x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Din culisele cotidianului cu cel mai mare tiraj din lume

0
Autor: Lacrima Andreica 30 Sep 2008 - 00:00
Din culisele cotidianului cu cel mai mare tiraj din lume

Tetsuo Kobayashi face meseria de ziarist de mai bine de 24 de ani şi şi-ar dori să comenteze mult mai mult decât îi permit educaţia şi cultura. Ziarul pentru care lucrează se vinde în opt milioane de exemplare zilnic, dispune de trei elicoptere şi de 13 clădiri-gigant. Are 5.000 de colegi în întreaga Japonie şi a învăţat să-şi construiască sursele într-un mediu mult mai puţin primitor şi deschis decât suntem noi dispuşi să credem sau să acceptăm.



Face meseria de ziarist de mai bine de 24 de ani şi şi-ar dori să comenteze mult mai mult decât îi permit educaţia şi cultura. Ziarul pentru care lucrează se vinde în opt milioane de exemplare zilnic, dispune de trei elicoptere şi de 13 clădiri-gigant. Are 5.000 de colegi în întreaga Japonie şi a învăţat să-şi construiască sursele într-un mediu mult mai puţin primitor şi deschis decât suntem noi dispuşi să credem sau să acceptăm. Acesta este Tetsuo Kobayashi, unul dintre cei zece editori coordonatori ai cotidianului Asahi Shimbun, primul ziar în lume ca tiraj.


Pentru el, meseria de jurnalist înseamnă rigurozitate. Atâta rigurozitate, încât aproape că nu mai vezi unde e libertatea de exprimare. Pentru un european, să asculte un ziarist japonez de talia lui Kobayashi vorbind despre propria meserie e ca şi cum ar privi spre limitările de care ar vrea să uite. Un european are nevoie de timp ca să înţeleagă că omul din faţa sa, atât de experimentat şi totuşi atât de reţinut şi de modest, îşi defineşte libertatea în termeni de neconceput pentru Europa.
Însă, e libertatea lui, şi până la un punct, chiar o libertate comună tuturor. Dar nu perfectă. O recunoaşte chiar şi Kobayashi, şi-ar dori o schimbare, dar o respectă aşa cum e până la schimbare şi nu-şi permite nici un sarcasm la adresa ei. Adică face tot ceea ce un ziarist european n-ar face. Nu vorbeşte engleza, aşa că dialogul s-a purtat în japoneză, prin intermediul unui traducător, multe dintre informaţii pierzându-se pe drum.


  • Cum e să faci parte din "board-ul" lui Asahi Shimbun, unul dintre cele mai mari ziare din lume?
Nici nu m-am gândit vreodată. Pur şi simplu nu m-am gândit că scriu şi lucrez pentru unul dintre cele mai mari ziare din lume. Atunci când scriu, dacă este vreo problemă, mă duc la faţa locului, iau poziţiile celor implicaţi, aşa cum fac toţi ziariştii din lume. Dacă un avion se prăbuşeşte în munţi, cu siguranţă folosim unul dintre elicopterele ziarului. Depinde de gravitatea situaţiei şi de distanţă. Redacţia dispune de trei elicoptere proprii, pe care le folosim atunci când e nevoie. Plus că în toată Japonia lucrează în jur de 5.000 de oameni strict pentru ziarul nostru. Numai în Tokyo, redacţia e un mic cartier, care include aproximativ 13 clădiri.


"Luăm de bun ce spune guvernul şi apoi publicăm"

  • Cum ajungi să devii unul dintre ziariştii Asahi Shimbun?
A fost dificil pentru mine să intru în această mare companie. Au fost examene pe care toţi candidaţii au trebuit să le susţină. Iar examenele sunt foarte dure, structurate pe patru probe: cultură, relaţii internaţionale, politică şi economie. Sunt patru sau cinci stadii prin care treci şi fiecare rezidă într-un examen. Ultimul stagiu este interviul cu managerul ziarului. Practic, a fi acceptat în acest ziar e un proces care durează aproximativ trei luni. Nu e un internship în ziar, pe care îl faci în tot acest timp. N-am fost angajat al ziarului. Lucram ca freelancer.


  • Care credeţi că sunt diferenţele dintre media europeană şi cea japoneză?
Spre exemplu, media japoneză  scrie ceea ce spune guvernul că e aşa cum e, în timp ce media europeană tinde să prezinte adevărul, folosind informaţii, apelând la mai multe surse, astfel că de multe ori nici nu ştii ce să mai înţelegi.
În ţara mea este un sistem unic, există un club media de unde pleacă ştirea. Toate companiile media aparţin acestui club, au un reprezentant acolo şi oficialităţile trimit toate informaţiile la nivelul acestui club. Ofiţerul media al clublui diseminează informaţia către toată media.
E deja un sistem implementat şi ar fi extrem de dificil să-l schimbăm acum.


  • Să înţelegem că, dacă aveţi nevoie de lămuriri, de mai multe informaţii ca ziarist, nu vă puteţi adresa direct instituţiei, ci aveţi nevoie de alţi intermediari?
Când avem nevoie de mai multe informaţii, de regulă încercăm să ajungem cât mai aproape de politicieni (de exemplu, poate chiar să-i vizităm acasă).
Este un efort destul de mare la nivel individual al ziaristului. Uneori obţinem informaţii suplimentare. Este foarte important să stabileşti relaţii foarte apropiate cu acele persoane şi astfel obţii informaţii utile. Pentru asta, de pildă se ajunge până acolo, încât ziaristul ţine minte chiar ziua de naştere a soţiei sursei sale şi îi trimite flori sau atenţii de ziua ei, tocmai pentru a-şi construi aceste relaţii individuale.


  • Cât câştigă un ziarist în Japonia?
Nu vă pot spune cu exactitate. Oricum, este o meserie foarte bine plătită, dar nu-mi permit să avansez sume.


Bătălia cu internetul

Tetsuo Kobayshi spune printre altele că tirajul ziarului său este de 8 milioane de copii vândute zilnic, dar că una dintre marile probleme cu care se confruntă media din Japonia este dată de concurenţa internetului. Tirajul ziarului se află în scădere, pentru că tot mai mulţi oameni preferă să-l citească pe internet. Pe de altă parte, apropo de tabloidizarea media şi de riscurile la care se supune o societate care tinde să aprecieze mai mult ştirile de scandal, jurnalistul japonez crede că ziarul este o cale de a educa societatea. Dar dacă oamenii nu mai citesc ştirile din nicio sursă, oricare ar fi aceasta, nivelul de cunoaştere va scădea implicit, şi abia de aici încolo încep necazurile. "Media, în principal ziarul, este o cale sigură prin care informaţia poate fi diseminată şi poate ajunge să formeze societatea", spune Kobayashi. Tabloidizarea poate fi o problemă din acest punct de vedere.
Dar dacă populaţia nu este nici măcar conştientă de acest lucru, aici se naşte o altă problemă pentru toţi. Media şi societatea sunt două faţete ale aceleiaşi monede: lumea în care trăim. Nivelul oricăreia dintre ele afectează direct cealaltă parte. Schimbările nu ocolesc societatea şi, în consecinţă, nici media nu rămâne neatinsă.


"Redacţia dispune de trei elicoptere proprii, pe care le folosim atunci când e nevoie. În toată Japonia lucrează în jur de 5.000 de oameni strict pentru ziarul nostru"
Tetsuo Kobayashi, editor în Consiliul director al ziarului Asahi Shimbun

"În Japonia se ajunge până acolo încât ziaristul ţine minte chiar ziua de naştere a soţiei sursei sale şi îi trimite flori sau atenţii de ziua ei, tocmai pentru
a-şi construi relaţiile"

Tetsuo Kobayashi, editor în Consiliul director al ziarului Asahi Shimbun

"Nu pot spune cu exactitate cât câştigă un jurnalist în Japonia. Oricum, este o meserie foarte bine plătită, dar nu-mi permit să avansez sume"
Tetsuo Kobayashi, editor în Consiliul director al ziarului Asahi Shimbun
Citeşte mai multe despre:   arte,   media,   ziarului,   kobayashi,   asahi shimbun

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Londra: Royal Opera House, primul spectacol post-blocaj

Londra: Royal Opera House, primul spectacol post-blocaj
Marile scene ale lunii își reiau activitatea  prin spectacole fără public. În 13 iunie, ROYAL OPERA HOUSE programează un PRIM SPECTACOL  care va fi retransmis apoi de BBC. Pe You Tube și Facebook acest...

Opera Națională București închide stagiunea cu transmisii online ale spectacolelor „Carmen”, „Frumoasa din Pădurea Adormită”, ”Tosca” și un episod din seria Vocile Operei

Opera Națională București închide stagiunea cu transmisii online ale spectacolelor „Carmen”, „Frumoasa din Pădurea Adormită”, ”Tosca” și un episod din seria Vocile Operei
Opera Națională București anunță finalul stagiunii 2019-2020. Ultima săptămână din programul Seri de Operă Online fiind marcată prin transmisiile celor mai îndrăgite spectacole din repertoriu  precum

Depardieu și Jeanne Morreau în seria „Regii blestemaţi”, la TVR 1

Depardieu și Jeanne Morreau în seria „Regii blestemaţi”, la TVR 1
Drama istorică în cinci episoade, filmată în România, ecranizează romanul omonim al lui Maurice Druon. Miniseria poate fi văzută la TVR 1, într-o distribuție de excepție, din 5 iunie, în fiecare vineri, de la...

Nouă apariție editorială. Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu la Editura Eikon

Nouă apariție editorială. Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu la Editura Eikon
Marketingul face întâlnirea/interacțiunea dintre artiști și public posibilă. Este esențial, dat fiind că artele spectacolului nu există în lipsa receptării directe de către un public prezent în...

Enescu și Zid al Bunăvoinței, pentru românii din prima linie în lupta cu COVID-19 în Marea Britanie

Enescu și Zid al Bunăvoinței, pentru românii din prima linie în lupta cu COVID-19 în Marea Britanie
Galerie Foto Un eveniment special de celebrare a contribuției extraordinare adusă de comunitatea românească din Marea Britanie în lupta împotriva pandemiei va fi organizat de Institutul Cultural Român din Londra și Ambasada...

Ultimele garoafe ale lui Luchian

Ultimele garoafe ale lui Luchian
Galerie Foto Licitația de Vară Joi, 11 iunie 2020, ora 19:30 Online Only – www.artmark.ro   O operă de importanță muzeală, semnată cu pensula legată de braț de către primul pictor român modern, Ștefan...

Patru festivaluri se amână

Patru festivaluri se amână
Patru festivaluri de referinţă se amână pentru anul viitor. Electric Castle și Jazz in the Park, programate inițial pentru vara acestui an, în Cluj, precum şi Untold și Neversea, programate la Cluj, respectiv Co...

 „Centenar Paul Celan”, comemorat internațional prin proiecții de film, expoziții și concurs de poezii

 „Centenar Paul Celan”, comemorat internațional prin proiecții de film, expoziții și concurs de poezii
Galerie Foto Paul Celan (pseudonimul lui Paul Peisah Antschel) a fost un poet, traducător și eseist de limba germană, evreu originar din România. Este recunoscut drept unul din cei mai mari poeți moderni ai lumii, iar anul...

Muzeul Naţional Cotroceni deschide expoziția „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”

Muzeul Naţional Cotroceni deschide expoziția  „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”
 Muzeul Naţional Cotroceni vine în întâmpinarea publicului pasionat de artă şi istorie, reluând din data de 2 iunie 2020 şi activitatea expoziţională. Un proiect cultural valoros, expoziția „Casa Regal

POOL (no water) pe scena online a Teatrului Maghiar de Stat!

POOL (no water) pe scena online a Teatrului Maghiar de Stat!
Galerie Foto Teatrul Maghiar de Stat din Cluj prezintă miercuri, 10 iunie, ora 20.00, premiera online POOL (no water) de Mark Ravenhill / Performance.Theatre.Film. Acesta va fi disponibil online, pe site-ul www.eventim.ro, în...

„România! Te pup.” - spectacol difuzat online, pe Scena 5 a Teatrului Național Iași

„România! Te pup.” - spectacol difuzat online, pe Scena 5 a Teatrului Național Iași
Galerie Foto Vineri, 5 iunie, de la ora 18:00, pe SCENA 5, Teatrul Național Iași difuzează online un spectacol cu 5 participări la mari festivaluri internaționale, premiat în Polonia, nominalizat de UNITER: ROMÂNIA!TE...

Dirijorul Cristian Măcelaru și mezzosoprana Aura Twarowska aduc „Poemul iubirii şi al mării” în stagiunea online

Dirijorul Cristian Măcelaru și mezzosoprana Aura Twarowska aduc „Poemul iubirii şi al mării” în stagiunea online
Galerie Foto Joi, 4 iunie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Cristian Măcelaru, va avea în program lucrările „Amurg de toamnă” de Alfred Al...

The Waiting Room. Întâlnire online cu Irene Lusztig

The Waiting Room. Întâlnire online cu Irene Lusztig
Galerie Foto În așteptarea noii ediții a festivalului One World Romania, care se va desfășura între 21 și 30 august, lansăm un nou proiect menit să vă stimuleze curiozitatea: The Waiting Room - o serie de întâlniri...

Bianca Paraschiv câștigă singurul Premiu I acordat în cadrul Concursului Internațional de Arte plastice “Martha Bibescu” - ediția I

Bianca Paraschiv câștigă singurul Premiu I acordat în cadrul Concursului Internațional de Arte plastice “Martha Bibescu” - ediția I
Galerie Foto Concursul Internațional de arte plastice “Martha Bibescu” și-a desemnat laureații. La acestă primă ediție organizată de Asociatia Pro Valores și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, cu sprijinul...

Vacanţă între stagiuni la Teatrul Național din Timişoara

Vacanţă între stagiuni la Teatrul Național din Timişoara
Galerie Foto Marți, 2 iunie 2020, Teatrul Național din Timișoara intră în mod oficial în vacanța dintre stagiuni. Stagiunea 2019-2020 a fost o stagiune de care ne vom aminti cu toții multă vreme – și publicul, și noi. O ...
Serviciul de email marketing furnizat de