x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Cum au mai îmbătrânit copiii noştri"

0
Autor: Monica Andronescu 23 Dec 2009 - 00:00
Vezi galeria foto

Cât de îndrăgit a fost şi a rămas romanul "La Medeleni" de la apariţia lui, în prima parte a secolului trecut, nu mai este astăzi un secret. Cum ne-a fermecat adolescenţa imaginea copiilor din povestea lui Ionel Teodoreanu, copii care devin adolescenţi, apoi adulţi, oameni cu destine frânte, de asemenea, e o poveste pe care fiecare ar putea-o spune rememorând alte gânduri şi alte amintiri... Şi am descoperit printre înregistrările de teatru radiofonic ale anului 1988 o frumoasă dramatizare a "Medelenilor" lui Teodoreanu în regia lui Titel Constantinescu.



I-am căutat pe Olguţa, pe Monica şi pe Dănuţ. Au trecut 20 de ani. Câţiva dintre "copiii" de atunci au dispărut. Adrian Pintea, Ovidiu Iuliu Moldovan sau regizorul Titel Constantinescu nu mai sunt...

Le-am invitat însă la poveşti, la reamintiri şi la gânduri despre Ionel Teodoreanu pe două dintre actriţele care s-au întâlnit atunci în studioul de înregistrări al Radiodifuziunii, Diana Lupescu şi Alexandrina Halic, amândouă jucând-o pe Monica din "La Medeleni" la vârste diferite. "Trecusem de adolescenţă. Eram aproape tânără când am citit prima oară romanul. şi mărturisesc că a fost pentru prima oară când am plâns citind o carte", îşi aminteşte Alexandrina Halic prima întâlnire cu "Medelenii". "Prima parte m-a impresionat şi m-am ataşat de personaje foarte tare. Am găsit multă poezie în primele pagini ale cărţii. Mi-aduc aminte şi acum că era o imagine a unui muşuroi de furnici care suna cam aşa, citez din memorie: «Parcă era un caviar mişcător». Dar a trecut foarte multă vreme şi a rămas doar sentimentul.

Cele două fete, Monica şi Olguţa, şi Dănuţ, toţi trei trăind într-o lume uşor idilică, liniştită, molcomă, a unei Moldove aşezate, boiereşti, crescând oarecum feriţi de griji, înconjuraţi de dragoste, trecând mai apoi prin nişte încercări ale vieţii...  Teodoreanu era aproape de vremurile pe care le descrie, dar pentru noi rămâne să descoperi ca o minunată surpriză pe bătrânelul care adună în lada de zestre bucăţi de mătase pentru zestrea Olguţei... "

"PARCĂ CEVA INTIM TREBUIA SĂ DEVINĂ PUBLIC"

"Mi-am trăit adolescenţa într-un oraş moldovenesc: Bacău", povesteşte Diana Lupescu. "Vreau să spun că atmosfera patriarhală din La Medeleni încă o puteam respira în acei ani, sensibilitatea şi sentimentalismul încă nu erau păcate de neiertat, existau cam aceleaşi valori sociale acceptate.

Citeam mult, discutam mult, aveam... timp! Multe dintre prietenele mele s-au regăsit într-o mai mică sau mai mare masură în Olguţa sau în Monica; şi eu împreună cu ele. Au trecut anii, ne-am maturizat împreună."

Despre spectacolul de teatru radiofonic şi despre reîntâlnirea cu povestea care le fermecase amândurora adolesenţa îşi amintesc mai degrabă senzaţii, sentimente...

"Când am primit oferta de la Radio pentru a interpreta personajul Monica din La Medeleni, de I. Teodoreanu, am avut o clipă de derută. Parcă ceva intim trebuia să devină public, ceva din trăirile difuze, dar foarte tumultoase ale celor 16-17 ani de atunci trebuia să se concretizeze în cuvinte care niciodată n-ar fi putut cuprinde tot sau exact ce-ar fi trebuit... Trecuseră 20 de ani...

Evident că am acceptat, mai ales că personajul Olguţei era interpretat de fosta colegă de facultate Mirela Gorea; trecuseră şi 10 ani de când am terminat facultatea de teatru.

Da, textul era condensat, era o adaptare pentru radio, dar erau fragmente  de memorie, aşa cum le reţine uneori subconştientul şi cum le aduce în prezent după o logică doar de el ştiută şi poate ii de Freud... glumesc. Am primit felicitări, deşi rolul rămăsese destul de mic..." Sunt gândurile Dianei Lupescu.

În alte culori, Alexandrina Halic desenează acelaşi moment de acum 20 de ani....

"Regizorul a fost Titel Constantinescu, un regizor de o mare sensibilitate. Cred că a vibrat la tot ce a însemnat acea dramatizare. Eu îmi amintesc doar prima parte a dramatizării, când personajele erau copii. Eu eram Monica. Mi-a făcut mare plăcere acea înregistrare. Sensibilitatea regizorului se potrivea la ceea ce exprima romanul. A fost un act de curaj că l-a făcut. Titel era un om cultivat, scriitor şi poet, şi făcea nişte scenarii miraculoase pentru copii. Îmi pare rău că s-a prăpădit aşa de repede. Era un om din care metafora ţâşnea şi în viaţa de toate zilele. Ţin minte că ne-a povestit Vasile Manta, care era regizor tehnic, că, dincolo de sticla care separa regia de studioul în care înregistram, Titel ne privea. În studio eram actriţe care jucam roluri de copii... Dar ajunseserăm la o anumită vârstă. Vocile noastre mai corespundeau, dar vârsta deja adunase nişte ani... Şi s-a uitat la noi cu nostalgie, ne ştia deja de multă vreme, şi a spus: «Ia te uită cum au îmbătrânit copiii noştri!»..."

De ce n-a fost ecranizat romanul...
Le-am întrebat cum ar explica faptul că nici un regizor n-a fost tentat până acum să încerce o ecranizare. "La Medeleni" rămâne totuşi unul dintre cele mai frumoase romane de personajele cărora ni se face dor... Diana Lupescu a răspuns scurt: "De ce n-a fost ecranizat până acum? Nu ştiu cine ar putea să păstreze fragilitatea, vulnerabilitatea, frumusetea, duioşia - ce cuvânt fără acoperire pentru ziua de azi -, impetuozitatea trăirilor unor adolescenţi ca cei din romanul «La Medeleni».

Lumea s-a schimbat enorm, ritmul existenţei este altul. Valorile sunt altele... Şi iubirea se exprima altfel, chiar dacă în esenţă a rămas aceeaşi...".

Ritmurile vieţii s-au schimbat, crede Alexandrina Halic: "Poate că a fost o vreme când în cinematografie se lucra după literatura noastră bună. Dar cred că ar fi întâmpinat din partea cenzurii nişte oprelişti, erau şi nişte secvenţe mai şocante, era o lume care nu se supunea unei anumite teze... Iar acum ecranizarea cred că n-ar mai interesa, pentru că trăim într-un alt ritm. Se cere un un alt tip de scenariu. Pe mine încep să mă obosească scenariile astea foarte contemporane, triste şi dureroase. Ar trebui să ne mai îndreptăm şi spre un pic de altfel de lumină. Şi am senzaţia că lumea nu mai e interesată. S-a pierdut curiozitatea de a afla cum s-a trăit înainte, ce s-a întâmplat şi înainte de noi. A fost o vreme când eu aveam un apetit special pentru SF. Simţeam nevoia să privesc spre viitor. Acum mi-a trecut şi simt nevoia să citesc despre ce s-a petrecut cu multă vreme înainte. Poate că sunt la vârsta când nu mai privesc în viitor, privesc în urmă. Am făcut această mare paranteză gândindu-mă că lecturile astea, literatura dintre cele două războaie poate să deschidă gustul pentru o incursiune într-o lume care a avut farmecul ei aparte. Şi peste care trecem prea uşor. Romanele astea sunt nişte lecţii de istorie. Şi rămân nişte oglinzi, ocheane spre un trecut care e al nostru şi care ne populează o anume parte a sufletului şi a minţii...".

Cât de potrivit e un astfel de roman cu o dramatizare radiofonică? Şi cât de mult s-a stins farmecul serilor în care radioul spunea poveşti şi copiii le ascultau? "Mai există «spectatori» de radio. Dar mulţi nu mai au răbdare..." E tristeţea Alexandrinei Halic, o actriţă pentru care teatrul radiofonic a însemnat scânteia ce a făcut-o să aleagă pentru totdeauna drumul scenei şi al teatrului pentru copii. "Teatrul radiofonic are un alt farmec, aparte. În clipa în care doar vocea este cea care-ţi sugerează o lume, tu, auditor, brodezi în jurul ei, îţi imaginezi o lume întreagă. Ăsta e un efort de gândire, de afect, de stimulare a afectului. Eu ştiu cum se înregistrează un spectacol. Pot să revăd cu ochii minţii studioul, microfonul, actorii, ştiu cum se fac paşii, cum foşnesc frunzele în studio. Şi cu toate astea, când ascult o piesă de teatru radiofonic mă transpun, convenţia funcţionează extraordinar. E o experienţă interesantă, care te îmbogăţeşte emoţional şi intelectual. Dar nu ştiu câtă lume mai are răbdare să închidă ochii şi să asculte..."

5475-110147-medeleni_41_v2.jpgCopii în grădina lui Teodoreanu
Destinul post-mortem al lui Ipolit Strâmbu este similar multor nume de talent desconsiderate de critica de artă din perioada comunistă. Fostul elev al pictorului G. D. Mirea şi-a finalizat studiile la Munchen şi a lăsat în urmă o creaţie influenţată de impresionismul german şi pictura lui Nicolae Grigorescu. Foarte apreciat în viaţă, Strâmbu s-a menţinut în atenţia publicului printr-un număr mare de expoziţii. Datată în 1923, "Copii în grădină" se remarcă printr-o înţelegere mai subtilă a problemelor legate de lumină şi compoziţie. Lucrarea aleasă pentru supracoperta volumului II din romanul "La Medeleni" este un peisaj de stare unde artistul dezvoltă un joc bine-condus între zonele de umbră şi penumbră. Reflexele luminii pe figurile personajelor demonstrează preocuparea artistului pentru reprezentarea exactă a unui anumit moment din zi. Lucrarea se apropie de calm şi relaxare transmisă de Ionel Theodoreanu în descrierile celor trei copii aflaţi în vacanţă. Ipolit Strâmbu (1871-1934), Copii în grădină, MNAR. (Valentina Iancu)

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...
Serviciul de email marketing furnizat de