x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Desculţ, într-un cântec şoptit

0
Autor: Clara Margineanu 01 Mar 2010 - 00:00
Desculţ, într-un cântec şoptit



Cineva, un român cu numele Darie, a călătorit nestingherit în aproape toată lumea. Despre eroul din ,,Desculţ" s-a spus că ,,străbate planeta în sandale de aur".

Autorul scrie în memoriile sale: ,,Majoritatea faptelor povestite de mine în «Desculţ» au fost fapte trăite de oameni, uneori trăite de mine sau de oameni din familia mea. Ce m-a zguduit cel mai mult în timpul copilăriei au fost răscoalele ţărăneşti din 1907. Aveam pe atunci 5 ani, însă ochii mei au văzut sânge şi cenuşă şi aceste lucruri s-au imprimat pentru totdeauna în creierul meu".

Darie este personaj şi narator, un alter-ego care i-a adus lui Zaharia Stancu un succes imens. Opera lui Zaharia Stancu a fost tradusă în multe limbi, studiată în şcoli, autorul s-a bucurat în timpul vieţii de onoruri, premii, funcţii şi distincţii. S-a ocupat intens de gazetărie, dar şi de ploile toamnei sau creşterea ierbii.


FIDELITATEA FAŢĂ DE POEZIE

Zaharia Stancu şi-a mărturisit afinitatea pentru sensibilitatea lirică a lui Serghei Esenin, a cărui poezie a şi tradus-o inspirat. ,,Mi se părea că spusese ceea ce eu însumi aş fi vrut să spun. Găseam în poezia lui multe din imaginile care făceau originalitatea poeziei mele. Băgam de seamă că de fapt aveam sensibilităţi asemănătoare".

Întâlnirea cu poezia lui Esenin a fost prolifică pentru Zaharia Stancu, provocându-i acestuia dezlănţuiri creatoare, specifice însă propriei sale lumi şi biografii. Traseul literar al lui Stancu încorporează fidelitatea acestuia faţă de poezie. De altfel, întreaga sa creaţie, versuri şi proză este saturată de lirism grav, impetuos. ,,Chiar dacă n-au aceeaşi valoare, toate poemele lui sunt frumoase", spune Alex. ştefănescu în ,,Istoria.." sa. şi explică: ,,Ele nu sunt făcute din fapte de viaţă, ci dintr-o melancolie în stare pură."

Memorabilă şi cunoscută şi datorită cântecului formaţiei Poesis, rămâne poezia "Cântec şoptit": ,,Odată am ucis o vrabie/ Am tras cu praştia în ea şi am lovit-o/ Pe urmă o zi şi o noapte întreagă/ Am tot plâns-o şi am tot jelit-o./ Nu m-a bătut mama/ Nu m-a certat/ În mână ţineam o bucată de pâine/ Degeaba mi-a spus/ Degeaba mai plângi/ Ce-ai omorât, omorât rămâne"(...).


MOARTEA, SIMŢITĂ PE VIU

O altă moarte, moartea mamei, strigă tânguitor şi răscoleşte destine în romanul scris la senectute, "Ce mult te-am iubit". Este romanul unei experienţe fundamentale, pe care fiecare om o trăieşte direct şi singur. Zaharia Stancu ne livrează file din propria biografie. Primeşte vestea morţii mamei, în timp ce se afla în celebra cafenea bucureşteană "Capşa". Cu o noapte în urmă, în camera sa a simţit un miros tare de tămâie, presentimentul trecerii în nefiinţă. Scriitorul se duce să dea ochii cu moartea, în chiar locul naşterii sale.

În romanul impregnat de lirism litu­r­gic, mamei sale nu îi fusese frică de moar­te, cât de pământul care avea să ape­se pe capacul sicriului. "Morţii nu mă­nân­că nimic, ci dimpotrivă, sunt mâncaţi ei de pământ, schimbaţi până la urmă în pământ." Mătuşa Uche, în schimb, mă­nân­că pământ ars, altfel nu se satură. Cre­de sincer că aşa îşi ţine zilele, altminteri s-ar îmbolnăvi şi poate ar muri. Este vor­ba despre pământul ca medicament, pă­mântul ce conţine dualitatea bine-rău.

Da­rie revine în satul din care plecase cu o jumătate de secol în urmă. Participă la pre­gătirile de înmormântare: durere, des­părţire iremediabilă, ritualuri, moar­tea simţită pe viu. Realizează că toate cărţile pe care le-a citit sau le-a scris nu i-au modificat înţelegerea în faţa vieţii sau a morţii. În faţa acestora, înţelege la fel de mult sau de puţin ca un ţăran ana­lfabet. Tatăl naratorului repetă obsedant cuvintele aceluiaşi bocet: "Mărio... Mărio... Ce mult te-am iubit eu pe tine, Mărio... Mărio!..". Cuvinte, ce rostite prea târziu, par că nu mai au nici un rost.

Dar, într-un vis, Darie îşi vede mama, îmbrăcată într-un veştmânt albastru, larg, mergând pe apă, cu picioarele desculţe, ca şi cum ar fi călcat pe o pajişte, fără să se afunde. Atunci, în vis, i-a vorbit soţului ei. Un răspuns atoateînţelegător, de dincolo de timp: ,,ştiu, omule, ştiu că m-ai iubit mult, ştiu bine, deşi nu mi-ai spus-o niciodată. Din prima clipă de când te-am văzut am ştiut-o şi până în ultima clipă." În acelaşi vis îi spune celuilalt fiu al ei, ştefan, desfigurat de plâns, că lacrimile se vor transforma în stele, pentru că stelele nu sunt altceva decât lacrimi omeneşti care au îngheţat şi s-au aşezat în cer.

"Ce mult te-am iubit" este o poveste a datinilor străvechi, autohtone, dar şi o meditaţie tulburătoare despre moarte şi viaţă. Uruma, fiică de tătar, este de o pasionalitate sălbatică. El, eroul, naratorul, strigat de tătăroaică "Lenk" o iubeşte pe aceasta într-o poveste exotică, în timp ce era argat la tătarul Selim Reşit, într-un sat din dobrogean.


DECOR PICTAT CU SENTIMENTE

,,Primăvara, Dobrogea toată era de smalţ verde şi crud. Numai stâncile ei rămâneau mereu albe, de var. Numai râpile ei rămâneau mereu roşcate, de parcă ar fi fost din pământ ars pe îndelete, la foc domol." În acest decor pictat cu sentimente, protagonistul trăieşte o poveste de dragoste de un farmec inefabil. Firava şi gălbuia Uruma este şi ea o frumuseţe stranie.

Stăteau pe nisip, sub arşiţa soarelui, când Uruma rosteşte cuvântul "dragoste". "Rostit de buzele ei mari şi cărnoase, cuvântul îmi fripse inima uscată şi seacă." Iubirea lor palpită sălbatic la marginea mării, sub privirile hergheliei lui Selim Reşit şi ale armăsarului Hasan, calul preferat al Urumei. ,,Nu. Uruma nu era o plăsmuire. Uruma nu era o umbră. Uruma era o tătăruşcă edevărată din cătunul Sorg. Cu ochii strâmbi şi puţină la trup, biata, tânjea şi ea, ca orice neînsemnată făptură omenească, după dragoste..."

Iubirea lor ascunsă, vinovată, flămândă ca la început de lume sfârşeşte în simbol. Uruma îl ucide cu sălbăticie şi cruzime pa Hasan, calul său de suflet, omorându-şi, în felul acesta, dragostea.

"Constandina", personaj puternic şi proeminent, este expresia tenacităţii şi a răbdării cu care îşi urmează un scop precis: dobândirea părţii de pământ care i se cuvine. Ea acţionează de fapt în numele iubirii, pentru a-i face pe plac bărbatului ei. Îndură privaţiuni şi umilinţe, este maltratată şi batjocorită. Dar puterea ei de a îndura devine coşmar şi pentru părinţii adoptivi, care, exasperaţi, îi vor ceda până la urmă ceea ce i se cuvine.  Războiul nervilor şi al încordării este câştigat, până la urmă, de biata Constandina.

La capătul resentimentelor îndelung stăpnite, în scena finală (de un dramatism intens ca şi întreaga nuvelă), după ce obţine actul dotal, aruncă asupra părinţilor adoptivi un blestem înfricoşător: ,"Mânca-v-ar inima câinii!".


ZAHARIA STANCU, UN SCRIITOR-PERSONAJ
La capătul unei vieţi de zbucium, Darie, smuls dintre "desculţi", şi-a împlinit destinul. Întruchiparea artistică a traseului său exisenţial, devenit operă literară, a cucerit meridianele lumii. Zaharia Stancu este un scriitor-personaj. Este cel care a cântat şoptit, poemul biografiei sale: ,,Cântecul acesta e un cântec şoptit/ Toate cântecele mele sânt şoptite/ Unele la urechile tale dragi, altele/ La urechile lumii slăvite."
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor
Muzeul Luvru din Paris s-a redeschis astăzi, după după trei luni şi jumătate, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, transmite AFP. Pierderile pr...

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a
Galerie Foto Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 20...

Apariții editoriale la RAO

Apariții editoriale la RAO
Galerie Foto Iepurele și Ursoaica de Julian Gough Năravuri iepurești este o poveste ce face parte din seria Iepurele și Ursoaica și se adresează copiilor cu vârsta 7-10 ani. Ei află că Ursoaica se trezește mai devrem...

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU
Unde s-ar putea naște cele mai tari glume sau cele mai hilare situații dacă nu în cuplu? Soții și nevestele, amanții și amantele, iubiții și partenerele lor sunt personajele acestor bancuri care te vor face...

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...

Școala de vară offline la Muzeul Municipiului București

Școala de vară offline la  Muzeul Municipiului București
Galerie Foto Muzeul Municipiului București s-a implicat activ în această perioadă contribuind la reducerea efectelor izolării și singurătății prin creșterea numărului de activități online dedicate copiilor. După...

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu lansează sâmbătă, 4 iulie 2020, aplicația oficială a instituției, devenind astfel prima instituție de acest gen din România cu aplicație pentru dispozitive mobile. Gândită, printre...

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber, pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber,  pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa
La a zecea sa ediţie, turneul Pianul călător a avut un destin şi un traseu cu totul inedit. Pianistul Horia Mihail a pornit la drum în turneul său naţional pentru a zecea oară, „Pianul călător” cântând...

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești
Galerie Foto Teatrul Național „Marin Sorescu” a sărbătorit pe 29 iunie, a.c., 170 de ani de când o mână de entuziaști s-au reunit la Craiova pentru a fonda o instituție care a străbătut...
Serviciul de email marketing furnizat de