x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Corneliu Porumboiu glumeşte serios

Corneliu Porumboiu glumeşte serios

de Oana-Maria Baltoc    |    02 Iul 2009   •   00:00
Corneliu Porumboiu glumeşte serios
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

"Poliţist, adjectiv", al doilea lungmetraj scris, produs şi regizat de Corneliu Porumboiu, onorat recent la Cannes cu Premiul FIPRESCI şi Premiul Juriului la secţiunea "Un Certain Regard", intră mâine în cinematografele româneşti. Povestea filmului ridică probleme foarte serioase, ceea ce nu vă va împie­dica să râdeţi cu poftă de firescul situaţiilor în care sunt puse personajele.



"Poliţist, adjectiv", al doilea lungmetraj scris, produs şi regizat de Corneliu Porumboiu, onorat recent la Cannes cu Premiul FIPRESCI şi Premiul Juriului la secţiunea "Un Certain Regard", intră mâine în cinematografele româneşti. Povestea filmului ridică probleme foarte serioase, ceea ce nu vă va împie­dica să râdeţi cu poftă de firescul situaţiilor în care sunt puse personajele.

Corneliu Porumboiu, actorul Dragoş Bucur (în rolul poliţistului Cristi, omul cu problema de conştiinţă), Vlad Ivanov (un comandant de poliţie care apelează la DEX pentru a-şi convinge subalternul că unde-i lege nu-i tocmeală), Irina Săulescu (profă de limba română şi soţia lui Cristi) au primit apaluze şi ieri la vizionarea de presă a producţiei lăudate din plin de criticii de la Cannes.

Filmul este încărcat de simboluri, unele aparent uşor de descifrat, dar care ascund în spatele dialogurilor probleme fără răspuns, cu atât mai mult cu cât discuţiile se desfăşoară cu Dex-ul în faţă. Compromis, trimiteri la preceptul biblic al trădării, lege, morală, definiţii...

CONŞTIINŢA ŞI DRAMA BIBLICĂ
În cazul în care vă întrebaţi ce înseamnă pentru regizorul Corneliu Porumboiu conştiinţă, aflaţi că definiţia lui se apropie de cea a personajului principal: "Acel lucru care mă opreşte să fac ceva rău. Ceva ce aş regreta după". "Este o definiţie care merge mai degrabă pe ideea de a fi în acord cu mine atunci când fac o alegere. Şi, da, cred că are până la urmă legătură şi cu religia, cu îndemnul biblic de a nu face rău.

În acest caz prezentat în film există o temă, care trebuie privită din perspectiva poliţistului care reface, dacă vreţi, modul în care legea de azi se raportează la religie. Povestea încorporează într-un fel o dramă biblică, cum este cea a trădării între fraţi. Chiar dacă, mai degrabă, te poţi întreba cât concept biblic se poate regăsi în lege. Chiar dacă în România avem foarte mulţi credincioşi, există foarte multă intoleranţă şi ură faţă de celălalt.

Şi cred că de aici poate porni şi filmul ăsta. De la faptul că într-o lume a tranziţiei nu se mai înţelege om cu om, că până şi cuvintele îşi pierd sensul, până şi regulile gramaticale se schimbă. Nu poţi avea un reper sigur. De unde rezultă şi comicul situaţiilor absurde, situaţii care se regăsesc şi în primul meu film, "A fost sau n-a fost", este de părere regizorul.




JOACA DE-A DUMNEZEU
La avanpremiera de la Vaslui a filmului, oraşul natal al lui Porumboiu, unde s-a turnat şi acest al doilea lungmetraj din cariera sa, prietenii poliţişti i-au mărtu­risit că s-au confruntat adesea cu pro­bleme similare cu ale poliţistului de pe ecran: "Până la urmă fiecare se regăseşte în ipostaze de acest gen, cu atât mai mult cei care se pot afla la un moment dat în situaţia de a decide pentru viaţa unui om. Trebuie să fim conştienţi că există împrejurări în care un om poate fi Dumnezeu pentru un alt om".

Cât despre presupunerea unora, conform căreia acest film mai taie din avântul ideilor preconcepute pe care mulţi şi le-au format despre poliţişti, Porumboiu crede că avem de-a face cu "o imagine bazată pe o greşeală izvorâtă adesea din modul în care Miliţia se comporta, într-adevăr, pe timpul comuniştilor: "Au ajutat din plin şi bancurile cu poliţişti la crearea acesteia, dar până la urmă, în acest caz, răul este mult mai subtil, iar Diavolul cred că este foarte inteligent", o afirmaţie care se conturează la finalul filmului.

"M-A AJUTAT ŞI MAMA"
Un "rol" i-a revenit şi mamei regizorului (n.r. - profesor de limbă ro­mână) la acest film, însă în mod indirect. Mai exact şi-a adus aportul la punerea la punct a riguroaselor analize gramaticale, intercalate aproape profesoral în dialogurile personajelor, momente care dau savoare scenariului.

5013-95783-pozacasetadeschidere2.jpg
"Trebuie să fim conştienţi că există împrejurări în care un om poate fi Dumnezeu pentru un alt om", avertizează Porumboiu

Cu DEX-ul în secţia de poliţie
"Poliţist, adjectiv" spune povestea unui tânăr poliţist, care refuză să aresteze un adolescent pentru că oferă haşiş unor colegi de şcoală. "A oferi" este pedepsit prin lege, dar Cristi este de părere că le­gea se va schimba curând şi nu vrea să aibă pe conştiinţă viaţa unui tânăr pe care îl consideră iresponsabil, nu in­frac­­tor.

Bineînţeles, situaţia se complică atunci când pentru superiorul lui "con­ştiinţă" se reduce la definiţia din Dicţio­narul Explicativ al Limbii Române, sce­nă cu greutate în construirea poveştii, excepţional jucată de Vlad Ivanov, Dr­a­goş Bucur şi Ion Stoica. Filmul urmează să fie difuzat şi pe micile ecrane, la HBO.

×
Subiecte în articol: arte porumboiu