x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cu sufletul la gură, printre meandrele istorisirii

0
Autor: Roxana Vintila 09 Dec 2009 - 00:00
Cu sufletul la gură, printre meandrele istorisirii Dan Marinescu/Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto

Creangă rămâne cuceritor, probabil, întâi de toate prin pitoresc şi printr-un soi de candoare adultă. Dincolo de acestea însă scrierile lui invită la explorări cu rezultate, uneori dintre cele mai neaşteptate.

"Râsul homeric", "jovialitatea" şi "bonomia" de care s-a făcut atât caz, de pildă, sunt concurate nu numai de tonuri apăsat melancolice, ci şi de surprinzătoare cruzimi şi violenţe. E, în fond, privilegiul tuturor marilor scriitori, acela de a nu se lăsa "explicaţi" într-o cheie unică, spune profesor doctor Liviu Papadima, Decanul Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii Bucureşti.

 

Jurnalul Naţional: O epocă a marilor clasici... Creangă, Caragiale, Slavici şi Eminescu... "O epocă de la care am primit «Luceafărul» şi «Pe aceeaşi ulicioară»..., «O scrisoare pierdută» şi «Bubico», «Amintiri din copilărie» şi «Ursul păcălit de vulpe», «Mara» şi «Păcală în satul lui»"... Ce comoară de preţ a lăsat Creangă pentru literatura română într-o epocă în care s-au afirmat atâtea "nume de seamă"?

Liviu Papadima: Creangă, ca şi ceilalţi scriitori de prim rang pe care-i revendicăm azi drept "mari clasici" ai literaturii române, a avut şansa afirmării într-un climat cultural deosebit de stimulativ. Meritul revine, în primul rând, societăţii "Junimea", în particular lui Titu Maiorescu. Chiar dacă atât criticul ieşean cât şi gruparea din care a făcut parte au avut opţiuni estetice destul de vagi şi de generale - mult mai generale, de pildă, decât cele eclectice şi ele în bună măsură, profesate de "Literatorul" lui Macedonski - ei au avut intuiţia valorii şi au ştiut să o promoveze.

În cazul celor patru autori pe care posteritatea i-a ridicat pe podiumul învingătorilor, deosebirile dintre ei - de formaţie culturală, de temperament, de expresie stilistică - covârşesc, frapant, asemănările. În cazul lui Creangă, ceea ce îl individualizează este poziţionarea lui ca un excepţional "mediator" între două lumi ce încep de la mijlocul veacului al XIX-lea să se distanţeze una de cealaltă într-un ritm tot mai accelerat: lumea civilizaţiei rurale şi a celei citadine. De la paşoptişti încoace, acest fenomen este resimţit ca o profundă traumă, nu numai culturală, ci şi socială şi chiar politică.

Creangă izbuteşte să dea o soluţie estetică de mare virtuozitate acestei sciziuni. Am convingerea că şi în momentul în care această falie generatoare de nenumărate tensiuni va deveni întrutotul istorie, scrierile lui Creangă îşi vor păstra nealterată prospeţimea.

 

Un manuscris..."poate neîncheiat" al "Amintirilor..." lui Creangă. Dacă ar fi să încheiaţi dumneavoastră "Amintirile...", cum ar fi sfârşitul...?

"Încheierea" indiscutabilă a unei opere survine chiar şi la scriitorii care se îngrijesc să publice în timpul vieţii ediţii declarat "definitive", abia în momentul, arbitrar din punct de vedere estetic, în care autorul nu se mai poate "răzgândi". Partea a IV-a din "Amintiri...", scrisă şi publicată la o distanţă de timp semnificativă faţă de cele precedente, pare să indice intenţia autorului de a da un fel de "epilog" operei sale de căpătâi.

De aici şi încărcătura simbolică mult mai apăsată a acestei părţi, dedicată momentului despărţirii deopotrivă de sat şi de copilărie. Mă simt solidar cu această opţiune a autorului, pe care o simt făcută cumva cu graba unui act testamentar. Prefer de aceea să nu speculez pe marginea unor posibile prelungiri ale manuscrisului. Dacă Ion Creangă ar fi avut intenţia şi răgazul de a-şi revedea textul în vederea publicării în volum, cred că ar fi intervenit mai degrabă în interiorul "Amintirilor...", şi nu la finalul lor.

 

Consideraţi că ar mai putea scrie cineva (dintre tinerii sau mai puţin tinerii scriitori români de azi) despre acea vârstă a copilăriei cu aceeaşi savoare literară precum Creangă?

Nu văd de ce universul copilăriei ar înceta să atragă scriitori de primă mărime ai zilelor noastre. Fie şi numai Mircea Cărtărescu e un exemplu elocvent. Cât despre "savoare" - asta e, recunosc, o discuţie mai complicată. Ciudat e că, deşi se reclamă, sub stindardul postmodernismului, criterii de judecată relaxate, orientate spre desfătarea imediată a lecturii, a scrie "savuros" pare să fi trecut în practică în registrul minoratului estetic. Scriitorii de azi par să vrea mai degrabă să fie "inventivi", să-şi dovedească cu orice preţ virtuozitatea literară.

 


Cuceritor prin candoare adultă
La şcoală cel mai adesea suntem asaltaţi de termenii: "universul copilăriei şi al operei", "oralitatea stilului", situaţiile comice, Bildungsroman şi câte altele... prin ce consideraţi că ne cucereşte Ion Creangă în afara acestor, să le spunem, stereotipii? Un critic literar care nu izbuteşte de fel să iasă de sub tirania locurilor comune îşi ratează vocaţia.

Altminteri însă, pentru cititorul obişnuit, stereotipiile de care vorbiţi sunt, în bună măsură, inevitabile. Mai ales în mediul şcolar ele reprezintă un minim de înzestrare culturală, prin care un text este înscris în orizontul receptării lui de-a lungul vremii. Regretabil e însă atunci când astfel de formule clişeizate sufocă sau îndepărtează complet ceea ce ar trebui să rămână esenţial în studiul literaturii: contactul viu, autentic, personal, cu textul.

A spune, de pildă, despre "Amintiri..." că e un fel de Bildungsroman cred că nu ar trebui să sărăcească, ci, dimpotrivă, să îmbogăţească lectura. Creangă rămâne cuceritor probabil întâi de toate prin pitoresc şi printr-un soi de candoare adultă. Dincolo de acestea, însă, scrierile lui invită la explorări cu rezultate, uneori dintre cele mai neaşteptate.

"Râsul homeric", "jovialitatea" şi "bonomia" de care s-a făcut atâta caz, de pildă, sunt concurate nu numai de tonuri apăsat melancolice, ci şi de surprinzătoare cruzimi şi violenţe. E, în fond, privilegiul tuturor marilor scriitori, acela de a nu se lăsa "explicaţi" într-o cheie unică.

 

Care sunt poveştile dintre... poveştile lui Creangă care vi s-au lipit cel mai tare de inimă - prima pentru inima de critic literar, a doua pentru omul Liviu Papadima? De ce?

Mă bucură, întâi de toate, ideea că ar putea exista şi un... organ numit "inima criticului literar". Din unghiul acesta nu pot decât să-i dau Cezarului ce-i al Cezarului. "Harap-Alb" va rămâne fără doar şi poate cea mai fascinantă dintre poveştile lui Creangă: un text care te poartă cu sufletul la gură prin meandrele istorisirii. Opţiunea personală, altminteri, este pentru "Ivan Turbincă", poate datorită felului în care reverberează în mine două teme cruciale nu numai ale literaturii, ci şi ale vieţii: cea a eroismului şi cea a înfruntării morţii.

 

Cât de iubit credeţi că este azi Creangă şi ce vă face pe dumneavoastră să reveniţi şi să-l redescoperiţi pe Creangă şi acum...?

Mi-l închipui pe Creangă destul de greu ca idol al unor grupuri de "admiratori" sau de "fani" - aşa cum s-a întâmplat, de pildă, şi se mai întâmplă încă cu Eminescu, Mateiu Caragiale, Panait Istrati, Urmuz şi alţii. Dar Creangă rămâne aproape de sufletul unor categorii largi şi foarte variate de cititori, adolescenţi sau vârstnici, consumatori ocazionali sau împătimiţi de literatură.

În ce mă priveşte, revin la el, ca şi la alt mare contemporan al său, Caragiale, cu aceeaşi convingere că mi-a mai rămas ceva de aflat, de înţeles, "de învăţat". Şi, nu în ultimul rând, că-mi va oferi, la fiecare nouă apropiere, noi motive de bucurie.

 

Bojdeuca lui Creangă
5441-109062-142.jpgPictorul, născut la 22 septembrie 1888, orginar din Colibaşi, judeţul Mehedinţi, şi-a început cariera artistică datorită hazardului. Întâlnirea cu medicul şi colecţionarul de artă Ion Cantacuzino, care i-a încurajat şi susţinut preocupările artistice, l-a motivat pe Ghiaţă să-şi dedice viaţa artei. Face studii la Bucureşti şi Paris, unde urmează cursurile Academiei Ranson şi ale Academiei Delecluze. Aici s-a familiarizat cu tehnicile postimpresioniste, pe care le va asimila într-o manieră personală în lucrările sale: naturi moarte, peisaje şi compoziţii în culori sobre, cu influenţe din arta populară.

Se menţine în linia unui artist de nivel mediu deopotrivă ca tematică şi talent. Opera lui este egală, fără salturi sau rupturi şi se remarcă prin interesul deosebit pentru simplitatea şi sinceritatea zonei rurale. Limbajul plastic folosit de Ghiaţă este simplu şi direct. Coloritul său este sobru, armonios, bazat pe reliefarea tonurilor calde, iar desenul simplificat şi sintetic. Lucrarea care reprezintă casa scriitorului Ion Creangă poartă semnificaţia emblematică a specificului naţional românesc.

Un peisaj colinar pictat într-o cromatică dulce, caldă sugerează un spaţiu liniştit, plin de încărcătura emoţională pe care o proiectează involuntar emblematicele întâmplări ale "Amintirilor din copilărie". Spritul ludic al lui Creangă ajută la o reevaluare a laturii tradiţionale din lucrarea lui Ghiaţă, pe care inevitabil o umple de viaţă. Casa modestă, încadrată de peisajul liniştit de fundal devine plină de amintiri şi prinde viaţă din textul lui Creangă.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR
Galerie Foto Debut spectaculos al noii stagiuni. În premieră absolută în România, musicalul Familia Addams, jucat cu mare succes pe Broadway, poate fi urmărit de acum la Teatrul EXCELSIOR într-o producție marca Răzvan...

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!
Galerie Foto Teatrul Național I. L. Caragiale din București anunță premiera spectacolului „Neguțătorul din Veneția”  de William Shakespeare, care va avea loc în zilele de 20 și 22 septembrie 2019, ora 19.30, la...

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir
Galerie Foto Opera Moise și Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităților pe care le favorizează Festivalul Internațional “George Enescu”, va avea loc pe 20 septembrie, pe scena Sălii Palatului, începând...

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!
Galerie Foto Hai să experimentezi senzații noi la spectacolul orfEU și EUridice, să te pui în situații neașteptate la premiera spectacolului Experimentul Shakespeare sau să râzi pe săturate la Cadranul Plus Plus! Toamna...

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani
Galerie Foto De la George Enescu la Vladimir Cosma, trecând prin Brâncuși și Cioran, artista Augusta de Schucani revizuiește aceste icoane cu o tehnică eminamente personală, inovatoare și iconoclastă. Ea își va expune...

Treimea emoțiilor

Treimea emoțiilor
Galerie Foto Pe scurt, în cifre, a doua treime a Festivalului Internațional „George Enescu” a însemnat 25 de spectacole, 68 de lucrări, apartinând unui număr de 38 de compozitori, de la contemporani, chiar patru prime...

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival
Într-o lume în care schimbarea poate fi considerată singura constantă și în care schimbul de informații și viteza actualizării acestora a devenit vitală, dezvoltarea științei și a tehnologiei devin...

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia» a artistului vizual George Păunescu

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia»  a artistului vizual George Păunescu
Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură...

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela
Galerie Foto Painting Room aduce vineri, 20 septembrie, de la 19:00, la Acuarela proiectul Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume care a început în Elveția și a continuat în...

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"
Suntem aproape de distrugerea planetei sau nu? Răspunsurile le aflaţi în cartea oferită de Jurnalul începând de miercuri, 18 septembrie. Cât de aproape sau de departe suntem acum de o catastrofă mondială care...

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...
Serviciul de email marketing furnizat de