi socotit sursă de informaţii. In ceea ce priveşte influenţa, aceasta poate interveni atunci cănd conţinutul blogului determină o cunoaştere mai aprofundată, in universul propriu al blogerului respectiv. Nu văd care ar putea fi "miza". Poate riscul de a fi catalogat ca inconsecvent atunci cănd nu reuşeşti să ţii pasul cu timpul real al procesului de comunicare. Este riscul asumat al persoanelor publice pentru care timpul disponibil este foarte limitat.

Blogul nu este neapărat o necesitate, dar nici pe departe un moft. Modul divers de relaţionare implică o lume virtuală complexă, care te atrage pănă la dependenţă. Insemnările, ordonate cronologic, pot constitui retrospective ale unui moment dat. Mi-am făcut blog din plăcerea de a scrie şi obişnuinţa de a comunica. Am un crez Aproape de oameni, impreună cu ei. Aceasta poate căpăta o dimensiune şi in cea a spaţiului virtual. Cu atăt mai mult cu căt, la ora actuală, in Romănia, există intre 60 şi 100 de mii de bloguri", ne-a declarat politicianul.


ADRIAN NÃ...STASE. "Pentru mine, blogul este un spaţiu in care pot interacţiona cu o categorie de public activ şi educat. Trebuie să recunosc că mă atrage forma aceasta de comunicare, fiindcă imi place să scriu. Am crezut mereu in responsabilitate şi despre asumarea opiniilor nu pot spune decăt că, după ce mi-am asumat acte sau decizii ca prim-ministru, susţinerea unor puncte de vedere pe blog nu este deloc complicată. Din contră, o văd ca pe o provocare, un exerciţiu interesant. Avantajul principal ar fi acela că reprezintă un instrument alternativ de comunicare, mai atractiv decăt media clasice. Dezavantajul principal ar fi acela că, uneori, atras de cititul şi răspunsul la intrebări, uit că mai trebuie să dorm. Dar este un dezavantaj plăcut. Blogurile pot fi surse de informaţii. Mijloc de influenţare, mai puţin. Din păcate, blogurile politice riscă să intre, ca intreg spaţiul public, intr-o paradigmă a conflictualităţii, după chipul şi asemănarea scenei politice. Ar fi păcat! Oamenii s-au săturat de mlaştina politică şi intrevăd in bloguri un spaţiu de evadare din cotidianul conflictual. Blogurile sunt o modă pentru politicieni, văd asta in ultima vreme. In cazul meu, nu m-am apucat de blog pentru a obţine ceva anume. O miză indirectă ar fi observarea aşteptărilor celor cu care interacţionez in acest spaţiu. Unii ar spune că e un moft necesar. Eu cred că nu e nici una, nici alta. E, mai degrabă, un mijloc comod, dar şi exigent, de a comunica. Dacă vrei să mimezi comunicarea printr-un blog făcut de formă, mai bine te laşi, fiindcă publicul simte asta. Mi-am făcut blog, dănd curs unei provocări. Mi-a plăcut pe blog şi am rămas", ne-a spus fostul prim-ministru.


ELENA UDREA. "Mi-am făcut blog din dorinţa de mă putea exprima pe un canal, unde pot aborda mult mai multe subiecte decăt in altă parte; blogul imi dă mai multă libertate in ceea ce priveşte subiectele abordate. Se poate vorbi de o miză a blogului, mai ales că eu incerc să arăt oamenilor cum este Elena Udrea, de fapt, şi nu cum este ea privită din perspectiva presei. Dacă pot fi socotite blogurile surse de informaţii şi de influenţă? Nu mai mult decăt presa in general… Blogurile nu sunt privite chiar ca fiind surse obiective, mai ales că aici poţi să spui ce crezi, cu condiţia de a fi sincer, fără să ai dovezi pe care să le poţi arăta şi altora. Avantaje? Poţi comunica permanent… Dezavantaje? Te simţi legat de oameni, care aşteaptă permanent să le comunici. Cunosc persoane care au abandonat să-şi mai susţină blogurile, tocmai din acest motiv, că trebuie să scrii permant. Eu nu o să abandonez blogul, chiar dacă este foarte solicitant acest lucru, mai ales că uneori scriu şi pe la unu-două noaptea. Blogul este o chestiune seriosă, sunt foarte atentă la ce spun, imi asum ceea ce spun, ba chiar sunt la fel de atentă la ce spun pe blog, ca şi cu ceea ce declar intr-un interviu, de pildă", ne-a precizat Elena Udrea.


"FANDOSEALÃ..."
"Nu am de ce să-mi fac blog, cătă vreme sunt ziarist profesionist. Blogul este o intreprindere personală a unor persoane civile care nu au altă posibilitate de exprimare publică. Din punctul meu de vedere, blogul este o fandoseală"
C.T. Popescu, jurnalist


SEMIPRIVAT
"Detest ideea de a promova public mesaje importante de pe blogul personal. E ca şi cum ai intra in direct la tv, in halat de casă, din propria locuinţă. Simt nevoia să comunic uneori intr-un mod semiprivat. Blogul a devenit normal in lumea politico-mediatică"
Cozmin Guşă, politician

×