x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cu Radu Tudoran, despre nostalgia cărărilor pierdute

0
09 Iun 2010 - 00:00
Cu Radu Tudoran, despre nostalgia cărărilor pierdute
"Mă gândesc şi eu să «inovez»; nu am însă intenţia să trec dincolo de limita vederii mele şi să merg în neştire, pentru a inova cu orice preţ; există, de altfel, primejdia ca, vrând să mergi neapărat înainte, fără să cunoşti drumul, să ajungi nu pe un platou presupus, la mare înălţime, ci să ajungi într-o excavaţie de multă vreme lăsată în urmă", mărturisea scriitorul Radu Tudoran într-o convorbire cu Petru Sfetca, reprodusă în volumul IV al "Romanului românesc în interviuri" - autori Aurel Sasu şi Mariana Vartic -, carte apărută la Editura Minerva, de unde cităm articolele din această pagină.


● Pentru cei care au venit în contact cu cărţile dv. mai noi sau mai vechi, existenţa eroilor atraşi de mirajul depărtărilor a devenit obişnuinţă. Mă gândesc la personajele principale din romanele "Un port la răsărit", la acel perpetuu călător care generează romanul "Întoarcerea fiului risipitor", la atracţia spre necunoscut a aviatorilor din "Anotimpuri" sau la personajele atât de îndrăgite din "Toate pânzele sus"! Este vorba aici despre nostalgia scriitorului?

Poate să fi rămas o nostalgie, dar mai întâi a fost o nevoie - şi nu atât a scriitorului, cât a omului care-l reprezintă în viaţă. Chemarea spre depărtări, element dominant în cărţile mele mai vechi sau mai noi, la fel cum cred că va fi în cele viitoare, porneşte de la aspiraţia personală, atribuită eroilor, de a trăi într-o lume mai întinsă. Nu accept noţiunea de exotic; geografia ne aparţine în întregime, aşa cum în curând ne va aparţine şi cosmosul. Într-un fel sau altul, trebuie să luăm în primire acest vast domeniu.


● Călătoriile împlinesc în destinul dv. scriitoricesc o nevoie spirituală sau ele asigură doar o sursă de inspiraţie?

Chiar dacă ar părea de necrezut, partea cea mai mare a călătoriilor mele este imaginară, ceea ce dovedeşte că le-am întreprins dintr-o nevoie spirituală. Dar călătoriile - şi cele închipuite, şi cele reale (căci, oricum, am fost aievea prin unele părţi ale lumii) - devin totdeauna surse de inspiraţie. S-ar putea spune astfel că nu pierd vremea de pomană nici chiar în ceasurile de visare.


● Consideraţi literatura de călătorii o specie bine definită sau înţelegeţi notaţia peregrinului implicată oricărui act estetic?

Dacă notaţia e transfigurată, dacă izbuteşte să sintetizeze optica şi sentimentele autorului, atunci ea devine literatură. Literatura noastră are mari tradiţii în acest sens. Nu este nevoie să reamintesc că generoşii călători ai culturii româneşti, Hogaş, Sadoveanu, Panait Istrati, Mihai Tican-Rumano, Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, G. Călinescu, Tudor Vianu, au înţeles să imortalizeze impresiile de călătorii în adevărate memoriale. Radu Tudoran a rămas întotdeauna romancier.


● Credeţi că prin această simbioză a notaţiei directe cu viziunea creatorului se realizează o mai perfectă integrare a călătoriei în artă?

Se poate trece de la reportajul de călătorie la literatura propriu-zisă? Răspunsul e continuarea celui de la întrebarea anterioară. Da, se poate trece de la darea de seamă la literatură atunci când temperatura autorului încălzeşte spaţiul, uneori imens, dintre scriitor şi cititor. La darea de seamă trebuie să se adauge participarea celui care o scrie, participare având aici sensuri multiple şi chiar excrescenţe nedogmatice, acoperind bunăoară şi noţiunea de talent, care poate fi atât de greu definită. Cât priveşte afirmaţia dv. introductivă, o socotesc subtilă, măgulitoare şi adevărată. Am rămas totdeauna romancier, aceasta fiindu-mi vocaţia şi dovedindu-se singura mea aspiraţie constantă. Nu concep alt fel de a exprima existenţa omului decât prin fabulaţie - şi anume, fabulaţia aceasta construită monumental, pe care o implică romanul.


● Cu ani în urmă aţi făcut una dintre acele călătorii pe marile oceane ale lumii, călătorie visată de dv. şi pregătită în timp. V-aş ruga să povestiţi una dintre acele întâmplări pe care aţi socotit-o mai puţin importantă ca s-o treceţi în volum, dar care a rămas în memoria afectivă a scriitorului.

Chiar şi "Al patruzeci şi doilea", care, ca formă, e un jurnal de călătorie, reprezintă, până la urmă, după părerea mea şi a altora, tot un roman, deoarece fondul cărţii este o lungă confesiune. Cred că elementul cel mai semnificativ sau unul dintre cele mai semnificative ale acestei experienţe puţin obişnuite şi epuizante ar putea fi dilatarea ei în timp şi sterilitatea unor momente prelungite cu zilele când nu se întâmpla nimic notabil şi autorul intra în conflict cu el însuşi, suspectându-se de incapacitate. Frământarea aceasta a dat naştere, tocmai în momentele sterile, unui alt epic şi astfel, cum va trebui să se constate, cartea a fost salvată tocmai prin ceea ce ameninţa să o năruiască.


● Călătorului adevărat îi stă bine cu drumul. Pentru îndrăgostitul de drumeţie nu există sezon şi anotimp favorabil. Pe când un nou vis, o nouă atracţie a depărtărilor, împlinite în destinul scriitorului Radu Tudoran?

Dacă s-ar putea şi dacă n-aş avea şi alte datorii, aş călători încontinuu. Aveţi dreptate: pentru a descoperi lumea nu trebuie căutate momente anume; trebuie să fii totdeauna gata de plecare.
Nu ştiu dacă "noul vis" realizat recent reprezintă vreo împlinire a destinului meu, dar acoperă, în orice caz, o veche nevoie. M-am întors de curând dintr-o călătorie destul de lungă prin Italia, pe care am explorat-o târziu, dar am descoperit-o în intimitate - în multe detalii şi cu multe semnificaţii, şi, în sfârşit, fără nici o influenţă parazitară, căci, în mod neobişnuit, am fost cu desăvârşire singur tot timpul călătoriei. Ce va ieşi de aici? Un alt jurnal de drum, adică un nou roman autobiografic, cred că mai bogat în reflecţii decât primul.

(Interviu acordat de scriitorul Radu Tudoran Ilenei Corbea, publicat în Revista Astra, anul IV, nr. 1, ianuarie, 1969)


Femeia, inegalabila parteneră
Radu Tudoran: Colegul şi prietenul meu Al I. Ştefănescu, şi nu doar el, au afirmat că "Fiul risipitor" este o carte pornografică. Frivolitatea, acolo unde există, n-o condamn, fără ea am fi nişte suflete uscate, incapabili să ne destindem. Depinde însă până unde merge îngăduinţa; ceea ce depăşeşte bunul-gust şi bunul-simţ artistic nu mai este frivolitate, ci decădere. Şi apoi, frivolitatea în cărţile mele se absolvă prin suferinţă, uneori chiar prin moarte, ea ţine locul acelei ultime ţigări a condamnatului înaintea execuţiei. George Arion: De ce aţi scris în atâtea rânduri despre dragoste? RT: Fiindcă am fost un om întreg în toate manifestările mele. Fiindcă am simţit şi m-am străduit să cunosc femeia, partenera noastră de neînlocuit şi inegalabilă. Fiindcă n-am cunoscut bucurie mai mare decât să-i fac elogiul şi fiindcă elogiul n-a rămas fără răsplată.

(Fragment dintr-un interviu preluat din Revista Flacăra, anul XXXIII, nr. 5, 1984)

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   radu tudoran

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma se încheie printr-un concert organizat în cadrul MUSEI IN MUSICA 2019

Stagiunea muzicală a cluster-ului EUNIC Roma se încheie  printr-un concert organizat în cadrul MUSEI IN MUSICA 2019
Sâmbătă, 14 decembrie 2019, ora 20:30, 21:30 și 22:30, în Sala Esedra di Marco Aurelio – Musei Capitolini (Piazza del Campidoglio 1), Accademia di Romania in Roma, Conservatorul de Muzică “Santa Cecilia” din...

GALA REMEMBER ENESCU - 20 de ani de excelență în muzica clasică la Odeon. Recital extraordinar Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu

GALA REMEMBER ENESCU - 20 de ani de excelență în muzica clasică la Odeon. Recital extraordinar Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu
În acest an Fundația Culturală „Remember Enescu” sărbătorește 20 ani de excelență în Sala Majestic a Teatrului Odeon. Joi, 19 decembrie, ora 19:00, violonistul Alexandru Tomescu și...

CRĂCIUNUL LA SALA RADIO: Crăciunul tradițional din satul românesc, alături de colindele cântate de Corul Academic Radio

CRĂCIUNUL LA SALA RADIO:  Crăciunul tradițional din satul românesc,  alături de colindele cântate de Corul Academic Radio
Galerie Foto Vă este dor de Crăciunul de odinioară, așa cum se trăia sărbătoarea nașterii Domnului în satul românesc, de la colindatul cu steaua, la mere coapte și miros de cozonac proaspăt? Lumea plină de farmec a...

„Prometeu înlănțuit”, un spectacol emblematic pentru perpetua luptă a omului cu multiplele forme de oprimare

„Prometeu înlănțuit”, un spectacol emblematic pentru perpetua luptă a omului cu multiplele forme de oprimare
Galerie Foto „În vremuri ale minciunii universale, a spune adevărul este un act revoluționar”, scria George Orwell. La 30 de ani de la Revoluția din 1989, Teatrul Național din Timișoara dezvoltă prin spectacolele sale...

Cine este Maurizio Cattelan?!

Cine este Maurizio Cattelan?!
Galerie Foto „În artă, ca şi în realitate, lumea apare ca şi când ar fi fost în mâinile unui zeu nebun, în timp ce zeul adevărat rămâne în afara jocului. Sunt un pesimist, dar cred că în lume sunt şi consolări...

Cristian Mandeal – finalul integralei Brahms la Filarmonica din Braşov

Cristian Mandeal – finalul integralei Brahms la Filarmonica din Braşov
Pe 12 decembrie va avea loc la Sala Patria din Braşov ultimul concert din seria integralei Brahms susţinut de Cristian Mandeal cu Orchestra simfonică a Filarmonicii din Brașov, concert ce are în program Uvertura Aca...

Tezaur național, în Licitația de Iarnă de la Artmark. Grigorescu, Luchian, Tonitza, Baba sau Ghenie, licitați la cel mai important eveniment al anului dedicat artei românești

Tezaur național, în Licitația de Iarnă de la Artmark. Grigorescu, Luchian, Tonitza, Baba sau Ghenie, licitați la cel mai important eveniment al anului dedicat artei românești
Galerie Foto Capodopere ale artei românești, semnate de cei mai importanți artiști, din colecții istorice, sunt adunate, pentru prima dată, într-o licitație festivă. Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza,...

Văduva rockerului Chris Cornell a dat în judecată trupa Soundgarden

Văduva rockerului Chris Cornell a dat în judecată trupa Soundgarden
Vicky Cornell, văduva rockerului Chris Cornell, solistul trupei Soundgarden, care s-a sinucis în mai 2017, a dat în judecată grupul american, de la care solicită despăgubiri în valoare de câteva sute de mii ...

Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră semnat de Dumitru Capoianu, creatorul muzicii pentru "Omulețul" lui Gopo, interpretat de ALEXANDRU TOMESCU

Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră semnat de Dumitru Capoianu,  creatorul muzicii pentru "Omulețul" lui Gopo, interpretat de ALEXANDRU TOMESCU
Galerie Foto Vineri, 13 decembrie, la Sala Radio, violonistul ALEXANDRU TOMESCU - care se bucură de privilegiul de a cânta  pe celebra vioară STRADIVARIUS Elder-Voicu - va interpreta, alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO,...

Reîntâlnire cu Shakespeare, Cehov şi David Doiashvili la TNB

Reîntâlnire cu Shakespeare, Cehov şi David Doiashvili la TNB
Galerie Foto Două dintre cele mai apreciate montări ale Teatrului Naţional din Bucureşti, Regele Lear şi Livada de vişini, ambele purtând semnătura regizorului georgian David Doiashvili revin în scenă la finalul acestui...

Romanian Design Week 2020 propune ca temă SCHIMBAREA

Romanian Design Week 2020 propune ca temă SCHIMBAREA
Galerie Foto Ediția cu numărul opt a Romanian Design Week va avea loc în intervalul 15-24 mai, la București. Începând cu 2020, RDW propune o nouă arhitectură de festival și va aborda anual o temă diferită în jurul...

Prezentarea unei fascinante cărți a lui Riccardo Calimani: „Istoria Republicii Veneția: Serenisima de la origini până la prăbușire”

Prezentarea unei fascinante cărți a lui Riccardo Calimani: „Istoria Republicii Veneția: Serenisima de la origini până la prăbușire”
Pe 11 decembrie 2019, la orele 17.30, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, prezentarea unei cărți recent apărută, semnată de Riccardo...

Premiile „Dimitrie Cantemir” 2019, acordate pentru prima dată la Istanbul

Premiile „Dimitrie Cantemir” 2019, acordate pentru prima dată la Istanbul
Trei specialişti în domeniul culturii de la Istanbul, dr. Mehtap Demir (conferenţiar în cadrul secției de Muzicologie a Conservatorului de Stat, Universitatea Istanbul, și membru fondator al Departamentului de...

Miercuri, 11 decembrie, Jurnalul îţi aduce cartea "Șarpele lui Nicodim și alte simboluri misterioase ale românilor"

Miercuri, 11 decembrie, Jurnalul îţi aduce cartea "Șarpele lui Nicodim și alte simboluri misterioase ale românilor"
Patrimoniul simbolic al românilor include o serie de elemente fascinante, care, în timp, s-au transformat în legende. De la stindardul antic al dacilor și terifiantul său șuierat, la crucile vii de la Dervent,...

Lansare album Doina Lavric-Parghel

Lansare album Doina Lavric-Parghel
Muzeul Național al Literaturii Române vă invită miercuri, 11 decembrie 2019, de la ora 18.00, în Mansarda sediului din Str. Nicolae Crețulescu nr. 8, la evenimentul de lansare a albumului „Povestea soarelui” al...
Serviciul de email marketing furnizat de