x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă"

0
Autor: Clara Margineanu 18 Oct 2010 - 00:00
Vezi galeria foto

Miercuri, 20 octombrie, apar, reunite într-un singur volum, cele mai cunoscute piese de teatru scrise de Camil Petrescu.



Rămas orfan de ambii părinţi încă din fragedă copilărie, Camil Petrescu (n. 1894) a fost crescut de o servitoare într-o mahala de la marginea Bucureştiului. Acest destin tragic i-a declanşat pentru întreg parcursul vieţii un puternic complex afectiv şi social, pe care însă l-a transformat în îndârjirea de a fi, de a deveni, de a se afirma în lumea literară. Ştia că nu are nici un sprijin concret, că era descoperit, fără vreo protecţie în ceea ce urma să fie viaţa sa, de aceea a muncit din greu pentru a se întreţine, a se instrui şi în final a-şi impune numele şi prezenţa în cultura română. A reuşit şi a devenit unul dintre cei mai autentici şi mai profunzi scriitori din perioada interbe­lică.

După ce a absolvit "Facultatea de litere şi filozofie" din Bucureşti, a hotărât să plece pe front, ca voluntar. Războiul a constituit pentru Camil Petrescu un alt traumatism grav, întrucât a fost rănit şi şi-a pierdut parţial auzul, întâmplare nefericită, care i-a adâncit complexul izolării şi al însingurării.

A fost profesor la Timişoara, a fost membru al cenaclului "Sburătorul", în revista căruia şi-a publicat primele poezii. În eseul "Noocraţia necesară", reluând o idee a lui Platon, susţine vehement necesitatea şi importanţa intelectualilor în viaţa cetăţii. A fost extrem de activ în gazetărie, a editat revistele Săptămâna muncii intelectuale, Cetatea literară şi a fost, cu intermitenţe, redactor al Revistei Fundaţiilor Regale. O parte dintre articolele şi studiile sale despre poezie, proză şi teatru au fost adunate în culegerea "Teze şi antiteze" (1936). Atitudinea sa directă, tranşantă şi adesea intolerantă i-au adus deopotrivă prietenii, adeziuni, dar şi contestări şi antipatii sincere. Din cauza lipsei de înţelegere şi a prejudecăţilor contemporanilor săi, s-a simţit din ce în ce mai singur şi a renunţat pentru o vreme la literatură, aprofundând filosofia. A fost directorul Teatrului Naţional şi a revenit la preocupările literare după 1944.

G. Călinescu i-a acordat un loc privilegiat în "Istoria literaturii române de la origini până în prezent" din 1941. "Romanele «Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război» şi «Patul lui Procust», piesele de teatru «Suflete tari», «Jocul Ielelor», «Mitică Popescu», «Mioara», «Act ve­neţian», «Danton», pledoaria de lungă durată pentru proustianism şi mărirea gradului de autenticitate a prozei, contribuţiile la dezvoltarea esteticii teatrului, eseurile filosofice l-au impus, în perioada interbelică, în conştiinţa publicului, chiar dacă ra­dicalismul lui binecunoscut a provocat numeroase polemici." (Alex. Ştefănescu, "Istoria literaturii române contemporane")

În complexitatea sa, opera camilpetresciană are câteva linii de forţă constante: obsesia, căutarea iluzorie a absolutului, confruntarea directă cu destinul, respingerea calofiliei, spiritul polemic. Camil Petrescu a văzut idei şi, de asemenea, a înţeles: "Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă".

Dramaturg, cronicar dramatic, teoretician şi regizor, Camil Petrescu a fost un om de teatru desăvârşit. Teza sa de doctorat din 1937 s-a intitulat "Modalitatea estetică a teatrului". Piesele sale de teatru sunt investigaţii psihologice, personajele sale sunt torturate, pe lângă obsesia absolutului, şi de certitudinea inexistenţei sale concrete. Eroii trăiesc în lumea propriilor idei, trăiesc drame de conştiinţă, fiind predispuşi unor vieţi ideal-raţionale. Autorul inserează în piesele sale de teatru preţioase indicaţii de regie, note pentru actori şi regizori, convins fiind că acest lucru face parte din responsabilitatea dramaturgului. Ştia că orice greşeală de gest, privire sau intonaţie poate mo­difica sau chiar mutila piesa. Un anumit pesonaj "dă mâna savant", altul devine deodată "de o stranie frumuseţe". În "Act veneţian", Pietro rosteşte o replică "înfiorat, cu ochii în lacrimi", iar Alta vorbeşte "cu faţa descompusă ca o mască, cu braţele în jos, arătându-i ce sacrificiu a făcut". G. Călinescu scrie în "Istoria..." sa: "Fiind un autor cu verbul pripit, exaltat, deşi fără ieşiri catastrofale, dramaturgul izbuteşte (...) să cadă din când în când peste scene de un mare patetic, care, indiferent dacă dramele sunt sau nu prezentabile, dau satisfacţie instinctului nostru liric".

În "Suflete tari" (1922), bibliotecarul Andrei Pietraru vrea cu obstinaţie să o cucerească pe Ioana, până la o dată precisă, altminteri se si­nucide. Ioana, pe care Andrei o iubeşte sincer, este fiica lui Matei Boiu, care îl dispreţuieşte distant, la fel de sincer, pe Andrei, din cauza originii lui plebee. "Domnule Boiu, dacă aş îndrăzni să cer mâna fetei dumneavoastră?" "Te-aş ruga să nu faci decât glume cuviincioase", îi răspunde acesta. Este vorba despre o luptă de clasă, dar şi despre un amor propriu rănit, în urma cărora Andrei Boiu scoate revolverul şi se împuşcă. S-a spus despre "Suflete tari" că este o replică la "Roşu şi negru" de Stendhal, deşi Andrei nu este precum Julien, un arivist. În "Jocul ielelor" (1918), idealistul director de ziar Gelu Ruscanu ţine cu dinţii de principii morale, făcute praf de caracterul semenilor săi. Îşi propune să scoată la iveală josnicia ministrului de Justiţie, dar află lucruri com­pro­miţătoare despre tatăl său şi, învins de contradicţiile vieţii, se sinucide. Piesa "Danton" este un amestec de realitate şi ficţiune, în care autorul reuşeşte să construiască un personaj uimitor, memorabil al eroului principal. "Danton e un burghez bonom, soţ bun, politician ferm, fără şovăiri sentimentale, suflet suav în intimitate, tată de familie fără Puritanism. (...) Totul e plin de adevăr sufletesc, de cea mai rară pătrundere", scrie G. Călinescu. Mai puţin pregnante, piesele frumos intitulate "Prof. dr. Omu vindecă de dragoste" (1946) şi "Iată femeia pe care o iubesc" (1943) au ceva din parfumul teatrului lui Pirandello.
Teatrul lui Camil Petrescu este gândit ca un act de cunoaştere. Este un studiu al personalităţilor chinuite de ele însele, până la urmă un conflict de idei.

În piesele "Bălcescu" şi "Caragiale în vremea lui", Camil Petrescu satirizează vitriolant burghezo-moşierimea. În 1948 a devenit membru al Academiei RPR. După 1953, i-au fost decernate numeroase premii şi distincţii literare, printre care "Ordinul Muncii" clasa I. Camil Pe­trescu s-a stins din viaţă în 1957, lăsând literaturii române o operă de primă mărime.

Lista tuturor volumelor ce au apărut până acum în colecţia Biblioteca pentru toţi -format pdf
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award, prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award,  prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang
Galerie Foto Expoziţia proiectului „HIT”, o colaborare între artista de origine română Claudia Rădulescu şi curatoarea şi artista belgiană Els Vermang, va fi prezentată la KANAL-Centre Pompidou, în perioada 13...

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme  – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice
126 de filme din toată lumea își vor pune amprenta asupra ediției cu numărul 26 a Astra Film Festival, care va avea loc la Sibiu, între 14 și 20 octombrie 2019. Din selecția generoasă de filme, 46 vor concura...

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor
În topul celor mai recomandate spectacole de la începutul toamnei se regăsește „My Fair Lady”, unul dintre cele mai longevive și de succes musicaluri din toate timpurile. Actuala versiune...

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim
Un vas de toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, care făcea parte dintr-o expoziţie de artă de la Palatul Blenheim, Marea Britanie, a fost furat sâmbătă dimineaţă. Postul de radio...

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto O meditație elegiacă asupra morții și a creației venită de la un extravagant maestru spaniol,  o peliculă burlescă despre rădăcini și identitate, o satiră socială demolatoare și inclasabilă, o...

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum
Galerie Foto Vacanța s-a terminat, dar pentru cei mici adevărata aventură e pe cale să înceapă. Cât ai zice Minimest, între 4 și 13 octombrie, Bucureștiul se transformă în capitala distracției pentru copii. Amuzante,...

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!
V-ați dorit vreodată să ridicați pe furiș cortina și să aflați misterele din spatele ei? Miercuri, 18 septembrie 2019, vi se îndeplinește dorința!        La 100 de ani de la înființare,...

Musicalul “Familia Addams” deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti

Musicalul “Familia Addams” deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti
Galerie Foto În zilele de 13, 14 și 15 septembrie, premiera pe ţară a musicalului “Familia Addams” – regia şi coregrafia Răzvan Mazilu, va deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti. Spectacolul are...

Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă

Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă
Galerie Foto Pe lângă valoarea lor simbolică, numerele sprijină mai buna înțelegere și evaluare a dimensiunilor, fie că vorbim de timp, spațiu, volum ș.a.m.d. Anvergura excepțională a Festivalului Internațional George...

Interpretul de muzică populară, Bogdan Șeitan, s-a stins din viață

Interpretul de muzică populară, Bogdan Șeitan, s-a stins din viață
Cântărețul de muzică populară, Bogdan Șeitan, a murit la vârsta de 31 de ani. A fost solist al Ansamblului Folcloric "Ghiocelul" din Câmpina și al Ansamblului Folcloric "Perinița"....
Serviciul de email marketing furnizat de