x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cezar Petrescu, mai european decât colegii de generaţie

0
Autor: Monica Andronescu 22 Sep 2010 - 00:00

Cezar Petrescu este unul dintre acei scriitori ai perioadei interbelice despre care s-ar putea scrie romane... Şi-a dorit să scrie o nouă "Comedie umană" şi în parte a şi reuşit.

Despre romanul "Întunecare", considerat cel mai valoros dintre textele sale, una dintre cele mai tulburătoare poveşti despre viaţă şi moarte în Primul Război Mondial, şi despre contextele acelei perioade am stat de vorbă cu profesorul Vasile Morar, prefaţatorul prezentei ediţii pe care v-o oferă Jurnalul Naţional.


● Jurnalul Naţional: Care e imaginea care vă vine prima dată în minte atunci când vorbiţi despre "Întunecare"?

Vasile Morar: Imaginea dominantă în sufletul meu atunci când vorbesc despre "Întunecare" este cea a începutului, a anunţării războiului. Acele prime pagini din roman, de pe terasa cazinoului... Aceea este una dintre cele mai elaborate şi mai reuşite pagini de literatură română, cred eu. Personajele principale ale romanului, aproape toate sunt acolo, la început. E, într-un fel, ultima zi şi ultima seară de pace, de linişte, în care toţi aşteptau să se întâmple ceva. Se discută, evident, despre război, care e iminent, este august 1916 şi toată atmosfera este excelent descrisă şi interpretată de Cezar Petrescu. Mai e un personaj acolo, Luna... Din momentul în care ei discută, se creează foarte bine atmosfera, îngrijorarea este prezentă la toţi, este o clipă în care liniştea îi cuprinde pe toţi, e liniştea dinainte de furtună, de război, de catastrofă... Şi atunci Luna pe cer o văd cu toţii, ea este personajul dominant. Apoi zgomotele din jur reapar, dar pentru o clipă toţi se înţeleg şi par a aştepta ceea ce va să vină, destinul fiecăruia. Toţi, sub vraja Lunii, tac şi înţeleg că va urma ceva deosebit. Şi nimic nu va mai rămâne ca înainte.


● Vă amintiţi prima dvs. întâlnire cu "Întunecare" sau cu un text al lui Cezar Petrescu şi cum l-aţi regăsit acum?

Ţin minte foarte bine. Primul text de Cezar Petrescu l-am citit când eram copil, era o zi de duminică, de sfârşit de vară, aveam 12 ani, eram în comuna în care m-am născut, Dârlos, lângă Mediaş, şi am început să citesc "Calea Victoriei"... Al doilea a fost "Întunecare". Asta a fost prima mea întâlnire cu Cezar Petrescu. Întotdeauna Cezar Petrescu a fost conexat în mintea mea de copil cu Camil Petrescu. Şi pentru potrivire de nume, dar şi pentru că, inevitabil, "Întunecare" şi "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" al lui Camil Petrescu, ambele depun mărturie pentru aceeaşi perioadă, pentru aceeaşi secvenţă istorică, pentru aceeaşi tăietură în istoria poporului român care este Primul Război Mondial.


● Dintre romanele lui Cezar Petrescu, "Întunecare" este socotit cel mai important. Cum îl consideraţi dumneavoastră?

Cred că din multe puncte de vedere, din perspectiva şi a literaturii, dar nu numai, acest roman este foarte important. Ca reuşită literară, ca reuşită a descrierii unui mediu social, a unui climat spiritual, esenţial într-un moment destinal al evoluţiei unui popor. Din acest punct de vedere, mie îmi spune foarte mult, pentru că există similarităţi între perioada aceea şi ceea ce se petrece acum, după '89. Atunci a fost un război ce s-a încheiat cu anumite urmări şi mai ales cu anumite deziluzii, iar acum s-a încheiat Războiul Rece, a dispărut un tip de societate şi au apărut alte deziluzii pentru că au fost înainte alte iluzii...

Cezar Petrescu reuşeşte să aducă în prim plan toate păturile sociale, toate grupele importante ale societăţii româneşti, de la ţărani până la burghezia medie, burghezia hiperbogată, politicienii reprezentanţi ai claselor sociale, femei, bărbaţi copii, bolnavi... O paletă extrem de largă de personaje care dau un tablou adâncit al realităţilor româneşti de atunci. Câte cercetări sociologice avem noi despre realitatea acelor ani? Deloc. Câte cercetări istorice propriu-zise? Aproape deloc. Deci valoarea documentară a acestui roman, pe foarte multe straturi explicative şi interpretative, este uluitoare. Pentru că avem descrise medii sociale, stări existenţiale, stări de psihologie publică. De pildă, în momentul în care izbucneşte războiul, avem o combinaţie extraordinară şi care dă măsura tragismului a ceea ce avea să urmeze.

Eroul principal, Radu Comşa, are ultima întâlnire de dragoste cu amanta lui, cu Zoe şi Zoe înseamnă viaţă... Ce se întâmplă în momentul în care ajunge în stradă?! Se uită, vede că s-a petrecut ceva, războiul a fost anunţat, soldaţii deja mărşăluiau pe străzi, spre gară, târgoveţii erau derutaţi, oamenii sunt descrişi toţi în haotismul acela al cotidianului în care istoria mare vine peste oameni, ducându-i în toate direcţiile... Câţi oameni pot înţelege istoria mare într-o clipă a cotidianului? Câţi vor înţelege că din acel moment viaţa lor va fi cu totul şi cu totul alta decât s-au gândit vreodată?


● Cât război şi câtă pace sunt în romanul "Întunecare"?

Avem de-a face aici cu această cezură din istoria noastră naţională şi a lumii, e vorba de Primul Război Mondial... Toţi îşi fac iluzii şi sunt descrise cu foarte mare abilitate stări sufleteşti... Este acel sentiment extraordinar de început care putea să promită evoluţia pe o scară morală elementară a personajelor. Este un roman despre război şi în care apar moartea şi mutilarea. E tema morţilor reale şi a mutilărilor reale şi simbolice. Iar momentele premergătoare războiului sunt excelent descrise. Este momentul în care eroul, Radu Comşa, este rănit, dar nu în mod obişnuit, ci mutilat... Şi mutilarea a ce?! A ceea ce era cel mai frumos din el, chipul... Schijele îi distrug armonia feţei, zâmbetul lui devine un rânjet, ochii îi sunt umbriţi... Prin urmare, apare un plan antropologic, ajunge să fie omul însemnat...

E vorba de alienare, înstrăinare, însemnare şi incapacitatea totală a lui de a se adapta la lume. E vorba, statistic vorbind, de o situaţie în care vor fi fost atunci zeci de mii, probabil sute de mii de oameni care au luptat pe front şi au scăpat, dar n-au scăpat de urmările frontului... Mai este încă un plan foarte bine acoperit în roman. Cel al luptei politice. Şi sunt câteva scene excelente. Precum cea în care Comşa este purtat prin sate ca să câştige voturi pentru un politician veros... Nu sunt multe pagini în literatura română despre ceea ce înseamnă o campanie electorală în România interbelică. Aici se văd mitocănia, golănia, demagogia, totalul cinism al politicienilor şi nu se poate să nu te gândeşti la similarităţile dintre acea perioadă şi cele ulterioare.


● Cât de departe vi se pare Cezar Petrescu de scriitorii colegi de generaţie?

El este din multe puncte de vedere, în termeni moral-politici, superior multor colegi de generaţie. Din acest punct de vedere, dacă e vorba de o anumită sincronicitate între concepţia lui şi ceea ce se petrece în spaţiul european, el este mai european decât mulţi alţii. Iar dacă la mulţi dintre scriitorii români din acea perioadă sunt prezente în mod explicit, dar de multe ori implicit, cote de participare a intoleranţei, a exclusivismului, xenofob sau rasial sau de clasă, acest lucru nu se petrece deloc la Cezar Petrescu. Chiar în evoluţia lui ca personalitate morală, încă de la 18-20 de ani, a fost unul dintre primii care s-au detaşat de formele de manifestare antisemită ale multor tineri din generaţia lui. El nu a fost niciodată antisemit. Din contră. Şi a intuit că dacă aceste forme de manifestare vor continua, vor avea efecte devastatoare, ceea ce s-a şi întâmplat.


● Cât de viu este astăzi romanul lui Cezar Petrescu? Sau cât de pregătit e publicul de acum pentru un asemenea text?

E foarte viu. Dar publicul nu e pregătit, din păcate, pentru că este insinuat la nivel de percepţie publică, mai ales la nivelul tinerei generaţii, un anumit dispreţ faţă de literatura română. Un asemenea roman este un îndemn implicit-explicit la îndoială... Ieşirea din întuneric şi din "întunecare" se poate petrece dacă şi numai dacă ne îndoim că întunecarea este definitivă. Întunecările sunt făcute pentru a fi urmate de lumină...

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Spectacole din Italia, Grecia, Serbia și Portugalia prezente la Cluj!

Spectacole din Italia, Grecia, Serbia și Portugalia prezente la Cluj!
Galerie Foto Cea de-a 18-a ediție a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa continuă cu spectacole care vorbesc despre farmecul comunicării prin necuvinte, despre eternul război al sexelor, lumea rurală, onoare și...

„Zavera”, de Andrei Gruzsniczki, premiera mondială sâmbătă în competiția Festivalului Internațional de Film de la Cairo

„Zavera”, de Andrei Gruzsniczki, premiera mondială sâmbătă în competiția Festivalului Internațional de Film de la Cairo
Galerie Foto Lungmetrajul „Zavera”, regizat de Andrei Gruzsniczki, cu Dorian Boguță, Șerban Pavlu și Ioana Flora în distribuție, va avea premiera mondială sâmbătă, 23 noiembrie, în competiția internațională a celei...

Mozart, Haydn și Bartók la Sala Radio

Mozart, Haydn și Bartók la Sala Radio
Galerie Foto O călătorie prin clasicismului muzical austriac prin doi compozitori al căror nume a marcat istoria muzicii: MOZART și HAYDN, dar și una dintre cele mai cunoscute lucrări semnate de apreciatul compozitor maghiar...

Între 21 și 27 noiembrie la ZILELE FILMULUI GERMAN #ZFG14 te poți întâlni cu realizatorii filmelor din selecție

Între 21 și 27 noiembrie la ZILELE FILMULUI GERMAN #ZFG14 te poți întâlni cu realizatorii filmelor din selecție
Organizată de Goethe-Institut, cea de-a 14-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN va avea loc între 21 și 27 noiembrie la Cinema Elvire Popesco. Selecția de anul acesta este realizată de Andrei...

Târgul de Carte Gaudeamus Radio România 2019 Lansări de carte și sesiuni de autografe, Editura RAO

Târgul de Carte Gaudeamus Radio România 2019  Lansări de carte și sesiuni de autografe, Editura RAO
Galerie Foto VINERI, 22 NOIEMBRIE   –        15,00 - Manual de luptă împotriva Francmasoneriei. Scurt excurs conspirativ, MARIAN...

Kira Hagi joacă într-un nou spectacol de teatru ce va avea premiera pe 26 noiembrie, la Teatrul Nottara

Kira Hagi joacă într-un nou spectacol de teatru ce va avea premiera  pe 26 noiembrie, la Teatrul Nottara
După premiera și reprezentațiile din 2018 și 2019, jucate cu succes de public la București și la Constanța, montarea Martha. Povestea romanțată a unei prințese, scrisă de Ileana Răducanu, revine în...

Gaudeamus, la deschidere

Gaudeamus, la deschidere
Galerie Foto Târgul de Carte Gaudeamus, organizat de Radio România, s-a deschis ieri, în pavilionul B2 din Romexpo, în Capitală. În 5 zile, peste 250 de expozanţi îşi vor prezenta ofertele, şi vor avea loc peste 900 de...

Bucurați-vă de operă!

Bucurați-vă de operă!
Galerie Foto  „Don Giovanni”-ul lui Mozart, în luna noiembrie pe scena Operei Naționale București   Opera Națională București prezintă joi, 21 noiembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Don...

Antologia „A fost odată comunism“ va fi lansată la Gaudeamus

Antologia „A fost odată comunism“ va fi lansată la Gaudeamus
Radio România Cultural și Editura Casa Radio  lansează la Târgul de Carte Gaudeamus, duminică,  24 noiembrie,  de la ora 12.30, în anul în care românii sărbătoresc 30 de ani de libertate,...

Trei muzicieni, Horia Andreescu, Daniel Ciobanu și Jacob Reuven, propun o „abordare exotică” a muzicii lui Mendelssohn

Trei muzicieni, Horia Andreescu, Daniel Ciobanu și Jacob Reuven, propun o „abordare exotică” a muzicii lui Mendelssohn
Galerie Foto Joi, 21 și vineri, 22 noiembrie 2019, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu", condusă de maestrul Horia Andreescu, va avea în program Concertul în re...

Actrița Emilia Clarke s-a simțit inconfortabil în timpul scenelor nud din "Game of Thrones"

Actrița Emilia Clarke s-a simțit inconfortabil în timpul scenelor nud din "Game of Thrones"
Actriţa britanică Emilia Clarke a spus că s-a simţit inconfortabil în timpul filmărilor la unele dintre scenele nud din serialul de televiziune ''Game of Thrones'', relatează Press Association....

Noutățile Grupului Editorial Trei la Gaudeamus 2019

Noutățile Grupului Editorial Trei la Gaudeamus 2019
Galerie Foto Între 20-24 noiembrie 2019, centrul evenimentelor culturale din București se mută, pentru 5 zile, la Romexpo, unde va avea loc Târgul Internaţional GAUDEAMUS - Carte de învățătură. În standurile TREI și...

Expoziţia „Arhitecţi vienezi & austrieci la Bucureşti (1830-1930)” la Galeria ICR Viena

Expoziţia „Arhitecţi vienezi & austrieci la Bucureşti (1830-1930)”  la Galeria ICR Viena
Expoziția tematică „Arhitecți vienezi & austrieci la București (1830-1930)”, proiect realizat de Muzeul Municipiului București în colaborare cu Institutul Cultural Român Viena, va fi prezentată în...

Papagalul mut... va întâlni peste 900 de spectatori pe seară!

Papagalul mut... va întâlni peste 900 de spectatori pe seară!
Galerie Foto Revenind în teatru după o îndelungată absenţă, timp în care s-a făcut cunoscut printr-o carieră fulminată în cinematografie, regizorul Nae Caranfil a realizat nu demult, pe scena Sălii Studio a Teatrului...

Sibiu Magic Show: comedie explozivă și magie din viitor

Sibiu Magic Show: comedie explozivă și magie din viitor
Galerie Foto Cea de-a doua zi a programului Sibiu Magic Show propune o experiență teatrală unică și incredibilă, în care imposibilul devine posibil prin două spectacole de neratat, ce combină arta magiei cu muzica live, come...
Serviciul de email marketing furnizat de