x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă"

0
Autor: Clara Margineanu 18 Oct 2010 - 00:00
Vezi galeria foto

Miercuri, 20 octombrie, apar, reunite într-un singur volum, cele mai cunoscute piese de teatru scrise de Camil Petrescu.



Rămas orfan de ambii părinţi încă din fragedă copilărie, Camil Petrescu (n. 1894) a fost crescut de o servitoare într-o mahala de la marginea Bucureştiului. Acest destin tragic i-a declanşat pentru întreg parcursul vieţii un puternic complex afectiv şi social, pe care însă l-a transformat în îndârjirea de a fi, de a deveni, de a se afirma în lumea literară. Ştia că nu are nici un sprijin concret, că era descoperit, fără vreo protecţie în ceea ce urma să fie viaţa sa, de aceea a muncit din greu pentru a se întreţine, a se instrui şi în final a-şi impune numele şi prezenţa în cultura română. A reuşit şi a devenit unul dintre cei mai autentici şi mai profunzi scriitori din perioada interbe­lică.

După ce a absolvit "Facultatea de litere şi filozofie" din Bucureşti, a hotărât să plece pe front, ca voluntar. Războiul a constituit pentru Camil Petrescu un alt traumatism grav, întrucât a fost rănit şi şi-a pierdut parţial auzul, întâmplare nefericită, care i-a adâncit complexul izolării şi al însingurării.

A fost profesor la Timişoara, a fost membru al cenaclului "Sburătorul", în revista căruia şi-a publicat primele poezii. În eseul "Noocraţia necesară", reluând o idee a lui Platon, susţine vehement necesitatea şi importanţa intelectualilor în viaţa cetăţii. A fost extrem de activ în gazetărie, a editat revistele Săptămâna muncii intelectuale, Cetatea literară şi a fost, cu intermitenţe, redactor al Revistei Fundaţiilor Regale. O parte dintre articolele şi studiile sale despre poezie, proză şi teatru au fost adunate în culegerea "Teze şi antiteze" (1936). Atitudinea sa directă, tranşantă şi adesea intolerantă i-au adus deopotrivă prietenii, adeziuni, dar şi contestări şi antipatii sincere. Din cauza lipsei de înţelegere şi a prejudecăţilor contemporanilor săi, s-a simţit din ce în ce mai singur şi a renunţat pentru o vreme la literatură, aprofundând filosofia. A fost directorul Teatrului Naţional şi a revenit la preocupările literare după 1944.

G. Călinescu i-a acordat un loc privilegiat în "Istoria literaturii române de la origini până în prezent" din 1941. "Romanele «Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război» şi «Patul lui Procust», piesele de teatru «Suflete tari», «Jocul Ielelor», «Mitică Popescu», «Mioara», «Act ve­neţian», «Danton», pledoaria de lungă durată pentru proustianism şi mărirea gradului de autenticitate a prozei, contribuţiile la dezvoltarea esteticii teatrului, eseurile filosofice l-au impus, în perioada interbelică, în conştiinţa publicului, chiar dacă ra­dicalismul lui binecunoscut a provocat numeroase polemici." (Alex. Ştefănescu, "Istoria literaturii române contemporane")

În complexitatea sa, opera camilpetresciană are câteva linii de forţă constante: obsesia, căutarea iluzorie a absolutului, confruntarea directă cu destinul, respingerea calofiliei, spiritul polemic. Camil Petrescu a văzut idei şi, de asemenea, a înţeles: "Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă".

Dramaturg, cronicar dramatic, teoretician şi regizor, Camil Petrescu a fost un om de teatru desăvârşit. Teza sa de doctorat din 1937 s-a intitulat "Modalitatea estetică a teatrului". Piesele sale de teatru sunt investigaţii psihologice, personajele sale sunt torturate, pe lângă obsesia absolutului, şi de certitudinea inexistenţei sale concrete. Eroii trăiesc în lumea propriilor idei, trăiesc drame de conştiinţă, fiind predispuşi unor vieţi ideal-raţionale. Autorul inserează în piesele sale de teatru preţioase indicaţii de regie, note pentru actori şi regizori, convins fiind că acest lucru face parte din responsabilitatea dramaturgului. Ştia că orice greşeală de gest, privire sau intonaţie poate mo­difica sau chiar mutila piesa. Un anumit pesonaj "dă mâna savant", altul devine deodată "de o stranie frumuseţe". În "Act veneţian", Pietro rosteşte o replică "înfiorat, cu ochii în lacrimi", iar Alta vorbeşte "cu faţa descompusă ca o mască, cu braţele în jos, arătându-i ce sacrificiu a făcut". G. Călinescu scrie în "Istoria..." sa: "Fiind un autor cu verbul pripit, exaltat, deşi fără ieşiri catastrofale, dramaturgul izbuteşte (...) să cadă din când în când peste scene de un mare patetic, care, indiferent dacă dramele sunt sau nu prezentabile, dau satisfacţie instinctului nostru liric".

În "Suflete tari" (1922), bibliotecarul Andrei Pietraru vrea cu obstinaţie să o cucerească pe Ioana, până la o dată precisă, altminteri se si­nucide. Ioana, pe care Andrei o iubeşte sincer, este fiica lui Matei Boiu, care îl dispreţuieşte distant, la fel de sincer, pe Andrei, din cauza originii lui plebee. "Domnule Boiu, dacă aş îndrăzni să cer mâna fetei dumneavoastră?" "Te-aş ruga să nu faci decât glume cuviincioase", îi răspunde acesta. Este vorba despre o luptă de clasă, dar şi despre un amor propriu rănit, în urma cărora Andrei Boiu scoate revolverul şi se împuşcă. S-a spus despre "Suflete tari" că este o replică la "Roşu şi negru" de Stendhal, deşi Andrei nu este precum Julien, un arivist. În "Jocul ielelor" (1918), idealistul director de ziar Gelu Ruscanu ţine cu dinţii de principii morale, făcute praf de caracterul semenilor săi. Îşi propune să scoată la iveală josnicia ministrului de Justiţie, dar află lucruri com­pro­miţătoare despre tatăl său şi, învins de contradicţiile vieţii, se sinucide. Piesa "Danton" este un amestec de realitate şi ficţiune, în care autorul reuşeşte să construiască un personaj uimitor, memorabil al eroului principal. "Danton e un burghez bonom, soţ bun, politician ferm, fără şovăiri sentimentale, suflet suav în intimitate, tată de familie fără Puritanism. (...) Totul e plin de adevăr sufletesc, de cea mai rară pătrundere", scrie G. Călinescu. Mai puţin pregnante, piesele frumos intitulate "Prof. dr. Omu vindecă de dragoste" (1946) şi "Iată femeia pe care o iubesc" (1943) au ceva din parfumul teatrului lui Pirandello.
Teatrul lui Camil Petrescu este gândit ca un act de cunoaştere. Este un studiu al personalităţilor chinuite de ele însele, până la urmă un conflict de idei.

În piesele "Bălcescu" şi "Caragiale în vremea lui", Camil Petrescu satirizează vitriolant burghezo-moşierimea. În 1948 a devenit membru al Academiei RPR. După 1953, i-au fost decernate numeroase premii şi distincţii literare, printre care "Ordinul Muncii" clasa I. Camil Pe­trescu s-a stins din viaţă în 1957, lăsând literaturii române o operă de primă mărime.

Lista tuturor volumelor ce au apărut până acum în colecţia Biblioteca pentru toţi -format pdf
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...

Școala de vară offline la Muzeul Municipiului București

Școala de vară offline la  Muzeul Municipiului București
Galerie Foto Muzeul Municipiului București s-a implicat activ în această perioadă contribuind la reducerea efectelor izolării și singurătății prin creșterea numărului de activități online dedicate copiilor. După...

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu lansează sâmbătă, 4 iulie 2020, aplicația oficială a instituției, devenind astfel prima instituție de acest gen din România cu aplicație pentru dispozitive mobile. Gândită, printre...

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber, pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber,  pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa
La a zecea sa ediţie, turneul Pianul călător a avut un destin şi un traseu cu totul inedit. Pianistul Horia Mihail a pornit la drum în turneul său naţional pentru a zecea oară, „Pianul călător” cântând...

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești
Galerie Foto Teatrul Național „Marin Sorescu” a sărbătorit pe 29 iunie, a.c., 170 de ani de când o mână de entuziaști s-au reunit la Craiova pentru a fonda o instituție care a străbătut...

Filme noi de la Independența Film, la TIFF și pe Vimeo.   TIFF: La Belle Époque, Martin Eden și Les Traducteurs. Vimeo: Nymphomaniac, Holy Motors, Loveless și Mommy

Filme noi de la Independența Film, la TIFF și pe Vimeo.   TIFF: La Belle Époque, Martin Eden și Les Traducteurs.  Vimeo: Nymphomaniac, Holy Motors, Loveless și Mommy
Galerie Foto Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință,...

Lipatti Special la Casa Artelor „Dinu Lipatti” - Ediția a III-a Online

Lipatti Special la Casa Artelor „Dinu Lipatti” - Ediția a III-a Online
Primăria Municipiului Bucureşti, prin Casa Artelor „Dinu Lipatti”, vă invită duminică 5 iulie 2020, la orele 17:00, la Programul socio-cultural dedicat persoanelor cu nevoi speciale, „Lipatti Special” -...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

Filme rare din patrimoniul mondial restaurate de marele regizor Martin Scorsese și Film Foundation se văd la CINEVARA

Filme rare din patrimoniul mondial restaurate de marele regizor Martin Scorsese și  Film Foundation se văd la CINEVARA
Fundația9 anunță cea de-a doua ediție CINEVARA, programul proiecțiilor de film în aer liber ce vor avea loc pe toată durata verii (9 iulie – 3 septembrie) în grădina Rezidenței BRD Scena9 din cartierul...
Serviciul de email marketing furnizat de