x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Din culisele unui musical: Astă seară stau acasă

0
Autor: Oana-Maria Baltoc 10 Mar 2009 - 00:00
Din culisele unui musical: Astă seară stau acasă

 “Mi-e foame, mi-e foame./ Ce sentiment o fi şi ăsta,/ mi-e somn, mi-e sete,/ mi-e rău, mi-e rău”./ Mie, mi, îmi/ţie, ţi îţi,/ lui, îi, i,/ nouă ne ni,/ vouă, vă vi,/ lor, le li,/ eu, îi, i,/ la toţi ne, ni… Aceste versuri au putut fi auzite pe scena Teatrului Mic la 20 noiembrie 1988, când avea premiera spectacolul musical “Astă seară stau acasă”, în regia lui Silviu Purcărete, pe textele lui Toni Grecu şi Doru Antonesi, învăluite în acordurile inconfundabilei muzici compuse de Nicu Alifantis şi rostite ca nimeni altul de regretatul Ştefan Iordache.

Acum, după mai mult de 20 de ani, Fundaţia Nicu Alifantis şi Jurnalul Naţional au lansat pe piaţă albumul intitulat “Ştefan Iordache – Astă seară stau acasă – musical de Nicu Alifantis”, CD distribuit de TVR Media, pe care sunt adunate 16 cântece ajunse atunci la inimile spectatorilor.

SPECTACOL VIU
“Cabaret politic”, aşa descrie Dinu Săraru, pe atunci director la Teatru Mic, spectacolul născut din dorinţa arzătoare a lui Ştefan Iordache de a avea un one man show şi o “obsesie” a lui Săraru. O obsesie care îi bântuia şi pe românii scârbiţi să trăiască la nesfârşit “O zi din viaţa lui Ivan Denisovici”, model după care fostul director al Teatrului Mic spune că şi-a dorit să fie construit personajul întruchipat de marele Iordache într-o serie de reprezentaţii cutremurătoare, inclusiv pe parcursul anului 1989. Toni Grecu, un tânăr de 28 de ani la acel moment, mărturiseşte că nu i-a venit a crede când inegalabilul Ştefan Iordache l-a căutat şi i-a propus să scrie pentru el un one man show: “Voia un spectacol cu el, el cu el despre români, despre românii care trăiau atunci, un spectacol viu. Am vorbit mai apoi şi cu directorul Teatrului Mic şi, din aproape în aproape, am demarat proiectul în care au fost implicaţi ca şi autori, eu şi colegul Doru Antonesi. Autori ai unui text care la momentul respectiv a reprezentat un fel de partitură de frondă, un text în care erau exprimate lucruri pe care nimeni nu prea voia să şi le asume sub semnătură spre ai fi prezentate pe vreo scenă de teatru din România. Personajul principal al acestei poveşti era un român oarecare din clasa de jos. Prin el nu făceam altceva decât să exprimăm uriaşa nemulţumire a unei mari tristeţi de oameni, chinuiţi de frig, de teamă, de foame şi de o propagandă idioată.”

Adevărurile simple redate cu umor, însă cu atât mai dureroase, spuse pe şleau în textul piesei, au făcut-o să râdă cu poftă pe Tamara Dobrin, ministrul Teatrelor în ’88. A apreciat, povesteşte Dinu Săraru, replicile inteligente… prea inteligente, savuroase. La o lectură prelungită până spre dimineaţă, acasă la Dinu Săraru, s-a negociat ce rămâne şi ce cade din “Astă seară stau acasă”. Au trecut însă cuvinte pe care le asculţi şi parcă nu-ţi vine a crede că şi-au găsit loc pe o scenă de teatru, în comunism. Toni Grecu, care a scris versurile cântecelor, rememorează aproape cu furie barbaria cu care piesa a fost ciopârţită: “Textul a fost umilit, a trecut în genunchi de cenzură, a trecut zdrobit, cu capul spart, cu picioarele rupte, cu mâinile tăiate. A rămas o ciozvârtă. Textul iniţial a avut 54 de pagini, au rămas numai 25”. Când a aflat ce a mai rămas din munca în care îşi puseseră sufletul cu toţii, Nicu Alifantis povesteşte că şi-a vărsat năduful pe chitară: “Mi-am ieşit din sărite când am auzit ce au făcut. Am făcut ţăndări chitara”. Dar privind în urmă, Alifantis nu are regrete: “Mi-am dorit să lucrez la acest spectacol din două motive: 1. Ştefan Iordache 2. Textul.  Rezultatul: O experienţă în plus câştigată de mine şi încă una foarte importantă cu atât mai mult cu cât acest spectacol are numărul 50 pe lista spectacolelor de teatru la care am semnat muzica. Am început cu o voce, două trompeţele  jucărie, de plastic, o cârâitoare din lemn şi o chitară şi am terminat folosind o orchestră, un taraf, sintetizatoare, sampleruri, un cor mixt, un cor de copii, un grup vocal şi o chitară acustică drept laitmotiv sonor al întregului spectacol, totul în aproape 200 de ore de imprimări în studio. S-a lucrat ziua, s-a lucrat noaptea...”

Marele regizor Silviu Purcărete se confesează la rândul său în paginile cu ilustraţii şi texte ale cântecelor care însoţesc CD-ul: “Ce alta puteam face pe vremurile alea decât să ne distrăm trist? Nu prea mai speram noi mare lucru pe vremurile alea. (…) Oamenii ieşeau de la spectacol cu sentimentul datoriei cetăţeneşti împlinite: râseseră pe ascuns. Dar mai ales plecau fericiţi, fiindcă toţi îl iubeau pe Ştefan, iar muzica lui Nicu era tandră.”

LAUDE MICI
Românii au devorat fiecare reprezentaţie a spectacolului. Se dusese vestea în toată ţara, iar one man show-ul s-a jucat de fiecare dată cu casa închisă, până când, la Craiova, s-a iscat un scandal monstru ce a dus la deschiderea unei anchete şi la suspendarea spectacolului. În ciuda succesului, presa vremii a desfiinţat textul. “Laudele au fost mici şi au venit din partea publicului, din partea celor care ştiut despre ce este vorba, din partea celor care au pus umărul să scoată spectacolul şi din partea securiştilor care veneau cu familiile, deghizaţi în băbuţe, ca să vadă spectacolul şi râdeau pe înfundate. În presă am fost tocaţi. Se vorbea despre un text care nu are nici un fel de legătură cu educaţia şi cultura socialistă, care ataca marile cuceriri ale so-cietăţii socialiste multilateral dezvoltate, de doi amatori care nu sunt în stare să zugrăvească marile realizări ale poporului nostru în drumul luminos spre visul de aur al omenirii: societatea comunistă”, spune Toni Grecu.

LITURGHIE PE SCENĂ
Autorii textului nu au luat parte la vi-zionarea piesei, îşi aduce aminte Toni Grecu: “Am stat în holul teatrului, la intrare, iar la şedinţa de vizionare au fost numai conducerea teatrului şi persoane de la partid. Am aflat ce s-a întâmplat în urmă cu 20 de ani din interviul pe care Dinu Săraru l-a dat la dumneavoastră în Scînteia, în Jurnalul Naţional. Pe noi nu ne-a informat nimeni, pentru că eram nimeni pe atunci. Eram nişte dilii, nişte descreieraţi. Am făcut acest lucru pentru că nu aveam ce pierde. Eu stăteam în Bucureşti, în gazdă. Toată averea mea erau trei pulovere într-o pungă. Ce să-mi ia? Caii de la bicicletă? Luaţi-i fraţilor! Să facem puşcărie? Credeţi-mă, mi se fâlfâia atunci cum mi se fâlfâie şi acum. Nu voiam să fiu disident şi nici colegii mei nu şi-au dorit acest lucru. Noi am vrut să facem un spectacol adevărat de glume, de satiră.”  

Doru Antonesi se înclină la rândul său în faţa geniului actoricesc al lui Ştefan Iordache, pe care l-a urmărit, timid, la repetiţii. “Îmi aduc aminte că discuta întruna cu Purcărete şi îl întreba cum să joace. Mi s-a părut atunci că Silviu Purcărete e un fel de psihanalist, pentru că îl întreba la rândul lui pe Ştefan Iordache «Dar tu cum ai juca?». Iordache îi arăta, iar Purcărete îi zicea de fiecare dată: «Atunci ce mai întrebi, că joci perfect». La premieră, Ştefan Iordache a fost emoţionat, chiar puţin crispat. Textul era stufos şi a avut un sufleur care a spus replicile aproape cuvânt cu cuvânt. Apoi am văzut piesa ceva mai încolo şi am avut un sentiment incredibil. Era desăvârşită. (...) Ţin minte că atunci când am văzut montarea spectacolului, parcă intrasem în biserică pentru a asculta o liturghie pe care o scrisesem eu cu un prieten.”


Un mesaj şocant şi curajos, un spectacol excepţional

Ruxandra Ion, fosta directoare a postului Acasă, care a făcut parte în 1988-1989 din echipa spectacolului, asigurând regia tehnică şi asistenţa de regie, îşi aminteşte cu drag repetiţiile de la teatru, dar şi cele de la Gruiu, acasă la maestrul Ştefan Iordache, la care participa şi compozitorul Nicu Alifantis. “Nu a fost uşor, dar rezultatul a fost excepţional. Îmi amintesc cu drag de efortul, profesionalismul lui Ştefan. Era magic. În ciuda mesajului puternic social pe care-l avea, spectacolul a trecut de cenzură datorită interpretării magistrale a lui Ştefan, dar în special datorită «diplomaţiei» fabuloase a lui Dinu Săraru, care ameţea comisia şi la propriu, şi la figurat. Distragerea atenţiei de la momentele-cheie, un whisky bun Suzanei Gâdea... făceau minuni. Repetiţiile erau o bucurie. Silviu, un talent uriaş, un om extraordinar, Ştefan, un om de o seriozitate incredibilă, un burete care absorbea şi reinterpreta prin talentul uriaş orice indicaţie şi idee, Nicu un compozitor de musical excepţional. (...)

Turneele din ţară au fost memorabile. Ştefan nu mânca nimic, nu ieşea din camera de hotel până venea la teatru, cu trei-patru ore înainte de începerea spectacolului. Era un spectacol şocant, curajos, poate chiar prea curajos pentru acele timpuri şi, cu siguranţă, aducea o satisfacţie fabuloasă publicului.
“Astă seară stau acasă” a fost un spectacol unic, ancorat într-o perioadă demult apusă pentru mine, creat cu inconştienţă, sau nu, cu nebunie sigur, şi cu foarte foarte mult talent”. Mărturie acelor momente au rămas imaginile surprinse de Paul Agarici la spectacole. Obiectivul aparatului de fotografiat a reuşit să îngheţe o fărâmă din jocul lui Iordache. “Ştefan Iordache a avut tot timpul bucuria piesei, pe care a luat-o ca şi cum fiecare reprezentaţie putea fi ultima. Nu că vor veni să-l lege, dar se gândea că vor veni să o interzică. Şi avea un chef nebun de joc. Avea momente în care pica pe gânduri şi spunea că degeaba se zbate să facă actorie în piesa asta. «Ăsta e singurul rol în care sunt om, nu sunt actor». Era uluit. Lumea aplauda, râdea şi lui nu-i venea să creadă. Pentru că textul era rupt din stradă, atât era de real şi de reprezentativ pentru ce se întâmpla”.
  • Roxana Ioana Ancuţa


“Apa e de două feluri: rece şi caldă. În varianta corectă ea este de două feluri: rece şi caldă. Se mai întâlnesc situaţiile rece şi rece, apoi rece şi-atât sau numai atât. Varianta caldă şi caldă nu este specifică climei temperate în care ne află noi”

Versuri din melodia “Circul”, 1988



CD-ul "Astă seară stau acasă” poate fi comandat online la www.tvrmedia.ro sau achiziţionat din reţelele librăriilor Cărtureşti şi Diverta din ţară la preţul de 19,90 lei. Albumul conţine 16 piese şi este însoţit de o prezentare în original a versurilor, precum şi de fotografii de odinioară în care apar "actorii” principali ai acestui musical istoric: Ştefan Iordache, Nicu Alifantis, Toni Grecu, Doru Antonesi.   

 


Citeşte mai multe despre:   arte,   nicu,   iordache,   ştefan,   spectacol,   toni grecu,   textul,   dinu sararu,   dinu s

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors
La 30 de ani de la căderea comunismului, Festivalul Național de Teatru și Radio Europa Liberă organizează o întâlnire istorică ! Gazdele evenimentului: Neculai Constantin Munteanu și Emil...

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Elia Suleiman, regizorul filmului It Must be Heaven, câștigătorul premiului special al juriului în cadrul Festival de Cannes 2019, vine la București pentru a doua oară.   Sâmbătă, 19 octombrie,...

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru
Galerie Foto Un singur eveniment are puterea de a declanșa o schimbare radicală în cursul istoriei. Același adevăr poate arăta diferit în percepția fiecărui martor. Duminică, pe 13 octombrie, de la ora 16:00, Bad Talks,...

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie
Începând de astăzi, 14 octombrie, centrul istoric al Sibiului va fremăta efectiv timp de 7 zile la vibrațiile celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film, un festival de amploare și...

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani
Sara Danius, prima femeie care a ocupat funcţia de secretar permanent al Academiei Suedeze şi care a condus instituţia ce acordă premiul Nobel pentru Literatură în timpul recentei crize, a murit la 57 de ani după...

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc
Galerie Foto Pe 12 octombrie, de la ora 19.00, violonista Ioana Cristina Goicea urmează să susțină un recital la Sala Radio, în cadrul proiectului “Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și...

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris
Cea de-a VI-a ediție a „Rencontres Musicales Enesco”/ „Întâlnirile Muzicale Enesco” se desfașoară în perioada 9-17 octombrie 2019 pe mai multe scene pariziene și este organizată de Asociația...

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21
Publicul iubitor de artă este invitat la vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses. Taurus (Sfârșitul mângâierilor. Taurul), astăzi, 11 octombrie, începând cu...

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”
Eveniment Alexandru Darie (1959 – 2019), având ca punct de plecare ultimele două apariţii editoriale ale Editurei Nemira dedicate acestuia: „Alexandru Darie – spectacole de poveste” de Doina Papp...

Evenimente speciale din cadrul Dracula Film Festival 2019

Evenimente speciale din cadrul Dracula Film Festival 2019
Masterclass Lamberto Bava, Ziua Ion Popescu-Gopo, Workshopuri Dracula Digital și Parada Zombie   O serie de evenimente speciale au loc în cadrul Dracula Film Festival, evenimente care completează cele 4...

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de vineri pe marile ecrane

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de vineri pe marile ecrane
Lungmetrajul documentar „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, scris și regizat de Claudiu Mitcu și Mihai Mincan, va rula în cinematografele românești din 11 octombrie 2019.   Filmul va...

ALEXANDRU TOMESCU cântă Mendelssohn, în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio

ALEXANDRU TOMESCU cântă Mendelssohn, în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio
Galerie Foto Miercuri, 16 octombrie  (ora 19.00), Orchestra de Cameră Radio își va deschide noua stagiune la Sala Radio, cu doi artiști de marcă: dirijorul LADISLAU HORVATH - concertmaestru al prestigioasei orchestre...

Marin Cazacu şi Violoncellissimo încheie turneul naţional „Clasic la puterea a treia” pe 11 octombrie

Marin Cazacu şi Violoncellissimo încheie turneul naţional  „Clasic la puterea a treia” pe 11 octombrie
Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” se încheie pe 11 octombrie la Bistriţa. Violoncelistul Marin Cazacu declara după primele concerte : "Ne apropiem de finalul turneului naţional...

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu: 20 de filme esențiale la Astra Film Festival 2019

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu:  20 de filme esențiale la Astra Film Festival 2019
Între 14 și 20 octombrie, la Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu vor rula pe marile ecrane 20 de filme legate de România fie prin subiect, fie prin autor: 13 documentare participă în competițiile...

Nobel 2019 pentru literatură: Poloneza Olga Tokarczuk și austriacul Peter Handke

Nobel 2019 pentru literatură: Poloneza Olga Tokarczuk și austriacul Peter Handke
Premiul Nobel pentru Literatură a fost decernat romancierei poloneze Olga Tokarczuk, pentru ediţia de anul trecut, amânată din cauza unui scandal de agresiune sexuală care a afectat serios Academia Regală...
Serviciul de email marketing furnizat de