x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Cum au mai îmbătrânit copiii noştri"

0
Autor: Monica Andronescu 23 Dec 2009 - 00:00
Vezi galeria foto

Cât de îndrăgit a fost şi a rămas romanul "La Medeleni" de la apariţia lui, în prima parte a secolului trecut, nu mai este astăzi un secret. Cum ne-a fermecat adolescenţa imaginea copiilor din povestea lui Ionel Teodoreanu, copii care devin adolescenţi, apoi adulţi, oameni cu destine frânte, de asemenea, e o poveste pe care fiecare ar putea-o spune rememorând alte gânduri şi alte amintiri... Şi am descoperit printre înregistrările de teatru radiofonic ale anului 1988 o frumoasă dramatizare a "Medelenilor" lui Teodoreanu în regia lui Titel Constantinescu.



I-am căutat pe Olguţa, pe Monica şi pe Dănuţ. Au trecut 20 de ani. Câţiva dintre "copiii" de atunci au dispărut. Adrian Pintea, Ovidiu Iuliu Moldovan sau regizorul Titel Constantinescu nu mai sunt...

Le-am invitat însă la poveşti, la reamintiri şi la gânduri despre Ionel Teodoreanu pe două dintre actriţele care s-au întâlnit atunci în studioul de înregistrări al Radiodifuziunii, Diana Lupescu şi Alexandrina Halic, amândouă jucând-o pe Monica din "La Medeleni" la vârste diferite. "Trecusem de adolescenţă. Eram aproape tânără când am citit prima oară romanul. şi mărturisesc că a fost pentru prima oară când am plâns citind o carte", îşi aminteşte Alexandrina Halic prima întâlnire cu "Medelenii". "Prima parte m-a impresionat şi m-am ataşat de personaje foarte tare. Am găsit multă poezie în primele pagini ale cărţii. Mi-aduc aminte şi acum că era o imagine a unui muşuroi de furnici care suna cam aşa, citez din memorie: «Parcă era un caviar mişcător». Dar a trecut foarte multă vreme şi a rămas doar sentimentul.

Cele două fete, Monica şi Olguţa, şi Dănuţ, toţi trei trăind într-o lume uşor idilică, liniştită, molcomă, a unei Moldove aşezate, boiereşti, crescând oarecum feriţi de griji, înconjuraţi de dragoste, trecând mai apoi prin nişte încercări ale vieţii...  Teodoreanu era aproape de vremurile pe care le descrie, dar pentru noi rămâne să descoperi ca o minunată surpriză pe bătrânelul care adună în lada de zestre bucăţi de mătase pentru zestrea Olguţei... "

"PARCĂ CEVA INTIM TREBUIA SĂ DEVINĂ PUBLIC"

"Mi-am trăit adolescenţa într-un oraş moldovenesc: Bacău", povesteşte Diana Lupescu. "Vreau să spun că atmosfera patriarhală din La Medeleni încă o puteam respira în acei ani, sensibilitatea şi sentimentalismul încă nu erau păcate de neiertat, existau cam aceleaşi valori sociale acceptate.

Citeam mult, discutam mult, aveam... timp! Multe dintre prietenele mele s-au regăsit într-o mai mică sau mai mare masură în Olguţa sau în Monica; şi eu împreună cu ele. Au trecut anii, ne-am maturizat împreună."

Despre spectacolul de teatru radiofonic şi despre reîntâlnirea cu povestea care le fermecase amândurora adolesenţa îşi amintesc mai degrabă senzaţii, sentimente...

"Când am primit oferta de la Radio pentru a interpreta personajul Monica din La Medeleni, de I. Teodoreanu, am avut o clipă de derută. Parcă ceva intim trebuia să devină public, ceva din trăirile difuze, dar foarte tumultoase ale celor 16-17 ani de atunci trebuia să se concretizeze în cuvinte care niciodată n-ar fi putut cuprinde tot sau exact ce-ar fi trebuit... Trecuseră 20 de ani...

Evident că am acceptat, mai ales că personajul Olguţei era interpretat de fosta colegă de facultate Mirela Gorea; trecuseră şi 10 ani de când am terminat facultatea de teatru.

Da, textul era condensat, era o adaptare pentru radio, dar erau fragmente  de memorie, aşa cum le reţine uneori subconştientul şi cum le aduce în prezent după o logică doar de el ştiută şi poate ii de Freud... glumesc. Am primit felicitări, deşi rolul rămăsese destul de mic..." Sunt gândurile Dianei Lupescu.

În alte culori, Alexandrina Halic desenează acelaşi moment de acum 20 de ani....

"Regizorul a fost Titel Constantinescu, un regizor de o mare sensibilitate. Cred că a vibrat la tot ce a însemnat acea dramatizare. Eu îmi amintesc doar prima parte a dramatizării, când personajele erau copii. Eu eram Monica. Mi-a făcut mare plăcere acea înregistrare. Sensibilitatea regizorului se potrivea la ceea ce exprima romanul. A fost un act de curaj că l-a făcut. Titel era un om cultivat, scriitor şi poet, şi făcea nişte scenarii miraculoase pentru copii. Îmi pare rău că s-a prăpădit aşa de repede. Era un om din care metafora ţâşnea şi în viaţa de toate zilele. Ţin minte că ne-a povestit Vasile Manta, care era regizor tehnic, că, dincolo de sticla care separa regia de studioul în care înregistram, Titel ne privea. În studio eram actriţe care jucam roluri de copii... Dar ajunseserăm la o anumită vârstă. Vocile noastre mai corespundeau, dar vârsta deja adunase nişte ani... Şi s-a uitat la noi cu nostalgie, ne ştia deja de multă vreme, şi a spus: «Ia te uită cum au îmbătrânit copiii noştri!»..."

De ce n-a fost ecranizat romanul...
Le-am întrebat cum ar explica faptul că nici un regizor n-a fost tentat până acum să încerce o ecranizare. "La Medeleni" rămâne totuşi unul dintre cele mai frumoase romane de personajele cărora ni se face dor... Diana Lupescu a răspuns scurt: "De ce n-a fost ecranizat până acum? Nu ştiu cine ar putea să păstreze fragilitatea, vulnerabilitatea, frumusetea, duioşia - ce cuvânt fără acoperire pentru ziua de azi -, impetuozitatea trăirilor unor adolescenţi ca cei din romanul «La Medeleni».

Lumea s-a schimbat enorm, ritmul existenţei este altul. Valorile sunt altele... Şi iubirea se exprima altfel, chiar dacă în esenţă a rămas aceeaşi...".

Ritmurile vieţii s-au schimbat, crede Alexandrina Halic: "Poate că a fost o vreme când în cinematografie se lucra după literatura noastră bună. Dar cred că ar fi întâmpinat din partea cenzurii nişte oprelişti, erau şi nişte secvenţe mai şocante, era o lume care nu se supunea unei anumite teze... Iar acum ecranizarea cred că n-ar mai interesa, pentru că trăim într-un alt ritm. Se cere un un alt tip de scenariu. Pe mine încep să mă obosească scenariile astea foarte contemporane, triste şi dureroase. Ar trebui să ne mai îndreptăm şi spre un pic de altfel de lumină. Şi am senzaţia că lumea nu mai e interesată. S-a pierdut curiozitatea de a afla cum s-a trăit înainte, ce s-a întâmplat şi înainte de noi. A fost o vreme când eu aveam un apetit special pentru SF. Simţeam nevoia să privesc spre viitor. Acum mi-a trecut şi simt nevoia să citesc despre ce s-a petrecut cu multă vreme înainte. Poate că sunt la vârsta când nu mai privesc în viitor, privesc în urmă. Am făcut această mare paranteză gândindu-mă că lecturile astea, literatura dintre cele două războaie poate să deschidă gustul pentru o incursiune într-o lume care a avut farmecul ei aparte. Şi peste care trecem prea uşor. Romanele astea sunt nişte lecţii de istorie. Şi rămân nişte oglinzi, ocheane spre un trecut care e al nostru şi care ne populează o anume parte a sufletului şi a minţii...".

Cât de potrivit e un astfel de roman cu o dramatizare radiofonică? Şi cât de mult s-a stins farmecul serilor în care radioul spunea poveşti şi copiii le ascultau? "Mai există «spectatori» de radio. Dar mulţi nu mai au răbdare..." E tristeţea Alexandrinei Halic, o actriţă pentru care teatrul radiofonic a însemnat scânteia ce a făcut-o să aleagă pentru totdeauna drumul scenei şi al teatrului pentru copii. "Teatrul radiofonic are un alt farmec, aparte. În clipa în care doar vocea este cea care-ţi sugerează o lume, tu, auditor, brodezi în jurul ei, îţi imaginezi o lume întreagă. Ăsta e un efort de gândire, de afect, de stimulare a afectului. Eu ştiu cum se înregistrează un spectacol. Pot să revăd cu ochii minţii studioul, microfonul, actorii, ştiu cum se fac paşii, cum foşnesc frunzele în studio. Şi cu toate astea, când ascult o piesă de teatru radiofonic mă transpun, convenţia funcţionează extraordinar. E o experienţă interesantă, care te îmbogăţeşte emoţional şi intelectual. Dar nu ştiu câtă lume mai are răbdare să închidă ochii şi să asculte..."

5475-110147-medeleni_41_v2.jpgCopii în grădina lui Teodoreanu
Destinul post-mortem al lui Ipolit Strâmbu este similar multor nume de talent desconsiderate de critica de artă din perioada comunistă. Fostul elev al pictorului G. D. Mirea şi-a finalizat studiile la Munchen şi a lăsat în urmă o creaţie influenţată de impresionismul german şi pictura lui Nicolae Grigorescu. Foarte apreciat în viaţă, Strâmbu s-a menţinut în atenţia publicului printr-un număr mare de expoziţii. Datată în 1923, "Copii în grădină" se remarcă printr-o înţelegere mai subtilă a problemelor legate de lumină şi compoziţie. Lucrarea aleasă pentru supracoperta volumului II din romanul "La Medeleni" este un peisaj de stare unde artistul dezvoltă un joc bine-condus între zonele de umbră şi penumbră. Reflexele luminii pe figurile personajelor demonstrează preocuparea artistului pentru reprezentarea exactă a unui anumit moment din zi. Lucrarea se apropie de calm şi relaxare transmisă de Ionel Theodoreanu în descrierile celor trei copii aflaţi în vacanţă. Ipolit Strâmbu (1871-1934), Copii în grădină, MNAR. (Valentina Iancu)

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O chitară a liderului trupei Grateful Dead va fi scoasă la licitație

O chitară a liderului trupei Grateful Dead va fi scoasă la licitație
O chitară marca Fender Stratocaster, care i-a aparţinut lui Jerry Garcia, liderul trupei Grateful Dead, decedat în 1995, ar putea fi vândută cu 400.000 de dolari în cadrul unei licitaţii organizate...

O expoziţie dedicată trupei suedeze ABBA se deschide la Londra

O expoziţie dedicată trupei suedeze ABBA se deschide la Londra
O expoziţie dedicată formaţiei ABBA se deschide vineri la Londra, printre obiectele expuse aflându-se şi o replică a scenei concursului Eurovision din 1974 câştigat de trupa suedeză cu melodia „Waterloo”, re...

Sibiu Magic Show: Spectacole create de artiști din România, Belgia, Lituania, Italia și Suedia

Sibiu Magic Show: Spectacole create de artiști din  România, Belgia, Lituania, Italia și Suedia
Galerie Foto Sibiu Magic Show va debuta, la Teatrul Gong, pe 5 decembrie și, timp de patru zile, va prezenta nouă spectacole create de artiști din România, Belgia, Lituania, Italia și Suedia.   Magicianul Christianis...

„Acasă” - primul film documentar românesc în competiția internațională de la Sundance, cel mai important festival de film independent din Statele Unite ale Americii

„Acasă” - primul film documentar românesc în competiția internațională de la Sundance, cel mai important festival de film independent din Statele Unite ale Americii
„Acasă”/ „Acasă, My Home” filmul de debut al regizorului Radu Ciorniciuc, va avea premiera internațională în competiția de film documentar din cadrul celui mai cunoscut festival de film independent din...

”PEISAJ DE IARNĂ”: concert de Crăciun prezentat de CORUL DE COPII RADIO

”PEISAJ DE IARNĂ”:  concert de Crăciun prezentat de CORUL DE COPII RADIO
Galerie Foto Atmosfera Crăciunului cu miros de brad și cozonac, cântecul de stea și așteptarea Moșului este recreată  în fiecare an, la Sala Radio, prin concertele de colinde devenite o tradiție! ”Startul”...

Busu anunță vreme bună de teatru

Busu anunță vreme bună de teatru
Galerie Foto Teatrul „Nottara” găzduiește joi, 12 decembrie 2019, de la ora 19:00, premiera națională a spectacolului „Weekend Comedy” de Sam Bobrick. Amatorii de teatru vor avea astfel ocazia să îi vadă pe Florin...

"Drama per musica" cu Cvartetul Arcadia la Palatul Tinerimea Română

"Drama per musica" cu Cvartetul Arcadia la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Centrul Național de Artă Tinerimea Română invită publicul sâmbătă, 7 decembrie 2019,  de la ora 17, la Palatul Tinerimea Română la recitalul Cvartetului Arcadia, compus din Ana Török – vioară,...

Pădurea urbană de brazi ”altfel” și spectacol cu Gașca Zurli

Pădurea urbană de brazi ”altfel” și spectacol cu Gașca Zurli
Galerie Foto Ne-am gândit să aducem o pădure la Timișoara. Cu ajutorul direct al copiilor, într-un pretext creativ și ecologist deopotrivă.   Singura publicație jurnalistică informativ-educativă destinată...

Radio România Muzical, în juriul premiilor ICMA

Radio România Muzical, în juriul premiilor ICMA
Galerie Foto În urma invitației sosite din partea președintelui International Classical Music Awards (ICMA) și a aprobării Consiliului de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune, Radio România Muzical va face...

O nouă premieră la EUROPALIA ROMÂNIA: Maria Balabaş și Alexander Arpeggio reeditează muzica electronică a anilor ‘80

O nouă premieră la EUROPALIA ROMÂNIA: Maria Balabaş și Alexander Arpeggio reeditează muzica electronică a anilor ‘80
Galerie Foto Maria Balabaş şi Alexander Arpeggio, întâlnirea dintre o cântăreaţă eclectică română și un producător berlinez, va avea loc pe 5 și 6 decembrie, la Arkaoda din Berlin, respectiv la Centrul Cultural Brass...

''The Irishman'', desemnat cel mai bun film al anului de National Board of Review

''The Irishman'', desemnat cel mai bun film al anului de National Board of Review
Galerie Foto Lungmetrajul "The Irishman", regizat de Martin Scorsese, a fost desemnat cel mai bun film al anului de National Board of Review, o prestigioasă asociaţie de critici din New York cu o vechime de peste un secol, ale...

Marion Cotillard consideră provocator rolul din pelicula "Annette" a regizorului Leos Carax

Marion Cotillard consideră provocator rolul din pelicula "Annette" a regizorului Leos Carax
"Mă ridic oare la înălţimea acestui rol?", s-a întrebat Marion Cotillard înainte de a accepta să interpreteze o cântăreaţă de operă în pelicula ''Annette'', un film în regia cineastului francez Leos Carax,...

Bijuterii de Hollywood, la licitație în România

Bijuterii de Hollywood, la licitație în România
Galerie Foto Licitația de Bijuterii Miercuri, 11 decembrie 2019, ora 19:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Bijuterii spectaculoase purtate de staruri de la Hollywood sau realizate de renumiți creatori în...

Mai e o săptămână până la concertul Deep Purple de pe 10 decembrie, la BT Arena din Cluj

Mai e o săptămână până la concertul Deep Purple de pe 10 decembrie, la BT Arena din Cluj
Într-o săptămână, legendara trupă Deep Purple, una dintre cele mai reprezentative trupe rock și supranumită “cea mai zgomotoasă trupă din lume”, se întoarce în România, la Cluj Napoca. Trupa...

Un film mut românesc din 1925 deschide programul de cinema "Videogramele unei naţiuni" la EUROPALIA

Un film mut românesc din 1925 deschide programul de cinema "Videogramele unei naţiuni" la EUROPALIA
Galerie Foto Deschiderea oficială a programului de cinema din cadrul Festivalului EUROPALIA România, „Videogramele unei națiuni“, va avea loc pe 8 decembrie 2019, ora 19.30, la prestigiosul centru al artelor BOZAR, Bruxelles,...
Serviciul de email marketing furnizat de