x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dincolo de timp, prin păduri interzise...

0
Autor: Clara Margineanu 09 Feb 2010 - 00:00
Dincolo de timp, prin păduri interzise...
Vezi galeria foto

Mircea Eliade rămâne unul dintre cei mai importanţi cărturari ai exilului, fie şi numai pentru că este savantul de anvergură internaţională care a trezit interesul Occidentului pentru esenţele religioase ale Orientului.

A apărat cu ştiinţă şi convingere supremaţia spiritului, singura forţă intrinsecă evoluţiei, progresului. A proiectat irealul în realitatea concretă şi palpabilă, ştiind că dimensiunea extrasenzorială se relevă doar celor care au capacitatea de a o percepe, iniţiaţilor. Eliade nu a fost atras de literatura SF (precum discipolul său Ioan Petru Culianu), ci a cultivat, în perfectă cunoştinţă de cauză, proza fantastică.

Jean-Marie Le Clezio, laureatul Premiului Nobel pentru literatură de acum doi ani, a semnat în 1979 un editorial în revista La Quinzaine litteraire, intitulat "Mircea Eliade, iniţiatorul", în care spunea: "Cărţile lui sunt cărţi adevărate, ca nişte peceţi sau columne, ce nu sunt făcute numai din cuvinte şi din mode, ci creează în jurul lor un mister, un val de lumină care ne atrage şi ne face bine".

FRUCTUL OPRIT...
Scrierea "Nopţii de Sânziene" a durat şase ani, între 1949 şi 1955. Titlul franţuzesc al romanului, "Pădurea interzisă", conţine şi induce misterul teritoriului rezervat, ezoteric. Spaţiul este interzis, ca şi fructul din Grădina Raiului. Este vorba despre intrarea oprită celor cu pricepere obişnuită, cu capacitate de înţelegere comună, oarecare. Totuşi, "Noaptea de Sânziene" delimitează spaţii profane, ale tuturor, ca posibile depozitare ale miracolului, neobişnuitului, fantasticului.

Eliade se lasă purtat de fantezie spre Bucureştiul paradiziac al tinereţii sale. Construcţia sa epico-fantastică este proiectată într-un spaţiu fizic şi spiritual concret. Naraţiunea este densă şi orientată pe mai multe paliere.

Autorul crede că Shambla (devenită sambo), locul sacru, există pe pământ, lângă noi, aici şi acum, însă vizibil, perceptibil şi accesibil doar iniţiaţilor. Propune ieşirea din Timp, dar personajul său, Ştefan Viziru, ştie că: "Numai un sfânt poate trăi în timp şi totodată în afara timpului". Încearcă, tânjeşte către depăşirea condiţiei sale, torturându-şi prezentul: "Cum aş putea face să am şi o altă identitate? Cum aş putea să iubesc, în acelaşi timp, două femei?".

Acestui om, omului profan, i se pecetluieşte viaţa cu întâmplări sacre, fundamentale, de dincolo de lume. În spaţiul destinului său de muritor, Ştefan are în preajmă un scriitor, Partenie, şi un filozof, pe Biriş. Sunt prietenii şi confidenţii lui. Trăieşte de asemenea printre artişti şi cărturari pe care îi ascultă, pe care ar vrea să îi înţeleagă şi să-i asimileze, dar la provocările şi ideile cărora Viziru este aproape imun şi aproape opac. El suferă şi nu tălmăceşte rostul suferinţei, trăieşte sub presiunea istoriei, dar nu întrevede sensul chinului său interior.

Într-o declaraţie a sa, după întoarcerea din India, Mircea Eliade spune că, dacă oamenii ar activa conform naturii lor (calitativ deosebite şi ierarhic superioare), nu ar avea de ales decât între glorie şi asceză. Un personaj care crede că viaţa fără glorie, fără succes, nu are nici un rost este Spiridon Vădastra. Crede în steaua lui de mitoman şi inventator închipuit.

"Ce contează să fii ministru, când sunt atâtea lucruri? Lucruri mari, pe care nu le poate face oricine! De pildă, să descoperi Polul Nord! Să nu fi fost încă descoperit şi eu să îl fi descoperit!... Asta da! Ar fi vorbit toate ziarele de mine, m-ar fi invitat toţi regii la curţile lor, aş fi devenit membru al academiilor din lumea întreagă!..."

Până la urmă, fără să fi făcut descoperiri epocale, ajunge agent al unui serviciu secret. Pentru un om ca Vădastra, care vrea să fie mai mult decât poate, proximitatea unui serviciu secret este foarte mare lucru, aşa încât îşi închipuie că, în sfârşit, este cineva. Cornel Ungureanu îl caracterizează memorabil: "Vădastra e chior: prin urmare, marcat. E demonic, aparţine subteranei mizerabile din care se nasc (totuşi!) geniile. E bastardul acestei lumi de misionari, de apostoli, de fascinaţi (şi de falsificatori) ai culturii". ("Mircea Eliade şi literatura exilului")




ADIERI DE TAINE...
Traseul labirintic al personajului principal, orele fără timp, camera ascunsă (loc al conexiunii cu alte dimensiuni) fac din "Noaptea de Sânziene" un roman adiat de taine, supus misterelor, o carte a pragurilor hotărâtoare între lumi.

Le Clezio (ne) lămurea cu privire la pledoaria gânditorului român întru valorile spirituale: "Iată prima revelaţie a lui Mircea Eliade, de care începem să ne dăm seama, supuşi urgenţei: nu există civilizaţie care să nu fie creaţie, poezie... Privirea lui asupra lumii este ascuţită, uneori exactă până la suferinţă, căci conţine un amestec de fericire extremă şi de adevăr dureros".

Ştefan Viziru, funcţionar exemplar, căsătorit cu Ioana, o iubeşte halucina(n)t pe Ileana. Crede sincer că doar această iubire îl poate mântui. "Când am s-o reîntâlnesc, am să devin alt om. Fata asta mi-a fost ursită şi n-am înţeles. Am lăsat-o să plece de lângă mine, acesta a fost păcatul meu. Acum trebuie să o caut. Aşa mi-a spus şi ea: că am s-o caut până la sfârşitul pământului. (...) Din clipa în care am întâlnit-o, am ştiut că era mireasa mea, ursita mea, dar n-am voit să plec cu ea în lume. O iubeam şi pe Ioana. Nu ştiu cum să îţi explic...", tânguie a mărturisire Ştefan către prietenul lui, Bursuc.

La sfârşitul poveştii şi al cărţii, când doar pentru o ultimă declaraţie mai rămăsese timp, Ileana află că doar pe ea a iubit-o Ştefan toată viaţa. Îndrăgostiţii lui Eliade îşi exprimă ardoarea în declaraţii patetice, în tirade incendiare. "Rostite pe o scenă, toate aceste fraze ar fi ascultate cu religiozitate de publicul din sală. Cuvintele mari, repetiţiile n-ar provoca nici un zâmbet ironic." (Alex. Ştefănescu, "Istoria literaturii române contemporane")

Eliade mărturisea despre pornirea iniţială în scrierea romanului: "Când, acum ceva ani, am început să scriu «Noaptea de Sânziene», nu ştiam nimic altceva în afară de sfârşit. Ştiam că după 12 ani Ştefan o va întâlni pe Ileana, tot într-o pădure, şi că va recunoaşte maşina care dispăruse în pădurea de la Băneasa, în noaptea de Sânziene, 1936".


A trăit în clocot şi reverie, a traversat convulsii istorice...
Mircea Eliade a învăţat sanscrita şi tibetana în India, a învăţat portugheza la Lisabona, a predat istoria religiilor la Sorbona şi la Chicago. Şi-a cucerit gloria şi notorietatea visate în copilărie şi adolescenţă. Lucrările de cercetare ştiinţifică le-a scris în cea mai mare parte direct în franceză sau engleză, iar literatura, în limba română. Iar proza sa fantastică poartă în esenţă, ca pe un mesaj genetic, folclorul românesc, dar şi mitologia universală. A trăit în clocot şi reverie, a traversat convulsii istorice, a ştiut mereu că există "dincolo". Dincolo de un roman, ansamblul operei. Dincolo de inexplicabil, semnificaţia. Dincolo de lume, o altă lume. Dincolo de dincolo.

5544-113464-eliadein1958cuprof.horilakyotojaponia.jpg



"Când am început să scriu nu ştiam nimic altceva în afară de sfârşit. Ştiam că după 12 ani Ştefan o va întâlni pe Ileana, tot într-o pădure, şi că va recunoaşte maşina care dispăruse în pădurea de la Băneasa, în noaptea de Sânziene, 1936"
Mircea Eliade

"Cărţile lui sunt cărţi adevărate, ca nişte peceţi sau columne, ce nu sunt făcute numai din cuvinte şi din mode, ci creează în jurul lor un mister, un val de lumină care ne atrage şi ne face bine"
Jean-Marie, Le Clezio

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   noaptea de sanziene,   Mircea Eliade

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune
Actorul britanic Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton (foto), într-un serial de televiziune despre procedura de destituire care l-a vizat ca urmare a unei aventuri extraconjugale cu...

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA
Galerie Foto Pianista Alexandra Dăriescu va prezenta pe 17 noiembrie 2019, de la ora 17.00, spectacolul multimedia „The Nutcracker and I”, la CAPE-Centre des Arts Pluriels Ettelbruck, Luxemburg, în cadrul Festivalului Artelor...

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...

„Narcos” deschide „Lunea Mafioților” la TNT

„Narcos” deschide „Lunea Mafioților” la TNT
Galerie Foto Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18...

Săptămâna Filmului Turcesc la București

Săptămâna Filmului Turcesc la București
Galerie Foto Săptămâna Filmului Turcesc, eveniment adus în fiecare an de către Institutul Yunus Emre, se va desfășura în perioada 19 - 22 noiembrie 2019 la Happy Cinema (Liberty Center) din...

Cel mai mare târg de carte organizat vreodată în România se deschide miercuri, 20 noiembrie

Cel mai mare târg de carte organizat vreodată în România se deschide miercuri, 20 noiembrie
Galerie Foto Au mai rămas doar 6 zile până la debutul celui mai aşteptat eveniment anual din industria cărţii, de un sfert de secol: Târgul Gaudeamus Radio România. Iniţiat şi organizat de postul public de radiodofuziune,...

Un fotograf interbelic se dezvăluie în premieră publicului: Dumitru Furnică-Minovici

Un fotograf interbelic se dezvăluie în premieră publicului: Dumitru Furnică-Minovici
Muzeul Municipiului București invită publicul să participe miercuri, 20 noiembrie 2019, ora 18.00, la vernisajul expoziției tematice de fotografie „Portretul ca biografie a inocenței. Un fotograf interbelic:...

Ziua Dramaturgiei Românești – Un succes!

Ziua Dramaturgiei Românești – Un succes!
Galerie Foto În data de 13 noiembrie, Teatrul Dramaturgilor Români, Muzeul Național al Literaturii Române, Teatrul de Comedie, în parteneriat cu Universitatea Hyperion și Filiala București – Dramaturgie a Uniunii Scriitorilo...

Voievodul ţiganilor în premieră la Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța

Voievodul ţiganilor în premieră la Teatrul Național de Operă și Balet  ”Oleg Danovski” din Constanța
In seara de 17 noiembrie, de la ora 18.30, Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța prezintă în premieră spectacolul Voievodul ţiganilor de Johann Strauss fiul, în regia Luciei...

Unu’ pe Față Unu’ pe Dos - Un spectacol de circ contemporan care face gravitația să dispară

Unu’ pe Față Unu’ pe Dos - Un spectacol de circ contemporan care face gravitația să dispară
"Unu' pe față Unu' pe dos" este un spectacol cu susul în jos și o rară producție de circ contemporan în România, în care cei doi interpreți par să sfideze legile gravitației în încercarea de a se convinge u...

Premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, la WASP Working Art Space and Production

Premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, la WASP Working Art Space and Production
Asociația 4Culture și WASP Studios anunță premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, vineri, 15 noiembrie, de la 19:30, la WASP Working Art Space and Production. Proiecția va fi urmată de un moment poetic din...

Arta prinde BINE

Arta prinde BINE
Galerie Foto Licitația de Artă Postbelică și Contemporană, inclusiv o secțiune dedicată Hospice Marți, 19 noiembrie 2019, ora 19:00 Athénée Palace Hilton, București   Ambasadorul Marii Britanii la...

Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian

Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian
Galerie Foto Noua comedie a celebrului regizor Elia Suleiman, premiată la Cannes şi propusă pentru Oscar, un focus de trei documentare puternice despre Gaza şi o animaţie emoţionantă vor putea fi văzute la cea de-a doua ediţ...
Serviciul de email marketing furnizat de